ElectrobikeHephaGarminGiant
Sivu 1 / 2 1 2 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 57

Aihe: Eksentrisen keskiön ongelma (kammissa välystä)

  1. #1
    Liittynyt
    03/2002
    Viestit
    77

    Eksentrisen keskiön ongelma (kammissa välystä)

    Cuben kaupunkipyörässä on hihnaveto, Alfine 11 ja eksentrinen keskiö. Keväällä siihen vaihdettiin huollossa keskiö (Shimano BB-52). Pari kuukautta sillä ajettuani keskiössä alkoi olla selvää välystä, kammet liikkui toista senttiä sivusuunnassa. Huomasin, että kampi vähän löysällä ja kiristin sen. Ongelma alkoi kuitenkin pikku hiljaa uudestaan ja meni vielä pahemmaksi. Epäilin, että huollossa löysälle jäänyt kampi olisi tämän aiheuttanut. Vein uudestaan huoltoon ja keskiö vaihdettiin taas. Tarkistin, että kampi tällä kertaa tiukalla. Nyt 200-300 km ajon jälkeen kammissa huomaa selvästi klappia, tilanne kehittymässä kuten viimeksi. Tarkistin seuraavat:

    - hihnan kireys on oikea
    - keskiö on siis uusi, nyt Shimano BB-7900
    - kampi on tiukkaan kiristetty
    - eksentrisen keskiön kiristysruuvit on tiukalla
    - keskiötyökalua minulla ei ole, joten en voinut sen kireyttä tarkistaa, mutta eihän sen asennuksesta kauaa ole

    Silti kun ottaa polkimista kiinni, kammissa on selvää sivusuuntaista liikettä, ehkä 5 mm. Ei-vetopuolelta näkee, kuinka kampi liikkuu pienessäkin kuormituksessa (yhdellä kädellä työntäen) joka suunnasta keskiön tiivisteitä vastaan.

    Omat kokemukset eksentrisistä keskiöistä olemattomat - mikä voisi olla vikana ja mitä vielä voisi kokeilla? Voiko itse eksentrinen osa keskiön ympärillä hajota tai kammen akseli (ihmettelen tosin, miksi eivät olisi huollossa tätä huomanneet...)?

  2. #2
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.298
    Olisiko sieltä jäänyt asentajalta rikat pois? Ei kai bsa keskiö ja shimanon kammet voi mistään muusta syystä liikkua sivuttain.

    https://off.road.cc/how-many-spacers...wtech-sram-gxp

    Se päässä oleva muovinen mutteri kiritään ensin sormitiukkuuten. Tuo poistaa laakerin päittäisvälyksen. Sen jälkeen ne kaksi sivussa olevaa pulttia kiinni.

  3. #3
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.298
    Tuossa cube hydessä? näyttää olevan 68mm bsa, eli tuon ohjeen mukaan tarvitsee molemmin puolin keskiötä 2.5mm spacerit, eli sinne kierremuhvien ja rungon väliin.

    Mutta tämähän riippuu niistä hihnakammista, mistä ei minulla ole mitään tietoa. Ideana kuitenkin se, että päittäisvälys poistuu kokonaan kun sitä päätymutteria nätisti kiristää. Noissa hihnahimmeleissä täytyy tietystikkin olla hihnalinjan kanssa tarkkana.

    Olisi kyllä harvinaisen outoa, jos vika johtuisi tuosta. Tai siis kun se on käytetty huollossa korjattavana. Ei oikein usko mekaanikon tekevän tuollaista virhettä.

    Edit: silmällähän näkee hyvin onko siellä rungon ja keskiön välissä rikkoja. Ainakin ei vetopuolelta helpostikkin.

    Jos asennetut keskiöt ovat tosiaan noita, mitä sanoit, niin kampien pitää olla nämä. Kaikki muut gatesin kammet ovat neliskantteja.

    https://www.gatescarbondrive.com/pro...exo%20threaded

    Mega exojen kanssa päittäisvälys otetaan pois aaltoprikalla, ei tuolla shimanon päittäisruuvilla.

  4. #4
    Liittynyt
    06/2010
    Viestit
    1.620
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Jos asennetut keskiöt ovat tosiaan noita, mitä sanoit, niin kampien pitää olla nämä. Kaikki muut gatesin kammet ovat neliskantteja.

    https://www.gatescarbondrive.com/pro...exo%20threaded
    Tuon näköiset kammet on kai Cubeissa, joissa on Alfine 11. Ei löydy tuolta sivulta vastaavia.


  5. #5
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.298
    Ok, ei tosiaan osaa sanoa miten noissa päittäisvälys säädetään, mutta kovasti kuulostaa että tuo on ongelmana.
    Tai sitten toisinpäin, eli päittäisvälys on kiritty liian tiukkaan ja tuo hajoittaa laakerit.

    No mutta kivaa arvailuahan tämä on vaan, kun ei nää muita kuin webistä etsittyjä kuvia...

  6. #6
    Liittynyt
    03/2002
    Viestit
    77
    Kiitos vinkeistä. Kyseessä Cube Editor, vm. 2019 eli kammet juuri Puskiksen laittaman kuvan näköiset. Otin pari kuvaa ja tässä vielä linkki lyhyeen videoon: youtu.be
    En osaa oikein tulkita, onko tuolla kaikki välikappaleet paikallaan.








  7. #7
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.298
    Ei mitään hajua miten tuossa säädetään päittäisvälys. Niitä 2.5mm rikkoja ei laiteta normaalia määrää, koska tuo epäkeskosäätö tulee rungosta ulos. Aika varmaan kuitenkin ohuilla välirikoilla ja aaltoprikalla.

    Mutta se päittäisvälyksen säätö tuon keskiön nyt on rikkonut, eli ollut saletisti liian tiukalla. Tuo laakerihan on nyt sökö, eli ei tuo enää ole mitään pelkkää päittäistä liikettä kammissa.

    Takaisin liikkeeseen vaan. Normi maantiepyöriä huoltava korjaamo on varmaan ikinonnellinen tuollaisetsta cubesta

  8. #8
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.298
    Uudempiin hydeihin muuten näemmä vaihtunut nelikanttikammet. Toimivat varmasti paremmin tuollaisessa sydeemissa.

  9. #9
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.313
    Tietenkin tuo kiristyssysteemi hieman outo mutta hakisin siitä vikaa, BSA ja nelikanttikeskiö ehkä yksinkertaisiin ja luotettaviin kombinaatio miten keskiön voi rakentaa.

  10. #10
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    5.685
    Siis se epäkeskiöhylsy liikkuu sivusuunnassa? Sittenhän nuo keskiön alla olevat pultit on vaan liian löysällä.

  11. #11
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    5.685
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti maalinni Katso viesti
    Siis se epäkeskiöhylsy liikkuu sivusuunnassa? Sittenhän nuo keskiön alla olevat pultit on vaan liian löysällä.
    Aa sori, en katsonut videota. Hylsy ei liiku vaan jotain on kyllä rikki.

  12. #12
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    5.685
    Onko noissa kammissa gxp tyylinen kiristys systeemi vain miten nuo kammet kiinnittyy akseliin? Mietin vaan kun on niin erikoisen näköiset, että vetääkö huoltoliike sen ihan väärään momenttiin ja jotain menee särki. Ja onko se edes HT2 yhteensopiva? https://www.gatescarbondrive.com/~/m...uide.pdf?la=en

  13. #13
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.298
    Niin siis mega-exo se varmaan on ja just tuolla aaltoprikalla.

    Kai sinne pitäisi shinamon keskiö mennä, mutta just toi päittäisvälys siellä nyt takuulla sakkaa. Se pitäisi saada säädettyä fiksusti, eikä vetää kampia suoraan momenttiin laakeria vasten. Takuulla hajoaa noin.

  14. #14
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.298
    Hah.

    https://www.gatescarbondrive.com/~/m...-manual-en.pdf

    Jos ne kammet on s300 mallit, niin tuossa sanotaan keskiön olevan gxp. Jos on noin, niin voi vähän lonksaa joo.

    Pete ottaa vaan ne kammet pois ja katsoo mitä sisältä löytyy. Jos kammet ovat gxp, niin siellä tarttee olla sellainen soviteholkki välissä. Todennäköisesti tuo on laitettu, mutta joku ei vaan nyt asennuksessa toimi.

  15. #15
    Liittynyt
    03/2002
    Viestit
    77
    Kyllä on. Ei-vetopuolelta kampi irtoaa 6-koloavaimella ja vetopuoli irtoaa sen jälkeen vetämällä.

    Jos päittäisvälyksellä tarkoitatte, että pyörän pohjassa olevat ruuvit ovat liian tiukalla, näin oli mahdollisesti jo tehtaalta tullessa. Kun keväällä klappia ilmeni (n. 4000 km kohdalla), ajattelin, että keskiötä kiristävät ruuvit ovat liian löysällä. Kun yritin kiristää, huomasin, että ovat todella tiukkaan kiristettyjä - selvästi enemmän kuin pohjassa oleva tarra, jossa lukee max 8 Nm.

    Mutta olisiko lopputulema siis se, että kolmannella keskiönvaihdolla selviää & mahdollisesti itse varmistaa jälkikäteen, ettei ole liian kireällä pohjaruuvit?

    Tätä tahtia tulee halvemmaksi ostaa keskiötyökalu ja vaihtaa itse...

  16. #16
    Liittynyt
    03/2002
    Viestit
    77
    Nyt irrotin keskiön, mitään prikkoja en havainnut.

    Kammen malli lyhyellä videolla, tuon ruuvin varmaan kuuluukin liikkua vapaasti: https://youtu.be/pGm5cNPXZMk

    Tässä vetopuoli:



    Molemmat puolet keskiöstä, ei ylimääräisiä osia:



    [IMG]

    Kurkistus sisään:
    [IMG]

  17. #17
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    5.685
    Sehän tuon selittäisi, että on laitettu gxp kampiin ht2 keskiö. Keskiössä on 24mm reiät ja gxp akseli on ei-vetopuolelta vain 22mm. En löydä netistä noiden kampien specsejä.

  18. #18
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.298
    No tuo näyttää olevan gxp kampi. On kyllä jäätävän paksussa rasvassa, mutta eikös tuo ole ihan selkeästi ohuempi boorien kohdalta.

    Eli tuonne pitää laittaa gxp keskiö, ei shimanoa. On ehkä viisainta, ettet kerro kuka liike tuon on asentanut. Tai tietysti voi se olla kaverikin

    Tämän kun pyöräytät paikalleen niin ei lotise enää keskiö. Mutta en oikeasti vaan pysty uskomaan, että mikään fillariliike tuollaista mokaa tekee.

    https://larunpyora.com/tuote/truvati...68-mm-english/

  19. #19
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.298
    Eli, shimanon kampisarjassa on suora 24mm akseli läpi asti. Siinä pitää säätää laakereiden päittäisvälys jollain tapaa. Sama juttu tuon sramin mega-exon kanssa.

    Tuo sinun kampi ei näytä olevan shimano, eikä mega-exo, vaan sramin gxp. Siinä on se non-drive side 22mm ja vetopuoli 24mm. GXP kampien kanssa päittäisvälystä ei tarvitse säätää, koska ei-vetopuolen kampi kiristyy laakerin molemmin puolin.
    Siinä täytyy tietystikkin vain tarkistaa asentaessa, että kampi tosiaan painuu laakeria vasten ja kaikki päittäisvälys katoaa.

    Tuo klappi nyt johtuu siitä, että joku tampio on laittanut shimanon keskiön, eli se ei-vetopuolen laakeri on 2mm liian iso. Ihan varmasti lonksuu. Heti kaupasta ulos ajettaessa se ei välttämättä kolise, koska se vedetään päittäin kiinni.

    Shimanon keskiötä olisi mahdollista käyttää gxp kampien kanssa tällaisella holkilla, mutta sitä ei näytä tuolla olevan.


  20. #20
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.313
    Mielenkiintoista olisi tietää mikä liike tuota "huoltanut"?

  21. #21
    Liittynyt
    03/2002
    Viestit
    77
    Suuret kiitokset avusta! Kampisarja on Gatesin, mutta he näköjään käyttävät SRAM GXP -standardia. Laitan tuon GXP 68mm/73mm -keskiön tilaukseen. Tajusin, että tarvin myös Shimanoon sopivan työkalun, jolla tuon saa irti...eli 16-koloinen 41mm ja 16-koloinen 44mm -palikat (esim. Park Tool 59.3 ja 69.3) lienevät oikeita.

    Jotta kenelläkään ei mene yöunet pyöräliikettä miettiessä, sanotaan sen verran, että olen parhaillaan ulkomailla eli kyseessä ei ollut suomalainen tekijä (mutta kuitenkin alan liike).

  22. #22
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    237
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pete a Katso viesti
    Suuret kiitokset avusta! Kampisarja on Gatesin, mutta he näköjään käyttävät SRAM GXP -standardia. Laitan tuon GXP 68mm/73mm -keskiön tilaukseen. Tajusin, että tarvin myös Shimanoon sopivan työkalun, jolla tuon saa irti...eli 16-koloinen 41mm ja 16-koloinen 44mm -palikat (esim. Park Tool 59.3 ja 69.3) lienevät oikeita.
    SM-BB7900:aan pitäisi käydä kyllä ~44mm OD työkalut eli tämä ns. orkkisstandardikoko ajalta ennen suurta keskiöhajaannusta. Jos 41mm ei koskenut tuota keskiötä niin ei sit mitään :thumbsup:

  23. #23
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    5.685
    Luulisi että, jos viet takaisin samaan pajaan, niin korjaisivat mokansa ilmaiseksi ja itseasiassa niiden pitäisi maksaa sinulle takaisin.

  24. #24
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.313
    Jos ei ole sopivaa työkalua käsillä niin teippiä laakerin ympärille ja putkipihdeillä auki/kiinni. Parkilla hyviä työkaluja muttei niistä tarvi ylihintaa maksaa yhden keskiön vuoksi.

  25. #25
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.298
    Ihan oikeasti nure. Ei noita vedellä putkipihdeillä.

  26. #26
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.209
    No jos ne roskiin menee ni mitä väliä vaikka vähän tulee nirhaumaa noihin kuppeihin?

  27. #27
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    5.685
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kuminauha Katso viesti
    No jos ne roskiin menee ni mitä väliä vaikka vähän tulee nirhaumaa noihin kuppeihin?
    Pitäähän ne uudet laakerit saada vielä kiinni. Sama työkalu käy molempiin.

  28. #28
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.298
    Niin, ei noita nykyisiä Shimanon bsa kuppeja kärsi millään putkipihdeillä vedellä kiinni.

  29. #29
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.440
    Kun keskiö on purettu, laakerikupit irti, on hyvä mittailla mikä tuo keskiön leveys on, onko 68 vai 73mm.
    68mm keskiöön tulee 3 rinkulaa ja 73mm keskiöön yksi.
    Yksi rinkula näkyi kuvissa.
    -olettaen että akseli on normipituinen..

  30. #30
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.298
    68 se runko kai on. Mutta tosiaan gxp kammet kyseessä ja tuolla alla on se leveä epäkeskoholkki.

    Gxp kampien kanssa tarttee sitten olla tarkkana hihnalinjan kanssa. Sitä voi muuttaa rikoilla ei-vetopuolella. Toisella puolella rikoilla ei ole mitään merkitystä. Ulommaksi linjaa ei saa, mutta sisään kyllä.

    Tosin se säätö taitaa onnistua myös tuota epäkeskoholkkia siirtämällä. Ei osaa sanoa, mutta tsekattava juttu.

Samanlaisia aiheita

  1. Uuden pyörän voimansiirron polkiessa välystä ja naksahdus?
    By ripsu in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 1
    Viimeinen viesti: 28.04.2022, 11.23
  2. Keskiön valinta
    By ikispessu in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 23
    Viimeinen viesti: 29.07.2020, 00.25
  3. Keskiön? natina
    By taavetti in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 43
    Viimeinen viesti: 16.04.2020, 16.46
  4. Trek Isospeed -nivelessä välystä
    By Aarde in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 7
    Viimeinen viesti: 16.06.2019, 15.05
  5. Keskiön irrotus?
    By pölölöö in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 7
    Viimeinen viesti: 20.09.2018, 08.30

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •