^ Juu ja sitten samaan syssyyn voit pohtia syytä siihen, että miksi Maxxikset rullaa huonosti![]()
^ Juu ja sitten samaan syssyyn voit pohtia syytä siihen, että miksi Maxxikset rullaa huonosti![]()
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Wigglessä oli halvalla 45mm TCS Light blaa blaa Riddlerit. Tilasin sellaisen ensi kesäksi. Varmaan ihan paskat.
Voe helvetti, olisin voinut myydä halvalla. Vaihdoin puolison pyörään suoraan toiset ja tuolla ne hyllyllä pyörii. Pitänee rekisteröityä jonnekin fillaritorille ja myydä pois. Muitakin kumeja nurkissa näemmä.
Tour testannut nämä
ja tarkemmin https://www.tour-magazin.de/kaufbera...-im-tour-test/
![]()
Kävin aamulla ajamassa pikku-session, niin 2.25” Rekon Race oli aika liposa sellaisen senttiä vahvan puolimädän lehtipatjan päällä. Vielä kun lehtien alla oli kohtuu mutainen alusta.
Näyttäisi sijoituksissa olevan sen verran vahva saksalaispainotus, että tuloksilla voi pyyhkiä takapuolta. Toki ei saksalaisia voi verrata keskenään, kuten myös entisiä natseja. Mä en tiedä miten nämä tyypit elää tän kanssa, mutta onhan se toki ikävää kusta kotimaisten mainostajien kintuille niiden tärkeimmällä markkina-alueella, siinä tärkeimmässä alan julkaisussa. Journalismi my ass.
Ei ole Terra Speedit kovin pitkäikäiset. Ei ole ihan tarkkaa käsitystä paljonko olisin noilla ajellut... 1000-1500 km ehkä. Eilen huomasin lenkin jälkeen, että takarengas melko sileä ja viisi isohkoa litkun paikkaamaa kohtaa. Tappajasepeliäkin oli toki jo paikoin levitetty HKI-Vantaa akselilla. Vaikka on melkein hellettä.
Kova tuntuu olevan kiima päästä sotkemaan tiet, taitaa olla että urakoitsijoille maksetaan sepelin heitosta marraskuusta lähtien, tarpeella ei ole väliä. Itse en kyllä vielä perjantaina sepeliin törmännyt ja niin vähillä älynlahjoilla ei sepeliukkokaan voi olla varustettu että +15 ilmalla sitä paskaa lähtisi kylvämään.
Oman kestosuosikin 40c Terra Speedin kavereiksi toisille kiekoille piti löytää hieman pitävämpi ja 45c ilmatilalla (=mukavuutta & ajettavuutta röykymmällä) varustettu all-arounder kumi. 2 vuotta sitten tehtävään valikoitui 45c Maxxis Rambler joka erityisesti mukavuudeltaan on kelpo valinta, mutta Terra Speediin verrattuna melkoinen ankkuri. Pari kuukautta takaperin Maxxis vaihtui 44c Thunderoon joka on osoittautunut kyllä yllättävänkin hyväksi, rullaa nätisti ja pitoa on enemmän kuin oletin ja ennenkaikkea suht ennustettavasti. Leveyttä on asettumisen jälkeen sama kuin Ramblerilla, mutta korkeutta taitaa olla hitusen vähemmän - mukavuuden osalta tuntuu olevan hieman jäljessä, mutta muuten juuri sitä mitä kaipasin eli Terra Speedin "rotevampi isoveli".
Perjantaina tuli testattua Thunderon all-arounder ominaisuuksia omaan lajityypilliseen ajoon: Tyttären ratsutunnin ajaksi Trailmapillä semi-maaseudulle reititetty ympyräreitti, jossa oli pakko hyödyntää kaikenlaista uraa poluista traktorinuriin, metsäautoteihin ja isompiin sora- & asfalttiteihin jotta sai reitin pituuden pysymään rajoissa joka olisi 1,5h ajettavissa. 80% itselle tuntematonta uraa ja noin viidesosa muutenkin vähän / ei ollenkaan ajettua Stravan heatmapin mukaan. Pimeässä ja pääosin pimeillä urilla, kelpo valoilla mutta kun oli unohtunut ladata akku niin piti hieman säännöstellä. Vauhtia on pakko pitää ajoittain reippaastikin koska aika on rajoitettu ja etukäteen ei tiedä mihin keskinopeuteen on mahdollista reitillä päästä. Garminin ruutua tuijottamalla pysyy reitillä, mutta tulee myös aika-ajoin ajettua pimeydestä yllättäen ilmaantuneisiin kuoppiin kun katse on ruudussa eikä tiessä. Koko reitti oli ajettavissa, mutta pari traktorinuraa metsässä huomattavasti mutaisempia mikä oli oletus. Näissä olosuhteissa Thundero loistaa - nopea niin asfaltilla kuin imusorallakin kun joutui ajamaan aikataulua kiinni ja toisaalta poluilla ja mudassakin yllättävän hyvä ja ennenkaikkea ennustettava mitä arvostaa kun ajaa vierasta uraa pimeässä eikä aikataulu salli ylenmääräisen varovaista etenemistä ja jarruttelua.
Hyvinkin samanlaiset fiilikset tuosta 44mm. thunderosta. Tuo syksyinen mainitsemasi ”imusora” ei enää jarruta menoa juurikaan. Sellainen melko tasainen suorittaja tuo rengas, joka osa-alueella. Sellaista itse juuri kaipaankin.
Hurricane Ridge Extralight: 450 g, littanana n. 110-111 mm, Enve AG25:lla 2 bar paineilla heti asennuksen jälkeen 42 mm leveä ja 39 mm korkea. Venynee tuosta jonkun millin. Asennus heittämällä paikoilleen ja piti ilmat sisällä ilman litkujakin.
Noilla korvatuille standard-Hurricaneille kertyi noin 6300 km (arviolta 80% soraa). Takarengas on melko sliksi, mutta ajattelin vielä laittaa ne lutteron alle kapeammille vanteille ensi kesänä vähäksi aikaa. Eiköhän niille siten saa 7000 km täyteen. Nyt kun tulee sepelit, niin en noilla kuluneilla uskalla enää ajaa.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Eli täysin suojaamattomalla extra-lightilla tappajasepeliä vastaan? Onnea sotaan!
Ei niillä ohuilla pistosuojakalvoilla tee mitään sepeliä vastaan. Riittävän iso nappula on paras suoja.
Se kyllä vähän jännittää, että miten nopeasti saan kyljen rikki johonkin kiveen tai kantoon, kun i25-vanteella kyljet noissa jää täysin suojattomiksi. Kapeammalla vanteella ainakin näyttäisi vähän turvallisemmalta. Mutta tuttu kaveri, joka ajaa huomattavasti mua kovempaa ja rämäpäisemminkin ajoi koko kesän noilla ilman ongelmia.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Kyllä sillä järeällä pistosuojauksella tekee. Tuohon endurance hurricaneen tulee vaan pieni reikä, jonka litku paikkaa. Suojaamattoman kanssa en olisi ihan varma. Mutta kohtahan tuo varmaan selviää.
Mulla vanhoihin standardeihin ei tullut yhtään sepelireikää (ainakaan sellaista, minkä olisin huomannut). Auttaa kyllä varmaan sekin, että kun pysyttelee sorilla, ei siellä juuri ole tappajasepeliä ja kun tulee liukkaat vaihdan nastakiekkoihin joka tapauksessa. Mutta eiköhän tässä jonkun aikaa ehdi noilla ajaa ennenkuin talvi alkaa oikeasti eli selviää varmastikin juu.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Rene Hersen Hurricane Ridget olleet testipenkissä.
https://www.bicyclerollingresistance...urricane-ridge
^ ja ^^ Mahdattekohan puhua samoista renkaista tai siis samanlaisista pistosuojauksista?
Minäkin olen ajanut kevään maantielenkit sepelin siivoamista odotellessa Schwalben Durano Plussilla, mutta niiden SmartGuardia ei voi kuvata ohueksi pistosuojakalvoksi: "The SmartGuard belt, made out of highly elastic special rubber, is approx. 5 mm thick. The decisive advantage of SmartGuard is its effectiveness against objects that become lodged in the tread, that are rolled over at each turn of the wheel and will eventually penetrate virtually any protection belt"
Durano Plussaa voikin ajatella renkaana, jonka riittävän isot nappulat ovat evoluution myötä kasvaneet yhteen renkaan keskellä ja hävinneet sen reunoilta![]()
Noissa slikseissä on tosiaan ollut varmaan reippaampi pistosuoja. Gravelissa on takana kulunut X'Plor MSO 36mm ja se on kyllä saanut kohtuullisen sepeliannostuksen. Cyclossakin on nyt 34mm Vittoria Cross XG Pro takarenkaana toistaiseksi .. tällaisia kun puhuu alkaa renkaat paukkumaan![]()
Mielenkiintoista verrata melko samankaltaiseen ja -kokoiseen Cinturato Gravel M 40mm:ään. Pirellissä on tuplapaksut kyljet, mutta oman kokemuksen mukaan ajotuntuma on sellainen jäykän tuntuinen (itsellä yksi kappale 45mm leveänä ja näitä Hurricaneja Endurance-versiona pari ja tullut käytettyä näitä ristiinkin). Pirellissä on kaikilla paineilla sen n.2w pienempi rullausvastus, ero pienenee mitä alemmilla paineilla ajetaan. Pitotesteissäkin Pirelli saa paremmat arvosanat, oman kokemuksen mukaan molemmat kyllä hyviä myös mudassa ja lumella. Pistosuojaus muuten aika samat pisteet, mutta kylkien suojaus on Pirellillä luonnollisesti parempi. RH Endurancen osalta eroa ei varmaan ole tai se voi olla jopa vahvempi. Hyviä kumeja molemmat, RH ehkä miellyttävämmän tuntuinen asfaltilla ja soralla ja jopa mudassa molemmat kuin kotonaan.
^ BRR:n Hersen runkovertailun perusteella Endurance rullaa paineista riippuen noin 2-4 wattia standardia huonommin. Mitä pienemmät paineet, sitä suurempi ero. Vertailu on tehty slikseillä, joten ei välttämättä pidä ihan 1:1 paikkansa Hurricanen kanssa, mutta todennäköisesti riittävän hyvin.
Mutta ei noita noin pieniä eroja ihan hirveästi ajossa tunne. Tämä sillä perusteella, että Son-napadynamo kasvattaa kokonaisvierintävastusta matkanopeudella 7-8W, kun laittaa lampun päälle ja ei sitä polkiessa isommalti huomaa. Tuossa kaikki muut tekijät pysyy muuttumattomina, niin vertailu on realistinen.
Ps. Swampero vaikuttaa loistavalta lumirenkaalta, jopa 36-millisenä. Kepun maastopolut oli monin paikoin blissiä vauhtibaanaa SSCX:llä eilen.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Ei kai jollain muutaman watin rullausvastuseroilla ole mitään merkitystä nappularenkailla, varsinkin kun mietitään missä niillä ajetaan. Slikseillä asfalttilenkkiä ajaessa sitten se voi olla merkityksellistä, mutta pito ja muut tekijät lienevät ne oleellisimmat näillä renkailla.
Heinen tuore blogikirjoitus aiheesta rumputestit vs. tosielämä: https://www.renehersecycles.com/tire...-vs-real-road/
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
^Tekeekö kukaan puolueeton taho real-life -testejä?
Eikös edellinen maantie aika-ajon olumpiakulta voitettu just noilla Heinen 44mm leveillä nappulakumeilla?
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
Eiköhän aika useat wt tiimi noita testaile. Kummasti esimerkiksi ineos päätyi ajamaan gp5000TL renkaalla myös aika-ajot.
Rullat antavat ihan oikeaa dataa. Hipsterit eivät tuohon kuitenkaan aina usko.
Rullien mukaanhan esimerkiksi nuo rene hersen suojaamattomat renkaat ovat todella vikkelät. Muut eivät niinkään.
Melkoista selittelyä tuossa Heinen artikkelissa. Testi pitää kuitenkin täsmälleen paikkaansa renkailla joita siinä testataan, eli täytyy vertailla renkaita keskenään sopivilla paineilla. ja jokainen tietysti valitsee ne sopivat ajopaineet. Aika kauan on siitä aikaa, kun kuviteltiin että kovemmat paineet ovat nopeimmat. Nyt tuohon ei enää usko muut kuin nure
Enkä kyllä niele tuotakaan juttua, etteikö korkeampi nappula olisi hitaampi. Mun mielestä tuo pienempi rulla saataa jopa kertoa enemmän totutta, mitä isompi, koska oikeassa elämässä se isompi nappula jarruttaa ilmavirrassa törkeän paljon. Tuota ei rullalla saada esille.
Eli ne rullalla nopeiksi testatut renkaat ovat kyllä mun mielestä oikeasti ne nopeimmat. Ne wattierot vaan katoavat kun ajetaan pehmeää ja upottavaa soraa, jossa vastus on julmetun kova jatkuvasti. Enemmän vaikuttaa sopiva kuvio ja leveys. Pitoakin tarvitaan, jotta ajaminen on kivaa.
Mutta sen jälkeen kun valitaan sopiva kuvio ja leveys ja rengas on vielä kaiken lisäksi nopea, niin lenkin avg wateissa voi helposti olla 20w ero ja tuo on paskalle kunnolle paljon.
Jos noita haluaa testata ajamalla eikä rullalla niin pitäisi oikeasti ajaa sisävelodromilla täysin katetulla nojakilla aika aika monta kierrosta. Ja sovittaa kierrosajat ja kampitehot sopivasti yhteen.
Jos ajetaan jotain maantietä muutama veto niin se renkaat 5w ero hukkuu aika helposti siihen esim 250w kokonaistehoon. Eikös 45km/h vauhdissa joku 2cm kapeampi tankokin ollut jokusen watin?
Rullissa on toisaalta käsittääkseni se puute että ne vanteet säädetään kiinteään etäisyyteen rullasta. Sen pitäisi olla nivelöity jonkun varren päässä ja painetaan alaspäin painoilla.
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
Kirjanmerkit