GiantLostInLaplandElectrobikeBikeshop
Sivu 411 / 508 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 311 361 401 409 410 411 412 413 421 461 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 12.301 - 12.330 / 15229

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

Uskaltaiskohan tommosen Easton EC90 ALX -tangon kanssa ajaa myös kevyttä trailijumppaa ja cyclocrossia vai onkohan se liian heppoinen sellaseen käyttöön 80 kg kuskille? Muoto olisi juuri sellainen, mitä haluaisin. Flarea jonkin verran, mutta ei liikaa niin, että 44-senttisen tangon droppien maksimileveys pysyisi sen verran lähellä 50 senttiä, että sillä kehtaisi ajaa Helcx:ssäkin. Olisko siis kenelläkään omakohtaista kokemusta tommosesta.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

^No miksei kestäisi, ei ainakaan mitään painorajoja ole. Nallekarkkikaupassa on muuten halvemmalla...

Kyllä kestää. Mulla 5 kiloa painavampana on EC70 AX kestänyt hyvin ajot kevyissä juurakoissa ja kivikoissa. Reippaat 14 tkm on nyt ajettu huoletta.

Juu en mä epäile EC70 AX:n kestävyyttä. Toi EC90 ALX (L=light) on kysymysmerkki, koska Eastonin (oletettavasti) kuvaus on tämä: the first choice for ambitious Gravel athletes and smaller riders looking for a handlebar of the AX series. Eastonin omilta sivuilta ei löydy enää mitään, koska tuo lienee lopetettu malli. Yhden 3T Superergo Teamin hajoitin jo. Senkin valmistus taitaa olla lopetettu. Oliskohan nykyinen Superergo LTD kestävämpi.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Tätä olen itse katsellut. Eli Roval Terra, flare 12 astetta, painoa jotain hieman yli 200 g.
    Tuo Easton on myös listalla Eastonin stemmin ja garminpidikkeen kanssa

https://www.bike24.com/p2505317.html...78&sku=1725613

^Veikkaan vahvasti että nuo tangot kestää standardipainoisten kuskien käsittelyssä, HiEnd tangot on sitten taas eri juttu.

^^ Roval Terra voisi olla muuten hyvä, mutta 70 mm reach on lyhyt mulle enkä viitsisi stemmiä pidentää.

^ Valitettavasti veikkaus ei nyt auta, kun pitäisi olla jonkinmoinen varmuus. Yllättävän moni cyclocross prokin ajaa alumiinitangolla tai sitten niillä yhtenäisillä hässäköillä, joissa tangon pyörähtäminen ei ole mahdollista.

^No, eipä tuo kallis kokeilu ole jos ei muuta varmuutta saa. Ajoa tietty monenlaista ja monenmoista kuskia, itsellä ainakin polkuajossa yhden kauden tuollainen Superleggaro kesti ja kuskilla sentään painoa selkeästi enemmän.

Niin tapaturmavakuutus sen maksaa, jos lenkillä murtaa leukansa. Nykymuodossaan Helcx:t voi olla vähän kysymysmerkki, että katsooko vakuutus niitten olevan kilpailuja vaiko eikö..

Kaikessa on mahdollisuus että sattuu jotain, miettii vaan etteikö CC.ssä kuituinen kestä kun parkissakin kestää, kevyetkin? Kuitutangossa yleensä se hyvä puoli ettei katkea laakista. Keveitä alumiinisiakin löytynee mutta ennemmin itse kuituiseen luotan.

215g hiilikuitutanko nyt on ihan perustavaraa eikä lähellekään mitään weightweenie-urpoilua, aika yllätys jos tuollaisen poikki saa? Vai onko ongelma se, että ei pysy stemmissä kiinni vaan pyörähtää? Kyllähän cyclocross on ihan kovaa ryskäämistä joten ihan maantietangot on tietysti jo vähän suunnitellun käyttöalueensa ulkopuolella.

Joo ei mua niinkään potentiaalinen katkeaminen epäilytä, vaan se ettei kestä tuhoutumatta kiristää tarpeeksi, jottei pääse pyörähtämään ja sitten kun kiristää liikaa, niin syntyy se potentiaalinen katkeamispaikkakin.

ALX:stä ei oikein ota selvää. R2:n mukaan se on luokiteltu pelkästään ”rennrad”, kun EC 70 ja 90 AX:t on luokiteltu ”gravel, rennrad cyclocross”. Painoeroa 90 ALX:llä ja AX:llä ei ole, mutta onkohan niissä eroa laminaateissa tms.

Tästä stemmi-tanko-liitoksesta jo jossain topicissa puhuttiin vaikka kuinka mutta mä olen vahvasti sitä mieltä, että se tangon pyörähtäminen on stemmistä kiinni eikä tangosta. Sellainen stemmi missä on tosi vähän pinta-alaa mikä puristaa tankoa on varmasti hiilaritangolle myrkkyä ja taas sellainen malli missä on iso etulevy ja pultit kauempana toisistaan pienentää pintapainetta reilusti ja toisaalta hiilaritahnalla on pinta-alaa toimia. Esim. https://www.rczbikeshop.com/finland/...-prss0313.html

Facessa oli muuten ensimmäinen carbonadan etuhaarukka säpäleinä. Näytti aika pelottavalta.

Ei ole kuulemma ottanut osumia, eikä fillarilla ole kaaduttu. Vitus, eli wigglen malli kyseessä.

Maantiepyöräily ryhmässä.

Edit: Ei tämä olekkaan perinteinen carbonada, ainakaan keulan osalta, koska tuossa ei ole mountteja kyljessä.

Juu, eli alumiininen vitus kuituhaarukalla. Eli moukarilla ja kumppaneilla ei edelleenkään hätää

^Siis tuon keulan laatu surkeaa, kunnon kuiturakenne ei katkea noin suoraan. Korjattu useita hiilikuitumastoja ja kaikki rikkoutuneet revennyyt eikä katkenneet.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^Siis tuon keulan laatu surkeaa, kunnon kuiturakenne ei katkea noin suoraan. Korjattu useita hiilikuitumastoja ja kaikki rikkoutuneet revennyyt eikä katkenneet.
    No mutta kerrankin sun kanssa samaa mieltä

Omasta mielestäni tässä näkyy laminoitumattomia kuituja.

^Toisaaltaan ei edes näytä hiilikuidusta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^Toisaaltaan ei edes näytä hiilikuidusta.
    Jep. En ole varma heijastaako valo tuohon jotenkin. Ei kai se nyt oikeasti voi olla lasikuitua...

^Siis kuvan perusteella ei kyllä ole hiilikuitua ja jos on niin täysin väärin lainoitus ainakin.

Hiilikuitua se taitaa olla, mutta omaan silmään laminointi suurin syypää. Samanlaista kuitusilppua kuin kaverin Hylix tolppa, joka napsahti maantiekäytössä kesken ajon poikki ilman tälliä.

^Kun kuitu laminoitu niin rakenne ei mene noin, lähinnä repeää eikä katkea.l

Lainaus Alkujaan tämän lähetti StevieRayVehkakoski Katso viesti
    Tästä stemmi-tanko-liitoksesta jo jossain topicissa puhuttiin vaikka kuinka mutta mä olen vahvasti sitä mieltä, että se tangon pyörähtäminen on stemmistä kiinni eikä tangosta. Sellainen stemmi missä on tosi vähän pinta-alaa mikä puristaa tankoa on varmasti hiilaritangolle myrkkyä ja taas sellainen malli missä on iso etulevy ja pultit kauempana toisistaan pienentää pintapainetta reilusti ja toisaalta hiilaritahnalla on pinta-alaa toimia. Esim. https://www.rczbikeshop.com/finland/...-prss0313.html
    Joo ja sitten pitäisi olla vielä sellainen, missä reikä sisällä on mahdollisimman pieni ja klampin sisäpinta ilman mitaan uria tai kevennysaukkoja. Esim. Enven stemmissä on paljon pitopintaa ja tuttujen pyörien perusteella ne kyllä tuntuisi pitävän tangon paikallaan jonkun verran paremmin kuin esim. mulla nyt oleva Zipp. 300 € stemmistä vähän sylettää. Pitää pohtia.

Toisaalta todistettavasti tohon nykyiseen Zippiin alumiinitangon saa niin tiukkaan, että pyörimisestä ei ole minkäänlaista pelkoa, joten ei se ole pelkästään stemmistä myöskään kiinni. Esim 3T:n tanko antoi periksi clampin kohdalta sen verran, että se muuttui ovaaliksi, kun sitä yritti kiristää, joten sitä ei saanut riittävän kireälle mitenkään. Vanha Easton EC70 SL3 pysyi paremmin muodossaan, mutta lopulta klamppi kurttasi tangon, enkä oikein uskaltanut sitten enää käyttää sitä. On kyllä edelleen tallella. Thomsonin mtb-stemmi silloin ja siinäkin alumiinitanko pysyi pyörimättä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Juu, eli alumiininen vitus kuituhaarukalla. Eli moukarilla ja kumppaneilla ei edelleenkään hätää
    No niin, varmaankin eri haarukka ollut. Kova ajo jatkuu sitten samaan malliin

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Facessa oli muuten ensimmäinen carbonadan etuhaarukka säpäleinä. Näytti aika pelottavalta.

Ei ole kuulemma ottanut osumia, eikä fillarilla ole kaaduttu. Vitus, eli wigglen malli kyseessä.

Maantiepyöräily ryhmässä.

Edit: Ei tämä olekkaan perinteinen carbonada, ainakaan keulan osalta, koska tuossa ei ole mountteja kyljessä.
    Minulla on ilo olla tämän pyörän omistaja.
    Malli on Vitus Substance, muutaman vuoden vanha. Olen ajellut sillä työmatkaa, ei siis mitään räyhäämistä tai kaatuilua.

Vähän taustaa tapahtuneeseen. Leppoisan käytön vuoksi etujarru ei ollut koskaan oikein kunnolla lämmennyt ja teho oli keskinkertainen. Ennen tapahtunutta poljin alamäkeen etujarrua laahaten parantuvan jarrutehon toivossa. Siitä sitten rullaillen kotipihaan kokeilemaan olisiko nyt etujarrussa tehoa. Kova jarrutus noin 10 km/h vauhdista ja pyörä pysähtyikin siihen paikkaan, mutta tanko vääntyi, hetkinen... se olikin keula, joka antoi periksi.

Vähemmän yllättäen keula antoi periksi tuosta jarruletkun reiän kohdalta.

"Takuu" olikin sitten se hauska juttu. Kirjoitin takuuilmoitukseen, että keula hajosi kovassa jarrutuksessa noin 10 km/h nopeudesta.
    CRC:n vastaus: "Ikävää, että kaaduit, mutta takuu ei korvaa kaatumisesta aiheutuvia vaurioita."
    Siitähän sitten heti arvasi, että mitään ei tule takuuseen saamaan. Vastasin, että ei, en kaatunut, en sanonut kaatuneeni, hajosi jarruttaessa. On epätodennäköistä, tiedän. Näin nyt kuitenkin kävi.
    CRC:n vastaus: "Olet kohdistanut keulaa liiallista voimaa. Ei voi hajota "just riding along" tai jarruttaessa." Lisäksi Tim G näki aivan maagisesti tangon olevan jotenkin vääntynyt (bars have dropped), joka selkeästi todisti minun kaatuneen.
    Eli jarruttaminen pyörän omilla jarruilla 160 mm levyillä on liiallista voimankäyttöä. Tanko on ehkä päin persettä, mutta niin se on aina ollut, se kyllä kesti jarrutuksen. Toisin kuin keula.
    Tietysti myös sanomani, että en heti edes ymmärtänyt keulan hajonneen tulkittiin, niin että olin jotenkin onnistunut vielä jatkamaan ajamista keulan hajottua. En ollut ihan hirveän tyytyväinen Tim G:n keksittyihin argumentteihin. Korjasin edelleen, että kuten alunperin ilmoitin, en ole kaatunut, keula hajosi jarrutuksessa, on epätodennäköistä, näin kuitenkin kävi. En jatkanut ajamista keulan hajottua, koska A) jarrutin saapuessani kotiin, etten mene pyörävaraston ovesta läpi ja B) keula oli päreinä. Ihmettelin myös hänen täyttä piittaamattomuutta tuollaisessa katastrofaalisessa hajoamisessa. Pyysin jonkun toisen henkilön ottamaan minuun yhteyttä asian tiimoilta. Mitään ei tietenkään kuulunut. Parin viikon jälkeen laitoin Vitukselle sähköpostia ja ilmaisin tyytymättömyyteni CRC:n toimintaan. Liitin kaikki mahdolliset kuvat, takuuilmoituksen ja alkuperäiset sähköpostit. Viestittely sieltä oli hyvin asiallista, mutta...

"I am just reaching out in follow up to the warranty investigation.

Firstly I would just like to start by saying I am sorry that you were not happy with how the case was managed by Chain Reaction, and this has been discussed with the head of warranty.

However, I am sorry to say that the decision regarding the warranty claim remains the same. Whilst the forks may not have failed as a direct result of a crash. It is most likely that there has been prior impact damage which has led to the forks cracking. The crack will have propagated over time and eventually it has led to this failure.

The warranty team at Chain Reaction had discussed this case with a member of our team before coming to this decision, and therefore the decision is final. I believe Chain Reaction have offered you a crash replacement offer which still stands.

I am sorry for the disappointment this may cause. If there is anything else I can help with please get in touch."

Olen näköjään edelleen kaatunut, tai sitten en vain ymmärrä sanan crash merkitystä. Kun keulan hajoaminen noin on epätodennäköistä, niin eihän se silloin voi mitenkään hajota niin. Onneksi ei tarvinnut omalla hengellä todistaa sen olevan mahdollista, vaan keula hajosi käytännössä nollavauhdissa. Sehän on kuitenkin paljon todennäköisempää, että juuri tuo kohta mistä jarruletku tulee ulos keulasta on saanut joskus aikaisemmin iskun, joka johti nyt hajoamiseen. No päätös on lopullinen, minkäs teen. Toki vielä vastasin, että hyvä on, en saa uutta keulaa. Haluan kuitenkin tietää olenko ymmärtänyt sanan 'crash' väärin, minulle se tarkoittaa minun ja/tai pyörän kaatumista maahan, eikä kumpaakaan noista tapahtunut ennen tai edes keulan hajoamisen jälkeen. Lisäksi laitoin uudelleen tuon lähikuvan, jossa näkyy epäilyttävä irtonainen kuitumaton pala ja kysyin onko tämä heidän mielestä normaalia tai hyvää laatua eikä sillä ollut mitään merkitystä hajoamiseen?

Jos hyvin käy, niin sieltä tulee vielä vastaus ja voin saada vielä parit naurut, mutta en odota hengitystä pidättäen.
    Että silleen, voin suositella lämpimästi kaikille CRC-Wiggleä ja Vituksen pyöriä.
    Sometimes the same is different.
    But mostly it's the same
    .

Niin ne pistää sen rikkoutumisen vanhan iskun piikkiin. Yritäppä siinä todistaa että olet olet ajanut vaan sileää asvalttia koko pyörän omistamisen ajan...

Itse olen välillä antamassa kommenttia asian toisella puolen kun tulee reklamaatioita. Ensi oletus on aina että asiakkaan oma vika.

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

Takuuseen tuollainen pitäisi mennä. Jos firma on eri mieltä, hankala tuota kuitenkaan todistaa toisin päin siitä huolimatta, että on selvä valmistusvirhe. Voisiko joltain asiantuntijalta saada lausunnon, jonka lähettää myyjälle? Vituksella on vissiin viiden vuoden takuu. Mä sain sieltä maantiepyörän rungon takuuseen viime vuonna, kun kuitu petti keskiön kohdalta.

Haarukan rakenne näyttää olevan ihan roskaa, ja hajoaminen lienee alkanut tuosta jarruletkun reijästä. Noilla spekseillä en ehkä itse haluaisi samanlaista tilalle. Onneksi ei käynyt mitään pahempaa! Uusi erimerkkinen haarukka vaan tilalle.

Rakentelin vuosi sitten maantiepyöräprojektina S-Works Aethosin, ja ihastuin sen ajotuntumaan suuresti. Tämän S-Works Crux -projektin tavoitteena oli saavuttaa soralle vastaava kevyt ja herkkä ajotuntuma. Tänään testilenkki, katsotaan miten tavoitteet täyttyvät. Paino tässä kokoonpanossa 7,22kg.

Hienoutta havaittavissa. Tuosta voisi julkaista useammankin räpsyn!

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •