^Kummissakin kiekoissa Garbarukit, oikeastaan ei tuo paljoa vaikuta.
^Kummissakin kiekoissa Garbarukit, oikeastaan ei tuo paljoa vaikuta.
^Meinasin testata talven aikana 36 ovaalia tai 38 pyöreää spacerit kanssa, halpa kokeilu.
Omassa on nyt 36 ja tuntuu sopivalta kun sillä pääsee riittävän kovaa ja pärjää maastossakin. Mutta ei taida sekään mahtua ihan joka pyörään.
^Itselle vauhti ei ole enää olennaista, lähinnä että on hauskaa ja kalusto kunnossa. Tylsäähän se paskalla pyörällä on ajaa!
Jos on käytettävissä kertynyttä rahaa ja lisää tulee, niin tuo asenne on hieno, käyttää siihen mistä pitää, nauttiikin.
Oma tavoite saman suuntainen...toisaalta on paljon asioita, joihin en käyttäisi sentinsenttiäkään.
^Kun työnsä tehnyt niin tuloksista saa nauttia, kun muut harrastukset ei paljoa vie niin johonkin sitä laitettava.
Näin tulisi olla, kun pakka on maastotyyppinen isoine rattaineen. Pieni ratas kammissa rasittaa voimansiirtoa paljon, se kuluu nopeasti.
Nuren kanssa ollaan samassa tilanteessa, omassani pitkä jono työvuosia takana, ihan ei kaluston suhteen, kun keveys on "seisemännellä" tilalla vaatimuslistalla. Keveydellä on hintansa.
^sellaisia maastopakkoja gravelipyöriin usein laitetaan ja Shimanolla (11 spd) keskellä taitaa olla 21-piikkinen. Jos taakse laittaisi maantiepakan, niin 11-32:ssa keskellä on 18, niin eteenkin riittäisi vähän pienempi.
Itse asettaisin suoratankoiseen vaatimuksen, että edessä tila ei saa rajoittaa liikaa voimansiirron valintaa.
^Täytyy huomioida seuraavassa projektissa, jos vaikka löytyisi sopiva titaanirunko mihin kaikki muut osat sopii heittämällä. Toisaaltaan joutuisi tinkimään keveydestä.
^Ajamisen suhteen ei oikeasti mitään väliä, mutta tuossahan on kyse ihan muusta kuin pyöräilystä ja ajamisesta.
Tuokin riippuu pyörän tyypistä. Jos sen on kasannut maastorunkoon niin luultavasti tarkoituskaan ei ole ajella hirveästi neljääkymppiä. Oman jäykkäperäni 36x10 -välityksellä polkee vielä hyvin viittäkymppiä. Mutta toki jos keskarit ovat lähempänä kolmeakymppiä kuin kahta, on isompi eturatas varmasti järkevä niin ei tarvitse olla koko ajan pakan pienimmillä rattailla. Tosin ehkä silloin maastopyörän runko ei muutenkaan ole paras aihio pyörälle. Eikä tuota 50-hampaista takaratasta tarvitse maastoeturattaan kanssa kuin, no, maastossa.
Piti ihan tarkistaa, Kona Sutra LTD:ssä on vakiona 36x11-42. Tuossa omassa jäykkäperässäni on siis sekä suurempia että pienempiä vaihteita. Itse asiassa tuo 36x11 on aika lailla sama kuin 32x10, joka lienee melko yleinen suurin välitys maastopyörissä. Kai näissä flat bar graveleissakin on eri tyyppisiä pyöriä, toiset lähempänä maantiepyörää ja toiset maastopyörää.
^^ Kevyt sun pyörä taitaa noin yleisesti ajatellen olla, mutta runko ja haarukka on aika painavia 2.250 g tjsp, joka sitten vähän tuhoaa tuota keventelyä.
Tämähän mahdollistaisi erilaisia runko- ja muita ratkaisuja ja kokonaispainossa silti potentiaalia keventää
Jack & Hower, kyse on ajamisesta JA harrastuksesta. "Tehdaspyörää" en ole hankkinut pariin kymmeneen vuoteen.
JKO, tuonkin painosta nousi niin suuri spekulointi ja jos hankin kiloisen rungon ja kevyen keulan niin mitä siitä sitten seuraa? Itse mietin vastaavalla geometrialla olevaa valtavan painavaa titaanirunkoa seuraavaksi...
Oikeastaan mua ei juuri kiinnosta ne ääripäät, vaan se, missä kohtaa ketju takarattaalla yleensä on: suosin tilannetta, jossa ketju on suorassa. Mulla taitaa tällä hetkellä olla keskellä takapakassa 21-piikkinen. Edessä jos on 44-hampainen, niin mulla ketju viihtyy hyvin kolmella keskimmäisellä rattaalla.
On kyllä mahtava ketju.
Kersana ajateltiin jopoilla pitkin sorateitä. Ja muillakin fillareilla. Niitä tietysti modattiin vähä kyseenalaisiin keinoin milloin mihinkin alustalle. Nythän näyttää riittävän kun maastopyörän ilmoittaa olevan gravel.
Erittäin minulle sopiva flat bar gravel -oletettu polkupyörä
![]()
"Kaikista seksuaalisista poikkeavuuksista siveys on kaikkein omituisin"
Anatole France
Luuletko, että se oikeasti menee noin? Että jos vain ilmoittaa jonkin fillarin olevan itselleen gravel- pyörä jos ajaa sillä gravelia? Tai DC-fillari olisi se, jolla sellaista ajoa ajelee jne?
Ei kyllä se pitää foorumiraadin hyväksyä! Ja tiukka linja mielellään.
:hymio:
Oon määki ajanut mun läskipyörällä jossa 29+ kiekot ja 3" kumit sekä suora tanko useamman gravel-henkisen lenkin tänä syksynä, mutta ei se mun mielestä ole gravel-pyörä.
Olisko tähän jaarittelun väliin pari varmasti genreen sopivaa pyörää:
Surly Bridge Club https://surlybikes.com/bikes/bridge_club
27,5+ tai 622x47 -renkaille suunniteltu suoratankoinen bikepacking-pyörä
Sonder Camino flat: https://eu.alpkit.com/products/sonde...-v3-apex1-flat
Runko on suunniteltu droppitangolle, mutta on sen verran pitkä, että lienee aihioksi parempi kuin moni muu droppitankopyörä.
Meinasin lisätä vielä Kona Dew:n, mutta sehän on geometrialtaan nykyisin maastopyörä.
Mietin ihan samaa kun kirjoitin tuon bikepacking. Surly itse sanoo ”Bridge Club is a highly versatile all road bike that perfectly hits the sweet spot spanning on- and off-road excursions.” Kai tuo gravelista menee.
Hybridiksi dew:n itsekin miellän, mutta toimisi varmasti hyvin graveloinnissakin. Nykyään vaan geometria on tosiaan aika lähellä maastopyörää. Itselläni on harkinnassa sellainen työmatkapyöräksi jotta saisi Roven lenkkipyöräksi.
Sitten toki on vielä Gravel Grinding Enduro eli Gravelduro eli Grinduro. Pyörärajoituksia ei ole. Nopein voittaa silti. Parhaat partyt myös.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Itse aikoinaan yhden Dew:n modasin enemmän maantieohjukseksi ja ajattelin että missä vaiheessa hybridi muuttuu fitness pyöräksi. Sama ajatus juuri että mikä on gravel ja mikä mikin?
Laitetaanko vaikka painon mukaan tai käyttötarkoitusen mukaan tai sillä, perusteella että millaisella kukin kuski selviää tietystä maastosta?
Tavallaan vain tuntuu että usein tärkeämpää genre kuin millä ajat ja millainen kallis kalusto alla, insinöörit puhuu hepreaa normi kuluttajalle ja saavat jotkin asiat tuntemaan tärkeiksi unohtaen että pyöräily on suurelle osalle hauska harrastus ilma stack/reach mittoja!
Itse aloitin soratieajelut tällaisella pyörällä. Tyytyväinen olin.![]()
Kyllä se on ihan ajettava polku...
Kirjanmerkit