MPMessutGarminGiantElectrobike
Sivu 5 / 7 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 3 4 5 6 7 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 121 - 150 / 185

Aihe: Pole Vikkelä

Mua ei voi kyllä pojaksi sanoa, mutta myönnän diggaavani Polesta, näistä syistä: Pole tekee helvetin hienoja massasta erottuvia pyöriä, Pole on luonut Suomeen työpaikkoja, Polella on asiakkaita ulkomailla eli Pole tuo tähän maahan rahaa. Ensimmäinen on makuasia, siis "helvetin hienoja", mutta loput faktoja.

^Joo, ja ehdottomasti propsit siitä, että rungotkin tehdään Suomessa, vaikka ehkä se alumiinibillet ehkä tulee jostain ulkoa. Mutta jos vertaa vaikka Niekkaan, joka tuo kuiturungot kiinasta ja pulttaa täällä niihin osat, niin onhan Polen toiminta enemmän meidän vaihtotasetta parantavaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti bike futurist Katso viesti
    Kernaasti!

osaisitko sinä sanoa miten, siis mihin mekaaniseen ilmiöön perustuen, Vikkelän korotettu keskiö parantaa pyörän kallistettavuutta puolelta toiselle niin kuin mainosmateriaali lupaa?

Kysyin tätä topsun postauksessa nro #77, mutta siihen ei ole vielä kukaan ottanut kantaa.
    En valitettavasti osaa tätä selittää välttämättä oikein. Älkää siis ottako tätä täyteä faktana MUTTA näin mä asiaa pohdin: Akseleiden tasalla oleva keskiö jättää dropattuun keskiöön verrattuna enemmän tilaa rungon ja jalkojen väliin, mikä helpottaa pyörän liikuttelua. Jalatkin voi pitää huolettomammin tasalla, kun ei tartte tehdä tilaa kampeamalla mutkassa toista ylemmäs tai alemmas kuin toista. En tiedä ilmiön nimeä tai fysiikkaa, mutta jos miettii asiaa, niin 0-dropin keskiöltä siirtyy kallistusvoimat akseleihin nähden ilman vipuvartta. Keskiön droppi on taas vaan yks luku koko geometriassa, eikä kerro kaikkea vaan kokonaisuus ratkaisee... kuten Vikkelän sivullakin lukee: "A high bottom bracket and cockpit make it easier to lift the front end, corner, and ride steep sections fast."

Tästäkin aiheesta on varmasti juttua Leolta jollain videolla paljoltikin. Polen aspaankin voi varmaan laittaa kysymyksen aiheesta ja saa vastasuksen suoraan lähteeltä. Tai sitten hakeutua siihen Facebook-ryhmään ja esittää kyssärin siellä.

Ehkä kyse on siitä, että korkeammalla oleva painopiste on helpompi poikkeuttaa pystyasennosta.
    Toisaalta jos on levemäpi paana niin vastaohjauksellahan mikä tahansa vaihtaa kallistuksen suuntaa varsin nopeasti.

^ & ^^

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kiituri Katso viesti
    Ehkä kyse on siitä, että korkeammalla oleva painopiste on helpompi poikkeuttaa pystyasennosta.
    Toisaalta jos on levemäpi paana niin vastaohjauksellahan mikä tahansa vaihtaa kallistuksen suuntaa varsin nopeasti.
    Yksinkertaisimmillaan tämän voi havainnollistaa näin: sanotaan, että sinulla on pari metriä pitkä harjanvarsi. Kiinnität siihen kaksi poikkipuuta, toisen vaikkapa viiden ja toisen kahdenkymmenen sentin korkeuteen. Alemmalla poikkipuulla seistessä on kokonaisuudella kevyempi tasapainotella, eli sitä on kevyempi kallistaa puolelta toiselle.

Tai kuvittele kiinnittäväsi metrin pitkään keppiin kilon painoinen punnus puoleenväliin vs tangon päähän. Kumpaa on kevyempi liikuttaa ilmassa, jos pidät kepin toisesta päästä kiinni? Näin olen sen siis itse ymmärtänyt, mutta olen toki avoin oppimaan uutta jos olen käsittänyt tuon piirteen pyörien geometriasta pieleen.

^ onkos harjanvarsi/keppi esimerkissä huomioitu eteenpäin kulkeva liike ja hyrrävoimat?

Omaa Voimaa kohta vuoden verran ajelleena (no joo, vasta reilu 10kk), uskoisin omaavani sen verran käytännön kokemusta, että uskallan sanoa sen olevan nokkelammin manööverrattavissa kuin edellisen Levoni (joo, kumpikaan ei oo Vikkelä, eikä kumpikaan oo epä-sähkö, mutta geometrioiden kannalta), eikä lainkaan kankea edes rauhallisemmassa vauhdissa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kemizti Katso viesti
    ^ onkos harjanvarsi/keppi esimerkissä huomioitu eteenpäin kulkeva liike ja hyrrävoimat?

Omaa Voimaa kohta vuoden verran ajelleena (no joo, vasta reilu 10kk), uskoisin omaavani sen verran käytännön kokemusta, että uskallan sanoa sen olevan nokkelammin manööverrattavissa kuin edellisen Levoni (joo, kumpikaan ei oo Vikkelä, eikä kumpikaan oo epä-sähkö, mutta geometrioiden kannalta), eikä lainkaan kankea edes rauhallisemmassa vauhdissa.
    nehän toki osaltaan pitää pyörää pystysssä, mutta en hiffaa miten ne kääntäisivät tuon esittämäni ajatuskokeen ilmiön käänteiseksi.

Mihis mun viesti katosi.. Noh, muokata piti, niin kirjoitetaan uusiksi..

Keppi ja punnus; keppi on pitelijästä kohtisuoraan eteenpäin ja paino on kepin puolivälissä, tilanne 1) punnus roikkuu kepin alapuolella, yritä kiertää keppiä sen pitiusakselin suuntaisesti myötä ja vastapäivään vuorotellen.. tilanne 2) punnus on kepin tasalla, eli sen pituus akselilla, yritä kiertää keppiä sen pitiusakselin suuntaisesti myötä ja vastapäivään vuorotellen.. ajattele, kummassa punnuksen sijainti on liikkeelle edullisemmassa sijainnissa?

Mihis mun viesti katosi.. Noh, muokata piti, niin kirjoitetaan uusiksi..

Keppi ja punnus; keppi on pitelijästä kohtisuoraan eteenpäin ja paino on kepin puolivälissä, tilanne 1) punnus roikkuu kepin alapuolella, yritä kiertää keppiä sen pitiusakselin suuntaisesti myötä ja vastapäivään vuorotellen.. tilanne 2) punnus on kepin tasalla, eli sen pituus akselilla, yritä kiertää keppiä sen pitiusakselin suuntaisesti myötä ja vastapäivään vuorotellen.. ajattele, kummassa punnuksen sijainti on liikkeelle edullisemmassa sijainnissa?
    Onko ajatuksenasi pohtia siis sitä, että korkeamalla keskiöllä ollaan lähempänä etu ja taka-akselin tasoa, joten liike on kevyempää? Mutta fillarissa tilanne ei taida olla niin, sillä se systeemi on tasapainossa renkaiden kontaktipisteiden varassa ”ylösalaisen heilurina”.

Kuvaamasi tilanne pätisi silloin, jos renkaat eivät koskisi maahan ja fillari ripustettaisiin roikkumaan naruista, jotka olisi kiinnitetty etu ja takanapaan.

Kuvaamani tilanne pätee hyvinkin, kun huomioidaan se, että sitä fillaria käännetään sitä aiemmin maintsemaani hyrrävoimaa vastaan, joko sen keskilinjasta tai sen keskilinjan alapuolelta..

Kuvaamani tilanne pätee hyvinkin, kun huomioidaan se, että sitä fillaria käännetään sitä aiemmin maintsemaani hyrrävoimaa vastaan, joko sen keskilinjasta tai sen keskilinjan alapuolelta..
    Tarkoittaisiko tämä sitten sitä, että matalassa ja korkeassa vauhdissa matala tai korkea keskiö käyttäytyisi mutka-ajossa eri lailla suhteessa renkaan hyrrävoiman vaimentavaan efektiin?

Keulimaan ja endoonhan flllari tosiaan kääntyy napojek ympäri.

Keulimaan ja endoonhan flllari tosiaan kääntyy napojek ympäri.
    No minkäs "ympäri" se sitten pituusakselin suunnassa kääntyy, ellei myös napojen?

No minkäs "ympäri" se sitten pituusakselin suunnassa kääntyy, ellei myös napojen?
    Renkaiden kontaktipinnan? Siinähän ne navat kääntyvät mukana renkaiden kontaktipintojen "päällä" puolelta toiselle. Siinä mielessä korkeampi ja matalampi keskiö asettaa kokonaisuuden massan keskipisteen joko ylemmäs tai alemmas.

Renkaiden kontaktipinnan?
    Voiko sellaisen ympäri kääntyä, jonka varassa on koko laitos? Mielestäni ei, vaan pyörää käännellään pituusakselinsa suunnassa sen massakeskipisteen ympäri, tähän vaikuttaa osaltaan ne hyrrävoimat, mutta toisaalta myös kuskin liikkeet ja se miten kuski liikuttaa pyörää allaan, josta päästään siihen mitä Shamppi kirjoittaa pyörän kääntelystä sivusuunnassa jalkojen välissä..

Voiko sellaisen ympäri kääntyä, jonka varassa on koko laitos? Mielestäni ei, vaan pyörää käännellään pituusakselinsa suunnassa sen massakeskipisteen ympäri, tähän vaikuttaa osaltaan ne hyrrävoimat, mutta toisaalta myös kuskin liikkeet ja se miten kuski liikuttaa pyörää allaan, josta päästään siihen mitä Shamppi kirjoittaa pyörän kääntelystä sivusuunnassa jalkojen välissä..
    Hmm, itse kyllä hahmotan pyörän kallistelun puolelta toiselle niin, että se rullaa renkaiden varassa eteenpäin ja kallistuu niiden varassa puolelta toiselle. Jos haluaa saada sen myös kääntymään niin sitten vähän vie painoa itsekin sinne mihin kallistaa.

Miten se siis käyttäytyisi jos se kallistuisikin massakeskipisteensä ympäri?

Nythän siirryit sujuvasti pituussuunnassa tapahtuvan massakeskipisteen ympärillä pyörimisestä tukipisteen varassa kallisteluun.. toki, pyörä kallistuu tukipisteen varassa, mutta silti se hyrrävoima pitää kumota ja minun kokemukseni mukaan se onnistuu helpommin kun keskiö on lähempänä napojen linjaa, kuin alempana..

Ehkä tästä on nyt kuitenkin turha täällä loputtomiin vääntää, kun kokemukset ja näkemykset eroavat toisistaan melko oleellisesti..

Käykää koeajolla ????

Nythän siirryit sujuvasti pituussuunnassa tapahtuvan massakeskipisteen ympärillä pyörimisestä tukipisteen varassa kallisteluun.. toki, pyörä kallistuu tukipisteen varassa, mutta silti se hyrrävoima pitää kumota ja minun kokemukseni mukaan se onnistuu helpommin kun keskiö on lähempänä napojen linjaa, kuin alempana..

Ehkä tästä on nyt kuitenkin turha täällä loputtomiin vääntää, kun kokemukset ja näkemykset eroavat toisistaan melko oleellisesti..

Käykää koeajolla ????
    Pahoittelut, ymmärsin väärin toissaviestisi. Tosiaan tuosta pyörän kallistamisesta puolelta toiselle kontaktipisteiden muodostamien tukipisteiden varassa on tosijaan ollut kyse .

Tuo pointtisi hyrrävoimista (ja että sen vaikutttaa eri lailla kun laskeudutaan alemmas napojen korkeudelta) on kiintoisa ja tosiaan sillä varmasti on osansa kokonaisuudessa!

Mielenkiintoista keskustelua keskiön korkeuden vaikutuksesta. Luulisi, että moottoripuolella olisi tästä jo pitkään kokemusta, esim MotoGP puolella. Siellä kuitenkin ihan eri tason hyrrävoimatkin ja pärrää kallistellaan ihan tosissaan puolelta toiselle.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jeltsar Katso viesti
    Mielenkiintoista keskustelua keskiön korkeuden vaikutuksesta. Luulisi, että moottoripuolella olisi tästä jo pitkään kokemusta, esim MotoGP puolella. Siellä kuitenkin ihan eri tason hyrrävoimatkin ja pärrää kallistellaan ihan tosissaan puolelta toiselle.
    Minulla on itseasiassa jokin hämärä muistikuva, että rossi kehitti yamaha tähän suuntaan joskus. Siis halusi painopistettä korkeammalle juurikin siitä syystä, että fillaria pystyi heittelemään nopeammin puolelta toiselle. Mutten tätä aiemmin kirjoittanut, koska saatan muistaa täysin väärinkin enkä äkkiä löytänyt vahvistusta webistä...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Wilho Katso viesti
    Joo, huolto ei oo ongelma, mä tykkään itse huoltaa näitä. Tosin isompaa huoltoa en ole vielä tehnyt taka-iskarille itse
    Ja taitaa jäädäkin sen Cane Creekin huoltaminen. tiivistekittiä ei myydä loppukäyttäjille missään eikä huoltomanuaalia ole netissä saatavilla joten esim ifp paineet on arvoitus. Myöskin tarvittavat erikoistyökalut menee tyyliin "aletaan purkamaan ja katotaan mihin asti päästään".

Toinen juttu on se että fillariosa on ainoa paja joka huoltaa suomessa ja kesääkohdin ainakin aiemmin tuppasi niillä huoltojonot venymään. Mulla oli pari vuotta sitten pyörässä Cane Creekin DB (Kitsumaa aiempi malli) ja silloin kun muistaakseni toukokuussa kysyin fillariosasta huoltoa ni vastaus oli että "tottakai onnistuu, heinäkuun lopussa seuraava aika". Eihän tuo mitään haittaa kun puhutaan ennakoitavissa olevasta vuosihuollosta mutta kun noita Kitsumoita on tupannut porsimaan varsin vähäisillä tunneilla siinä missä Foxin DHX2/X2 iskareita ni mitäs sit ku sun iskari porsii öljyt pihalle toukokuussa ja fillariosa sanoo että otataan heinäkuun lopussa työn alle?
    Lue: jos ei sulla ole suhteita saada sitä työnalle missään nopeammin ni ottaisin sen rokkarin. Sitäpaitsi nuo uudet 2023 mallin rokkkarin Ultimatet on varsin hyvin pärjänneet testeissä. Vanhempaa mallia en ottaisi.

Pahoittelen että off topic vastaus varsinaiseen pyörään liittyen. Mutta pyörään liittyen tuo 190mm joustomatka ei itseä miellytä kun sillä vedetään kuluttaja nalkkiin Rokkarin Zebiin. Jos sattuu tykkäämään Foxin tavasta tehdä ilmajousi ja vaimennin niin tämä pyörä ei voi olla sinulle? No joo - onhan EXT vissiin myöskin tuomassa markkinoille 190mm ERAn mutta sekään ei ole minun makuun. Tosin täytyy tunnustaa että tuota uutta voikuppi-Ultimate-Zebiä en ole yhtä Sappeen laskua enempää testannut. Tiesittekö muuten että Rokkari kopioi tuon voikuppi-idean noihin keuloihin moottorisahasta?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti TMo Katso viesti
    Ja taitaa jäädäkin sen Cane Creekin huoltaminen. tiivistekittiä ei myydä loppukäyttäjille missään eikä huoltomanuaalia ole netissä saatavilla joten esim ifp paineet on arvoitus. Myöskin tarvittavat erikoistyökalut menee tyyliin "aletaan purkamaan ja katotaan mihin asti päästään".

Toinen juttu on se että fillariosa on ainoa paja joka huoltaa suomessa ja kesääkohdin ainakin aiemmin tuppasi niillä huoltojonot venymään. Mulla oli pari vuotta sitten pyörässä Cane Creekin DB (Kitsumaa aiempi malli) ja silloin kun muistaakseni toukokuussa kysyin fillariosasta huoltoa ni vastaus oli että "tottakai onnistuu, heinäkuun lopussa seuraava aika". Eihän tuo mitään haittaa kun puhutaan ennakoitavissa olevasta vuosihuollosta mutta kun noita Kitsumoita on tupannut porsimaan varsin vähäisillä tunneilla siinä missä Foxin DHX2/X2 iskareita ni mitäs sit ku sun iskari porsii öljyt pihalle toukokuussa ja fillariosa sanoo että otataan heinäkuun lopussa työn alle?
    Lue: jos ei sulla ole suhteita saada sitä työnalle missään nopeammin ni ottaisin sen rokkarin. Sitäpaitsi nuo uudet 2023 mallin rokkkarin Ultimatet on varsin hyvin pärjänneet testeissä. Vanhempaa mallia en ottaisi.

Pahoittelen että off topic vastaus varsinaiseen pyörään liittyen. Mutta pyörään liittyen tuo 190mm joustomatka ei itseä miellytä kun sillä vedetään kuluttaja nalkkiin Rokkarin Zebiin. Jos sattuu tykkäämään Foxin tavasta tehdä ilmajousi ja vaimennin niin tämä pyörä ei voi olla sinulle? No joo - onhan EXT vissiin myöskin tuomassa markkinoille 190mm ERAn mutta sekään ei ole minun makuun. Tosin täytyy tunnustaa että tuota uutta voikuppi-Ultimate-Zebiä en ole yhtä Sappeen laskua enempää testannut. Tiesittekö muuten että Rokkari kopioi tuon voikuppi-idean noihin keuloihin moottorisahasta?
    Tämä on hyvä huomio, varsinkin jos itse haluaa opetella iskarin huollon,

Itse olen opetellut takaiskarit huoltamaan ja olen keskittynyt vain rockshoxin tuotteisiin, juurikin sen takia että niiden huolto ohjeet on kattavat ja väitän että kuka tahansa niillä ohjeilla voi huollot itse tehdä (toki joutunee jokusen työkalun pakkiin lisäämään), jos niitä ohjeita kirjaimellisesti noudattaa.

Mutta pyörään liittyen tuo 190mm joustomatka ei itseä miellytä kun sillä vedetään kuluttaja nalkkiin Rokkarin Zebiin.
    Tosi on, että yksinkertaisten keulojen osalla tarjonta on vielä hetken (ks. EXT 2023) ZEBin harteilla. Halutessaan voi tietty heittää tuplakruunun

Vikkelään voi muuten myös pistää 180mm keulan koskematta perään. Se toki muuttaa geometriaa, mutta ilmeisesti pelittelee ihan hyvin kun Voimankin saa tilattua 180mm keulalla (Core Light complete). Blaise Wall myös tykitteli menemään 180mm Lyrikillä kesällä.

Moi,

joo, tuo on Cane Creekin osalta totta, mulla on jousi-iskari jolle en ole tehnyt yhtään mitään enkä (noloa) edes tutkinut miten useasti sitä pitää huoltaa. Mutta tämä ei ole niin hirveä ongelma kun nykyisessä pyörässä on myös ilma-iskari, RS SD, joka on helpohko huoltaa. Edit: Eli siis vaikka toisen huolto venyisikin.

Itseä ei haittaa vaikka joutuisi nalkkiin Zebin kanssa, vai onko sinulla jotain perusteluja miksi se olisi huono? Meillä on rouvan pyörässä FOXin Factory keula, Orbea Risessä ja se kyllä pelaa todella hienosti suoraan tehtaan asetuksilla, vs. mun Machinen Lyrik, joka vaati öljyjenvaihtoa ja tokeneita että sain pelaamaan kevyelle kuskille

180mm keulaa voi myös käyttää geometrian häiriintymättä asentamalla esim.tällaisen; https://www.wolftoothcomponents.com/...-zs-zero-stack

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Wilho Katso viesti
    Itseä ei haittaa vaikka joutuisi nalkkiin Zebin kanssa, vai onko sinulla jotain perusteluja miksi se olisi huono? Meillä on rouvan pyörässä FOXin Factory keula, Orbea Risessä ja se kyllä pelaa todella hienosti suoraan tehtaan asetuksilla, vs. mun Machinen Lyrik, joka vaati öljyjenvaihtoa ja tokeneita että sain pelaamaan kevyelle kuskille
    Yleinen huomio 2022-vuotisissa Zebeissä on, että ilmajousi vaatii lisäosia päivityksen muodossa, jotta sen saa toimimaan hyvällä tasolla. 2023-malli on tältä osin selvästi parempi, mutta Charger 3 -vaimennin on vielä vähän kysymysmerkki, että onko se oikeasti askel eteenpäin vai johonkin muuhun suuntaan. Tämä koskee toki vain Ultimate-mallia, ellei ko. vaimenninta hanki erikseen.

Bossilla on 190 Idylle sc joka varmaan olisi oikein hyvä mutta huolto voi sitten välillä olla hankalampaa. Se voisi sopia tuohon Vikkelään hyvin.

180mm keulaa voi myös käyttää geometrian häiriintymättä asentamalla esim.tällaisen; https://www.wolftoothcomponents.com/...-zs-zero-stack
    Tuo on kova juttu. Taitaa mennä hankintaan Voimaan Zebin kaveriksi. Voiman dynaaminen keskiönkorkeus kun on hiukan matala omaan makuun.

No aika hauska palikka kyllä

Ootko @Kemizti testannut Voimassa?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Schamppi Katso viesti
    Ootko @Kemizti testannut Voimassa?
    En ole, mulla on 190mm Zeb.

Yleinen huomio 2022-vuotisissa Zebeissä on, että ilmajousi vaatii lisäosia päivityksen muodossa, jotta sen saa toimimaan hyvällä tasolla
    Voimaa kun kävin koeajamassa, huomasin että 2023 Zeb Selecti tuntu paremmalta mitä oma 2022 Zeb Ultimate Kiinnostaisi @Jukka4130 testailla kyllä sun myymiä parannuspalikoita...

Samanlaisia aiheita

1. Pole Emtb
    By Eqro in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 1037
    Viimeinen viesti: 26.03.2025, 19.58
  2. Pole Taival
    By JouTol in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 136
    Viimeinen viesti: 14.01.2025, 19.58
  3. Pole Machine
    By Paksupolkija in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 169