Kertoo akun huonosta laadusta jotain. Mulla on yli 8000km ajettu Shimano BTE 8010 (504Wh) ja sillä pääsee edelleen n. 80km niitä lenkkejä jota yleensä ajelen.
Kertoo akun huonosta laadusta jotain. Mulla on yli 8000km ajettu Shimano BTE 8010 (504Wh) ja sillä pääsee edelleen n. 80km niitä lenkkejä jota yleensä ajelen.
Mulla on BT-E8036 630Wh akku pysynyt yllättävän hyvässä kuosissa, vaikka EP8-pyörällä (ja akulla) ikää jo puolisentoista vuotta. Just tossa yhellä lenkillä mietin, että tän akun kestohan melkeinpä paranee vanhetessaan. Oon tosin ollut latauksen kanssa aika taktinen ja yrittänyt pitää sen ~80%:ssa säilytyksessä ja vasta vähän ennen lenkkiä lataan sen 100%:aan. Lisäksi pyörä toki aina kotona lämpimässä.
Sama taktiikka käytössä, lenkin jälkeen jos on tiedossa ettei päivään pariin ajeta niin laturilla akku storageen. Vähän enemmän vaivaa mutta näkyy yleensä akun toiminnassa kun alkaa ikää kertymään. Täytenä tai tyhjänä säilyttäminen on yleisimmät syyt että akku alkaa nuukahtamaan ennen aikojaan.
Kylätason pyöräilijä
Ongelmana näissä "optimoinneissa" on se, että jos BMS ei tue storage-latausta, ei tuo 80% kerro mitään. Siellä osa kennoista on 90-95% ja osa on sitten 60% ja joku piruparka 30%.
Ainakin shimanon akuissa pitäs olla storage moodi, jos lukee valmistajan ohjeet, miten akku asetetaan storage tilaan. Tässä ote shimanon manuaalista, jossain manuaalissa oli vielä ne tarkemmat säilöntäajat mutta en nyt tähän hätää sitä löytäny.
![]()
^Tuo 70% on aika mahdoton saavuttaa Shimanon omalla laturilla ja sillä akun näytöllä. Kun siinä on vain viisi lediä, niin mistä tietää paljonko on akun varaus, kun niistä palaa kolme. Se on mitä tahansa 60% ja 80% välillä. Toki tuo 70% tuskin on kovin tarkka, mutta helpointa olisi, jos akun ja BMS:n saisi automaattisesti storage-tilaan. Esimerkiksi niin, että pitää akun virtanappulaa painettuna, kun liittää laturin akkuun. Tai jotain.
18v kokemuksella on erilaisten harrastelaitteiden litiumakut säilyneet parhaiten kun niitä säilyttää 40-80% varauksessa, ja ehdottomasti viileässä. Tuo 70% on varmaankin optimi mutta ei välttämätön olla juuri siinä.
Tärkeimpänä pitäisin sitä että varaustaso ei ol kovin lähellä täyttä kovin pitkiä aikoja.
Juurikin näin. Itse myös pitkä linjan RC harrastaja ja akkujen kanssa tullut pelattua jo hyvin pitkään. Jos kerran viikossa ajaa (ja lataa akun), niin voi jättää sen siihen tilaan missä olikin ajon jäljiltä ja lataa vasta ennen seuraavaa kertaa. Akun alhainen jännite on haitaksi vasta jos jännite pääsee liian alas ja jännitehän tippuu kokoajan myös varastoidessa-> siksi suositellaan yleensä sitä 70% (säilyy pitkän aikaa uudelleen lataamatta).
OT: Eilen ajettiin testiä ja akut storageen ajon jälkeen vaikka huomenna treenit jatkuu kisaa varten. Storagesta täyteen ei mene kauaa ja pääsee melkein heti radalle, eikä tarvii arvuutella mikä on akkujen varaus jos tulee yllättävä tauko ajamiseen. Sama taktiikka fillarin ja RC:n akuissa.
Kylätason pyöräilijä
e-turning appi näyttää akun varauksen prosentteina ja akun kunnon. Itellä näyttäs puollessatoista vuodessa pudonneen akun kunnosta 4%.
Kertokaas lisää mikä tuo taaksepäin rullailen käynnistäminen talvipakkasilla oikein toteutetaan?
Ohjeet sain tuesta, mutta tässä ei ole pyörää millä testata:
13:17 Jos nappi jäässä etkä saa pyörää käyntiin, voi käynnistää magnetovoiman avulla.
13:19 Toisin sanoin, kun lukitset kammen ja eturattaan, ja pyörität näitä taaksepäin noin 10-20 kertaa. Se käynnistää järjestelmän normaalisti. Eli tämä tuottaa sähkömoottorilla magnetovoimaa.
13:21 Toinen vaihtoehto on, että vaihdat pyörääsi Shimanon kaupunkijärjestelmään tarkoitetun näytön, jolla pyörän käynnistys ohittaa napin.
Laittaa vaikka velcronauhalla tai jollain muulla vastaavalla kammen ja eturattaa kiinni toisiinsa ja sitten pyörittää taaksepäin.
Näissä siis kampi ei ole yhteydessä eturattaaseen. Eli kampien pyörittäminen taaksepäin ei pyöritä eturatasta. Tavoitteena on saada eturatas pyörimään taaksepäin, jolloin moottori pyörii "väärään" suuntaan, toimien näin moottorin sijaan generaattorina. Ilmeisesti tämä synnyttää virtaa akun suuntaa joka herättää akun ja sitä kautta myös lopun pyörän sähköjärjestelmästä.
Muutaman kerran ketjusta nykäisee taaksepäin niin käynnistyy. Ainakin Shimano/Darfon käynnistyy näin. Käynnistyy tosin pakkasestakin napista mutta kunhan kokeilin tuotakin.
Novus Ordo Mundi
No jopas tuli itsellekin uutta. Kuka integroi ekana wanhan kunnon kampiveivin pyörään, jos ne sillä saa pakkasella käyntiin?![]()
Selvisikö tämä asia koskaan takuun osalta reklamaation jälkeen?
Itselläni tällä hetkellä vähän vastaava tilanne. Olen joskus 1,5 vuotta sitten säätänyt STUnlockerilla avustustasoja ja jättänyt ne sen jälkeen sellaisiksi. Käytin nyt pyörää perushuollossa ja tämän huollon jälkeen noin 2 tunnin ajon aikana saanut kuusi kertaa vikakoodin E010. Vein pyörän uudestaan liikkeeseen ja olivat yhteydessä Shimanoon. Kuulemma moottori pitäisi vaihtaa ja takuu ei korvaa, kun on "viritelty".
Aloin myös pohtimaan, josko tuo kuitenkin johtuisi esim. akun huonosta kiinnittymisestä tai liittimien likaisuudesta, sillä parin tällaisen errorin jälkeen pyörä ei meinannut käynnistyä ollenkaan. Kun painelin akkua ulkopuolelta enemmän kohti "kiinni-asentoa", käynnistys onnistui.
Mutta kaikkinensa pohdituttaa, että miksi juuri huollon jälkeen nämä errorit tulivat, kun aiemmin ei ollut mitään vastaavia ongelmia. Ja tietenkin se, onko moottoria mitenkään mahdollista saada vaihdettua takuuseen.
Akun kiinnikkeitähän saa siirrettyä, joten jos ei mene takuuseen, ei kun ruuvimeisseli käteen.
Kiitoksia, tämä olikin uusi ja hyödyllinen tieto. Pitääpä kysellä lisää liikkeestä, josko tsekkaisivat kuitenkin tuon vielä vaikka takuita ei moottorille saisikaan.
Vielä kiinnostaa kuitenkin vastaisuuden varalle myös kokemukset tästä STUnlockerista ja takuun eväämisestä tuolla perusteella. Rajoitusta en ole siis muuttanut US-asetuksille, hieman vain säätänyt avustuskäyriä.
Mulla antoi näyttöön e10 koodia...huollossa "tarkentui" yhteys ongelmaksi...Ei auttanut tuo huollon tiivisteen korjaus...tai ainakin vikakoodia tuli 25km.matkalla...akun puolelta kun niitä Pinnejä" pikku ruuvimeisselillä käänteli lähemmäksi toisiaan vikakoodit loppui(sama ongelma oli aikanaan bafangin akussa).
Huollon vastaus..."Antanut järjestelmän mukaan koodia e020 joka on yhteysongelma akun ja moottorin välillä - pintapuolisesti (virta)kaapeli vaikuttaa olevan OK - akun kumitiiviste liittimen ympärillä sen sijaan oli pompannut pois ja yksi mahdollinen ongelmien aiheuttaja sillä todennäköisesti data kulkee juurikin keskimmäisissä pinneissä jossa tiiviste oli rutussa = kumitiiviste laitettu takaisin paikalleen ja liittimiä sekä pinnejä puhdistettu = lyhyellä koeajolla ei saatu virhekoodeja esiin"
Uuden akun hankinta harkinnassa...kun tuo työmatkakin on yli 60km.päivässä..tai sitten uusi fillari paremmilla talviajo ominaisuuksilla...(nykyinen Helkama se10).
Ei hitto, porukka maksaa näistä ihan hirveitä summia ja sitten saa ihme kikka kolmosia koittaa lähtisikö pyörä käyntiin!?![]()
^nii, no… porukka maksaa jostain sähköautosta lähemmäs sata tonnia ja aamulla se ei avaa ovia, koska joku bitti poikittain. Semmosta se on näiden nykyajan vempeleiden kanssa.
Tai ostaa kymppitonnin maantiefillareita, joissa ei oo ees osattu tehä keskiön reikiä pyöreiksi tai toistensa kanssa linjaan.
^Esson baarikärpäset karanneet ulos laatikosta.
Mulla alkoi e8000 shimanon 630 akku herjaamaan lataukseen laitossa lämpötila erroria . Eka valo vilkkuu ja 4 palaa koko ajan. Ei auta Olipa akku lämpimässä tai kylmässä. Onkohan entinen? Vähän käytetty kyllä.
Nyt on uusi moottori ja kammet, mutta samanlainen tehtaalla porattu heikennysreikä on akselissa. Onko kukaan laittanut vahvempaa ja pidempää kammen pulttia taklaamaan tuota ongelmaa. Orggispultithan ei mene edes siihen reiän kohdalle saakka.
Tutkailin niin e13:lla on jonkunverran pidempiä pultteja tarjolla, mutta mistä löytyisi kierteen loppuun saakka menevä ?
Vanha mutta lihava.
Kirjanmerkit