FillariElectrobikeHephaGiant
Sivu 226 / 239 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 126 176 216 224 225 226 227 228 236 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 6.751 - 6.780 / 7160

Aihe: Pyöräprojekti

  1. #6751
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Etelä-Ranska ja Espoo
    Viestit
    808
    Jos mennään ajassa muutama viikko taaksepäin, niin nähdään missä jamassa runko oli ennen maalausta. Aika monta iltaa meni maalinpoistossa. Parhaaksi tavaksi osoittautui mattopuukon terällä "kaapiminen", eli vetäminen terä pystyssä/poikittain liikesuuntaan nähden. Loppuviimeistelyn joutui toki tekemään hiomalla, mutta tuolla tavalla välttyi kyllä isolta määrältä hiontapölyä. Maalinpoistomyrkkyjä en halunnut käyttää.


  2. #6752
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.198
    Îtse kyllä maalinpoistoaineita aina käyttänyt ja lopuksi hionta, pienellä vaivalla homma hoituu!

  3. #6753
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Îtse kyllä maalinpoistoaineita aina käyttänyt ja lopuksi hionta, pienellä vaivalla homma hoituu!
    Nykyiset maalinpoistoaineet on vaan ihan roskaa, ainakin kuluttajille myytävät. Juuri yhtä runkoa liotin useammassa eri litkussa yhteensä viikon ja silti sai puoliväkisin raapia puhtaaksi.

    Ennen riitti nitromors, muutama tunti vaikutusaikaa ja painepesuri.

  4. #6754
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Etelä-Ranska ja Espoo
    Viestit
    808
    Detaljikuvia kiillottelun jälkeen, kännykkää paremmalla kameralla.












  5. #6755
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Ompas nättejä kuvia.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  6. #6756
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Etelä-Ranska ja Espoo
    Viestit
    808
    Kiitos, arctic biker!

  7. #6757
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.198
    ^Tyylikäs!

    Kainulainen, merkkiä en muista mutta kahdella levityksellä oli hiomisvalmis. Ainahan kiinni myös alkuperäisen maalauksen tasosta.

  8. #6758
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.916
    Hieno on Pexin pyörä, ja kiillotettuja Campan osia kelpaa katsella! Mitkä nuo vaihtajat ovat?

  9. #6759
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.606
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Hieno on Pexin pyörä, ja kiillotettuja Campan osia kelpaa katsella!
    Kiillotetut campan osat on so last season, mutta katsopa miten on vaijerinpään nippa laitettu paikalleen. Itseä hymyilytti tuo detalji. Itse runnon nuo muodottomaksi jollain pihdeillä, mutta ei mulla aitoa vintage-pyörää olekaan.

  10. #6760
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.198
    ^Nippoja käyttänyt, mielummin mustia ja tippa pikaliimaa sisälle ennen kuin puristaa pihdeillä.

  11. #6761
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.705
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Kiillotetut campan osat on so last season, mutta katsopa miten on vaijerinpään nippa laitettu paikalleen. Itseä hymyilytti tuo detalji. Itse runnon nuo muodottomaksi jollain pihdeillä, mutta ei mulla aitoa vintage-pyörää olekaan.
    Eikös tuo ole sivuleikkureilla varovasti puristettu vai onko tässä nyt jotain mitä minä en huomaa?

  12. #6762
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.606
    ^kyllä, mutta melko hienovaraisesti. Ainakin verrattuna omiin tuunauksiin.

  13. #6763
    Liittynyt
    08/2016
    Viestit
    1.475
    Tuolla kelpaisi terassille parkkeerata!

  14. #6764
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.008
    Pihdeillä tulee rumat nipat. Pikkusen jo tylsyneillä sivareilla saa parhaiten nätin "loven" nipaan. Kannattaa siis säästää ne jo vähän liian tylsäksi menneet sivarit nipanpuristimen eläkevirkaan kun ostaa uudet.

  15. #6765
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Etelä-Ranska ja Espoo
    Viestit
    808
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Hieno on Pexin pyörä, ja kiillotettuja Campan osia kelpaa katsella! Mitkä nuo vaihtajat ovat?
    Vaihtajat on Dia-Compe Braze-on kitkavaihtajat: https://www.bike24.com/p2303594.html. Täyskitkat, ei indeksointia, joten toimivat hienosti tuon "modernin" 11 v Potenzankin kanssa. Ja ainakin korjaustelineessä voi vaihtaa 11-32 takapakan pienimmältä isoimmalle tai toisinpäin just niin nopeasti kuin sormet vaan toimii, 11 pykälää kerralla, PAM! “Kaikkea tulisi yksinkertaistaa niin paljon kuin mahdollista, mutta ei yhtään enempää.”

    Kiillotuksessa itselläni toimii Mothers, niin alumiiniin kuin titaaniinkiin: https://amzn.eu/d/eDUuRwy Nipat taisin puristaa johtoliitinpihdeillä, joilla ei ole juurikaan sitä vaaraa, että katkaisee koko nipan - niinkuin sivuleikkureilla tuppaan tekemään.

    Ja kiitos kannustuksesta, kaikille kommentojille!

  16. #6766
    Liittynyt
    05/2022
    Paikkakunta
    Kokkola
    Viestit
    12
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pexi Katso viesti

    Kiillotuksessa itselläni toimii Mothers, niin alumiiniin kuin titaaniinkiin: https://amzn.eu/d/eDUuRwy
    "Äitivaha" on kyllä huippu tuote. Sitä käyttänyt itsekkin tosi paljon.




  17. #6767
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Etelä-Ranska ja Espoo
    Viestit
    808
    Projekti on nyt ajokunnossa ja ensimmäiset pyörityslenkit ajettu.







    Tällä hetkellä kokoonpano on tällainen:


    • Ohjainlaakeri: Campagnolo Record
    • Stemmi: Deda Murex Quill Stem 26.0 mm
    • Tanko: 38 cm BLB Pursuit 25.4 mm (+ kaljatölkistä leikattu shimmi)
    • Jarrukahvat: Tektro TL720 Bar End Brake Levers
    • Vaihtajavivut: Dia-Compe Braze-On Down Tube Shifters
    • Kampisetti: Campagnolo Athena silver 50/34
    • Jarrut: Campagnolo Athena silver
    • Takapakka: Campagnolo Centaur 11/32
    • Etuvaihtaja: Campagnolo Athena silver
    • Takavaihtaja: Campagnolo Potenza silver
    • Kiekot: Campagnolo Khamsin
    • Ketju: Campagnolo Potenza / Centaur 11s


    Painoa on hämmästyttävästi tasan 9.00 kiloa ilman polkimia. Kuvissa näkyvät tehomittaripolkimet (Assioma + Xpedo-maastopoljinmodifiointi) painavat 358 g, joten niiden kanssa painoa noin 9.4 kg.

    Maalit on hankittu stardustcolors.com saitilta.

    Isoimpia vielä keskeneräisiä asioita ovat tanko ja kiekot. Tanko vaihtuu vielä jossakin välissä pursuit-malliin, ainakin kokeilun vuoksi. Kuvittelen sen olevan esteettisesti hienompi, mutta onko se liian agressiivinen kropalle, se jää nähtäväksi. Kiekot vaihtuvat vielä 2022 aikana 46 mm profiilin hiilikuitukiekkoihin, painoa lähtee pois noin 400-500 g ja laitoksen epäsovinnaisuus kasvaa merkittävästi.

    HIGHTLIGHT-asioita, joita satunnainen tarkkailija ei varmaan koskaan huomaa:


    • Jarrrukahvojen muotoilu noudattaa samaa muotokieltä kuin stemmi.
    • Jarruvaijerit menevät tangon sisällä ja takajarruvaijeri myös rungon sisällä. Vintageretroteräsmankelissa.
    • Pullotelineiden kiinnityspultit ja satulatolpan kiristyspultti ovat kupukantaisia, koska sylinterikantaiset sattuivat silmään.


    Kaikki ei kuitenkaan ja tietenkään ole aivan honky-tonky, nämä on pielessä:


    • Stemmi ja ohjaustanko eivät sovi oikein hyvin yhteen, tanko pyrki pyörimään päivän ensimmäisellä pyrähdyksellä. Nyt iltapäivän lenkillä se jo pysyi karhennusten ja hieman isomman kiinnitysmomentin (14 Nm) jälkeen paikallaan... silti 100 % luottoa ei tuohon vielä ole.
    • Jarruvaijerien ulostulot tangon sisältä laitoin tyhmästi (kyllä, vaijerit menee tangon sisällä), vaijerit tekevät jotensakin luonnottomat kaaret tuossa keulassa. Ideana mulla oli, että laitan vaijerit siten, että eivät hankaa emäputkeen ja se kyllä sinänsä toimii, mutta näyttää melko karsealta. Korjaan samalla, kun kokeilen toista tankoa (josta juuri tuli Italiasta ilmoitus, että on viimeinkin lähetetty).
    • Pullotelineet on vaihdettava. Nuo Eliten Ciussit ei näytä hyvältä, eikä ne edes pidä pulloa tukevasti paikallaan. Tilasin Elite Moreo Inoxit tilalle, saa nähdä onko ne pätevämmät.


    YHTEENVETO

    Hintaa maaleille kertyi melkein 300 €, osille reilu 250 €. Tähän sitten päälle vielä asentamattomat uudet renkaat, kiekot (765 € !) ja se toinen tanko, niin voi miettiä onko projekti millään järkevällä kriteerillä kannattava? Vastaus on tietysti negatiivinen, mutta: kaupasta ei saa tällaisia virityksiä, käsillä itse tekeminen on palkitsevaa ja tämän päivän säätö- ja testilenkillä fiilikset oli niin hyvät kuin nyt "uudella pyörällä" ajaessa ylipäänsä voi olla. Kitkavaihtajat yhdistettynä moderniin vaihdeskaalaan (50/34 edessä, 11/32 takana) tuntuu toimivan näissä vuoristonousuissa ja -laskuissa aivan loistavasti, vaihtotapahtuma on "manuaalinen" ja suora, opettelua ja pois oppimista. Eroa indeksoituihin "briftereihin" voisi verrata automaailmassa manuaalilaatikon ja nappivaihteisen väliseen eroon.



    Olen siis tosi tyytyväinen hommaan ja aloittaisin heti uudestaan, jos olisi yhtä selkeä visio ja kohde jostakin aivan toisenlaisesta laitteesta. Päivittelen tämänkin edistymisiä vielä jutun jatkoksi, jahka homma etenee tai taantuu johonkin suuntaan. Kommentteja puolesta ja vastaan luen mielelläni.

  18. #6768
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.198
    Upea kapistus kertakaikkiaan, moni moderni muovipyörä jää toiseksi!

  19. #6769
    Liittynyt
    10/2016
    Paikkakunta
    Oulu - Ikuinen vastatuuli
    Viestit
    4.554
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pexi Katso viesti
    Projekti on nyt ajokunnossa ja ensimmäiset pyörityslenkit ajett








    Maalit on hankittu stardustcolors.com saitilta.

    Kiekot vaihtuvat vielä 2022 aikana 46 mm profiilin hiilikuitukiekkoihin, painoa lähtee pois noin 400-500 g ja laitoksen epäsovinnaisuus kasvaa merkittävästi.

    HIGHTLIGHT-asioita, joita satunnainen tarkkailija ei varmaan koskaan huomaa:


    • Jarrrukahvojen muotoilu noudattaa samaa muotokieltä kuin stemmi.
    • Jarruvaijerit menevät tangon sisällä ja takajarruvaijeri myös rungon sisällä. Vintageretroteräsmankelissa.
    • Pullotelineiden kiinnityspultit ja satulatolpan kiristyspultti ovat kupukantaisia, koska sylinterikantaiset sattuivat silmään.


    Kaikki ei kuitenkaan ja tietenkään ole aivan honky-tonky, nämä on pielessä:


    • Stemmi ja ohjaustanko eivät sovi oikein hyvin yhteen, tanko pyrki pyörimään päivän ensimmäisellä pyrähdyksellä. Nyt iltapäivän lenkillä se jo pysyi karhennusten ja hieman isomman kiinnitysmomentin (14 Nm) jälkeen paikallaan... silti 100 % luottoa ei tuohon vielä ole.
    • Jarruvaijerien ulostulot tangon sisältä laitoin tyhmästi (kyllä, vaijerit menee tangon sisällä), vaijerit tekevät jotensakin luonnottomat kaaret tuossa keulassa. Ideana mulla oli, että laitan vaijerit siten, että eivät hankaa emäputkeen ja se kyllä sinänsä toimii, mutta näyttää melko karsealta. Korjaan samalla, kun kokeilen toista tankoa (josta juuri tuli Italiasta ilmoitus, että on viimeinkin lähetetty).
    • Pullotelineet on vaihdettava. Nuo Eliten Ciussit ei näytä hyvältä, eikä ne edes pidä pulloa tukevasti paikallaan. Tilasin Elite Moreo Inoxit tilalle, saa nähdä onko ne pätevämmät.


    YHTEENVETO

    Hintaa maaleille kertyi melkein 300 €, osille reilu 250 €. Tähän sitten päälle vielä asentamattomat uudet renkaat, kiekot (765 € !) ja se toinen tanko, niin voi miettiä onko projekti millään järkevällä kriteerillä kannattava? Vastaus on tietysti negatiivinen, mutta: kaupasta ei saa tällaisia virityksiä, käsillä itse tekeminen on palkitsevaa ja tämän päivän säätö- ja testilenkillä fiilikset oli niin hyvät kuin nyt "uudella pyörällä" ajaessa ylipäänsä voi olla. Kitkavaihtajat yhdistettynä moderniin vaihdeskaalaan (50/34 edessä, 11/32 takana) tuntuu toimivan näissä vuoristonousuissa ja -laskuissa aivan loistavasti, vaihtotapahtuma on "manuaalinen" ja suora, opettelua ja pois oppimista. Eroa indeksoituihin "briftereihin" voisi verrata automaailmassa manuaalilaatikon ja nappivaihteisen väliseen eroon.



    Olen siis tosi tyytyväinen hommaan ja aloittaisin heti uudestaan, jos olisi yhtä selkeä visio ja kohde jostakin aivan toisenlaisesta laitteesta. Päivittelen tämänkin edistymisiä vielä jutun jatkoksi, jahka homma etenee tai taantuu johonkin suuntaan. Kommentteja puolesta ja vastaan luen mielelläni.
    On se hieno! Pitäisiköhän itsekin siirtyä takaisin kitkatouhuihin, nämä lattiavaihteiset miellyttävät silmää.
    Khamsinit ovat jo riittävän restomod-mallia, korkeat hiilarikiekot saattavat näyttää jo raiskaukselta?
    Bullhorn kruunaa epäsovinnaisen paketin ohjaamon osalta. Ajaisin, toistekin.
    "The World is full of Kings and Queens, who blind your eyes and steal your dreams. It's Heaven and Hell" -RJD-

  20. #6770
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.198
    Kitkavipu kevyt, tyylikäs, yksinkertainen, tarkka, halpa ja nopea.

  21. #6771
    Liittynyt
    08/2016
    Viestit
    1.475
    No nyt on hieno! Bullhorn-stonga kruunaa komeuden.

  22. #6772
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.606
    ^+1 Bullhorn sopii munkin silmään kuin hillo possoon (kotkalainen sanonta).

  23. #6773
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.217
    ^ Mun mielestä ennemmin kuin ketsuppi huolella ja harkiten valmistettuun sushiin, mutta mikäs siinä, jos niin on tarkoituskin.

    Pexille ehdotuksena; seuraava voisi olla ysärimaasturista droppitankoiseksi graveliksi tyyppinen proju.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  24. #6774
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.916
    On tosi upea kokonaisuus, vaikka bullhorn ei ehkä omaan makuun olekaan.

  25. #6775
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.198
    ^Miksi drpilla, kun katselin BikeRumourilta "parhaita" uutuuksia niin aika paljon yleistyy flatbar gravelit, tyylikkäitä ja käyttökelpoisia varsinkin jos tosiaan ajaa vaativilla alustoilla.

  26. #6776
    Liittynyt
    08/2016
    Viestit
    1.475
    Niin, siis seuraavaan pyörään haluan bullhornit sähkövaihdenapeilla!



  27. #6777
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.391
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pexi Katso viesti
    Kommentteja puolesta ja vastaan luen mielelläni.

    No sitten:

    + hyvä, tasapainoinen kokonaisuus
    + hieno väri
    + kitkavivut ja nykyaikaiset vaihtajat

    - vanteiden tarrat
    - renkaiden tekstit
    - jäsen Köfteä mukaillen kuituvanteet saattavat pilata kokonaisuuden

    PS Oletko porannut tankoon reiät jarruvaijereita varten? Heikentääkö??? ne kuinka paljon tangon kestävyyttä kun ovat kohdassa mihin kohdistuu suurin rasitus?

  28. #6778
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.217
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^Miksi drpilla, kun katselin BikeRumourilta "parhaita" uutuuksia niin aika paljon yleistyy flatbar gravelit, tyylikkäitä ja käyttökelpoisia varsinkin jos tosiaan ajaa vaativilla alustoilla.
    Jos viittasit siihen mun ysäri-26er gravel-ehdotukseen, niin siksi, että suoralla tangolla sellaisesta ei oikein varsinaisesti saa projektia aikaiseksi, kun niissä on suora tanko alunperinkin. Sitä paitsi droppitanko-ATB olisi megana coolimpi kuin joku uudelleen nimetty hybridi. (Vaikkakin pitää myöntää, että joku tämmöinen Sklarin SuperSomethingin kaltainen jalkajarrullinen flattipoljin&flattitanko-työmatkagravel olisi aika cool projekti myös. Varsinkin tollasella Monén pimppaamalla jalkajarrunavalla.)

    Noin muuten yleisesti ottaen kivoja tällaiset Pexin projun kaltaiset projektit, joissa on tehty muutakin kuin tilattu valmis runko jostain ja osat jostain ja sitten ruuvattu osat runkoon kiinni.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  29. #6779
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.391
    Epäselvyyksien välttämiseksi
    Hieno projekti
    Hieno pyörä

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Noin muuten yleisesti ottaen kivoja tällaiset Pexin projun kaltaiset projektit, joissa on tehty muutakin kuin tilattu valmis runko jostain ja osat jostain ja sitten ruuvattu osat runkoon kiinni.

    Loppujen lopuksi poikkeaako tuo rungon hiontaa ja maalausta lukuunottamatta muista edellä mainitsemistasi projekteista?

  30. #6780
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.198
    ^^Henk.koht. sitä mieltä että 26" kiekoille ei kannata paljoakaan rakentaa, korkeintaan jokin semiretron vois ajankuluksi vääntää mutta silloinkin pitäisi saada jotkin Campan maastopalikat käyttöön. Tavallaan kun olen niinkin vanha ei tuollainen retroilu ja menneisyyden kaipuu kovasti iske vaikkakin tuo vihreä hieman muutti käsitystäni.

    Ps. Howerin nappivaihteissa on ideaa, retroa ja sähköä!

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •