ElectrobikeHephaFillariGiant
Sivu 86 / 139 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 36 76 84 85 86 87 88 96 136 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.551 - 2.580 / 4142

Aihe: Paksut GG renkaat

Lainaus Alkujaan tämän lähetti moukari Katso viesti
    Strada Bianca 40 mm BRR:n testissä, nopea ja kohtalaisen hyvin pistosuojattu hiekkatierengas. https://www.bicyclerollingresistance...ca-pro-htlr-40
    Mitähän tommonen rengas leviää kun brr testissä 17.8mm vanteella 38mm, jos vanne on 25 sisäleveä?

https://www.trainabsolute.com/review...ro-tlr-review/

Nopeat mutta lyhyt ikäiset. No elämä on... saa sitten hyvällä omalla tunnolla ostaa uudet

Lainaus Alkujaan tämän lähetti #78 Katso viesti
    Mitähän tommonen rengas leviää kun brr testissä 17.8mm vanteella 38mm, jos vanne on 25 sisäleveä?
    No Terra Speed 40mm on saman 38mm Brr testissä. Eli saman kokoinen rengas varmaan. Korkeuskin justiinsa sama.

Muistaakseni Terra on tasan 40mm 24mm kehillä.

https://www.trainabsolute.com/review...ro-tlr-review/

Nopeat mutta lyhyt ikäiset. No elämä on... saa sitten hyvällä omalla tunnolla ostaa uudet
    Mä en kyllä ehkä taaskaan niele tuota purematta. Millaistahan maastoa ajettu ja minkä painoiset kuskit?

Frendi ajoi tosi kauan htlr getawaylla ja kesti kuulemma muut paitsi naulan ja tappajasepelin. Sepeli meni läpi vikkelään.

Mutta joo, en kyllä itsekkään ajatellut testata onneani. Terra on nopea, suht pitävä ja kestää melkein mitä vaan. Halpakin.

Jep kiitti, Contit (Terra speed) olis tosiaan helppo valinta. Tosin aina pitää etsiä jotain eksoottisempaa ja valita sitten joku turvallinen
    25 kehälle 40mm todellinen leveys riittää mulle.

Nyrkkisääntönä voi pitää, että renkaan leveys kasvaa puoli milliä kun vanteen leveys kasvaa millin. Sun tapauksessa SB 40 mm:n pitäisi asettua noin 41 mm leveäksi.
    The older I get the faster I was

Kaksi kesää ja ~4tkm asfalttia ja tasaisempaa hiekkatietä kesti 36mm Strade Bianche HTLR minulla, kun pilasin huonolla säilytyksellä. Ei mennyt roskiin lähimainkaan kulutuspinnan takia, viilakuvio ei ollut vielä edes kulunut tasaiseksi eikä ainuttakaan flättiä ajossa. Niin ihanat renkaat Surly Pacerin alla että ostan uudet keväällä.

Tämä kausi on ollut ajomääriltä täysi vitsi jatkuvan sairastelun myötä ja pyörä on ollut lähtövalmiina aurinkoisella lasitetulla parvekkeella. Tuo tanwallin pinta alkoi tuntua lasikuidulta, hilseilikin samalla tavalla kun kynnellä rapsutti. Ei pitänyt enää ilmaa luotettavasti, lenkit kesti mutta viikon-parin aikana tipahti hyllyltä ajamatta ja mustan reunakankaan liimaus alkoi pettää sieltä täältä niin että jäi rengasta uudelleen vanteelle nostaessa kaksinkerroin renkaan ja vanteen väliin. Heitin roskiin kun kyllästyin kaivelemaan ja liimailemaan tuota takaisin.

Löysin varastosta 40mm Goodyear Connectorit ja pistin kokeeksi alle. Seatstayn kohdalla 2-3mm matkaa nappuloihin, eli en lähtisi mutaa kyntämään, mutta ei ollenkaan paha suoritus vannejarrupyörältä jonka speksi kertoo 32mm max. Jos joku kysyisi mahtuuko niin en enää suosittelisi, mutta olkoot nyt talven yli vähintään suojaamassa vanteita.

Ruska 2022:ssa taidettiin kovinta kyytiä pitää noilla 36mm Strade Bianche HTLR.llä. Tulihan siinä jo yli 2000km ja aika paljon soraakin. Mielenkiintoinen rengas, tuo 45mm leveänä voisi olla veikä valinta Sutturan kesärenkaaksi. 40mm on lähes yhtä nopea kuin Snoqualmie Pass TC Extralight mutta paljon parempi pistosuojaus. Asennus kyllä epäilyttää, ilmeisetsi pitää ostaa kompressori ja palkata 1-2 apulaista vääntämään sitä vanteelle.

Toisaalta sitä kaipaa soratiepyörältä tietynlaista huolettomuutta eli kestävyyttä ja helppoutta.

Jep. Ainakin mulla ajetaan usein surkealla kelillä ja suht kauas. Flatin riski ei vaan kiinnostele.

Mä oon ajanut noilla 40mm Strada Bianca HTLR:llä vasta 200km mutta sen voin sanoa että asennus Cannondalen Hollowgram 19mm carbon - vanteille oli helppo homma. Luin etukäteen kauhutarinoita kuinka vaikeita nää lakanan malliset renkaat on asentaa mutta helposti meni vanteelle ja helposti nousi kehälle ja pitää ilmat. Mä laitan tosin aina kompuralla kun autotallissa touhuan joten en tiedä tuleeko tornipumppu - napsautin - kombolle murheita. Kulutuspinta näissä selvästi paksumman tuntuinen kuin Gravelking sliksissä joten uskoisin ja toivoisin että kestävät myös.

Mulla oli 40 mm Getawayt työmatkafiksissä yhden syksyn ja kevään. Tuli kynnettyä sepeliä ihan riittämiin niillä ilman puhkeamisia. Oranget litkuina. Vanteelle vääntäessä joo vähän tiukat, mutta en ole tarvinnut apureita ja nousee ihan sujuvasti Schwalben posauttimella. 40 mm Getaway on aika iso rengas. Littanana 109-110 mm leveä.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Suotta näiden asennusta pelätään. Ensimmäinen asennus on vaan tiukka ja vaatii hieman enemmän ajatusta ja hierontaa, minkä myötä verkkokaupat on täynnä yhden tähden arviota kun ei ole saatu vanteelle samalla tavalla kuin kaikki renkaat on asennettu aina ennenkin. Kun renkaan saa uraan niin nousee todella helposti. Vaihdoin keväällä päikseen kulutusta tasatakseni ja tuolloin meni ilman napsautinta pienellä tornipumpulla.

Minulla alkoi tosiaan ongelmat vasta toisen helteisen kesän paahteen jälkeen, kun kyljet kuivahtivat koppuraksi parvekkeella. Ajamattomuus varmasti korosti tätä, kun kylki ei saanut edes kosketusta litkuun. Tuota ennen olivat erittäin huolettomat

Ehkä sitä uskaltais kokeilla. Saakohan mitään aerohyötyä ottamalla 36mm versus 40mm. Ajo kuitenkin asfaltti-soratie välimaastossa. Minnekään louhikkoon ei muutenkaan innosta kippuralla mennä.

...Saakohan mitään aerohyötyä ottamalla 36mm versus 40mm...
    Kuinka aero sä muuten olet? Siitähän tuo hyöty pitkälti on riippuvainen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Kuinka aero sä muuten olet? Siitähän tuo hyöty pitkälti on riippuvainen.
    Ehkä kysymykseni asettelu oli osittain väärä. Toisin sanoen...Saako kapeammalla renkaalla mitään hyötyä verrattuna leveämpään. Tässä tapauksessa 36 vs 40mm.
    Eli en kovin Aero varmasti ole, muuten kuin että ajan mieluiten aina alaotteelta.
    Lenkistä yleensä yli puolet asfalttia.

^ molemmat brr testeissä erittäin nopeita vierintävastukseltaan, testiprotokollan mukaan 40:n jopa olisi ollut 0,9 wattia nopeampi.
    Se mitä brr toteaa asiasta on myös mielenkiintoista, eli tuollainen ero voidaan helposti selittää jäljempänä mainituilla seikoilla.
    Ei nämä testit ihan watin tarkkuudella taida mennä.

The 40 mm version of the Challenge Strada Bianca Pro HTLR performs very similarly to the 36 mm version (
    read our review) we tested back in 2021. We do see some small differences, but those can easily be attributed to fabrication tolerances, material revisions, age of the tire and storage conditions, and the margin of error of the tests themselves.

Vielä tuosta aerosta, niin ero on marginaalinen. Luokkaa 1 watti 30 kmh:ssa, käännettynä sekunneiksi 30 kmh:n matkalla ehkä 10 sek. Muut ominaisuudet varmaankin ratkaisevia

Juu. 40mm on minun mielestä vielä kapea gravell pyörään ja sliksinä kulkee oikein iloisesti assulla. Onhan gravellissa se alaputkikin paljon aeropyörää paksumpi. Nappulat ne sen aerojarrun tekee kovemmassa kyydissä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Juu. 40mm on minun mielestä vielä kapea gravell pyörään ja sliksinä kulkee oikein iloisesti assulla. Onhan gravellissa se alaputkikin paljon aeropyörää paksumpi. Nappulat ne sen aerojarrun tekee kovemmassa kyydissä.
    Jeps, yleensä se alaputki on tosiaan aika leveä. Ja eikös aerodynamiikka ala vaikuttamaan rullasuvastusta enemmän vasta 30-35kmh nopeuksissa? Täten aika harvalla soratiepyöräilijälle oikeasti merkityksellinen kulma. Itse ottaisin soratiepyörään vielä sen 45mm version, 36mm voisi olla sitten sellainen maantiepyörään laitettava brevettikumi, jolla voi tarpeen mukaan mennä sorapätkiäkin. Nyt kun alkaa ajattelemaan, niin kohtapuoliin toimitukseen tuleva uusi maantiepyörä mahduttaisi juurikin tuon 36mm renkaan...

Heps. Taidan laittaa R2:sta 40mm kumit tilaukseen.
    Saas nähdä tuleeko kumit vai sepeli ekaksi

Fiftyfifty asfaltti-/sorakäytössä mä miettisin asiaa ajo-ominaisuuksien kannalta pyörän geometria huomioiden. Renkaat vaikuttaa sekä keskiön korkeuteen että trailiin, joten mm. pyörän kaarrekäyttäytyminen muuttuu renkaan leveyden ja korkeuden muuttuessa. Lisäksi joissain pyörissä liian leveät sliksit saa ohjauksen ”kaatumaan” asfaltilla ajaessa. Eli harkitsisin, että tarviinko 40 mm leveätä oikeasti minnekään. Käyttämättömän reservin mukana kuskaaminen harvoin tekee hyvää pyörän ajettavuudelle. Jos rungossa on keskimääräistä isompi bb-droppi, voi leveämpi olla parempi valinta kaikesta huolimatta. Noin yleisesti ottaen, jos sora-ajot on sellaisia, että 40-millisestä on oikeasti hyötyä, niin melkein kokisin, että jonkinmoisesta nappulastakin olisi hyötyä. Mutta tuo on toki makuasia.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Tää BB drop on hyvä huomio rengasvalinnassa. Mulla divergessä se on 80mm ja sanoisin että se on aika paljon jos hankalampia polkuja könyää. Tuntuu kammet kopsuvan vähän väliä johonkin.

K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    ...Käyttämättömän reservin mukana kuskaaminen harvoin tekee hyvää pyörän ajettavuudelle. ...
    Toisaalta maantiepyörällä kapeilla renkailla en aja isompiin pitkittäisiin halkeamiin, mutta leveillä renkailla ajan niiden yli: reservi tulee pyytämättä käyttöön. Samoin käy reitin valinnassa: leveämpi rengas vie huonommalle alustalle helpommin ja uudelle reserville tulee taas kysyntää.

Ajettavuuteen liittyvät kysymykset olen itse yrittänyt ratkaista käyttämällä leveällä renkaalla 650b-vannetta. 28-tuumaisilla ja yli 40-millisillä mun Kinesis tuntuu vähän korkealta.

(Lenkkareilla sykyisessä metsässä reitti on mutkittelevampi, kuin kumpparit jalassa. Kansakoulussa opetettiin, että mikä voimassa voitetaan, se matkassa menetään.)

Noilla 40mm Strada Biancoilla on muuten jonkun verran huomattavissa samaa yliohjautuvuutta kuin Gravel King slikseillä mutta ei ehkä ihan yhtä pahasti. Enpä tosin ole samassa pyörässä kokeillut kumpaakin mutta noiden profiilissa on melko suuri ero kun Gravelking sliksin kulutuspinta on sellainen lättänä tynnyrinkylki kun taas nää Strada Biancat on selvästi pyöreämmät. Mutta kummassakin on asfaltilla sama ongelma eli haluaisi kääntyä itsekseen sisäkurvin puolelle.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    Toisaalta maantiepyörällä kapeilla renkailla en aja isompiin pitkittäisiin halkeamiin, mutta leveillä renkailla ajan niiden yli: reservi tulee pyytämättä käyttöön. Samoin käy reitin valinnassa: leveämpi rengas vie huonommalle alustalle helpommin ja uudelle reserville tulee taas kysyntää.
    Riippuu pitkälti siitä, että miltä kantilta asiaa katsoo. Minä näen sen, että ”ajan asfaltilla 40-millisillä renkailla, jotta silloin kun tielleni sattuu osumaan pitkittäinen halkema ajolinjalleni, voin ajaa väistämättä yli” juurikin hyvänä esimerkkinä tarpeettomasta reservistä. Siis sellaisesta, jota 99 prosenttia ajoajasta ei tarvitse mihinkään, mutta jota kuskataan mukana siltä varalta, että jos joskus jotain.

Totta pitää varsin hyvin paikkansa, että renkaat ohjaa valitsemaan sellaisia reittejä, missä ne toimii parhaiten. Itselläni Stigmatassa olevat Hurricane Ridget ne vasta vievätkin huonoille alustoille, mutta samalla ne ohjaa välttelemään asfaltteja mahdollisimman paljon, joten vaikka ne on minusta hyvät renkaat omiin ajoihini, ne ei oletettavasti ole paras valinta 50/50-ajoihin.

Viime kesän mulla oli vanhemmassa pyörässä alla Steilacoomit sillä seurauksella, että ajelin vuoron perään molemmilla pyörillä samoja reittejä. Nyt on vanhan pyörän ykköskiekoilla testissä 36 mm Getawayt sillä ajatuksella, että josko ne ohjaisi vähän erilaisille reiteille, sileämmille alustoille, kauemmas ja kovempaa. Jos nekään ei tee sitä, niin vaihdan ensi kesäksi Getawayt Barlow Passeihin.

Divergeen se 40-millinen nyt oli parempi valinta prioriteeteistä riippumatta, koska keskimääräistä isompi bb-drop.

Maantiepyörä vs 40mm gravel-renkaat menee varmaan vähän otsikon aiheesta ohi. Jos tarve on 40-60 soraa ja asfalttia tai vaikka työmatkat kaupungissa ja sitten soralenkkejä vapaa-ajalla, niin ollaan taas ehkä asiassa. Jos ajaa työmatkaa päivittäin kaupunkialueella, niin itse tykkään kun on vähän paksuutta kanttarien ja rotvallien takia. Lenkeillä sitten mennään osa asfalttia, mutta mahdollisimman paljon soralla, joten ei siitä leveydestä haittaa ole kuin niillä pakollisila asfalttipätkillä korkeintaan. Koska sorapyörällä nyt ei muutenkaan mitään 35kmh keskareita näin normiturakaisena pidä, niin joku aerohyöty 36 vs 40mm on ihan irrelevantti. Mukavuutta ja pitoa sen sijaan saa jonkinverran lisää, josta on hyötyä niin soralla, kaupungissa kuin asfaltillakin ehkä märällä, eli itselleni valinta olisi täysin selvä.

Itsehän laitoin nyt Rene Hersen Hurricane Ridget enduranceina tilaukseen. toivottavasti saa hinnalle vastinetta ja toimivat sekä Sipoonkorven poluilla että sepelikauden työmatkakumeina.

En minäkään asiaa miettisi mahdollisten aeroerojen kantilta. Ajo-ominaisuudet ja tuntuma merkkaa enemmän. Oikeastaan kyse on vaan siitä, että ajeleeko asfaltilla mieluummin vähän herkemmin käyttäytyvällä pyörällä ja tekee pienen kompromissin soralla vai haluaako sorapätkistä irti enemmän ja ajelee asfaltilla balloon bike -fiiliksin. Viimeksi mainitussa tapauksessa harkitsisin Getawaytä 40-millisenä, koska ne ei häviä juurikaan asfalttirullaavuudessa SB:lle ja ovat mun mielestä kivemmat ajaa muuten. Tosin mulla on kokemusta SB:stä vaan 33-millisenä. Getawaystä on sekä 36- että 40-millisenä.

Mä laitan tilaten ne Extralight Hurricanet heti, kun vanhat standardit on ajettu loppuun. Leveällä vanteella Hurricanet on vähän kyllä veemäiset siinä mielessä, että kun keskinappula kuluu tarpeeksi, alkaa reunanappulat alkaa kantamaan myös ja ne muuttuu melkolailla hitaammiksi asfaltilla. Tällä hetkellä mulla on suunnilleen milli nappulaa jäljellä keskellä, niin omasta mielestäni sopivilla ajopaineilla jo kaikkein reunimmaisetkin nappulat alkaa kulumaan sisäreunastaan ja tuntuu, että ne ei rullaa enää yhtään minnekään. Osasyy voi olla viimeaikojen flunssailukin…

K.Kuronen Guest
    Riippuu pitkälti siitä, että miltä kantilta asiaa katsoo. Minä näen sen, että ”ajan asfaltilla 40-millisillä renkailla, jotta silloin kun tielleni sattuu osumaan pitkittäinen halkema ajolinjalleni, voin ajaa väistämättä yli” juurikin hyvänä esimerkkinä tarpeettomasta reservistä. Siis sellaisesta, jota 99 prosenttia ajoajasta ei tarvitse mihinkään, mutta jota kuskataan mukana siltä varalta, että jos joskus jotain.

...
    Joo, samaa mieltä: valitsen pidemmille ja enemmän asfalttia sisältäville reiteille kapeampaa ja 28-tuumaisille tullee seuraavalle ajokaudelle nykyistä 38-millistä kapeampaa. Kontrastina 650b-kiekoille olen sovitellut nyt leveintä mahdollista.

Reservillä on sellainen ikävä ominaisuus, että se todistaa automaattisesti oman tarpeellisuutensa.

Samaa mieltä. Minusta renkaiden aerouteen ei kannata kiinnittää huomiota, ellei kisaa tosissaan ja siinäkin tapauksessa minusta kapeammasta renkaasta ei saa olla muuta haittaa, tai ainakin vaihtokaupan pitää kokonaisuudessaan olla kapeamman/aeromman puolella.

Jos sitten nämä 0, jotain watit tai matalat ykköswatit asettaa jonkinlaiseen suuruusluokkaan, niin 30 kmh vauhti tarkoittaa sitä, että

- maantiemäisellä gravelpyörällä ja gravelrenkailla : ilmanvastus pyörä sisältäen kaikki = noin 40 wattia
    - vierintävastus 40-50 wattia hyvin rullaavilla gravelrenkailla (brr ja metallilevy/asfaltti)
    - kuskin ilmanvastus ; taso 120 wattia
    - voimansiirtohäviö: jotain
    Totaali tehon tarve siellä 200 w ja vähän yli, tämän se minulta vaatii tasaisella asfaltilla
    Mitä vaikeampaan ja möykkyisempään maastoon mennään niin vierintävastus/energiahävikit kasvaa, ilmanvastus pysyy samassa samalla nopeudella jos ajoasento vakio.

Tämä vain suuruusluokkaa

Tällä hetkellä mulla on suunnilleen milli nappulaa jäljellä keskellä, niin omasta mielestäni sopivilla ajopaineilla jo kaikkein reunimmaisetkin nappulat alkaa kulumaan sisäreunastaan ja tuntuu, että ne ei rullaa enää yhtään minnekään
    Mattoveitsellä tai vastaavalla milli pari reunanappuloista pois? Tai uutta vaan peliin!

Nyt kaivattaisiin mielipiteitä ja vaihtoehtoja uusiksi gg-renkaiksi. Käytössä on tällä hetkellä kolmet vanteet, joissa seuraavat renkaat
    1. Gp5000 25mm, pelkästään asfaltille
    2. Donnelly MSO 42mm (vaihtuu luultavimmin Tufon Thunderoihin), hiekalle, poluille, yms
    3. Ilman renkaita, vanteen sisäleveys 19mm

Tarve olisi löytää renkaat, joilla ajo olis sekä asfalttia että hiekkatietä. Renkaan leveys saisi olla n.33-36mm. Rullaavuus asfaltilla iso plussa, mutta esim. Strada Biancan sliksimäisyys epäilyttää hiekalla tai pehmeämmällä soralla.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •