Taitaa on se runko ja sen geometria vaikuttaa eniten alamäen vakauteen. Moni nykyaikainen gravell on tosi paljon vakaampi kovassa vauhdissa kivikkoisessa alamäessä, mitä vaikkapa crossari.
Taitaa on se runko ja sen geometria vaikuttaa eniten alamäen vakauteen. Moni nykyaikainen gravell on tosi paljon vakaampi kovassa vauhdissa kivikkoisessa alamäessä, mitä vaikkapa crossari.
Carbonda menee kuin juna alamäkeen. Noissa vauhdikkaissa alamäissä toimii sama kuin ylämäissä, keulilla alkuun ja sitten saa pudotella muutamia sijoituksia alas päin. Ei sieltä moni kuitenkaan halua lähteä yrittämään ohitusta.
FNLD GRVL:ia odotellessa. Toivottavasti sinne saisi paikan.
Joo niin ne on nykyaikaiset maasturitkin vakaita, mutta silti kenellekään ei tule mieleen kyseenalaistaa leveän tangon ja lyhyen tai lyhyehkön stemmin hyötyjä edes XCO:ssa. Mutta ehkä näissä preferenssiasioissa korostuu se, että tuleeko graveliin maasturin vai maantiepyörän päältä. Mä olen aina ollut sekä marakisoissa että krossikisoissa alamäissä nuorempia kavereita vähemmän reikäpäinen, joten yhtään enempää ei ole varaa antaa tasoitusta niissä. Reitti toki vaikuttaa paljon ja se, että ajaako kärjessä vai jonkun porukan peesissä. Sen vaan krossikisoissakin huomaa, että lenkeillä ihan parhaalta tuntunut setup yhtäkkiä voikin alkaa tuntua huterolta, kun joutuu vetämään taitojensa ja kuntonsa äärirajoilla.
Jos sinne on tulossa se 1500 paikkaa niin kuin jossain jutussa mainittiin, niin jotenkin tämänhetkisessä maailmantilanteessa olisi vaikea uskoa, että ne myytäisiin minuuteissa. Mutta voin toki olla väärässäkin.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Muistan jostain lukeneeni että hiilikuituisten kaulaputkien myötä vanhan kansan crossarikikka, eli sopiva pätkä puista harjanvartta ahdettuna sinne putken sisään olisi ottamassa tuulta.
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
Niin siis tämä on toinen juttu mistä olen posmittanut kauan. Sen expanderin pitää olla pitkä. Yltää koko stemmin matkalle ja mielellään ylälaakerin alle asti.
Kaulaputken katkeaminen tuosta stemmin saumasta on tosiaan paljon todennäköisempää, mitä haarukan katkeaminen.
Ei ole pakko uskoa. Voi myös opetella tekemään ukemin sillai tosi nopeasti.
Hajosiko ko tapauksessa haarukka vai keulaputki tai joku muu?
Varmaan selviää vasta onnetomuustutkinnassa. Jenkeissähän tämä tapahtui. Voi tulla iso juttu.
Spessuhan lisäsi vikkelään ne 10cm kävyt keulaansa. Jos keulan katkeaminen ja giant on totta, niin tuosta tulee varmasti aika äkkiä tiedotetta.
Joskus menneisyydessä laskin messilässä rinteessä polkua alas kun näin pari lautaa pitkittäin siinä polulla.
Sitten näkyikin nurmikkoa ja taivasta nopeaan tahtiin.
Silloin vielä oli judotaistelijan refleksit niin tuli kolme-neljä peräkkäistä ukemia ennenkö vauhti pysähtyi.
Naarmu sykemittarin lasiin ja silmälasien sankaan mutka sentin matkalle...
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
Sule tapaus on todella ikävä. Toivottavasti tällaisia ei tarvitse lukea enää ikinä.
Redditin puolella spekuloidaan että tapahtuman reitillä on ollut paljon nopeita alamäkiä pahalla nimismiehenkiharalla. Tuollaiset ovat mielestäni ehkä pahimpia alustoja ajaa gravel-pyörällä koska pyörän ohjaus on silloin erittäin vaikeaa ja näkökenttäkin voi sumentua tärinästä johtuen. Ja kuten jokainen P-Amerikassa liikkunut tietää niin sikäläisillä teillä on paljon 90° mutkia, sellaisen kun yhdistää nimismiehenkiharaan ja kovaan vauhtiin niin ulosajo on herkässä. Huom. tämä on yleistä pohdintaa eikä välttämättä liity Sulen tapaukseen.
NGS Falling Leaves on lähes loppuunmyyty (450 osallistujaa). En ylläty jos FNLD GRVL loppuunmyydään (päinvastoin), mutta tuskin kuitenkaan minuuteissa. Jos 1500 paikasta vaikka parisataa(?) menee kumppaneille, vapaaehtoisille jne. niin maksaville asiakkaille jäisi noin 2,5 kertaa yhden NGS-tapahtuman verran lippuja. Eiköhän ne mene aika hyvin kaupaksi.
The older I get the faster I was
Gravel Cyclistin video 177km FNLD GRVL reitistä:
Tykkäsin itse tuosta reitistä enemmän kuin esim. Falling Leaves Lahden reitistä, mutta ei sekään huono ollut.
![]()
Hyvältä Suomi-gravelilta näyttää. Osaatko sanoa paljonko oli asfalttia noin suunnilleen ja tiedätkö, että saavatko autotiet rauhoitettua kisan ajaksi vai miten on ajalteltu?
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Nopealla katsomisella Stravan routes antoi kestopäällysteen osuudeksi 16%, soraa 68% ja not specified 16%
Sprintterin jalat, mäkimiehen nopeus
www.rex.fi/bike
Kuulostaa erittäin hyvältä.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Tuolla vielä hienoja kuvia tapahtumasta: https://mollycameron.pic-time.com/-fnldgrvl/gallery
Sprintterin jalat, mäkimiehen nopeus
www.rex.fi/bike
Toivottavasti FNLD GRVL tapahtuman sisäänpääsymaksu ei tule olemaan yhtä naurettava kuin esim saman järjestäjän SBT GRVL. Musta reitti on 250$ (€ nykyään sama arvo).
Ensi viikonloppuna olisi sitten maailman ensimmäiset viralliset Gravel-MM:t. Kahdeksan ja puoli vuotta siitä, kun tämän ketjun perustin
Starttilistoja ei ole osunut silmiin, mutta ainakin Poel ja Sagan osallistuu ja Ferrand-Prevot naisissa. Miesten elite ajaa 194 km, naiset ja M50 140 km ja loput 166 km. Reitistä on vajaa kolmannes asfalttia, loput jotain muuta.
https://gravelworldchampionship2022.com/en/
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
^ Onpa hienoa, toivottavasti saadaan joku kisaraportti tänne.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
https://twitter.com/StatsOnCycling/s...61375899099136
Twiitissä lisää kisoihin osallistuvia proffia.
https://www.velonews.com/news/gravel...-on-eurosport/
Except France and Scandinavia..
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Jos GCN+/ES ei lähetä kisoja Suomessa niin luulisi että UCIn YT-kanavalta näkyy. https://www.youtube.com/user/ucichannel
The older I get the faster I was
Kiitos, tänään päästiin perille ja tässä palellaan paikallisessa airbnb:ssä. Ainakin minä voin vahvistaa olevani mukana, muista suomalaisista en tiedä lurkkaavatko täällä. Omat tulokset löytyvät ns. kuolevaisten 19-34 ikäryhmästä sitten sunnuntaina. Kunto on hyvä ja fillarifoorumi-hyväksytysti ajellaan milläpä muulla Carbondalla ja Tufo Thunderoilla. Mielenkiintoista nähdä mikä taso maailmalla on. Ei nyt mitään mitaleita ole tavoitteena, kun lastenhoidon ja paperinpyörittelyn ohessa ajelen ja treenaan, mutta tosi hienoa päästä tällaiseen koitokseen ajamaan jalat tyhjiksi. Omalle entisen voimalajin urheilijan tehoprofiilille sopii tuo reitti ihan ok, kunhan ei kahdessa ekassa mäessä nukahda. Olikohan 10 % keskijyrkkyys, joten meikäläisen massalla saa antaa tasoitusta, mutta onhan siinä loput 150 kilometriä aikaa ajella tempojunaa.
Haha, tsemppiä Moukari sunnuntaille
Jotenkin sain päähäni kisan olleen jo eilen.
Joo ihan vielä ei oo tulokset tiedossa kenelläkään..Tsemppiä täältäkin!
Bottaksen Tiffany on mukana, mutta jenkkistaroja ilmeisesti ei, mikä on harmi.
Ymmärsinköhän tämän oikein, että Suomellakin olisi ollut 20 maapaikkaa eliteen, jos olisi lähtijöitä? Itseasiassa tulikin mieleen, että jossain vaiheessa aiemmin syksyllä Suomen pyöräily olisikin facessa kysellyt, että onko kiinnostuneita. Jos tuo pitää paikkansa edelleen ensi vuonna, niin enpä hämmästyisi, jos meidän perheestä olisi yksi neiti lähtemässä.
E: Vai olikohan se niin, että niitä maapaikkoja on WT-kuskeille varattu 20 per maa, mutta jos ei ole WT-kuskeja ei ole maapaikkojakaan.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
National federations can enter 20 riders in total across all categories and genders
![]()
Tänks.
Starttilistat julki. Elite-miehissä kaksi suomalaista. Naisia ei ole.
https://www.velonews.com/news/gravel...list-revealed/
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Jännä nähdä kalustoa. Osa lähtee saletisti endurance maantiepyörillä ja alle 35mm renkailla.
Tässä jo ihmeteltiin, ettei kalustosta ole paljoakaan jaettu kuvia.
Poel bongattu treenaamassa Ultimatella ja leveillä slikseillä.
Taitaakin olla niin, että vaan Norja ja Tanska on blokattu. GCN:llä näkyy jo tulevissa lähetyksissä: naiset la klo 15 ja miehet su klo 15(Lisäksi vielä CX World Cup -aloitus, niin meneekin viikonlopun illat ruudun ääressä.)
https://cyclingtips.com/2022/10/prev...gravel-worlds/
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Kirjanmerkit