GarminGiantHephaElectrobike
Sivu 219 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 119 169 209 217 218 219 220 221 229 269 319 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 6.541 - 6.570 / 10534

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #6541
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.685
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Ei ne nyt kaikki hajoa ja kaiken saa paskaksi väärin metodein.
    Minä ainakin lohkaisin (onneksi) pienen palan siitä männästä ihan omalla laiskuudella. En voi mennä siitä Shimanoa syyttämään, muutenhan nuo SLX M666 jarrut ovat pelannet hienosti jo kohta 10 vuotta.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.



  2. #6542
    K.Kuronen Guest
    Vähän vinoon painamalla voisi hyvinkin kuvitella murtavansa palan reunasta.

    Keraaminen mäntä tuskin johtaa lämpöä kovin hyvin, joten syntyvä lämpö haihdutetaan levyssä ja paloissa, eikä johdeta sitä jarrusatulaan ja nesteeseen.

    (mä suihkin usein jarruille pesuainetta (Rex) ja puristelen kahvoista, että jumittumista ei pääsisi kehittymään. Joka kerta tippuu mustaa)

  3. #6543
    Liittynyt
    08/2016
    Viestit
    1.475
    https://www.bikeradar.com/news/shima...liper-failure/
    - onhan noita muitakin.
    "I was just about to go for a ride and I noticed I had a bit of rubbing on my front brake. I saw that one pad was touching the disc. I tried to push back the piston and noticed a strange gritty feeling. I sent the bike to my LBS and found a cracked piston on the far side of the disc pad. I was told that the LBS had found the same thing on other bikes with the same brakes".

    Sinänsä jännä, että tuo mun pirstaleinen mäntä ei kuitenkaan päästänyt öljyä ulos. Lie ollut muodossaan sylinterin puristuksessa sen verran tiukasti.

  4. #6544
    F. Kotlerburg Guest
    Onhan siinä vielä tiivisteet, jotka pitää sen männän teoriassa muodossaan.

  5. #6545
    K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hower Katso viesti
    ...
    Sinänsä jännä, että tuo mun pirstaleinen mäntä ei kuitenkaan päästänyt öljyä ulos. Lie ollut muodossaan sylinterin puristuksessa sen verran tiukasti.
    Tai sitten männän haljetessa öljyt tulivat ulos ja kahva painui öljyn loppumisen vuoksi pohjaan?

  6. #6546
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.433
    Kerran on keraaminen mäntä lohjennut, syynä jarrupalan ja männän väliin kiilautunut kivituhkan murena.
    Tuon voisi estää suojaamalla yläpuolelta, mutta jäähdytys huomioiden.

  7. #6547
    Liittynyt
    11/2021
    Viestit
    120
    Millä tavoin kulunut tai kuiva ohjainlaakeri oireilee? Keulan suunnilta kuulunut jonkun aikaa erikoista narinaa ajaessa. Keulan kun nostaa ilmaan ja tankoa kääntelee niin hyvin sulavasti liikkuu ilman ylimääräsiä ääniä ja pykäliä. Jäykkä keulainen fat bike kyseessä.

  8. #6548
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.256
    ^Rahisee tai usein tuntuu pykälä. Avaa, puhdista ja voitele, helppo homma.

  9. #6549
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    1.238
    ^ Mä tein just noin. Ehkä pari tonnia ajettu sen jälkeen taas ääntelee. Ehkä ne laakerit pitäis sitten vaihtaa.

  10. #6550
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.256
    Talluska, halpa ja simppeli remontti, riippunee hieman laakerityypistä. Kuinka vanha ja minkä merkkinen/tyyppinen pyörä?

  11. #6551
    Liittynyt
    11/2021
    Viestit
    120
    Vuoden vanha helkaman sähköläski, joo eihän se paha homma oo ollenkaan, mietin vain kun ei rahise ja pykällä niinku sanoit että vihtiikö alkaa aukaseen.

  12. #6552
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti xubu Katso viesti
    ^ Mä tein just noin. Ehkä pari tonnia ajettu sen jälkeen taas ääntelee. Ehkä ne laakerit pitäis sitten vaihtaa.
    Monasti se hiekka pääsee sinne kuidun ja laakerin ulkokuoren väliin, koska nykyisissä fillareissa ei ole enää tiivisteitä. Eli putsaa uudelleen vaan, jos laakerit eivät rohise pahasti.

    Tosin ne laakeritkin ovat vakiona täyttä sekundaa kalliissakin pyörissä.

  13. #6553
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tulluska Katso viesti
    Vuoden vanha helkaman sähköläski, joo eihän se paha homma oo ollenkaan, mietin vain kun ei rahise ja pykällä niinku sanoit että vihtiikö alkaa aukaseen.
    Se ei just rahise, jos hiekkaa on siellä ulkokoolin ja rungon välissä. Painon alla sitten nitisee ja rutisee veemäisesti.

  14. #6554
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.256
    ^Seikka missä usein säästetään on laakerit. Laita kunnon merivaselliniä tai vastaavaa niin helpottaa. Toisaaltaan jos/kun laakeri hajoaa niin ei se riko mitään arvokkaampaa.

  15. #6555
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    1.238
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Monasti se hiekka pääsee sinne kuidun ja laakerin ulkokuoren väliin, koska nykyisissä fillareissa ei ole enää tiivisteitä. Eli putsaa uudelleen vaan, jos laakerit eivät rohise pahasti.

    Tosin ne laakeritkin ovat vakiona täyttä sekundaa kalliissakin pyörissä.
    Joo näin pitää tehdä, varsinkin kun nyt ovat paskakelit alkaneet. Samalla vois mittailla laakereita jos niitä sitten jostain vois hommata. Huomasin viime putsauksessa laakereissa reunan olevan viistetty (siis ei suorakulmainen) niinkuin yleensä, eli varmaankin on laakereissä vähän hakemeista. Ilmeisesti merkkikohtaisia. En ole mikään laakereiden(kaan) asiantuntija.

  16. #6556
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.256
    ^Tod.näk. ulkoiset, ylempi 1 1/8" ja alempi joko sama tai mallia tapered 1 1/2". Jälkimmäinen yleisempi uusissa pyörissä, halvemmat käyttää ekaa vaihtoehtoa. Mittanauhalla homma selviää helposti ja tuskin mitkään "merkkikohtaiset" ovat.

  17. #6557
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    1.238
    ^ Kiitos, olisko vielä jotain hyvää kauppaa josta tilata. Mieluummin parempi kuin halvempi. Merkkikohtaisilla ajattelin sitä että keulat varmaan ovat ehkä saman mittaisia eli laakerin sisämitta on suht vakio mutta siinä ulkokehässä vois olla eroja.

  18. #6558
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Tod näk ei mene noin.

    Se laakerin malli lukee siellä laakerin kyljessä. Noita on hulluna erillaisia. Siis jos haluaa ostaa pelkät laakerit.

    Foxcompilta löytyy hyvät varastot irtolaakereita ja hi5bikelta kokonaisia settejä cane creekkejä, jos tuollaiset on mahdollista asentaa.

  19. #6559
    K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti xubu Katso viesti
    Joo näin pitää tehdä, varsinkin kun nyt ovat paskakelit alkaneet. Samalla vois mittailla laakereita jos niitä sitten jostain vois hommata. Huomasin viime putsauksessa laakereissa reunan olevan viistetty (siis ei suorakulmainen) niinkuin yleensä, eli varmaankin on laakereissä vähän hakemeista. Ilmeisesti merkkikohtaisia. En ole mikään laakereiden(kaan) asiantuntija.
    Seuraavaksi kun laakeri on esillä, niin putsaile laakerin ulkokehä hyvin ja tutkaile lukeeko siinä jotakin, mahdollisesti hyvin himmeästi. Laakerin ulkohalkaisija, tyyliin 51.9 tms, viisteiden kulmat 45x45 tai 36x45.

  20. #6560
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Jos etuhaarukassa ei ole integroitua crown racea, eli haarukan alaosa on suora, niin kannattaa ehdottomasti laittaa canen setti jossa mukana tiiviste. Tuolta se pska pääse sisään. Suurimmassa osassa uusista fillareista tuo ei vaan ole mahdollista.

  21. #6561
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    Seuraavaksi kun laakeri on esillä, niin putsaile laakerin ulkokehä hyvin ja tutkaile lukeeko siinä jotakin, mahdollisesti hyvin himmeästi. Laakerin ulkohalkaisija, tyyliin 51.9 tms, viisteiden kulmat 45x45 tai 36x45.
    Jep ja sitten voi olla suoraan Mr numero joka kertoo laakerin tyypin. Esimerkiksi MR127.

    https://foxcomp.fi/ohjainlaakerit

  22. #6562
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    1.238
    ^ ^ ja ^ Kiitos, kiitos. Foxcomp näyttäö olevan vähän kaukana. Täytyy purkaa ja katsoa tarkasti laakerit tai sitten lainata autoa ja lähteä käymään laakereiden kanssa Hertsikassa, kai sinne julkisillakin pääsisi.

  23. #6563
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    1.709
    Kokeilitko samalla ettei laakerissa ole välystä? Pitää varmaan narinaa ajaessa jos laakeri on liian löysällä...mutta niin kuin edellä sanottiin, simppeli homma ottaa auki ja tarkistaa miltä näyttää...

  24. #6564
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    1.238
    Ei ollut välyksiä, ääni vaan kuului ja parani kun avasi ja putsasi ja laittoi kasaan. Kuvakin oli toisesta laakerista.

    xubu muokkasi tätä : 30.09.2022 at 14.41 Syy: Edit. Kuva ei näkynyt

  25. #6565
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Juu, kuidun ja laakerin välissä ei tarvitse olla isoa hiekanjyvää. Tiivistykset ovat uusissa gravelleissa naurettavia. Ei noita kuuluisi puhdistella jatkuvaan.

  26. #6566
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.256
    ^ Just, kun halvalla myydään niin osa osista kuraa. Määritä laakerin tyyppi niin voi tulla saksanmaalta halvemmalta kuin Hertsikan reissu.

  27. #6567
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    1.238
    Kun vaan sitten tietäisi mikä on laadukas laakeri ja mikä ei. Hinnanhan voi nostaa pilviin, mutta ei se aina takaa laatua. Vähän hankalaa kun ei tiedä. Laakerivalmistajista tulee yhtäkkä mieleen vain SKF, jonka luulisi olevan laadukas valmistaja, mutta löytyykö niiltä fillariin sopivia laakereita.

  28. #6568
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti xubu Katso viesti
    Kun vaan sitten tietäisi mikä on laadukas laakeri ja mikä ei. Hinnanhan voi nostaa pilviin, mutta ei se aina takaa laatua. Vähän hankalaa kun ei tiedä. Laakerivalmistajista tulee yhtäkkä mieleen vain SKF, jonka luulisi olevan laadukas valmistaja, mutta löytyykö niiltä fillariin sopivia laakereita.
    Eikä se tuosta laakerista niin ole kiinni, jos siis se hiekka pääsee sinne kuiturungon sisään. Tiivistys on vaan nykyisissä fillareissa luokattoman huono.

    Cane Creekin laakerit kannattaa tsekata. Yleensä sieltä kyllä löytyy sopivat, mutta voi olla, että joutuu samalla uusimaan yläkorkkia ja kiristysrengastakin. Itse kävisin laakereiden kanssa hi5bikella.

    Laitoin omaan gravelliin canen rosteriset hellbenderit, jossa tuli mukana tuo tiiviste haarukan alle. Yhtään kertaa ei ole tarvinnut nyt putsata enää keulaa. Tsekkasin kesällä laakerit, eikä noissa ollut mitään sanomista. Ja tärkein tosiaan tuo, ettei se hiekkavelli enää pääse alalaakerin ja emäputken väliin. Tuohon ei pelkkä laakerin vaihto auta mitään.

  29. #6569
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Eli jos siellä on tämä integroitu crown race, niin väliin ei vaan saa enää mitään tiivistettä. Aivan typerä keksintö rospuuttoajan fillareihin.


  30. #6570
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kanuuna Katso viesti
    On noita XT:n keraamisia ainakin halkeillut, mitä kuullut. Itsellä halkesi yhdet kesken 2018 Pirkka MTB:n. Silloin oli kyllä karmea keli, että voi hyvin olla väliin menneen möhnän ja oravaa pienempien kikkareiden aikaansaannosta. Pajalla en ole koskaan saanut rikki.
    Tässä omista männistä muruset.


Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •