Mikäs toi okon on , ihan mielenkiinnosta kysyn ?
Mikäs toi okon on , ihan mielenkiinnosta kysyn ?
Onko tää nyt se maatalouskauppaversio:
https://www.savenmaa.fi/oko-off-road...5034793700002/
Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla
sitähän se.
Noniin, pitkäaikaisesta ja totaalisesta saamattomuudesta huolimatta sain lopulta OKOn maatalouskauppaversion otettua kokeiluun. Pari pientä lenkkiäkin on nyt ajettuna.
Kiitokset suuntaviivoista laimennukselle. Kokeilin veden kanssa laimentaa fifty-fifty, mutta täytyy sanoa sotkun olleen kohtuullisen tikulla sekoittamisen jälkeenkin rakenteeltaan epätasaista. Venttiilin kautta en saanut tuota lainkaan annosteltua, joten piti mennä vaikeimman kautta ja pudottaa renkaan toinen reuna hyllyltä, kaataa litkua sisään ja urheilla taas jalkapumpun kanssa rengas hyllylle.
Omat kokeiluni ovat tähän mennessä olleet renkaiden läpi tihkuva ja suht nopeasti renkaisiin kuivuva caffelatex sekä nyt tämä maatalous-Hankkijalta hankittu OKOn litku. Caffelatex tunki WTB:n renkaista läpi niin kyljistä kuin kulutuspinnoistakin. Vaan ei tunnu olevan OKOn mömmö laimennettuna kovin erilaista - sekin tunkee renkaiden (Challenge Gravel Grinder) kyljistä tihkuen läpi ja myös renkaiden kulutuspintoihin jää pysyvästi märkiä länttejä. Tällä litrahinnalla ei moinen aiheuta kuin ne harmit, että mömmöä joutuu vissiin kuivumisen/tihkumisen vuoksi lisäämään/laimentamaan aika tiuhaan ja sen, että sisällä pitää varoa, ettei sotke tuolla tahmalla paikkoja. Caffelatexia ainakin vuosi muutamaan kertaan ihan lätäköksi asti.
Kuvissa renkaat/kiekot ovat olleet edellisen lenkin jäljiltä viikon verran säilytyksessä sisällä.
casanova muokkasi tätä : 18.09.2022 at 17.27 Syy: kuvien lisäys
Eiköhän nuo renkaat ole jo vaihtokamaa.
Varmaan kuitenkin tubeless versiot?
Kyllä niissä TLR-merkintä kyljissä on. Ajokilometrejä takana tuskin sataa enempää.
WTB:n Ventureilla ja ceffelatexilla siis silmämääräisesti tarkasteltuna täysin samanlaiset kokemukset. Litku paikkaa kyllä reiät ja ilma pysyy renkaissa, mutta mönjää saa lisätä tiuhaan tai on riski sen kuivumisesta. Tätä uudempaa yhdistelmää olen vasta hetken testannut, joten pitempiaikaista kokemusta ei ole.
Caffelatex tekee kyllä kalvoa, eli sen ei pitäisi tulla renkaasta läpi. Itse veisin tuollaiset renkaat takaisin liikkeeseen, jos tosiaan ovat uusia.
Kännykällä katselin kuvia ja reunanappulat näyttivät kuluneilta, mutta eihän nuo olekkaan.
Jotenkin tuo viallisten renkaiden mahdollisuus tuntuu pieneltä, kun jälki näyttää olevan pitkälti samaa rengas- ja litkukombinaatiosta riippumatta.
Renkaiden palautukseen liittyy sellainenkin hauska sivujuonne, että ostin nuo yli vuosi sitten ja sain silloin nettikaupan toimituksena väärät gummit. Ei huvittanut reklamoida, kun lähettivät alelaarista valitsemieni sijaan (joko vahingossa tai edellisten päästyä loppumaan) tulkintani mukaan kalliimmat ja oletettavasti paremmat renkaat. Voi tietysti olla, että kiero saksalainen lähetti tarkoituksella väärät ja erityisen huonot, mutta en pidä tätä erityisen todennäköisenä.![]()
Ei ehjät renkaat noin vuoda. Terra Speedit ja vastaavat ohuet renkaat alkavat kyllä vuotamaan ajan kanssa, eli jotain ratkeilua siellä sisällä tapahtuu. Tuon voi laittaa vielä ohuiden renkaiden piikkiin, mutta ei uusien renkaiden tulisi vuotaa litkua heti läpi.
Eikä ne kaikki renkaat vuoda noin. Minulla on varmaan viidet tai kuudet tubeless renkaat nytkin käytössä, jotka eivät vuoda pisaraakaan litkua ulos, eikä kyllä vaju paineetkaan. Noita WTB Resoluteja vähän ihmettelen itsekkin. Pysyvät viikon samoissa paineissa.
Mulla alkoi ilmenemään htlr gravel grindereissa tuollaisia länttejä enemmän vasta 5000km jälkeen. Kyljissä ei kylläkään yhtä kiveen ajettua vauriokohtaa lukuunottamatta.
Nyt on vastaavat htlr getawayt olleet muutamia satoja kilsoja alla, länttejä 0 caffelatexilla.
Jotain ihmeelllistä noissa casanovan kumeissa tuntuu olevan.
Kyllä noi Challengen TLR:t tuppaa vuotelemaan just noin, että pölyyn jää märältä näyttäviä laikkuja. Ovat kohtalaisen ohutta tavaraa. Mun melko uudet TLR Grifot näyttää ihan samalta pölyisen lenkin jälkeen, mutta en ole kokenut sitä ongelmaksi. Jos häiritsee, niin Orangella läpi tihkuminen vähenee.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Kiitokset kommenteista. Täytyy jatkaa kokeiluja.
Netin ihmeellisestä maailmasta löysin monenlaisia kommentteja eri yhdistelmiin, mutta tuosta maatalousmallin OKOsta on vaikeampi löytää käyttökokemuksia. Yritän muistaa jakaa omia ajatuksia myöhemmin.
Paineet ovat kyllä yli 2 barin, joten sekin varmasti vaikuttaa. WTB Ventureissa (50 mm) olen pitänyt n. 2,5 bar ja nyt näissä Challengen Gravel Grindereissa (38 mm) n. 2,8 bar.
En nyt oikeasti aina ihan täsmällisesti osaa sanoa paineista, mutta nämä tulokset muistan edellisiltä pumppauskerroilta ottaneeni painemittarilla. Hajontaa on varmasti.
EDIT: Nyt näyttäisi siltä, että kuvien Challengeista eturenkaan paineet laskevat jonkun verran, mutta takarenkas tuntuu pitävän hyvin paineet. Venturet olivat välissä vissiin kuukauden seisonnassa, mutta ilma tuntui pysyvän renkaissa, vaikka litkua tihkuikin.
casanova muokkasi tätä : 20.09.2022 at 08.58
Onko sulla ollut varsinaista MagciMilkiä käytössä, että voisit verrata?
Toi maatalouskauppaversio on kumminkin tarkoittettu raskaan kaluston renkaisiin, jotka tuskin tarvitsevat kylkien tiivistämistä. Kun ainetta jatkaa vedellä, onko mitään takeita, että tuloksena olisi jotakin muuta, kuin paikkalitkua+vettä->erottuva vesi tihkuu läpi huokoisesta renkaasta.
Eipä ole. Omat kokemukset rajautuvat caffelatexiin ja tuohon maatalouskaupan litkuun. Juuri siksi kokemukset tästä erityisesti kiinnostavat.
Sitä minäkin tuossa pohdin, että ehkä näissä ohuissa renkaissa juokseva tai juoksevaksi laimennettu litku toimii niin, että ylimääräinen neste työntyy paineen vaikutuksesta ulos. Sitä en tosin ymmärrä, miten ilma voi pysyä niin hyvin renkaansisäpuolella, vaikka neste tuntuu vuotavan ulos.
Itse olen käyttänyt pelkästään MagicMilkiä ja sen paksumpaa versiota. Kohdalle ei ole sattunut varsinaisesti huokoisia renkaita, mutta aivan pienet kyljen tihkumiset ovat tainneet olla varsinaista paikkanestettä ohuempia ja vetisempiä.
Käsittääkseni ainakin osa taikamaidon kyvystä paikata reikiä perustuu mekaaniseen tukkimiseen: kuituja ja sellaista.
Oma kokeilu on mielestäni siinä mielessä hankalaa, että pelkkä onnistunut lopputulos ei ole tae siitä, että tökötti todellisuudessa toimisi: edelliset Teravailit pitivät ilmaa erittäin hyvin paikkanesteettä, joten piimääkin olisin voinut litkuksi laittaa, mutta ei se tosin olisi ajaessa tukkinut renkaaseen tullutta reikää, tai ehkä olisikin?
Välillä tubelessit ovat asentuneet helposti, joten kait jo olikin aika mysteerin:
Laitoin käytetyt Washburnit (28 tuumaa, 42 mm) kiekoille: nousivat hyllylle terävästi paukahtaen, pitivät hetken ilmaa, mutta tyhjenivät kumminkin kokonaan. Litkujen kanssa (80 ml) pitivät vähän heikosti, mutta tiivistyivät ravistamalla.
Asettumislenkillä eturengas päästi painetta, takarengas ei. Aamulla takarengaskin oli pehmeä. Nyt on sielut vaihdettu kummastakin uuteen ja litkuakin lisätty noin 30 ml. Mistään ei ole tihkunut tippaakaan litkua ulos.
Pitää ja ei pidä. Oma diagnoosini on, että litkua ei ole ollut tarpeeksi.
...ja aamulla olikin kumpikin rengas yhtä kova, mitä illallakin. Eiköhän ne nyt pidä ajossakin.
...eivätpä pitäneetkään: reilu satku ja eturenkaan paineet putosivat 38->28 psi. Takarenkaan paineet pysyivät täysin. Vuoto on niin pieni, että ei litku sitä paikkaa vuotona, ellei aivan vahingossa satu kohdalle.
Ehkä tuo ajamalla paranee.
Suihkupullolla fairyvettä kylkeen niin näkee mistä se vuotaa niin ei tarvii arvuutella?
...ja niin sitten kävi että paineet eivät ole yön aikana laskeneet.
Viikko on asennuksesta vierähtänyt ja vajaa kakssataa ajettu. Ei tämä aina ole hätäisen hommaa.
Jos tässä tubelessia lähtis kokeilemaan, niin millaisella litkuilla ja tarvikkeilla kantsis lähteä liikkeelle? Onko täällä jossain opas tyyliin tubeless for dummies?
Vanteet on DT Swissiä ja Fulcrumia. Tubeless-venttiilit pitäisi löytyä. Vanteiden oletan olevan teipattu valmiiksi tubelessiksi.
Mitäs tarpeita pitäisi pitää mukana tienpäällä? Maantien laitaa ja ehkä sorateitä alustana, jos se vaikuttaa
Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla
^napsautin säästää hermoja. Litkuista en tiedä, mutta itse käytän Magic Milkiä, osittain koska sitä on läheltä hankittavissa, se ei ole mahdottoman kallista ja se on vesiliukoista.
Jokin työkalu juuttuneen sielun irrotukseen on myös kätevä, vaikka Stans core remover. Sielu liimautuu kuitenkin ja pihdeillä rikkoo helposti venttiilinvarren suun, erityisesti silloin, kun litkutus ei ole mennyt hyvin.
Vahvat näpit renkaiden kanssa äheltäessä ja ajatusta päälle laittaessa: ventiilin kohta viimeiseksi.
Paljon kärsivällisyyttä, mikä onkin tärkein apuväline.
Ihan samaa ihmetellyt. Kokemusta vain Stan(+race) ja Orange Seal. Joistakin renkaista kuten Conti Race king valuu Stäni lätäköksi asti jos vaikka sattuu pyörä seisomaan vähän pidempään, mutta edelleen olisi paineita sen verran, että ainakin ajaa voisi. Useimmissa muissa renkaissa kyllä pysyy litkut sisällä.
Usein tulee vedellä kokeiltua renkaan kylkiä eikä vuotoja näy. Silti alkuun menee niin että paineet laskee useampana yönä, yleensä ihan tyhjäksi asti. Olen vahvasti epäillyt venttiilin juurta, kun se näyttää aina jäävän vähän epäselväksi kohdaksi eikä litku tietenkään sitä tuki. Siirryin keväällä siihen että laitan silikonia vanttiilin juureen ettei ainakaan sieltä pääse vuotamaan. Satavarmaksi en voi sanoa että se lopetti ongelmat mutta uskon että tällä tavalla itseltä poistuu yksi iso ongelma.
https://youtu.be/h5NluFl6q3s Mainostettaan täällähhii
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ei ole ollut ongelmia, mutta putsaatteko vanhat litkunjämät renkaasta?
Ja havaintona, että Joe-pojan litku on melko ärjyä liimaa. Renkaat kun taittelee säilytykseen, niin niitä saa repiä tosissaan auki, kun ne haluaa ottaa käyttöön.
Kirjanmerkit