ElectrobikeGiantHephaFillari
Sivu 81 / 139 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 31 71 79 80 81 82 83 91 131 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.401 - 2.430 / 4142

Aihe: Paksut GG renkaat

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Satun tunnistamaan tuon toisen kaverin. Se on aika hönö. Lähti pitkälle gravell lenkille viime syksynä alla olleilla terra speedeillä, ilman että edes lisäsi litkua, kuulemma terrat ei puhkea koskaan
    Näin oli päässyt käymään Pro tip: kannattaa laittaa itselle kalenteriin kuukausittain toistuva muistutus tarkistaa litkut. Älkää kysykö mistä tiedän.

Ettei mene ihan OT:ksi, niin mainittakoon että olen ajellut uudella TS parilla 1100km ja ensimmäiset litkuläikät on ilmestyneet jo vähän aiemmin. Edellisessä parissa oli litkuina Muc-Off, nyt Orange Seal ja ilmat pysyy renkaissa paremmin, mutta litkut näemmä tulee läpi näilläkin.
    The older I get the faster I was

Lainaus Alkujaan tämän lähetti moukari Katso viesti
    Speederot ovat noin 42 mm leveät 22 mm sisämittaisella vanteella. Laita Swamperoista sitten raporttia. Ne voisivat olla hyvät CX-renkaat, kun meillä päin rengassääntönä on max. 40 mm nimellismitta.
    En ole vielä ehtinyt asentaa Swamperoita, mutta tavoitteena on saada ne alle viikonlopuksi. Tunnelmia ensipuraisusta sen jälkeen.

700x40C Swampero vrt. Thundero mittoja:
    - Parin keskipainot: Swampero/Thundero 437/440 g
    - Reunanappulan korkeus: 3,4/2,5 mm
    - Kulutuspinnan leveys: 46,5/45,5 mm

Rungon leveyttä on liian vaikea mitata luotettavasti, silmämääräisesti en huomaa mitään eroa. Muutenkin molempien rungot näyttävät ja tuntuvat ihan samoilta.

Swamperon kuvio on maltillisempi kuin odotin, ei mitkään traktorirenkaat. Thunderoon verrattuna ero on kuitenkin huomattava, kuten kuvista näkyy. Uskon että toimivat kuvion puolesta hyvin CX-ajossa.

Swampero vain eteen?

Swampero vain eteen?
    Se voisi olla hyvä ratkaisu rullauksen kannalta, mutta kokeilen ainakin ensin Swamperoa myös takana. Jos se osoittautuu ihan ankkuriksi niin sitten voisi kokeilla Swampero+Thundero mullettia. BRR:n testi ilmestyy toivottavasti pian niin saadaan ihmeteltäväksi oikeaa dataa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti huotah Katso viesti
    Swamperon kuvio on maltillisempi kuin odotin, ei mitkään traktorirenkaat.
    Jep, Swamperon kuvio on nopea. Veikkaisin, että tosielämässä soralla ei häviä Thunderolle lainkaan eikä asfaltillakaan tuntuvasti. Minkä levyiselle vanteelle noi on sulla menossa? Arvon edelleen, että mahtuisko 40-milliset lutteroon, niin että sietäisi vähän mutaakin.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Jep, Swamperon kuvio on nopea. Veikkaisin, että tosielämässä soralla ei häviä Thunderolle lainkaan eikä asfaltillakaan tuntuvasti. Minkä levyiselle vanteelle noi on sulla menossa? Arvon edelleen, että mahtuisko 40-milliset lutteroon, niin että sietäisi vähän mutaakin.
    Noi menee i23 levyiselle vanteelle. Uskon ja toivon että leviävät ainakin 42 milliä leveiksi, mikä olisi itselle just optimi.

Nyt kun oon hypistellyt molempia renkaita niin luulen samoin että rullauksessa tuskin on merkittävää eroa.

Saisitko mitattua leveyden littanana mahdollisimman sileäksi painettuna?
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Saisitko mitattua leveyden littanana mahdollisimman sileäksi painettuna?
    Reunalanka kiemurtelee sen verran että mittaus on hankalaa ja tuloksissa hajontaa 98,5...100,7 mm. Mittasin yhden renkaan 5-6 kohdasta ja paria kapeampaa kohtaa lukuunottamatta leveys oli 100,x mm, eli 100 mm lienee aika lähellä totuutta.

Tänks. Koitan vertailla johonkin käsillä olevaan. Tosin 36-millinen Swampero on aika matala, joten jos toi isompikin noudattaa samaa kaavaa, voi ne olla leveämmät kuin jotkut toiset littanana samanlevyiset.

Tänks. Koitan vertailla johonkin käsillä olevaan. Tosin 36-millinen Swampero on aika matala, joten jos toi isompikin noudattaa samaa kaavaa, voi ne olla leveämmät kuin jotkut toiset littanana samanlevyiset.

On ne aika matalia leveillä kehillä. Tai ainakin silmällä 40mm thundero näytti siltä. Todellista leveyttä sillä taisi olla sen 42mm 23mm kehällä.

Verrokkina nyt 19c kehillä olevat resolutet, jotka ovat samat 42mm, mutta korkeutta reippaasti enemmän.

Eli ei siitä 40mm renkaasta mun mielestä taiota isompaa, vaikka käytössä olisikin leveä kehä.

Kyllä toi vähän hämää, jos 40 mm Tufot on tosiaan vaan noin 100 mm leveät littuna. 36 mm Getaway on 100-101 mm ja ne on suunnilleen 37 mm leveät i21-kehällä. 33 mm Grifo TLR (tavallinen, ei htlr) on 98 mm (leveys samalla kehällä n. 35 mm). Eli noitten kaikkien ilmatila olisi kutakuinkin samanmoinen, leveys-/korkeussuhde vaan muuttuu. Getaway 40 on muistaakseni littuna noin 110 mm. Hersejä mulla ei ole yhtään irrallaan nyt, enkä muista niitä mitanneeni, mutta nyt alkoi kiinnostamaan niidenkin littanaleveys.

Tufot on kevyitä ”40-millisiksi”, mutta jos vertaa ilmatilan kokoa, niin eipä ne olekaan sen kevyempiä kuin muutkaan. Alkoi myös kiinnostamaan, että millä paineilla BRR noita testaa. Pitää tutkia jossain välissä. Jos paineet sovitetaan kyljen ilmoittaman koon mukaan tai vanteella mitatun leveyden mukaan, ei tulokset ole ehkä ihan vertailukelpoisia, kun ilmatilat on noin erisuuruisia.

^ Thunderon mitat on BRR:n mukaan 38x35. Getawayn on 38x37 mm. Molemmat on kuitenkin testattu samoilla low 36 psi, extra low 27 psi paineilla, jolloin todellisuudessa Getawayssä on ollut testitilanteessa Thunderoa kovempi paine. Jos ihan tarkka haluaisi olla pitäisi huomioida myös nappulan korkeus ja rungon paksuus ja laskea ilmatilan korkeus, mutta BRR ei kerro, että onko annettu korkeusmitta rungon korkeus vai rungon + nappulan korkeus.

BRR:n mittojen mukaan kokoero noissa on kyllä pienempi kuin, mitä mun 110 mm muistikuva antaisi olettaa, joten ehkä muistan sen jotenkin väärin.

Samaa mieltä brr testistä, eli paineina pitäisi käyttää todellista painumaa, eli mukavuutta.

Mutta kevyellä kuskilla tuo matalampi profiili on hyvä. Leveä rengas kuitenkin kantaa paremmin pehmeällä, mutta ylimääräisestä ilmatilassa ei ole mitään hyötyä. Tulee hetekka ja turhaa painoa.

Joku Swamperosta tekee harvinaisen hauskan renkaan ajaa, vaikka edelleenkin se tuntuu vähän kovalta. Ja pito on hämmentävän hyvä, jopa 36:ssa. Kävin eilen testailemassa limaisen märillä juurilla ja kallioilla.

Laitoin ne 40-milliset tilaukseen. Pistän mahtumaan ne lutteroon. Jos ei onnistu, niin vaimon krossariin ne mahtuu varmasti.

Mulle tuli myös Thunderot, koossa 40mm. Huomasin että täällä oli keskustelua, niin mittailin myös asennuksen ohessa.

24mm vanteella ja 3,5bar paineella renkaan leveys 41mm. Korkeus vanteen reunasta 38,5mm + kulutuspinta.

Aiemmat Terra Speedit 19mm vanteella myös 41mm leveä ja korkeus 37mm. Silmämääräisesti renkaiden halkaisija vanteella sama. Mittaukset ei ole ihan justiinsa, kun eri vanne, mutta jotain suuntaa antanee.

Lyhyellä koeajolla kovalla pinnalla ei löytynyt huonoa sanottavaa Thunderoista

Just kävin sadekelin lenkin ajamassa 44mm. thunderoilla, oikeastaan eka metsälenkki noilla märällä alustalla ja edelleen tykkään. Vetopito ei ehkä ihan huippua putkelta, mutta muuten uskaltaa hyvin lasettaa vauhdikkaastikin. Oli märkää kiveä ja juurta. Yllättävän hyvin tuo kuvio pysyi puhtaana, vaikka tiheä onkin. 2 bar, paineilla.

Otin Terra Speedit pois vanteilta ja punnersin Swamperot tilalle. Eivät nousseet vanteille yhtä helposti kuin Contit, piti käydä napsauttamassa huoltiksen kompuralla, mikä toimikin helposti.

i23 hookless -vanteilla vanhat TS:t oli noin 39,5...39,9 mm leveät 2,5 bar paineilla. Ajamattomat Swamperot samoilla paineilla nappuloiden kohdalta mitattuna karvan verran yli 41 mm. Rungon kohdalta leveys noin 38,5 mm, mutta tuossa on virhettä koska reunanappuloiden limittäisyydestä johtuen tönäri oli vähän vinossa. Swamperot noin millin verran korkeammat kuin TS:t.

Ajoin korttelin ympäri ylikovilla paineilla ja ensituntuma on että Swamperot rullaa asfaltilla selvästi Terra Speedejä huonommin. Ulkoilupolulla hiekka rapisi runkoon kuin GK SK:lla konsanaan. Noice.

^ Mulla se rapina loppui ekalla lenkillä. Mun mielestä johtui ennemmin siitä, että pinta oli jotenkin tahmea aluksi. GK:ssa se taitaa olla kuviosta johtuva ominaisuus. Mulle jäi sellainen fiilis,mettä rullaus parani, kun olin muutaman satkun ajanut niillä. Ensituntuman perusteella minäkin olin jo heittämässä niitä sillalta, vaikka mulle ei asfalttirullauksella ole merkittävää merkitystä..

Reunakuvio tosiaan leventää niitä aika reilusti. Siksi ne varmaan myös pitävät niin hyvin.

BRR:n mittojen mukaan kokoero noissa on kyllä pienempi kuin, mitä mun 110 mm muistikuva antaisi olettaa, joten ehkä muistan sen jotenkin väärin.
    En muistanut väärin väärin. Getaway 40 on vahvistetusti 110-111 mm littuna.

^ Mulla se rapina loppui ekalla lenkillä. Mun mielestä johtui ennemmin siitä, että pinta oli jotenkin tahmea aluksi. GK:ssa se taitaa olla kuviosta johtuva ominaisuus. Mulle jäi sellainen fiilis,mettä rullaus parani, kun olin muutaman satkun ajanut niillä. Ensituntuman perusteella minäkin olin jo heittämässä niitä sillalta, vaikka mulle ei asfalttirullauksella ole merkittävää merkitystä..

Reunakuvio tosiaan leventää niitä aika reilusti. Siksi ne varmaan myös pitävät niin hyvin.

En muistanut väärin väärin. Getaway 40 on vahvistetusti 110-111 mm littuna.
    Minä en usko tuohon parantumiseen. Tuo on vaan ihan normaalia tottumista. Kaikki hitaammat renkaat tuntuvat jarruilta, jos niitä vertaa peräkkäin toisiin. Tuon 100km jälkeen alkaa sitten huomaamaan renkaan muita ominaisuuksia. Eli sillä nopeudella ei ole niin väliä, paitsi jos ajaa porukalla, tai rengas on niin hidas että sillä ottaa päähän ajaa assulla.

Maantiepuolella tuo ero on huima ja menee just noin. Esimerkiksi Pirellin Velo TLR on tosi pehmeä ja smoothi rengas ajaa. Ensimmäisen lenkin jälkeen unehdat sen hitauden kokonaan. Mutta auta armias, jos lähdet tuolla renkaalla gp5000 käyttävän frendin kanssa ajamaan pidempää pk2 lenkkiä. Keskitehossa ero on luokkaa 20w, eli bonkki on suht varma.

En osaa ottaa kantaa tuohon, mutta voi hyvin pitää paikkansakin. Mä vertaan lähinnä muihin mulla tällä hetkellä ajossa oleviin renkaisiin. Terroja ei ole, joten niihin en osaa verrata. Hersen nappuloihin ja Grifo HTLR:n nähden ei ole huomattavaa eroa suuntaan eikä toiseen. Tavallinen Grifo TLR rullaa vähän huonommin kuin mikään noista. Getawayt ei ole vanteilla tällä hetkellä, niin niihin en pysty vertaamaan.

Mun Swamperot on sinkulassa ja olen niillä ajellut pääasiassa lähinurkkakurvailua ja työmatkaa. Välitys siinä on sellainen, että se kulkee mukavasti pyöritellen n. 27-28 km/h asfaltilla. Kovasti kovemmista vauhdeista mulla ei ole niistä kokemusta kuin alamäistä. Sinkula säästää kai keskimäärin sen n. 5 w vaihdepyörävoimansiirtoon nähden, joten polkiessa sen alla kaikki tuntuu rullaavan

Minulla tuo adaptaatio renkaaseen on sairaan nopeaa. Saatan ensimmäisillä polkaisuilla tuntea eron, mutta tuon jälkeen en kiinnitä siihen mitään huomiota. Sama juttu noiden kuitukiekkojenkin kanssa. Ei mitään eroa. Kaveri nauroi maha kippurassa kun tuon kerroin. Itse kuulemma erottaa kuitukiekkojen välilläkin helposti eroja jäykkyydessä

Pidossa huomaan eron. Se näkyy vauhdissa. Ja tuokin johtuu takuulla siitä, etten vaan osaa ajaa huonommalla pidolla.

Mun melkein kaikki kaverit on vaimoa lukuunottamatta niin paljon mua kovakuntoisempia, että mun on ihan turha vertailla vauhteja niihin, vaikka olisi mitkä renkaat. Enhän mä pysy edes tyttären perässä (Falling Leaves Lahti 145 km tänään 29,3 km/h keskarilla, Ridleyn Krossari, alla Maxxis Receptorit tai Re-Fuset, ei muista kummat, mutta joka tapauksessa jotkut sellaset, joiden ei pitäisi olla nopeat ainakaan..)

Vanhahkoa dataa, mutta tuolta esiin kaivettuna ainakin GP4000 näyttäisi rullaavan ajettuna paremmin kuin uutena. Maantierenkaissa varmaan pääasiassa on kyse siitä, että kulutuspinta kuluu ohuemmaksi ja sitä kautta notkeammaksi, mutta kun vertaa ajettua ja uutta mitä tahansa rengasta, niin kyllä se kylki tuntuu vanhassa renkaassa notkeammalta. Cx/gg/mtb-renkaissa lisäksi uskoisin vaikuttavan myös sen, että nappuloista kuluu terävimmät kulmat pois.

Grand Prix 4000s
    15.4 watts per wheel new
    15.1 watts per wheel 200miles
    14.0 watts per wheel 1000miles

Tajunnanvirtaa aiheesta Swampero 40 vrt. Terra Speed 40:

24h/100km jälkeen 40mm Swampero on paisunut millin verran leveyttä, nyt 42 mm nappuloista mitattuna ja runko noin 39,5 mm (i23 hookless, 2,5 bar). Paineet olivat pysyneet hyvin yön yli ja 4h lenkin jälkeen samat kuin lähtiessä (litkuna Orange Seal, määrä 90ml).

Asennuslenkillä todettu hiekan rapina rungossa loppui hyvin nopeasti ts. en huomannut sitä enää ollenkaan. Ajokaveritkaan ei maininneet mitään kivien lentelystä naamaan, mikä on ihan kiva jos aikoo ajaa muutenkin kuin yksikseen (vrt. GK SK).

Asfaltilla rullaavuus tuntuu edelleen Conti TS:ää huonommalta, mutta ei silti huonolta. Vaikka en aja teräsrummulla kovinkaan usein niin odotan mielenkiinnolla BRR:n testiä. Ohjattavuus asfaltilla hyvä, kantatessa ei sorru alle. Suoraan ajaessa rengas tuntuu vaeltavan aavistuksenomaisesti, juuri sen verran huomaa tekevänsä pientä korjausta mitä en ole havainnut Conteilla ollenkaan.

Soralla rullavuudesta on vaikea sanoa mitään. Toisin sanoen ero lienee pieni. Hkin keskuspuiston poluilla rullaus tuntui vähän nihkeämmältä kuin Conteilla, mutta se mennee hitaamman (lue: kosteamman) tienpinnan piikkiin. Tunne katosi heti kuivemmalla alustalla.

Wattitietoja tms. ei ole joten em. on silkkaa mutuilua ja kuskin päivän kunto oli lisäksi vielä keskivertoa huonompi, joten pidätän itselläni oikeuden muuttaa mielipidettä.

Pito on gravel-renkaissa kiva asia. Sekä sivuttais- että vetopito. Terra Speedien jälkeen ero on huomattava molemmissa Swamperon eduksi. Tämä ei varmaan yllätä ketään, kun vertailee noiden kuvioita. Keskuspuiston ulkokurvien ikihongat jäivät tavallista etäisemmiksi - kovapohjaisella polulla Tufon ajolinja pysyy tiukempana kuin Conteilla. Jarrupitoa testasin Paloheinän alamäessä (50 km/h), Tufo hidastuu paremmin ja hallitummin.

Mukavuudessa Swampero vie selvän voiton Terra Speedistä. Näillä on huolettomampi peesailla kaveria kuoppaisella tiellä, kun ei niin väliä jos sattuu ajamaan suoraan kuoppaan.

Maxxis Receptorit tai Re-Fuset, ei muista kummat…
    Velocita AR:t oli kuitenkin. Ehkä ne rullaa vähän noita vanhoja paremmin, mutta ei ole dataa niistä BRR:ssä

Oli kyllä loppuviikon sateiden jäljiltä tahmean hidas alusta paikoin tänään. Aloin jo miettimään, että nyt ikä painaa niin, että pitää vaihtaa kaikki aeroon..

Meikon takapolku on siivottu kaatuneista puista. Ekaa kertaa tänä vuonna siellä tänään. Huomaa, että siellä ei ole paljoa ajettu tänä vuonna. Melko pusikoitunut paikoin ja puomin jälkeen tuleva kivikkoylämäki oli kivikoitunut entisestään. Sekä Meiko 1:lle että 2:lle kuitenkin omat enkat ja 1:lle vähän yllättäen tämän vuoden 4/80 sija sekä all time 16. Pariin otteeseen jouduin hidastelemaan varoakseni kävelijöitä. Stigmata ja Hurricane Ridget.

Velocita AR:t oli kuitenkin. Ehkä ne rullaa vähän noita vanhoja paremmin, mutta ei ole dataa niistä BRR:ssä
    Nuo Velocitat ovat nopeat renkaat assulla.

Meikon takapolku on siivottu kaatuneista puista. Ekaa kertaa tänä vuonna siellä tänään. Huomaa, että siellä ei ole paljoa ajettu tänä vuonna. Melko pusikoitunut paikoin ja puomin jälkeen tuleva kivikkoylämäki oli kivikoitunut entisestään. Sekä Meiko 1:lle että 2:lle kuitenkin omat enkat ja 1:lle vähän yllättäen tämän vuoden 4/80 sija sekä all time 16. Pariin otteeseen jouduin hidastelemaan varoakseni kävelijöitä. Stigmata ja Hurricane Ridget.
    Meiko on tosiaan pusikoitunut tänä kesänä. Liekö myrskypuut karkottaneet pyöräilijöitä. Käykääpä ihmiset ajamassa siellä että saadaan pidettyä baana auki.

Kivikkoalamäki alkaa olla aika hasardi jos linssit on vähänkään huurussa.

Nuo Velocitat ovat nopeat renkaat assulla.
    Ilmeisesti soralla myös, jos ei kaipaa enempää pitoa. Joku pieni viilakuvio niissä näytti olevan keskellä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti huotah Katso viesti
    Kivikkoalamäki alkaa olla aika hasardi jos linssit on vähänkään huurussa.
    Mä ajoin länteen päin, kivikkomäen ylöspäin.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •