ElectrobikeHephaGarminGiant
Sivu 216 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 116 166 206 214 215 216 217 218 226 266 316 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 6.451 - 6.480 / 10534

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #6451
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Palat vaihtoon vaan, tuskin tarttee muuta tehdä. Menee muutama minuutti.

  2. #6452
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.259
    ^Eikä vaadi kummemmin taitojakaan!

  3. #6453
    Mä ottaisin kiekon ja palat irti ja painelisin jarrusta niin paljon että männät tulevat ulos. Jos toinen tulee enemmän niin rajoittaa sen ulos tulemista vaikka pihdillä. Varoen kuitenkin ettei männät tule kokonaan ulos asti. Sitten painaa männät takaisin sisään, laittaa palat sekä kiekon paikalleen ja painelee jarrusta niin että ottaa taas kiinni.

  4. #6454
    Tarkastaa samalla palat ettei ole loppu. Jos vielä palaa jäljellä, niin sitten edellinen manööveri

  5. #6455
    Liittynyt
    08/2016
    Viestit
    1.475
    Tänks, voihan ne palat olla jo aika loppu.

  6. #6456
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti #78 Katso viesti
    Mä ottaisin kiekon ja palat irti ja painelisin jarrusta niin paljon että männät tulevat ulos. Jos toinen tulee enemmän niin rajoittaa sen ulos tulemista vaikka pihdillä. Varoen kuitenkin ettei männät tule kokonaan ulos asti. Sitten painaa männät takaisin sisään, laittaa palat sekä kiekon paikalleen ja painelee jarrusta niin että ottaa taas kiinni.
    Mitäs tämä tekee?

  7. #6457
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Mitäs tämä tekee?
    Parantaa mäntien liikkuvuutta, samalla kun jarrunesteeseen dipatulla pumpulipuikolla puhdistaa ulkona olevan männän, niin tekee paljonkin.

  8. #6458
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Iglumies Katso viesti
    Parantaa mäntien liikkuvuutta, samalla kun jarrunesteeseen dipatulla pumpulipuikolla puhdistaa ulkona olevan männän, niin tekee paljonkin.
    Niin tajuan kyllä tuon, mutta ei kai tuo auta ongelmaan, jossa palat ovat kuluneet ja kahva painuu pohjaan? Eli joko pitää laittaa uudet palat, tai lisää nestettä sisään.

  9. #6459
    Toisinaan kun männät liikkuu huonosti ja jarrupalat kuluu niin palat on kauempana levystä kuin uutena. tarvitaan enemmän männän liikettä että ne saavuttaa levyt.
    Kun männät saadaan lähemmäksi levyä liikkeen tarve pienenee ja tunto sekä teho paranee.

  10. #6460
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Jepa, täytyypä kokeilla auttaako puhdistaminen itselläkin.

    Taitaahan se tosiaan niin mennä, että palojen tulisi palautua samaan kohtaa, vaikka ne kuluisivatkin.
    Itse olen vaan automaattisesti ajatellut tuon johtuvan nestepinnan vähentymisestä.

  11. #6461
    Mulla ei ole koskaan tarvinnut ilmata jarruja jos ei ole käyttänyt letkua irti. Öljyä pitäisi olla kahvassa niin paljon että palat pystyy ajamaan loppuun asti...jos vain männät liikkuu. Nehän säästyvät itsestään neliskanttisten tiivisteiden ansiosta ja palautuvat aina saman verran takaisin.

  12. #6462
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Ei minullakaan ole tarvinnut Ilmata, eli siihen en ensimmäisenä lähtisi. Jossain pitää olla vuoto jos tarttee ilmausta.

    Palojen kulumisen myötä kahva on vaan painunut syvemmälle.

  13. #6463
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.259
    ^Juuri noin, mihin neste häviää jos kaikki muuten kunnossa? Jarrupalat vaan vaihtoon tai kohta saat levytkin vaihtaa.

  14. #6464
    Liittynyt
    08/2016
    Viestit
    1.475
    kulahtanut? jarrupala:





  15. #6465
    ^Ei todellakaan.
    Katsoppa kun lähdet painamaan jarrukahvaa, että missä vaiheessa palat lähtee liikkeelle ja missä vaiheessa ottaa levyyn kiinni.
    Tuon kun teet niin helpompi miettiä vikaa.
    Älä itke ruma lapsi, ota rusina.

  16. #6466
    Liittynyt
    08/2016
    Viestit
    1.475
    Toisaalta tuossa on vielä se, että mun mielestä nuo palat on hyvinkin lähellä levyä eli saa todella tarkasti keskittää jarrusatulan, ettei jompikumpi pala sinksuta levyyn. Että luulisi, että aika pienellä jarrukahvan puristuksella ottaisi jo kiinni levyyn... mutta ei ota.
    Vaikka nuo palat näyttää mun silmään vielä aika paksuilta niin aika lähellä tuota pintaa alkaa olla se levittävä jousi.

    Vähän nihkeästi noi männät ehkä liikkuu ja kun nyt varovasti puristaa kahvaa kun palat ei ole paikoillaan niin kahva ei palaudu itsestään (tai viiveellä jotenkuten). Jousen avullako mäntien pitäisi palautua?

  17. #6467
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.434
    Jos piirissä on ilmaa, on tuntuma kumimainen ja muuttuu useammalla painalluksella.
    ? Onko mahdollista tehdä vapaaliikkeen säätöä kuten tuossa:
    https://www.manualslib.com/manual/16....html?page=131

  18. #6468
    Liittynyt
    08/2016
    Viestit
    1.475
    Joo, kyllä tuo mäntien liikuttelu ja putsailu ehkä hieman auttoi, mutta kahva on edelleen huonosti palautuva ja liikkeeltään kumimainen. Takajarrun kahva on napakka, tarkka jo nopealiikkeinen.
    Saa ensi viikolla Toni tai se toinen Toni säätää tumpelofillaristin jarrut kuntoon.

    Vaikka olishan näitä ohjeita:
    https://www.youtube.com/watch?v=brLF56banjs

  19. #6469
    Liittynyt
    08/2016
    Viestit
    1.475
    Ja virkistyihän tuo tämän verran räpläämisen seurauksena. Ainaskin ekaan kuvaan verrattuna parannusta.

  20. #6470
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.031
    Itsellä oli samaa ongelmaa maantiepyörän takajarrussa. Jarrupalat ei oikein ottaneet ensipainalluksella kiinni ja muutamalla pumppauksella taas pieni pito joka sitten katosi seuraavaan jarrutukseen. Mun tapauksessa jarruihin oli jostain syystä päässyt aika reilusti ilmaa.

    Jarrut ovat olleet se viimeinen ja ajatuksellisesti myös hankalin osa-alue omassa pyöränhuollossani. Jarrujen ilmaus oli minusta yllättävän yksinkertainen toimenpide, varmaan joku gcn:n 27 minuutin opastusvideo kaikkine jaarituksineen oli pelästyttänyt.

  21. #6471
    Liittynyt
    08/2016
    Viestit
    1.475
    Hetken aikaa luulin että tuo asettui, mutta kyllä se ongelma palautui taas.
    Huoltoon vein, samalla jotain muutakin pientä säätöä tehdään.

  22. #6472
    Jarrulevyt pitäisi pikkuhiljaa vaihtaa, mutta mitähän tuo yksi merkintä mahtaa tarkoittaa kun etulevyssä lukee 14/19 ja takalevyssä 15/19? Nettikaupasta kun löysin muuten vastaavan niin mallikuvassa sama teksti onkin 43/21.

    Kyllä mä siis uudet levyt löydän, ei siinä mitään. Kiinnostaa vaan että mitä tuo tarkottaa?

  23. #6473
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.685
    Olisko valmistusviikko ja vuosi?

  24. #6474
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Olisko valmistusviikko ja vuosi?
    No perhana, mä ajattelin aivan liian monimutkaisesti jotain metallin seossuhteita tms, mutta tuo selitys istuisi kyllä helposti. Kiitos.

  25. #6475
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.259
    Katselin tuota XD pakan asennusta ja kiristetään tosi tiukkaan. En omista riittävän suurta momentti-avainta niin miten pystyn "manuaalisesti" määrittämään riittävän kireyden?

  26. #6476
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Katselin tuota XD pakan asennusta ja kiristetään tosi tiukkaan. En omista riittävän suurta momentti-avainta niin miten pystyn "manuaalisesti" määrittämään riittävän kireyden?
    Mikäs nyt nurella mättää? Sähän vedät ranteella kaikki kuituosatkin kiinni? Nyt normaali pakan kiriminen vaatiikin momenttiavainta?

  27. #6477
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.685
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Katselin tuota XD pakan asennusta ja kiristetään tosi tiukkaan. En omista riittävän suurta momentti-avainta niin miten pystyn "manuaalisesti" määrittämään riittävän kireyden?
    Minä käytän varasysteeminä kalavaakaa. Kertoimena 9.81 ja vähän vipusuhteiden laskentaa, niin yllättävän tarkasti sekin pelaa.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.



  28. #6478
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.259
    Paaton, ei vaadi mutta tuo 40nm hieman vaikeammin määriteltävä käsivaralla ja on eka XD... Onneksi et pettänyt luottamusta ja sain taas nopean vastauksen!

  29. #6479
    Liittynyt
    02/2011
    Viestit
    463
    Ottamatta kantaa määrittelyn vaikeuteen, niin eikös tuo 40nm ole ihan normi muissakin pakoissa ja center lock levyissä?
    Keskiötkin samaa luokkaa.

    Samalla tavalla siis kiinni vaan kuin kaikki muutkin.

  30. #6480
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.727
    Osaako joku sanoa pystyykö tämän Mavic:n Crossmax parin takakiekkoa muuttamaan 135QR akselille sopivaksi ja jos pystyy, niin minkälainen muutossarja pitäisi siihen hankkia (mukana ei sitä näyttäisi ainakaan tulevan)
    https://www.bike24.com/p2515834.html

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •