GiantHephaFillariElectrobike
Sivu 57 / 76 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 7 47 55 56 57 58 59 67 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.681 - 1.710 / 2260

Aihe: Avautumista vaikeast elämästä liikenteessä

^Tuossa yhtenä aamuna kun poljin töihin niin nuorehko nainen paineli sähköpotkulaudalla tasaisella kelvillä ohi. Vauhti vaikutti aika kovalta ja lähdin perään kun kiinnosti millä nopeudella hän ajaa. Roikuin jonkun matkaa perässä ja vauhtia mittarissa oli 29 km/h, sitten tuli loiva nousu ja hän jatkoi samaa vauhtia, minä tipahdin. Mutta kovaa vauhtia niillä mennään eikä kukaan ulkopuolinen voi tietää minkälainen vehje on kyseessä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Luumunen Katso viesti
    ^Tuossa yhtenä aamuna kun poljin töihin niin nuorehko nainen paineli sähköpotkulaudalla tasaisella kelvillä ohi. Vauhti vaikutti aika kovalta ja lähdin perään kun kiinnosti millä nopeudella hän ajaa. Roikuin jonkun matkaa perässä ja vauhtia mittarissa oli 29 km/h, sitten tuli loiva nousu ja hän jatkoi samaa vauhtia, minä tipahdin. Mutta kovaa vauhtia niillä mennään eikä kukaan ulkopuolinen voi tietää minkälainen vehje on kyseessä.
    Tuttua huttua. Kerran ajelin kelviä vajaata kolmeakymppiä ja sähköpotkulauta painaa ohi ja katoaa horisonttiin. Kypäräähän ei ollut...

Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla

Espoon keskuspuistossa meni yhtenä päivänä joku paksurenkainen (ei fätti) sähköfillari jumalatonta kyytiä ohi ylämäessä 30-40 kadenssilla, eli joku liipasinmopoksi luokiteltava viritelmä. Pikkasen pääsi tuokin yllättämään.
    Kylätason pyöräilijä

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000009026098.html

Sähköpotkulauta juopumus Norjassa (1,4 promillea).
    Sakkoa 8300 €
    2 viikkoa ehdollista
    Kortti hyllyllä 1,5 vuotta.

Nyt olen kahdesti ajanut Hermannin Rantatien vierustaa keskustaan päin ja molemmilla kerroilla on joku yrittänyt ajaa päälle / jättänyt pysähtymättä Kyläsaarenkadun liittymän kohdalle tehdyn väliaikaisen liikenneympyrän kohdalla. Siinä kannattaa olla molemmat silmät auki, jos on pyörällä liikkeellä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Luumunen Katso viesti
    Puhelimella ohjelmoimalla saa rajoittimen pois. Kuskin painosta riippuen kulkee noin35 Km/h ja alamäessä enmmänkin. Junnuilla kyllä näyttäisi noi rajoittimet olevan liki kaikilla pois.

tempokisu Guest
    #¤ Sen pitäisi olla niin että rampilta tuleva katsoo mihin rakoseen mahtuu eikä moottoritiellä olevan pidä vaihtaa kaistaa ( varsinkin kun ei voi kun sieltäkin tulee autoja) tänään jouduin kahteen otteeseen ihan kunnolla jarruttamaan kun katumaasturibemarit meinas kylkeen ajaa. Annoin kyllä äänimerkkiä.
    Sitten vielä pysähtyä keskelle tietä kun nuoriherra sen potkulautansa kanssa seilasi.
    Aamulenkillä jouduin kolmasti pysähtymään kun koululaiset ajaa rivissä eikä katsota eteen, tai kiemurrellaan miten sattuu.

Opetettiin kotona, ja koulussakin oli sellainen aine kun "kansalaistaito" ja opetettiin liikennemerkkejä ja erityisesti suuntamerkin näyttö pyöräillessä. Ei näköjään enää opeteta, ei kotona eikä koulussa.

Ajelin Nekalan kautta Kaukajärvelle, ja yhdessä kohtaa oli tämä uusi tikkataulun oloinen mustavalkoinen "keskusta"-merkki. Merkki on valkoisella pohjalla ja sen jälkeen lukee "keskusta".

Ei liity suoraan pyöräilyyn, mutta liikenteeseen kyllä.

”TURUN Kauppiaskadusta loihdittiin keväällä pihakatu Eerikinkadun ja Linnankadun väliselle osuudelle. Entisen vilkkaan ajoväylän piti muuttua rauhalliseksi kävelijöiden paratiisiksi, mutta turkulaiset ovat päivitelleet pihakadun kaaosta pitkin kesää sosiaalisessa mediassa.”

https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000009034243.html

Onko tänään joku kansallinen pyöräilypäivä vai mikä? Arabianrannassa ja siitä sitten Vantaanjoenvartta tuli muutamia ryhmiä vastaan. Ajelivat turhan leveästi kaksi toi kolme rinnan täyttäen koko väylän ja vauhti oli kova.

^ https://www.tubeless.cc/gravel-tapah...-gravel-jam-fi

Saattoi liittyä tähän, mutta saattoi olla liittymättäkin - ja jokainen ryhmä voi vastata vain omasta ajotavastakin.

Mutta harmi ettei sinulla ollut kameraa valmiina, silllä kolme rinnan missä tahansa Vantaanjoen varren ulkoiluteillä on varmasti ollut komea näky!

Jos haluaisin vähän kinastella, toteaisin ettei sillä ole kummoistakaan väliä miten leveästi ajetaan silloin kun vastaantulijoita ei ole - eikä ohittajiakaan - eikä niitä ole mutkan tai mäennyppylän takana piilossakaan. Riittää kunhan vastaantulijan kohdalla kavennetaan riittävästi ja ollaan muutenkin ihmisiksi.

Se mikä on riittävä on tosin osoittautunut pitkälti mielipidekysymykseksi, jossa sillä mikä tosiasiallisesti riittää turvalliseen kohtaamiseen eikä vaadi kummempaa väistämistä ei välttämättä ole kovin paljon painoarvoa

Sama pätee vauhtiinkin, kunhan ei tulla vastaan mutkan tai mäennyppylän takaa. Silloin kun vastaan ajaa seuralenkin näköinen parijono 35 km/h pidän itse asiassa tilannetta turvallisempana ja miellyttävämpänä kuin silloin kun vastaan tulee rinnan kaksi oman elämänsä gravel/maasto/suoratankofitnesspyörä-sankaria 20 km/h.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    Se mikä on riittävä on tosin osoittautunut pitkälti mielipidekysymykseksi, jossa sillä mikä tosiasiallisesti riittää turvalliseen kohtaamiseen eikä vaadi kummempaa väistämistä ei välttämättä ole kovin paljon painoarvoa
    Yleisesti ottaen jos pysytään ns. omalla puolella, eli todellisen tai kuvitellun keskiviivan oikealla puolen, ei normaaliväylillä tule ongelmaa. Tuota kun noudattaa, mulle on ainakin sama, vaikka vastaan ajettaisiin viisi rinnan.

^ Mutta sitten meillä on keskuudessamme näitä, jotka kokevat että heidän iholleen tullaan, jos vastaan ajetaan kaksi rinnan siten ettei ihan pysytä kuvitellun keskiviivan omalla puolella - vaikka lähimmän vastaantulijan ja oman tangonpään välille jäisi metri.

^ Mutta sitten meillä on keskuudessamme näitä, jotka kokevat että heidän iholleen tullaan, jos vastaan ajetaan kaksi rinnan siten ettei ihan pysytä kuvitellun keskiviivan omalla puolella - vaikka lähimmän vastaantulijan ja oman tangonpään välille jäisi metri.
    Onko?

^No, myönnetään että hieman liiottelin, mutta jos olet yhtään sattunut lukemaan aiheesta käytyjä keskusteluja - jotka yleensä ovat syntyneet siten että jollain on ollut tarve avautua - niin kyllähän täätlä on hyvinkin vahvana esiintynyt se näkemys että kuviteltu keskiviiva on ikään kuin pyhä ja vähäinenkin sen väärällä puolella oleminen suorallakin tienpätkällä on yhtä kuin muiden pakottaminen väistämään jne jne.

PS Koska itselleni ei tuota pienintäkään vaikeutta siirtää ajolinjaani kymmenen tai kaksikymmentä senttiä oikeaan, jos sen ansiosta vastaantulevien maastokuskien metrin levyisine tankoineen ei turhan takia tarvitse siirtyä ajamaan peräkkäin, niin minua joskus huvittaa se miten jotkut vastaan ajavat ikään kuin pöyhistävät turkkinsa ja ottavat sellaisen ilmeen että minä ajan tässä keskiviivassa kiinni ja sillä siisti, tulee sieltä sitten vaikka Konstantinopolin sulttaanin päävisiiri...

Aika harvassa on kelvit, joissa olis saumat jäädä metri väliin kuvatussa tilanteessa. No, isoimmilla Baanoilla ehkä voi toteutua.

Kyllähän moni rinnan tulija tiivistää kohtaamistilanteessa. Eli vastaantulija huomiotu. Tämä hyvä ja yleensä riittävä, riippumatta missä keskiviiva menee. Mutta sitten on se ajattelemattomien (tai ihan kusipäiden) joukko, jotka eivät tee elettäkään vaan olettavat, että vastaantulija saa joustaa.

Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla

Kyllä se on just noin mitä filrlefanz kuvailee. Yllättänkin moni ei kykene antamaan senttiäkään tilaa kelvillä, siis siirtymään sinne jalankulkijoiden puolelle, jos vastaan tulee yksi tai vieläpä kaksi fillaristia rinnakkain.

Eli periaatteessa ihan sama juttu mitä autolijoidenkin kanssa maantiellä. Ne viivat ovat laki.

Onko se joku seurustelutapahtuma vai turvallisuusjuttu, että ajetaan rinnakkain ja viedään kaksisuuntaisen fillariväylän molemmat kaistat?
    Juu, kyllä mä aina siirryn kun kireisiin fetissiasuihin pukeutuneet pariskunnat tai muut täytävät koko leveydeltään fillariväylän.
    On vaan nykyisin useimmiten se noppakivikaista siinä jalankulun ja fillariväylän välillä, mutta voinhan mä sen ylin kolistella. Tai sen pienen korotuksenkin kohdalla voi pompauttaa itsensä missä semmoisia harrastetaan.
    Ääh... aika harvoin sieltä rinnakkain tullan ja useimmat siirtyvät hyvissä ajoin ajamaan peräkkäin.

Kyllä niillä fillaristeillakin on jäykkyyttä vierekkäin ajamisessa klv:llä. Viime viikolla edessä ajoi pariskunta vierekkäin ja mun edellä sarvipyörä joka soitti kelloa ja pariskunta antoi tilaa menemällä peräkkäin. Hetken kuluttua mä olin kohdalla ja aivan yllättäen naisen takana ajava mies päättää siirtyä ajamaan rinnakkain katsomatta taakseen, nopea jarrutus ja pimputus jonka jälkeen oli tilaa ohittaa. Kun olin ohittamassa pariskuntaa niin nainen sanoi kiukkuisella äänellä miehelleen että on se kumma kun sekunnin ehtii ajamaan vierekkäin niin joku on taas ohittamassa.

Olen useasti sanonut vuosien aikana että jokaisen autoilijan, ja näköjään usean pyöräilijän, pitäisi ajaa yksi kesä pelkästään moottoripyörällä ruuhkasuomen liikenteessä niin oppii väkisin kunnioittamaan sekä varoa toisia tiellä liikkujia. Moottoripyörä on aina häviäjän asemassa ja hyvin usein kuskille kehittyy "3D tutka" jonka kanssa pystyy tiedostamaan mitä ympärillä tapahtuu, moni pyöräilijä käyttäytyy samalla tavalla mutta sitten on niitä jotka eivät välitä muusta kun itsestään eikä huomioi kokonaisuutta. Valitettavan usein näistä tapauksista saadaan lukea lehdistä kun jotain on sattunut ha yleensä pahasti.
    Kylätason pyöräilijä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jalkkis Katso viesti
    Aika harvassa on kelvit, joissa olis saumat jäädä metri väliin kuvatussa tilanteessa.
    Eivät ehkä kuitenkaan yhtä harvassa kuin ne ulkoilutiet tai kelvit, joilla viisi voi ajaa rinnan pysyen todellisen tai kuvitellun keskiviivan oikealla puolen

Kuvatulla tilanteella tarkoitat kai Vantaanjoen varren ulkoilutiellä eilen nähtyä? Länsipuolella ei tosiaan ole juuri ainuttakaan pätkää, missä tuntisin itseni fiksuksi parijonossa; itäpuolella sen sijaan parijonossa ajaminen onnistuu parissakin kohdin, kunhan ryhmä ajaa tiiviisti ja kurinalaisesti (eikä raportoidun kaltaisella ihme gravel hipsterien yhteislenkkimeiningillä).

Kyllähän moni rinnan tulija tiivistää kohtaamistilanteessa. Eli vastaantulija huomiotu. Tämä hyvä ja yleensä riittävä, riippumatta missä keskiviiva menee. Mutta sitten on se ajattelemattomien (tai ihan kusipäiden) joukko, jotka eivät tee elettäkään vaan olettavat, että vastaantulija saa joustaa.
    Ovathan eleet aina kauniita ja sulavoittavat tätä meidän ihmisten yhteiseloa, mutta jos taas ollaan poleemisia, niin kysytään tarvitaanko semmoista aina tilanteissa, joissa se joustaminen ei vaadi mitään erikoista eikä hidasta eikä hankaloita ajamista millään lailla?

(Tulee mieleen miten ennen ulkomailla autoillleet kuvasivat kokemuksiaan siitä miten asiat kuten kaistanvaihto sujuivat aivan toisella tapaa kuin silloisessa Suomessa, koska kanssa-autoilijoille oli luonnollista joustaa siinä missä suomalaiselle toinen autoilija oli olemassa vain etuilevana vastustajana...)

Mutta joo: en minäkään halua edustaa sellaista näkemystä että rinnan tai parijonossa ajavat ovat aina oikeassa tai edes kovin fiksuja ja vastaantulijat vain typeriä oikeuksistaan kiinnipitäjiä,

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hower Katso viesti
    Onko se joku seurustelutapahtuma vai turvallisuusjuttu, että ajetaan rinnakkain ja viedään kaksisuuntaisen fillariväylän molemmat kaistat?
    Mä olen ihmetellyt samaa asiaa, mutta tullut siihen tulokseen ettei varsinaisesta seurustelutapahtumasta ole aina kyse, koska usein parijonosta ei kuulu edes satunnaisia repliikkejä - ja toisaalta vastaan voi tulla jono, jonka lähestymisen olisi voinut puheenporinasta havaita vaikka olisi ajanut silmät kiinni.

Juu, kyllä mä aina siirryn kun kireisiin fetissiasuihin pukeutuneet pariskunnat tai muut täytävät koko leveydeltään fillariväylän.
    Mä siirryn vastaantulijoiden pukeutumisesta riippumatta. Samoin väistän jos yksi vastaantulija on ohittamassa toista, hitaampaa.

Tosin sellaista tilannetta ei vielä ole kohdalle osunut, jossa vastaantulijat olisivat täyttänee fillariväylän koko sen leveydeltä.

On vaan nykyisin useimmiten se noppakivikaista siinä jalankulun ja fillariväylän välillä, mutta voinhan mä sen ylin kolistella. Tai sen pienen korotuksenkin kohdalla voi pompauttaa itsensä missä semmoisia harrastetaan.
    Mä näköjään ajan miltei yksinomaan niin vanhoilla kelviväylillä ettei niillä ole kuin yhtenäinen maalattu viiva. Mutta olen minä ajanut uudella Viilarintien kelvillä, jolla pyöräkaistan ja jalankulkijoiden välillä on semmoinen korotus - joka näyttää juuri sen korkuiselta että siihen sitä tajuamatta sivusuunnassa osuessaan voi löytää itsensä kyljeltään.

Ääh... aika harvoin sieltä rinnakkain tullaan ja useimmat siirtyvät hyvissä ajoin ajamaan peräkkäin.
    Nyt puhuu järjen ja yleisen kokemuksen ääni! Ongalmatilanteet ovat kuitenkin poikkeuksia - ja ehkä nimenomaan sen takia ne sitten aiheuttavat tarvetta avautua?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Yleisesti ottaen jos pysytään ns. omalla puolella, eli todellisen tai kuvitellun keskiviivan oikealla puolen, ei normaaliväylillä tule ongelmaa. Tuota kun noudattaa, mulle on ainakin sama, vaikka vastaan ajettaisiin viisi rinnan.
    +1

kyllähän täätlä on hyvinkin vahvana esiintynyt se näkemys että kuviteltu keskiviiva on ikään kuin pyhä ja vähäinenkin sen väärällä puolella oleminen suorallakin tienpätkällä on yhtä kuin muiden pakottaminen väistämään jne jne.
    Onko?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Yllättänkin moni ei kykene antamaan senttiäkään tilaa kelvillä, siis siirtymään sinne jalankulkijoiden puolelle, jos vastaan tulee yksi tai vieläpä kaksi fillaristia rinnakkain.
    Yleisellä tasolla kuvastaa minä minä käyttäytymistä liikenteessä. Jotta minä minä saan ajaa tälläi kivasti rinnakkain kaverin kanssa niin muut väistäköön.

On. Sitä on voitu kaunistella, mutta ydin on ollut se.

PS Itse näen "minä minä käyttäytymisenä" myös sen että jotta minä saan ajaa tällä lailla leveästi ja keskellä tietä ja jättää metrin tilaa oikeaan laitaan, niin muut pysyköön sen kuvitellun keskiviivan toisella puolella ja väistäkööt jos syystä tai toisesta eivät mahdu ajamaan tai pysty tai halua ajaa.

PPS Koska mulla ei ymmärrettävästi ole kavereita joiden kanssa ajaa rinnakkain, niin mulla ei ole tässä edes oma lehmä ojassa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Yllättänkin moni ei kykene antamaan senttiäkään tilaa kelvillä, siis siirtymään sinne jalankulkijoiden puolelle, jos vastaan tulee yksi tai vieläpä kaksi fillaristia rinnakkain.
    Mitä kaikkia lakeja pitäisi itse rikkoa, että muut saavat rikkoa lakeja?
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

Mä olen ihmetellyt samaa asiaa, mutta tullut siihen tulokseen ettei varsinaisesta seurustelutapahtumasta ole aina kyse, koska usein parijonosta ei kuulu edes satunnaisia repliikkejä - ja toisaalta vastaan voi tulla jono, jonka lähestymisen olisi voinut puheenporinasta havaita vaikka olisi ajanut silmät kiinni.

Mä siirryn vastaantulijoiden pukeutumisesta riippumatta. Samoin väistän jos yksi vastaantulija on ohittamassa toista, hitaampaa.

Tosin sellaista tilannetta ei vielä ole kohdalle osunut, jossa vastaantulijat olisivat täyttänee fillariväylän koko sen leveydeltä.

Mä näköjään ajan miltei yksinomaan niin vanhoilla kelviväylillä ettei niillä ole kuin yhtenäinen maalattu viiva. Mutta olen minä ajanut uudella Viilarintien kelvillä, jolla pyöräkaistan ja jalankulkijoiden välillä on semmoinen korotus - joka näyttää juuri sen korkuiselta että siihen sitä tajuamatta sivusuunnassa osuessaan voi löytää itsensä kyljeltään.

Nyt puhuu järjen ja yleisen kokemuksen ääni! Ongalmatilanteet ovat kuitenkin poikkeuksia - ja ehkä nimenomaan sen takia ne sitten aiheuttavat tarvetta avautua?
    Noi korotukset on aika pahoja. Talvella kaatuilin, kun ei niitä edes lumen vuoksi näe. Onneksi oli pehmeää lunta mihin kellahdin.

Noni, nyt minäkin pääsin tähän ”kiertoliittymäkerhoon”. Ajoin Kivikon kiertoliittymästä yli Kurkimäestä mäkkärille päin kelvillä (& suojatiellä), kun Kivikontietä Kivikonkaaresta päin tuli auto. Katsoin hyvissä ajoin, että sieltä se tulee ja pysähtyykö. No ei pysähtynyt ja itse jouduin hieman hidastamaan. En sen kummemmin näytellyt käsimerkkkejä tai muutakaan, mutta katsoin kyllä pitkään perään. Autoilija pysäytti auton sitten suojatien jälkeen ennen kiertoliittymää, avasi pelkääjän puolen ikkunan ja ilmoitti minulle, että mun olisi pitänyt väistää, enkä olisi saanut ajaa pyörällä ”läpi”, mitä se sitten tarkoittaakaan. Etenkin kun minä olin se, kuka hidasti. Tuossahan on liikenteenjakaja, mutta kolmio kuitenkin autoilijalle ennen suojatietä.

En tiä. Jatkan kuitenkin valitsemallani tiellä ja oletan joka kerta, ettei autoilija pysähdy. Nii-joo, jo lähestyessäni liittymää näin kyllä, ettei kuski kertaakaan katsonut sivulleen. Ehkei sitten tarvi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    *mun olisi pitänyt väistää, enkä olisi saanut ajaa pyörällä ”läpi”, mitä se sitten tarkoittaakaan.*
    Sitkeässä elää kuvitelma että fillari pitäisi taluttaa yli varsinkin jos on jotain katkoviivan tapaista .. väistämisvelvollisuuksista puhumattakaan. Olisit voinut vähän valistaa kuskia ..

Jos sijoitin osapuolet päässäni oikein, paikka oli tämä ja sinä tulit kuvan oikeasta laidasta erillistä kelviä Kivikontien kiertoliittymän pohjoispuolelle - ja autoilija tuli Kivikontietä alaspäin.

Paikasta on kokemuksia ja se on autoilijoille ilmeisen "vaikea" koska he eivät oikein tahdo kyetä havaitsemaan että muurin takaa tulee pyörätie.

Pohjoiseen päin ajavat ovat kaiken lisäksi vielä Kehä I:n "moottoriliikennetie"-fiiliksessä (mikä muuten tekee Kehän toisella puolella Latokartanonkaaren ja Latokartanosilmukasta ikävän hasardipaikan, ellei pyöräilijänä lähde siitä ettei yksikään autoilija noudata väistämisvelvollisuuttaan).

Niistä etelään päin ajavista, jotka pyörätien ja pyöräilijät kyllä huomaavat ja tuntevat väistämissäännöt, osa ilmeisesti tulkitsee niin että pyöräilijä tuleekin kokonaan sivusta - eikä ole kiertoliittymässä - kuten siinä joka jutussa nähdyssä kuvassa tilanteesta, jossa pyöräilijä tosiaan on väistämisvelvollinen.

Mä ajan tuosta hyvin usein (koska haluan välttää edellä mainittua Hallainvuoren puolta) ja olen omaksunut sellaisen politiikan että yritän näyttää siltä etten väistäisi eli en vähennä merkittävästi vauhtia ja saatanpa vielä katsoa autoilijan suuntaan ja näyttää eteen suoraksi ojennetulla kädellä että täältä, s-na, tullaan eikä meinata! On tähän asti toiminut melko hyvin. Tosin joskus olen mielestäni kyennyt nopeasti arvioimaan ettei tuo autoilija tule väistämään, joten en ole edellä kuvattua yrittänytkään...

Erikoismainintana ne tilanteet joissa autoja on kaksi tai useampi peräkkäin: jos ensimmäinen ei väistä - yleensä siksi koska ei katso - sataprosenttisella varmuudella voi sano ettei toinenkaan väistä. Kolmannesta ei tiedä, mutta en silti aja toisen ja kolmannen välistä

^jep, tilanneanalyysi oikea. Ei olisi auttanut käsillä heilua, kun kuski ei edes katsonut sivulleen. Siis ei lainkaan. Mulla oli katsekontakti autoon koko ajan (samalla kun varmistin, ettei itse kiertoliittymässä väijy ketään).

Myönnetään, että mulla oli syksyisen värikkäät varusteet: mustat kengät, mustat housut ja musta takki. Mustat hanskat ja tummanvihreä kypärä. Umpimusta pyörä. Ajattelin nyt ottaa vastaisuuden varalle ladattavan pienen ledituikun huomiovaloksi. Ehkä molemminpuoliseksi turvaksi.

Avautumista vaikeast elämästä liikenteessä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti
    Olisit voinut vähän valistaa kuskia ..
    Kerroin hänelle, että siinä on kolmio. Mutta jos on pyhästi sitä mieltä, että se on pyöräilijä kuka väistää, niin ei siinä mitkään perustelut auta.

Jos pyörällä ei tuosta saa ajaa ”läpi”, niin ketä varten se kolmio on? Jalankulkijat ei sitä tarvi, eikä autolla saa ajaa kelvillä lainkaan.

Monille on kova paikka olla väärässä. Ehkä tuokin sisimmässään sen tajusi, mutta jokin itsesuojelumekanismi jyräsi ja laittoi pysähtymään sekä vierittämään syytä vastapuolelle.

Kukapa ei joskus olisi tunnistanut itsessään tilannetta, jossa mokaa, niin ensimmäinen tai viimeistään toinen ajatus on löytää syyllinen jostain muualta kuin peilistä.

Tuon piirteen hallinnan opettelu on ihan hyödyllistä. Jos ei itsestään millään tasolla tunnista, ainakin työkavereista niitä alkaa löytyä. Tarkoitan siis muita tilanteita kuin liikennettä. Ja kun ilmiö on muualla kuin liikenteessä, miksei se myös liikenteessä vaikuttaisi.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •