GarminElectrobikeGiantHepha
Sivu 210 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 110 160 200 208 209 210 211 212 220 260 310 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 6.271 - 6.300 / 10534

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #6271
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Benny Katso viesti
    Kokelinpa hieroa vielä lisää..

    Kammissa ei ole päittäin liikettä, eikä ylimääräinen prikka non drive siden puolella ei vaikuttanut välykseen. Kiristyivät ihan normaalisti ilman prikkaakin. Tieteellisen kokeena laitoin sähkömiehenteippiä kampien akseliin, niihin kohtiin mitkä ovat laakerin kanssa kontaktissa ja tällä polkimen päässä tuntuva klappi poistui. Kyllä se vaan näyttäisi, että sieltä se välys löytyy. Nyt ajatuksella tutkin kampia, niin onhan se akselin kontaktipinta ainakin kiillottunut, eli kulumisen piikkiin se varmaan menee, eikä sramin toleranssien väljyyteen. Työntömittaa ei ollut, niin en saanut mitattua tuota akselin paksuutta...
    Ei se kammen akseli kyllä ihan herkästi kulu. Varmaan se 24mm puolen kuluminen tuntuisi välyksenä. Saiko sinne rattaankin puolelle laitettua teippiä väliin?

    Kävin nyt mittaamassa omankin paikallaan olevan sramin gxp laakerin ja 22.2mm se tosiaan on, eli aivan selvästi väljä. Kaikki enduroon laakerit ovat 22.0mm.
    24mm puoli on tasan 24 sramissakin.

  2. #6272
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    1.105
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Ei se kammen akseli kyllä ihan herkästi kulu. Varmaan se 24mm puolen kuluminen tuntuisi välyksenä. Saiko sinne rattaankin puolelle laitettua teippiä väliin?

    Kävin nyt mittaamassa omankin paikallaan olevan sramin gxp laakerin ja 22.2mm se tosiaan on, eli aivan selvästi väljä. Kaikki enduroon laakerit ovat 22.0mm.
    24mm puoli on tasan 24 sramissakin.
    Molemmille puolille sai teippiä väliin, mutta juuri se 22mm non drive side puoli oli väljempi sovitus.

    Varmaan se on sitten tuo 0.2mm + nanomillin kuluma akselissa mikä siellä klappaa.

  3. #6273
    Liittynyt
    07/2020
    Viestit
    370
    ^ Minkä mallinen keskiö sulla on? Itellä oli n. 20tkm ajettu Truvativin BB86 keskiö ja varmaan 30tkm ajetut kammet, eikä mitään välystä tai kulumaa havaittavissa. Voisin mielenkiinnosta mitata ton sisäkoolin halkaisijan.

    Onko sulla muuten siellä vetopuolella aaltoprikka paikallaan?

  4. #6274
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    1.105
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ViP Katso viesti
    ^ Minkä mallinen keskiö sulla on? Itellä oli n. 20tkm ajettu Truvativin BB86 keskiö ja varmaan 30tkm ajetut kammet, eikä mitään välystä tai kulumaa havaittavissa. Voisin mielenkiinnosta mitata ton sisäkoolin halkaisijan.

    Onko sulla muuten siellä vetopuolella aaltoprikka paikallaan?
    Nyt on siis Sramin valmistama BSA Gxp keskiö ja Rival 1x kampisetti. Sitä aaltoprikkaa ei noissa kammissa käytetä, tai sellaista ei siellä ole koskaan ollut

  5. #6275
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.261
    ^Muistaakseni sekä GXP:ssä ja DUB:ssa ei ole tuota "aaltoprikkaa", kumpiakin tyyppejä muutaman asentanut mutta en myöskään mitään kulumaa tavannut.

  6. #6276
    Liittynyt
    07/2020
    Viestit
    370
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Benny Katso viesti
    Nyt on siis Sramin valmistama BSA Gxp keskiö ja Rival 1x kampisetti. Sitä aaltoprikkaa ei noissa kammissa käytetä, tai sellaista ei siellä ole koskaan ollut
    No sehän selittää. Ei tosiaan tule kuin press fit -keskiöiden kanssa.

  7. #6277
    Liittynyt
    03/2011
    Paikkakunta
    hki
    Viestit
    629
    Ei nyt sanatarkasti liity tämän osaston alle. En löytänyt oikein parempaakaan ketjua "pienelle" kysymykselleni eli:

    Onko jossain/jotenkin mahdollista tarkistuttaa hiilikuiturungon eheys? Kaaduin pyörälläni reilu viikko sitten ja käytin huollossa kolaritarkistuksessa. Haarukka oli valitettavasti murtunut ja huoltokaveri oli sitä mieltä, että kun tälli on ollut kova, niin rungossakin saattaa olla murtumia, vaikkei niitä päälle päin silmällä välttämättä näe. Eli suositteli, ettei rungolla enää ajettaisi. Onko tähän tyytyminen vai voisiko asian jotain kautta vielä varmistaa? Mielelläni jatkaisin taivalta pyöräni kanssa. Hommaisin siihen vain uuden haarukan.

  8. #6278
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.261
    ^Joskus tutkittu kuituosien kuntoa niin tarkka korva ja koputtelu kertoo jotain mutta tuskin sekään kaikkea. Tietenkin jonkun kuitukorjauksiin erikoistuneen mielipidettä voisi kysyä, esim. Signaturesta.

  9. #6279
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Signature on Tampereella, kysyjä Helsingissä. Ei kuitualan pyöräliikkeillä taida läpivalaisulaitteita tms olla mutta pk-seudulla asuvana voi koittaa vaikka ottaa yhteyttä Jed bikesin Jarkko Pulliaiseen.

  10. #6280
    Liittynyt
    03/2011
    Paikkakunta
    hki
    Viestit
    629
    Kiitokset vastauksista! Soittelenpa Jedille.

  11. #6281
    Terve foorumille, uusi käyttäjä täällä. Olen remontoimassa vanhaa maastopyörääni ja huomasin että eturattaat ovat kuluneet. Pyörässä on tällä hetkellä Fc-mc16 kampisetti edessä. 3 ratasta edessä, 7 takana. Rattaat ovat 42-34-24. Tässä vielä kuva tuosta otuksesta:
    https://www.velosaloon.com/products/...ngth-from-1997

    Onko tuo Fc-mc16 yhteensopiva tämän kanssa:
    https://www.bikester.fi/shimano-fc-t...a-M129745.html

    Hampaiden määrä täsmää. Sheldonin sivuilla on chainline annettu muodossa
    47.5-50
    https://sheldonbrown.com/bbsize.html#acera

    Tuo bikesterin osa taas on vain 47.5. Eli tarkoittaako tuo että olisiko yhteensopiva, eli ihan vain vaihtamalla menisi kiinni? En oikein tiedä mitä kaikkea tuossa voi olla erilaista? Rattaiden välit, keskiöön kiinnitys?

    Pyörä on muuten hyvässä kunnossa niin tuolla halvalla päivityksellä saisi jo paljon kilometrejä lisää. Samalla mietin keskiön laakereiden päivitystä, mutta keskiö oli todella tiukassa kiinni kun sitä yritin avata, niin jäi sillä kohtaa aukaisematta. En viitsinyt aukaista, kun ei ollut vaihdettavia osiakaan.

  12. #6282
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    585
    ^Verkkokauppa.com myy samaa (?) kampisarjaa halvemmalla, pysyy rahatkin enemmän Suomessa. Nuo mainitut ketjulinjat pätevät vain kyseiselle mallille tarkoitetulla akselin pituudella. Verkkokauppa.com sivuilla sanotaan "akselin suosituspituus 122 mm". Ja Motonetkin myy halvemmalla. Bikesterin tuotekuvaus on kyllä tolkuton, ei taideta kertoa edes kammen pituutta.

    Meinasin ensin sanoa, että vaihda vain rattaat, mutta tuossa vanhassa on kyllä outo viritys.

  13. #6283
    Liittynyt
    03/2019
    Viestit
    178
    ^Eikö toi oo perus vanha viispulttinen? Voi olla uusia rattaita hankala löytyä, mut ihmisillä nurkissa kyllä varmaan asiallisia rattaita nurkissa tuohon pulttijakoon, eli käytettynä luulis löytyvän hyviä ja halpoja.

    Lähetetty minun GM1903 laitteesta Tapatalkilla

  14. #6284
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    585
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti J4nn3R Katso viesti
    ^Eikö toi oo perus vanha viispulttinen? Voi olla uusia rattaita hankala löytyä, mut ihmisillä nurkissa kyllä varmaan asiallisia rattaita nurkissa tuohon pulttijakoon, eli käytettynä luulis löytyvän hyviä ja halpoja.

    Lähetetty minun GM1903 laitteesta Tapatalkilla
    "The 42 teeth and 34 teeth chainring are spot-welded together, see pictures" , "Bolt circle diameter / Lochkreisdurchmesser : 68 mm" ja pultit ovat oudossa paikassa,ei ole mielestäni perus.

  15. #6285
    Etuvaihtaja on varmaankin FD MC14. Ohjekirjassa sanotaan että "applicable chain line 47.5 mm, 50 mm" tuolle vaihtajalle. Onko tuo sitten sekä 47,5 tai 50 vai 47,5+50, vai jotain muuta? Minne tuo 2.5mm tulee?

    Kaivoin ohjekirjat (tallessa!) ja kuvat, joita otin joku päivä sitten kun avasin vähän pyörää.

    Bottom bracketiksi on pyörän mukana tulleessa shimanon ohjekirjassa annettu BB-LP26. Ohjekirjassa kerrotaan myös että shell widthiä on kahta erilaista tuolle 110mm -merkitylle BB:lle. 68 ja 70. Toinen näistä taitaa olla tuumakoko, eli shell width 68 ja kierre on BC 1,37 X 24 T.P.I. ja toinen on sw 70 ja M36 X 24 T.P.I.. Keskiössä lukee selvästi M110, muista keskiön merkinnöistä ei oikein saa mitään selvää. Eli villi arvaus kyseessä on metrinen 110 spindle length 70mm shell width bottom bracket, jossa 47,5mm chain line.

    Kun hakee netistä BB-LP26 niin tuosta tuumakokoisesta löytyy juttua, metrisestä ei niinkään. Toki en nyt varma ole, onko minun pyörässä metrinen vai tummakoko. Suomipyörä kuitenkin, niin ajattelen että metrinen.

    Tässä pari kuvaa keskiöstä:
    https://zippyimage.com/image/iyfc6x
    https://zippyimage.com/image/iyfNDN

    Toki 25€ ei ole paha hinta kokeilla mutta tekisi mieli myös huoltaa tuo keskiö. Ainakin laakerit vaihtaa. BB-LP26 keskiötäkään ei saa mistään, mutta sopivat laakerit saisi, jos niiden koon tietäisi. Joidenkin mielestä nuo BB-LP26 keskiöt eivät edes ole avattavia, joten jos tuohon korvaavan löytäisi olisi kiva. Halvaksi keskiöksi kehuvat/haukkuvat, joten hinta ei olisi este, saatavuus ehkä enemmänkin...

    Ajattelin, että ruuvaan pyörästä tuon poljinrattaiston irti ja menen sen kanssa motonettiin ja kysyn saako mittailla vähän osia. Jos vaikka antaisivat ottaa paketista tuon polkimen ulos sitä varten. Jos on parin millin sisällä samaa kokoa niin etuvaihtajassa varmaan riittää säätö että sen saa muuten kohdalleen.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti J4nn3R Katso viesti
    ^Eikö toi oo perus vanha viispulttinen? Voi olla uusia rattaita hankala löytyä, mut ihmisillä nurkissa kyllä varmaan asiallisia rattaita nurkissa tuohon pulttijakoon, eli käytettynä luulis löytyvän hyviä ja halpoja.


    Lähetetty minun GM1903 laitteesta Tapatalkilla
    Vaikka uusia rattaita saisikin niin jos uuden korvaavan kammet+rattaat setin saa jo 25 eurolla niin ei taida maksaa vaivaa etsiä yksittäisiä osia. Jos siis tuollainen käy.

  16. #6286
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.261
    Tuo ehdotettu kampisetti ainakin on täyttä paskaa kertakäyttörattaineen, jos pyörää arvostaa niin hankkii sitten jonkin josta saa rattaat vahdettua.

  17. #6287
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Tuo ehdotettu kampisetti ainakin on täyttä paskaa kertakäyttörattaineen, jos pyörää arvostaa niin hankkii sitten jonkin josta saa rattaat vahdettua.
    mietin vain, että jos koko kampisetti on 25€ niin sen vaihtaa kerralla kokonaan aika halvalla ja helposti. Toki oma tietotaito on tasoa nöösi, niinkuin nimenkin alla lukee. Eniten kiinnostaa vanhaan pyörään kuitenkin suht edulliset ja yhteensopivat osat, pyörä itsekään ('98 tunturi scambo markettimaastopyörä) ei ole varmaan edes satasen arvoinen. Se kuitenkin toimii ja ei tule varastetuksi niin voi huoletta ajella todella halvasti vaikka missä ja jättääkin melkein mihin vain lukotettuna.

  18. #6288
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.261
    ^No jos noin niin kyllä maailmaan romua mahtuu kunhan muistat aikanaan metallinkeräykseen paiskata.

  19. #6289
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    585
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti 69T Katso viesti
    ...
    Toki 25€ ei ole paha hinta kokeilla mutta tekisi mieli myös huoltaa tuo keskiö. Ainakin laakerit vaihtaa. BB-LP26 keskiötäkään ei saa mistään, mutta sopivat laakerit saisi, jos niiden koon tietäisi. Joidenkin mielestä nuo BB-LP26 keskiöt eivät edes ole avattavia, joten jos tuohon korvaavan löytäisi olisi kiva. Halvaksi keskiöksi kehuvat/haukkuvat, joten hinta ei olisi este, saatavuus ehkä enemmänkin...
    Jos ostat tuon Nuren haukkuman kampisarjan, sinulla on melko todennäköisesti nyt sille liian lyhyt keskiöakseli. Jos Verkkokauppa.com:n tieto 123 mm suositellusta akselipituudesta pitää paikkansa, voi rattaat tai kammet tökätä runkoon nykyisellä 110,5 mm akselilla.
    Vanha on kasettikeskiö, ei sitä ole suunniteltu avattavaksi. Toivottavasti irtoaa, en lähde neuvomaan kierteiden suuntia. Ainakin Motonetistä löytyy 122,5 mm 14 e.

  20. #6290
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.261
    Jos laakeri orkkis niin kannattaa varata tukevat työkalut ja kylmää olutta riittävästi. Kerran on jopa jäänyt yksi saamatta irti ja pyöräliikkeen huoltomieskin liki puoli tuntia irroitti. Kona Dew:n jokin kiinalainen peruslaakeri kyseessä.

  21. #6291
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827
    ^Lämpö voi auttaa.

  22. #6292
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^No jos noin niin kyllä maailmaan romua mahtuu kunhan muistat aikanaan metallinkeräykseen paiskata.
    toki vaihtoehtoja otetaan vastaan. Metallinkeräykseen nämä kaikki joutuvat lopulta
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Olli L Katso viesti
    Jos ostat tuon Nuren haukkuman kampisarjan, sinulla on melko todennäköisesti nyt sille liian lyhyt keskiöakseli. Jos Verkkokauppa.com:n tieto 123 mm suositellusta akselipituudesta pitää paikkansa, voi rattaat tai kammet tökätä runkoon nykyisellä 110,5 mm akselilla.
    Vanha on kasettikeskiö, ei sitä ole suunniteltu avattavaksi. Toivottavasti irtoaa, en lähde neuvomaan kierteiden suuntia. Ainakin Motonetistä löytyy 122,5 mm 14 e.
    Taidan tehdä niin, että puran osat ja lähden motonetin myyjiä vaivaannuttamaan

    Näillä ajattelin kokeilla:
    https://www.motonet.fi/fi/tuote/4500...-170mm-423424T
    https://www.motonet.fi/fi/tuote/4501...300-nelikantti

  23. #6293
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.261
    Kanuuna, yhdessä purkamassa oli tuo kiristysrengas muovia niin varmaan lämpö auttaa kun tarpeeksi antaa.

    &9, omistatko tarvittavat työkalut, jos et niin motonetistä taitaa löytyä nekin. Jos keskiö mallia BSA niin aukeavat kummaltakin puolelta samaan suuntaan, eli eteenpäin. muistaakseni, kyllä joku viisaampi kyllä korjaa.

  24. #6294
    Onkohan tuossa keskiössä erilaiset työkalut eri puolille? Tuo keskiötyökalu ei mene tuohon ei-ketjupuolelle sisään ollenkaan. Toiselle puolen taas menee että on jopa pikkaisen väljä. Tuossa kuvat ongelmasta:
    https://zippyimage.com/image/iyDUoz
    https://zippyimage.com/image/iyDIHg

    Ei ole tuosta keskellä olevasta kirkkaasta osastakaan kiinni, mittasin niin se mahtuu sinne työkaluholkin sisään. Tuskin näitä on tarkoitus vasaralla hakata sisään? Nyt kun kuitenkin pyörittelen tuota keskiötä niin kyllä siinä on laakerit aika finaalissa, rohisee jne. Eli vaihtaa tarvitsee.

    Sori jos tässä tulee nyt monta viestiä, pitäisikö minun tälle tehdä jo oma topikkinsa?

    edit: puukolla kokeilin, muoviahan tuo keskiön osa on. Pitää varmaan vaan voimalla laittaa avainta sisään.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Kanuuna, yhdessä purkamassa oli tuo kiristysrengas muovia niin varmaan lämpö auttaa kun tarpeeksi antaa.

    &9, omistatko tarvittavat työkalut, jos et niin motonetistä taitaa löytyä nekin. Jos keskiö mallia BSA niin aukeavat kummaltakin puolelta samaan suuntaan, eli eteenpäin. muistaakseni, kyllä joku viisaampi kyllä korjaa.
    Työkaluja pitäisi olla tarpeelliset. Ulosvetäjät jne mutta mutta

  25. #6295
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.261
    Kyllä kummallakin puolella on samanlaiset hahlot avainta varten. Ulosvetäjä ei auta kun ovat kierteellä. siis tuollaisen https://www.motonet.fi/fi/tuote/3838...Peruskeskiolle tarvit.

  26. #6296
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Kyllä kummallakin puolella on samanlaiset hahlot avainta varten. Ulosvetäjä ei auta kun ovat kierteellä. siis tuollaisen https://www.motonet.fi/fi/tuote/3838...Peruskeskiolle tarvit.
    Juuri tuollainen on jo olemassa. Lähden tästä kaupoille, myöhemmin sitten lisää tarinaa miten kävi ja miten meni

  27. #6297
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.923
    Eikö se keskiö kannata avata sieltä vetopuolelta (missä metallia) ja vetää keskiö ulos? Jos se vasemman puolen muovirengas ei ehjänä tule ulos niin vääntää rikki ja heittää roskiin.

  28. #6298
    Edit. Tai sitten tuota ei ole edes tarkoitus avata..Noihin hahloihin siis asettuu "teline" mihin sitten eturatas kiinnitetään. Mut mitenköhän tuon keskiön saa sitten ulos

    Entäs minkälaisen avaimen tämä vaatii? Halkaisija 35mm -> https://i.postimg.cc/KvkX9Bft/IMG-20220825-134038.jpg






  29. #6299
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.261
    Aakoo, muitaakseni noin itse toimin, jollakin terävällä piikillä hajoitin muovien kehän. Silloi oli myös se ongelma kun oli vanha teräksinen FireMountain ja kierteet hieman kärsineet niin piti rotsata uudelleen ennen kun sai uuden asennettua. Siis myös irroittaessa kannattaa kierteitäkin varoa kolhimasta.

  30. #6300
    Liittynyt
    10/2020
    Viestit
    62
    Vaihteiden säätö ongelma. Eli projektipyörässä on takana 8 vaihdetta ja hankin uuden takavaihtajan, ketjut ja shifterin kaapelilla. Kun lähden säätämään takavaihtajaa saan hyvin asetettua 6 pienempää ratasta niin, että vaihtaa hyvin yhdellä naksulla ilman rätinöitä. Tässä vaiheessa kaapeli on kuitenkin jo niin kireällä, että 2lle isoimmalle rattalle en edes pääse... Jos löysennän kaapelia en taas saa 6 pienempää ratasta toimimaan kunnolla. Edessä on vain yksi ratas, takavaihtaja on 7/8 vaihteiselle ja shifteri 8 vaihteiselle. Onko mahdollista, että ketju on liian paksu ja se voisi vaikuttaa? Tuo ketju siis on kyllä tarkoitettu 8 vaihteiselle, mutta on merkkiä Kiina ja silmämääräisesti ketjun seinämät hieman paksummat kuin vanhassa ketjussa.

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •