Bikeplanet
https://www.bikeplanet.fi/scott
Bikeplanet
https://www.bikeplanet.fi/scott
Keväällä Bikeplanetissa epäilivät, etteivät ehkä saa pyörää varastoon koko vuonna. Eri keskustelupalstojen mukaan suunnilleen sama tilanne koko maailmassa.
Tuossa video, josta selviää miten hienosta pyörästä on kyse ja mihin aerograveleita tarvitaan:
https://www.youtube.com/watch?v=XN8_Ng3BoU0
Eipä kestä. Scottilta löytyy hyvän näköisiä ja oloisia graveleita ja maantiepyöriä, ja vaikuttaisi olevan ihan ok hinnoiteltu
Meinasin kans hommata uuden addictin, ei saanut Suomesta eikä mistään muualtakaan tälle vuodelle edes lupauksia.
Valitettavasti saman vastauksen sain bikeplanetista... ei tälle vuodelle ole tulossa.
Huntteri on ottanut Rock Machinen listoilleen, tsekkien kasaama, miksei noillakin aja, jälleenmyyjän etsintään omalta alueelta, tiedä vaikka jotain löytyisikin:
https://huntteri.fi/fi/tuote/polkupy...cm-xl-petrooli
Nyt on pula-aika.
^Ei jatkoon, alumiinirunko ja haarukka, 2x10, ei hintansa veroinen. Pula-aika on totta, saatavuus tiukkaa ja jos haaveilee pyörästä niin kiirettä kannattaa pitää.
Toisaaltaan maantiepyörän myynti helpottuu kun uusien tarjonta huono.
Ihan taidokasta mielikuvamarkkinointia kyllä juu ja ilmeisesti myös toimii, jos generoi tarpeita. Todellisuuden kanssa korreloi yhtä hyvin kuin se, että mä kuvittelisin kisaavani Lifetime Grand Prix:n voitosta sillä, että laitan Stigmataani 40-senttisen tangon niinkuin Keegan Swensonilla on![]()
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Tämä on mitä suurimmassa määrin markkinointivideo, ilman muuta. Tuo kaveri tekee videoita eri Scottin pyörillä ja pääosin lasketaan kovaa vauhtia alamäkiä. Minusta pyörä näkyy videossa paremmin kuin valmistajan omissa markkinointikuvissa. Kyllähän gravelpyörällä painetaan menemään täälläkin sopivissa alamäissä reippaasti, vaikka pääosin mennään hitaammin.
Ainakin näissä omissa ajomaastoissa alamäkinopeuksia aeroa enemmän rajoittaa se, että kuskia alkaa hirvittää, että miten tässä käy.
Millaisilla keskinopeuksilla gravelikisoja ajetaan? Eli mikä olis aerouden hyöty?
Unboundin voittaja Ivar Slik ajoi 21,37mph keskarilla eli reilu 34km/h. Kyllä tolla keskarilla aero on äärimmäisen tärkeä juttu varsinkin kun välillä menivät kauheassa mutalöllössä pyörä olkapäällä joten ne paremmat pätkät on sit vedetty neljääkymppiä.
Niin tuota juuri frendin kanssa mietittiin. Eli mitä kovempaa ajaa ja mitä enemmän tehoja, sen enemmän vaikuttaa aero. Oho.
Mutta siis siltä kannalta, että tämä selittää esimerkiksi niiden hitaiden maxxiksen sliksien käytön. Ne renkaissa hävityt watit ovat kuitenkin suhteessa tosi vähäisiä, jos kynnys on 400 ja vauhti +40km/h.
Normi kuolevaisen tehoilla ja vauhdilla renkaatkin taas merkkaa todella paljon.
Sitten vaan miettimään kuinka omat ajot vertautuu noihin kisailijoihin ja kuinka oleellinen asia se keuhkottu aero niissä on.
Scottin addicti on epäilemättä hieno pyörä mutta ainakin mua alkoi jo eka minuutin videonkatselun jälkeen naurattaan toi jatkuva nopeusnäyttö. En - tietenkään- epäile manipuloiduksi mutta uponnee kuin kuuma veitsi voihin ko. pyörän hankintaa harkitsevaan harrastajaan.
TERU, vaikka millainen ostokiima olisi niin kannattaa säilyttää järki, tuo ei kyllä ollut hintansa väärti.
Grizl tuli eilen ja ensimmäinen satanen kohta ajettu. Tässä ekoja kokemuksia:
- Sähkövaihteet ovat tosi hyvät, yllätyin oikein miten paljon tykkään niistä.
- Tuo "halkaistu" hiilikuituinen satulatolppa vaimentaa tehokkaasti tärinöitä ja iskuja, selkeä ero verrattuna tavalliseen hiilikuitutolppaan
- Ajettavuus on taattua Canyonia eli tasapainoinen: riittävän vakaa mutta ei kömpelö, sopivan pysty ajoasento mutta ei tunnu että istuu sohvalla
- Vaaleanpunainen on hyvä pyörän väri
- Olen niin rapakunnossa, että melkein hävettää ajella näin hienolla vehkeellä
edit. Mielenkiintoisena kuriositeettina: vaikka nuo renkaat ovat keskenään täysin samanlaiset ja samankokoiset, niihin on printattu eri maksimipaine. Toisessa 4 bar ja toisessa 5 bar. Ilmeisesti Schwalbe on tehnyt noihin maksimipaineisiin jossain vaiheessa muutoksen ja renkaat ovat eri erää.
![]()
Todella hieno, nopean näköinen. Kävin tänään ihan muissa asioissa Suomenojan Intersportissa ja siellä oli pitkä rivi Cannondale Topstoneja sekä hiilari- että alurungoilla. Olin ihan ihmeissäni että graveleita löytyy ihan hyllystä, sen verran outoa on pyörän hankinta ollut viime vuosina.
^^Väristä ja noista lapsenpaskan värisistä renkaista voi olla montaa mieltä mutta ihan ok pyörä varmaan muuten, IMO...
Swenson oli Unboundissa toinen, voitti viime viikonlopun SBT GRVL:n (keskari 36+ km/h) ja tulee todennäköisesti voittamaan koko Life Time Grand Prix:n Stigmatalla joka on kaikkea muuta kuin aerogravel. Mutta, kun tota kuvaa katsoo, niin Swenson on niin kapea kaveri, että on itsessään varsin aero, jos vertaa vaikka tuohon takana polkevaan, leveäharteisempaan kuskiin. Mun geeneillä musta ei tule yhtä aeroa, vaikka lopettaisin herkkujen syömisen ja kaljan juomisen kokonaan. Mutta tiedostan, että jos asialla olisi mulle väliä, mun kannattaisi aloittaa siitä.
(kuvan lähde Velonews)
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Takana tulee Payson McElveen, yksi Lifetimen ennakkosuosikeista kunnes mursi solisluunsa juuri ennen ensimmäistä kisaa. Nyt Leadvillessa hänkin tosin totesi että Swenson on tänä vuonna voittamaton.
Aiheeseen liittyen, Payson vaihtoi tänä vuonna Trekiltä Allied Cycle Worksille ja ajaa gravelit tällä https://alliedcycleworks.com/collections/able
Kirjanmerkit