No ihan tieliikennelain mukaan ne toimii.
No ihan tieliikennelain mukaan ne toimii.
"Ajoradalla jalankulkijan on käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muun syyn vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa. Tieliikennelaki ei määrittele jalankulkijan paikasta jalkakäytävällä, ainoastaan pyörätiellä ja ajoradalla."
https://www.liikenneturva.fi/liikent...ella/#b365ee27
Kaiketi tämä nyt tänne kuuluu sillä Hämeenpuiston suhteen valittavana on joko ajotie tai jalkakäytävä. Pyöräilijän paikka on ajotiellä, oikeassa reunassa kuten tänäänkin ajelin.
Noin klo 10 maissa, linja-auto ohitti kyllä niin läheltä että oikeesti pelkäsin, ei mitään että no menipä läheltä siinä oli ehkä se 10cm bussin kyljen ja mun käden välissä. Pelkäsin että viimeistään peräpää nappaa mut mukaansa. Rullasin ja keskityin meneen suorassa.
Jos sitten kuitenkin ajaisi jalkakäytävällä, kävelijän mahdollinen tuuppaus ( kerran on läpsästy että jalkakäytävällä ei saa ajaa) on pienempi paha kun auton. Ajoradan reunassa on tietöitäkin niin paikoin on ahdasta.
^^ kaks kertaa olen saanut raksa-ukkojen paskaisen pakun peilin kuvion goretexiin. Briteissä sama. Mutta useammin
Ei siellä liiku välttämättä mitään. Naaman punakkuudesta päätellen verenkiertokin on sillä tasolla että pysyy juuri hengissä.
Ja jos pitäisi jotain nimittäjiä luetella moiseen käytökseen. Niin mielestäni näitä seikkoja ilmenee. Verenpainetauti, korkea kolesteroli, suuri alkoholinkulutus, tupakointi, uniapnea, vyötärölihavuus, stressi, kiire, vähäinen liikkuvuus, työmaiden hektisyys, asennevamma.
Autokoulussa opettaja aikoinaan sanoi että oli se etuajo-oikeus miten vaan niin päälleajo-oikeutta ei ole kenelläkään.
Mä tulen maantiepyörällä töihin, Hämeenpuiston se keskiosa on hiekkatietä, en mene sinne kesäpyörällä. Talvella menin...siitä mistä parhaiten pääsi, kun oli huonosti aurattu ja liukkautta ja niitä polanteita.
Aamulehdessä oli uutisointiakin siitä että se Hämeenpuiston pyörätie on suljettu markkinoiden takia ja nythän siellä on sitä remonttihommaa.
Muutenkin, täysin turhia tienylityksiä poikittaissuunnassa, en ole muuten ikinä sitä osuutta ajanut.
Ja on sitä remonttihommaa Pirkkalassakin, nyt ovat saaneet yhden pienen osuuden pyörätietä takaisin. Joutuu poukkoilemaan puolelta toiselle ja ajaan sen puolen pyörätietä kun on koulun vieresä. Yleensä välttelen sitä, kun ikinä ei voi tietää mistä kohtaa se edessä oleva koululainen päättää kääntyä ( suuntamerkkejä ei tunneta ) lisäksi myös siltä puolelta on raavittu asfalttia pois ja on semmoinen muutama kymmenen cm hiekkaosuuksia vähän väliä ( terävine reunoineen) että taitaa olla järkevintä mennä se osuus Pereen kautta.
Noi raavitut osuudet tuntuu kyllä kiusanteolta juuri nyt kun toisella puolella on sitä remonttia.
De-avautuminen eli kaiketi sulkeutuminen? Eli offtopic. Tänään ajelin vajaa 20 km kapeapientareista 120-tietä kohti Karkkilaa ja minut ohitti satakunta autoilijaa. Vain neljä (4!) ohitti minut niin läheltä, että oli jotain sanomista. Ällistyttävää. Paluumatkalla vielä vanhaa Turuntietä eikä lainkaan sanomista, ällistyttävää. Histan suoralla on jonkun kerran suihkutettu lasinpesunestettä, mutta tänään ei.
Jalkakäytäväpyöräilijä taas kerran opasti minua (juoksija) sanomalla, että minun pitäisi kulkea väylän oikeassa reunassa... Ihan vittuillakseni kuljen jalkakäytävän vasenta reunaa, jos näen pyöräilijän tulevan vastaan. Ja hämmästyttävän usein pyöräilijät haluavat välttämättä ajaa minua päin tai siltä ainakin vaikuttaa, kun minä olen se, joka joutuu tekemään väistöliikkeen!
Jalankulkijoiden tulisi KOKEILLA kävelemistä VASEMMASSA reunassa.
Ennen kaikkea: ohittavat polkupyörät lakkaavat olemasta hihaa hipova uhka. Pyöräliikenne on oikeassa laidassa ja minä jalankulkija kaukana vasemmassa laidassa.
Toissijaisesti: vastaantulevaan pyöräilijään tai moposkootteroijaan saa katsekontaktin tai ainakin kävelijä havaitsee puhelintaan ajon aikana näpläävän teinin katsekontaktin puutteen.
Kävelen paljon pääkaupunkiseudun eri puolilla (se on paljolti kakaran harrastustoiminnan johdosta pitkien odotusaikojen ajankulua ja samalla ehkä jopa peruskuntoni ylläpitoa.) Erittäin suuri osa kanssakävelijöistä kävelee itsepintaisen sinnikkäästi oikeanpuoleisessa reunassa väylää.
Kävellessä VASEN REUNA ON PAREMPI REUNA. Nimimerkki: ei tule hihaohituksia.
Lisäys: mieti normaalitilannetta kvl:llä lähestyessäsi polkupyörällä jalankulkijan ohitustilannetta. Jalankulkija joko vasemmassa reunassa tai oikeassa reunassa, samalla tulee toinen polkupyörä vastaan. Jalankulkija vasemmalla: ei huolta. Oikealla: hidasta vauhti minimiin ja silti njormal "soita v.ttu kelloa" "äläv.ttu säikyttele kellolla" katastrof.
Joo en itsekään tajua noita. Jos on täysin toimiva kuulo, sä kyllä kuulet tuleeko se auto sun päälle takaa vai ei ja jos siihen et pysty niin jää kotiin. Enkä mä ny tiedä voiko joku mopoilijakaan asialle paljoa tehdä jos joku haluaa päälle ajaa. Tietty ajaa itse ojaan ja kuolee sinne. Nää on näitä kauhuskenaarioita joita voi nojatuolissa miettiä jos tekee mieli.
Jep, typerä laki.
^ Kun nyt 98 prosenttia jalankulkijoistakin noudattaa oikeanpuoleista liikennettä niin on täysin järjetöntä, että tuota osuutta halutaan heikentää ja tehdä liikkumisesta sekavaa. Parempi ja helpompaa on saada ne loputkin 2 % oikean laidan tallaajiksi eikä niin että 50% prosenttia kävelee oikealla ja toiset 50 vasemmalla... Ikinä koskaan ei saada 100% kävelemään vasemmalla, koska on totuttu oikeanpuoleiseen liikenteeseen kaikilla muilla kulkutavoilla.
^ Ok, yleistin virheellisesti.
Vasen puoli on myös kevarilla annettu jalankulkijalle mahdollisuudeksi, koska maantien vasemman puolen käyttövelvoite. Esitöistä löytyy asiasta erikseen maininta ja sen takia jalankulkijan paikka kevarilla on "reunassa".
Maantiellä jalankulkija saa käyttää tarvittaessa kumpaa reunaa tahansa. Jalankulkijan paikka maantiellä (ei jalkakäytävää tai pyörätietä) sovelletaan tieliikennelain 13 §, jonka kolmannen momentin mukaan vasen reuna on ensisijainen, mutta myös oikeaa reunaa voi käyttää tietyin ehdoin.
13 § Jalankulkijan paikka tiellä ja heijastimen käyttäminen
Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata muuta liikennettä.
Jos jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai jos sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätien tai ajoradan reunaa.
Ajoradalla jalankulkijan on käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muun syyn vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa.
Jalankulkijan on pimeällä liikkuessaan yleensä käytettävä heijastinta.
Tommi Vainikainen, fietser & wielrenner
Tähän väliin on kysyttävä missä ongelma? Eihän maantien laitaa vastaan tuleva ole fillaristille sen kummempi tapaus kuin edessä kulkeva ohitettava, olipa tämä jalankulkija tai hitaampi pyöräilijä. En ainakaan muista että olisin koskaan joutunut arvailemaan väistääkö vastaantulija sittenkin ajoradan puolelle (eli juuri sinne mistä aion ajaa ja mistä minun tuleekin ajaa).
Varsin usein sitä paitsi on käynyt niin että vastaantulija on väistänyt reilusti ja selvästi pientareen puolelle eli astunut sivuun asfaltilta. (Silloin olen aina kiittänyt käsieleellä, jos en muutenkin.)
PS callahanin kohdalle oin näköjään osunut rinnakkain käveleviä tai koiraansa ulkoiluttavia, joita hän on ilmeisesti joutunut väistämään keskemmälle ajorataa kuin olisi halunnut. Minulle se ei ole mikään ongelma, nopea vilkaisu vasemman olan yli on automaatio ja on ihan sama väistänkö kuoppaa tai railoa tai sortunutta tienreunaa vai vastaantulijoita.
Vastaan kävelevät jalankulkijat eivät haittaa, mutta tiesittekö että mm. rullasuksihiihtäjät luetaan jalankulkijoiksi? Kerran tuli kapealla tiellä alamäen mutkassa tällainen vastaan sauvat viuhuen ja kyllähän se hieman säikäytti, onneksi ohi mahtui hyvin. Ihmeen paljon vievät leveyssuunnassa tilaa ja vauhtikin voi olla melkoinen.
^ Tuohon täytyy todeta että onneksi täällä on kuitenkin niin paljon uudehkoja eli riittävän sileitä kelvejä. En edes muista milloin viimeksi olisin nähnyt rullahiihtäjän maantien laidalla. Ja kelvillä he noudattavat kiitettävästi oikeanpuoleisen liikenteen periaatetta ja väistävät eli kaventavat kun kohdataan tai kun takaa lähestyvä pyöräilijä ilmoittaa itsestään.
Nimenomaan maantiellä siis tämä, jossa rullahiihtäjien lainmukainen paikka on tien vasemmassa reunassa. Ainoastaan kerran itsellekin tullut näitä pyörällä maantiellä vastaan, mutta se olikin aika kuumottava kohtaaminen se.
Helsingissä Metsäläntien Hämeenlinnanväylän ylittävän sillan pyörätiellä on pahoja töyssyjä. Ne on ainoastaan maalattu pinkin värisiksi. Tänään ko. paikassa jalankulkijaa pyörällä ohittaessani ajoin näistä korkeimpaan (korkeutta töyssyllä lähemmäs 10 cm) ja asfaltti kutsui. Ei noista äkkiseltään ajattele muuta kuin että ovat maalilänttejä tiessä. Onkohan ihan asianmukainen tapa merkitä moisia kupruja? Mietin vain, jos olisin tullut töyssyyn vähän eri kulmassa, olisin voinut ihan hyvin kaatua ajoradalle autojen sekaan. Nyt selvittiin pintanaarmuilla ja pienillä kolotuksilla. Toki jonkin verran materiaalisia vaurioita, mutta taitavat jäädä kotivakuutuksen omavastuun alapuolelle.
Onko raadilla tietoa tai kokemusta kaupungin vahinkojen korvausprosessista? Onko sieltä joku joskus saanut korvauksia vastaavanlaisista infran huonosta kunnosta aiheutuneista vaurioista?
Pari kuvaa kohdasta:
https://drive.google.com/file/d/1O8k...AOgH8GX_8/view
https://drive.google.com/file/d/1OGe...tmNlwhR9D/view
Kirjanmerkit