GiantLostInLaplandBikeshopElectrobike
Sivu 387 / 508 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 287 337 377 385 386 387 388 389 397 437 487 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 11.581 - 11.610 / 15229

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

Sellainen väite tuli vastaan Francis Caden bikefit videolla, että valtaosa miehistä ajaa liian leveällä ohjaamolla. Ergonomisesti suurimmalle osalle miehistä oikea ohjaamon leveys hoodseilta olisi 39-41, ja naisilla jopa matalasta 30:stä 38:aan. Koskisi myös gravelia ja jos tarvii leveyttä tiettyihn tilanteisiin niin ohjaustangon flarella. Laitan oheen linkin , ensimmäinen on Gravel set up ja toinen roadista. Molempien videoiden alussa on ohjaustangon leveydestä.

Kun Trek julkaisi uuden Madonen, niin se ilmoitti että aerosäästöt on 20 w vanhaan Madoneen verrattuna. 10 tulee pyörästä ja 10 sillä että ohjaamoa kavennettiin 3 cm. Eli kaikki se uusi UCI:n mukainen muotoilu yms. = 3 cm ohjaamon kavennus.

https://www.youtube.com/watch?v=IIpsgm7pdkQ

https://www.youtube.com/watch?v=CAyEzQdQV9I&t=193s

F. Kotlerburg Guest
    ^^onneksi kannattaa aina se ääriesimerkki kaivaa, mutta olkoot. Gravelia voi harrastaa monella tavalla ja eri asiat merkkaa eri kuskeille. Muutama paasaaja vaan haluaa että se oma tapa on ainoa oikea ja luo mielikuvan järkyttävistä eroista jonkun tangon leveyden vaikutuksesta nopeuteen, vaikka todellisuudessa erot voi olla hyvin pieniäkin jos muuten pyörää ei muuteta jne. Kuten stenu tuossa ansiokkaasti jo mainitsi ja paasaajat ignoorasi niin tangon leveyden muuttaminen jne. vaikuttaa ajotuntumaan ja kokonaisvaikutus voi olla selvästi negatiivinen jollekin, vaikka nopeutta tulisi se 0.2km/h lisää.

Toivottavasti kukaan aloitteleva lukija ei ota tosissaan näitä juttuja.

Mulla on Ultimatessa 41cm tanko, jos oikein muistan. Tiedän suunnilleen sen ja Grizlin nopeuseron tiellä. Osa johtuu renkaista, osa ajoasennosta eikä oikeastaan kiinnosta vittuakaan.

Niin, jos pitää muut asiat ennallaan, niin leveämpään tankoon vaihtamalla ajoasento voi jopa madaltua ja siitä huolimatta kontrolli huonommalla alustalla paranee. Kuinka paljon sitten keskimäärin häviää tai voittaa minkäkinlaisella tankosetupilla riippuu siitä, että millaisia reittejä ajaa, kuinka hyvin jaksaa tai kiinnostaa millaisessakin ajoasennossa roikkua ja millainen on pyöränhallintaosaaminen.

Väittäisin myös, että se miten pyöränsä on speksannut, ohjaa alitajuisesti tai tietoisesti tietynlaisille reiteille. Jos kaksi hiekkatietä pystyy yhdistämään joko 10 kilsan asfalttiosuudella tai 5 kilsan traktoritie/single track -osuudella, melko suurella todennäköisyydellä aerona slikseillä graveloiva hakeutuu asfaltille ja leveän tangon kanssa nappuloilla ajeleva traktoritielle.

Sellainen grinduro-tyyppinen leikkimielinen kisaaminen, jossa ajettaisiin pitkällä lenkillä erilaisia kellotettuja erikoiskokeita asfaltti-TT:stä single track DH:n olisi mielenkiintoista. Kukin joutuisi miettimään kalustospekauksensa niin, että vahvistaako omia heikkouksiaan vai korostaako vahvuuksiaan.

Mua kiinnostaisi matalammalla dropilla varustetun, leveän flare-tangon kokeilu siksi, että tavallisen droppitangon kanssa ajelen varmaan 90-prosenttisesti kahvoilta. Jos tangon vaihto saisi mut viettämään enemmän aikaa dropeilla, paranisi mun keskimääräinen aerodynamiikka, vaikka faktisesti sen flare-tangon aerodynamiikka olisikin huonompi nykyiseen verrattuna.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Juu, en minä ole väittänytkään pelkän flare leveän tangon olevan hidas. Leveä tanko, lyhyt ja pysty asento on.

Olen huomannut saman jutun gravellissa itsekkin. Alaotetta kannattaa suosia, koska se on rennompi ja turvallisempi tapa edetä pehmeällä ja täristävällä soralla.
    Vähän se on hoodien nokista ajoa hitaampaa, mutta ero on pieni gravellin hitaammissa vauhdeissa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    ^^onneksi kannattaa aina se ääriesimerkki kaivaa, mutta olkoot. Gravelia voi harrastaa monella tavalla ja eri asiat merkkaa eri kuskeille. Muutama paasaaja vaan haluaa että se oma tapa on ainoa oikea ja luo mielikuvan järkyttävistä eroista jonkun tangon leveyden vaikutuksesta nopeuteen, vaikka todellisuudessa erot voi olla hyvin pieniäkin jos muuten pyörää ei muuteta jne. Kuten stenu tuossa ansiokkaasti jo mainitsi ja paasaajat ignoorasi niin tangon leveyden muuttaminen jne. vaikuttaa ajotuntumaan ja kokonaisvaikutus voi olla selvästi negatiivinen jollekin, vaikka nopeutta tulisi se 0.2km/h lisää.

Toivottavasti kukaan aloitteleva lukija ei ota tosissaan näitä juttuja.

Mulla on Ultimatessa 41cm tanko, jos oikein muistan. Tiedän suunnilleen sen ja Grizlin nopeuseron tiellä. Osa johtuu renkaista, osa ajoasennosta eikä oikeastaan kiinnosta vittuakaan.
    Kyllä näitä aloittelija välillä vähän ihmetyksellä lukee. Rivien välistä kylläkin olen tunnistavinani huumoriakin. Tosin oppii näistä myös, en esim ole aerodynamiikkaa tuolta asennon leveyden kantilta miettinytkään. Ajanut vaan miten hyvältä tuntuu ja niin taidan jatkaakin, mutta insinöörimielessä ihan kiinnostavaa. En muuten muista että paaton olisi moottoripyöräpuolella ollut noin ehdoton julistaja kuin täällä. Liekö siinä vitsissä spandexien kiristävyydestä sittenkin ripaus totuutta )

F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    J
    Olen huomannut saman jutun gravellissa itsekkin. Alaotetta kannattaa suosia, koska se on rennompi ja turvallisempi tapa edetä pehmeällä ja täristävällä soralla.
    Vähän se on hoodien nokista ajoa hitaampaa, mutta ero on pieni gravellin hitaammissa vauhdeissa.
    Epäilemättä, kun on speksannut pyöränsä niin etupainoiseksi, että se heittää pienestäkin montusta huolimattomasti ajettaessa ympäri.

Kokeilin maantiepyörässä muutamalla eri asetuksella ohjaamoja. Minulle vähän korkeampi ja kapeampi oli mukavin ja mutuna ehkä jopa hippasen nopeampi. Uskon että syynä tähän on se, että oikeasti selkäkulmani ei muuttunut ohjaamoa vaihtamalla, vaan ainoastaan käsikulmat ja samalla rintakehä leveässä ohjaamossa aukenee vähän.
    Tässä ei ollut kysymys aerosta tai hallittavuudesta, vaan siitä että olin säädellyt ohjaamoa pikkuhiljaa mukavuusrajani väärälle puolelle

Joo, mä yritän saada aloittajatkin miettimään asennon merkitystä. Tottakai internetissä tarttee kärjistää.

Mutta nyt zwift aikana ihan liian moni unehtaa miten paljon se asento vaikuttaa. Ajaa vaan watteja.

Itse ajattelen koko fillaroinnista just niinkuin föhn tähän kirjoitti.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Föhn Katso viesti
    Kyllä mulla tuo pyöräily taloudellisuuslähteistä. Sitä fillaria poljetaan mahdollisemman lujaa minimikulutuksella. Ihan sama kuin juoksussa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JKO17 Katso viesti
    ..ja samalla rintakehä leveässä ohjaamossa aukenee vähän.
    Silloin aikoinaan muuten idea leveistä ohjaustangoista myytiin XC-kuskeillekin sillä, että kontrolli paranee ja että rintakehä aukeaa, jolloin hengitys tehostuu. Tiedä sitten mikä kaikki oli faktaa ja mikä fiktiota.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Stenulle vielä, että ei mun pk-kunto ole todellakaan kaksinen. Moni pystyy tuottamaan watteja paljon enemmän ja pidempään. Veikkaan että näin kykenet sinäkin tuollaisella pitkällä lenkillä.
    Tästä tuli mieleen, että onko mahdollista, että wattien tuotanto pitkällä lenkillä onkin parempi, jos laittaa kaikki panokset ajomukavuuteen aerouden maksimoinnin sijaan? Silloin se aerowattitappio ei välttämättä realisoituisi vauhtiin 1:1 edes tasaisella kovaa ajaessa.

Tottakai internetissä tarttee kärjistää.
    Ei tarvitse kärjistää. Se vaan aiheuttaa turhaa vastakkain asettelua ja kartoittaa lukijoita. Mielipiteistään voi kertoa asiallisesti toitottamatta niitä absoluuttisina kaikille sopivana totuuksina.
    Vaikka itselle aero ei ole omissa vauhdissa mikään tärkeä asia niin mukava kuitenkin lukea asiallisia ja perusteltuja kirjoituksia niistä. Vielä kun niihin lisättäisiin nopeuden vaikutus niin monelle perusharrastajalle tulisi selvemmäksi että watit ja nopeudet on ihan eri nopeudella 20 km/h kuin 40 km/h.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Tästä tuli mieleen, että onko mahdollista, että wattien tuotanto pitkällä lenkillä onkin parempi, jos laittaa kaikki panokset ajomukavuuteen aerouden maksimoinnin sijaan? Silloin se aerowattitappio ei välttämättä realisoituisi vauhtiin 1:1 edes tasaisella kovaa ajaessa.
    Kyllä minä aina ajan nuo niin että on mukavaa. Se matalana ajaminen voi oikeasti olla myös rentoa. En siis yritä pakottaa kroppaa ihmeelliseen asentoon.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Arosusi Katso viesti
    Ei tarvitse kärjistää. Se vaan aiheuttaa turhaa vastakkain asettelua ja kartoittaa lukijoita. Mielipiteistään voi kertoa asiallisesti toitottamatta niitä absoluuttisina kaikille sopivana totuuksina.
    Vaikka itselle aero ei ole omissa vauhdissa mikään tärkeä asia niin mukava kuitenkin lukea asiallisia ja perusteltuja kirjoituksia niistä. Vielä kun niihin lisättäisiin nopeuden vaikutus niin monelle perusharrastajalle tulisi selvemmäksi että watit ja nopeudet on ihan eri nopeudella 20 km/h kuin 40 km/h.
    Niinkun noiden wattien esittely menee äkkiä kehumiseksi. Tuon vuoksi olen yrittänyt jättää ne pois.

Mutta esimerkiksi vanhemmalla maantiepyörällä pääsen parhaimmillaan. 100km lenkin 37 keskarilla 230w teholla. Veikkaan aika monen kykenevän tuohon tehoon.

Eli nopeudet ovat eri, mutta watit voivat olla samat. Tuota kannattaa funtsia.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Silloin aikoinaan muuten idea leveistä ohjaustangoista myytiin XC-kuskeillekin sillä, että kontrolli paranee ja että rintakehä aukeaa, jolloin hengitys tehostuu. Tiedä sitten mikä kaikki oli faktaa ja mikä fiktiota.
    Mulla ei ole tästä faktaa mutta väitän että väite hengityksen tehostumisesta on fiktiota. Ihminen ei hengitä rintakehällä vaan pallealla. Jossain ääritapauksissa kapea ote voi aiheuttaa tunteen rintakehän ahistuksesta, mutta tuskin sillä on hapenottoon mitään mitattavaa merkitystä. Tämä menee samaan bro science -kategoriaan kuin 90% kaikesta markkinointipuheista ja alan muusta käärmeöljykaupasta.
    The older I get the faster I was

Niinkun noiden wattien esittely menee äkkiä kehumiseksi. Tuon vuoksi olen yrittänyt jättää ne pois.

Mutta esimerkiksi vanhemmalla maantiepyörällä pääsen parhaimmillaan. 100km lenkin 37 keskarilla 230w teholla. Veikkaan aika monen kykenevän tuohon tehoon.

Eli nopeudet ovat eri, mutta watit voivat olla samat. Tuota kannattaa funtsia.
    Jos tuota aeron vaikutusta koettaisi havainnollistaa, niin ajelin juuri pari viikkoa sitten kaverin kanssa kevyen pk-lenkin maantiellä. Kaveri on aero ja nopea, minä en, joten vetovuorot meni luonnollisesti kaverille, vaikka iso osa 5,5 tunnin lenkistä ajettiinkin rinnakkain. Tuolla lenkillä keskitehoissa oli eroa 15W (noin 10%) aeron hyväksi, mikä on mielestäni aika paljon.

(^liittyy graveliin siten että reitti sisälsi 5km hiekkatie-etapin)

Näihin airojuttuihin voi myös suhtautua "mitävälii" ja sekin on tosi jees, jokainen harrastakoon tavallaan.
    The older I get the faster I was

Tarkoitin wateilla esim aerosta säästyneitä watteja. Eli jos TdF keskinopeudella 45 aero hyöty on esim 10 W niin 35 putoaa puoleen? ja 25 on olematon.

Aika harva harrastaja vetää 100 km 37 keskarilla, ainakaan yksinään. Mutta jos pystyt niin hyvä homma.

Pidetään keskustelu asiallisena ja toisia kunnioittavina, niinkuin ne yleensä onkin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Arosusi Katso viesti
    Tarkoitin wateilla esim aerosta säästyneitä watteja. Eli jos TdF keskinopeudella 45 aero hyöty on esim 10 W niin 35 putoaa puoleen? ja 25 on olematon.

Aika harva harrastaja vetää 100 km 37 keskarilla, ainakaan yksinään. Mutta jos pystyt niin hyvä homma.

Pidetään keskustelu asiallisena ja toisia kunnioittavina, niinkuin ne yleensä onkin.
    Justiinsa tätä minä tarkoitin. Tuon takia en haluaisi sotkea watteja mukaan omista kokemuksista.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti huotah Katso viesti
    Mulla ei ole tästä faktaa mutta väitän että väite hengityksen tehostumisesta on fiktiota. Ihminen ei hengitä rintakehällä vaan pallealla. Jossain ääritapauksissa kapea ote voi aiheuttaa tunteen rintakehän ahistuksesta, mutta tuskin sillä on hapenottoon mitään mitattavaa merkitystä. Tämä menee samaan bro science -kategoriaan kuin 90% kaikesta markkinointipuheista ja alan muusta käärmeöljykaupasta.
    Aika-ajon vosi kuvitella olevan aika hankalaa, jos happi ei kulkisi kapealla asennolla

Itse olen vähän harkinnut 40 cm Zipp XPLR SL-70 tankoa nykyisen 42 cm tangon tilalle. Ainakin maantiellä kapeampi tanko avitti puutumisiin ym. ja tuohon saisi tarvittaessa clip-onit kiinnni.

Eipä mulla muuta:

Ne mittailee watteja ja stongan flaren senttimetrjä kenelle on insinöörin mielenlaatu suotu. Lökäpöksyt ei ymmärrä.

Yritin etsiä tuota kuvaa jo päivällä, mutten löytänyt

Olisi jännä tietää enemmän. Onko tuo vaan markkinointi kuva hipsterboomissa, vai ajaako noi oikeasti tuollaisissa kamoissa?

Nuo wattikertoimet pyöreillä luvuilla ovat 45 kmh:sta, joka yleensä ilmoitetaan

35 kmh 0,5
    30 kmh 0,3
    25 kmh 0,2

ilman faktantarkistusta ja muistini mukaan tarkat olisi 0,47; 0,28 ja 0,19

Näissä ääripäävertailuissa suurin syyllinen on Spessun "aero is everything" lanseeraus heidän oman tuulitunnelin kanssa, jossa sitten verrattiin aerohyötyjä tasolla kumisaappaat/sadetakki ja sateenvarjo vs aerosuit , ja sieltä löydettiin sitten kuinka voit säästää jopa xxx wattia.

Olisi jännä tietää enemmän. Onko tuo vaan markkinointi kuva hipsterboomissa, vai ajaako noi oikeasti tuollaisissa kamoissa?
    Mainos https://cycletraveloverload.com/ulti...llroad-riding/

Lainaus Alkujaan tämän lähetti moukari Katso viesti
    Tämä näyttää fiksulta ratkaisulta ja hinta on ihan kilpailukykyinen. Tähän ilmeisesti saisi myös lisätangot kiinni, mikäli ymmärsin oikein. Vähän sama periaate kuin Enven tangossa.
    Funtsin tuota ajatusta yön yli ja itseänikin alkoi kiinnostaa saada tikut kiinni. Jos kerran aletaan hieromaan asentoa muuttamalla ohjaamoa aikapaljon nykyiseen. Oliko sulla jotakin ajatusta kiinni tulevista tikuista?

Tyyli ennenkaikkea, lippis aeroasentoon säädettynä. https://www.cafeducycliste.com/en_ca...llection-ss20/

Selvästi näkyy aeron vaikutus, tuo nais-ihminen selvästi jo karannut pääjoukosta matalan asennon ja aeropäähineen kanssa kun mies-ihmiset on lippiksineen ja mummisasentoineen jo hävinneet pelin.

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Föhn Katso viesti
    Funtsin tuota ajatusta yön yli ja itseänikin alkoi kiinnostaa saada tikut kiinni. Jos kerran aletaan hieromaan asentoa muuttamalla ohjaamoa aikapaljon nykyiseen. Oliko sulla jotakin ajatusta kiinni tulevista tikuista?
    Mä en muista mallia, mutta kaveri noita kerran esitteli. Tulikohan sillä nyt tikut alapuolelta? Kuitenkin normaaleihin verrattuna ne padit olivat selvästi alempana, eli tangon yläpinnan tasalla. Tuntuu vähän typerältä, että asento nousee korkeammaksi, jos tuota ei varsinaisesti hae.

Olisikohan ollut joku tällainen. Ei kai tuo paljoa tuosta voi madaltua.

Tuosta on hyvä alkaa. Jotain tollasta sen täytyisi olla. Blipit päihin

Tuo koko ajatushan mulla lähti sen ranskalaisäijän tapaamisesta. Sillä oli fillarissaan melkoinen ohjaamo härdelli. Sellainen mitä en muista nähneeni ainakaan kovin yleisenä ilmiönä. Kuitenkin ohjaamo mahdollisti aika kapean otteen kyynärvarret tangolla lapaset nyrkissä tikuissa. Näytti eBay viritykseltä josta yritinkin etsiä.

Kaverin mielestä tuon genren edustajat osoittautuvat ankariksi sätkän polttajiksi.

F. Kotlerburg Guest

Kaikille kaikki ajaminen ei ole sitä maksimisuorittamista.

Itselle gravel on ehkä kaikkein vähiten sitä. En yleensä edes katsele keskareita. Wahoo on tangossa lähinnä näyttämässä reittiä ja usein ajelen niissä halveksituissa lökäreissä.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •