GiantElectrobikeGarminHepha
Sivu 386 / 515 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 286 336 376 384 385 386 387 388 396 436 486 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 11.551 - 11.580 / 15440

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

  1. #11551
    K.Kuronen Guest
    Musta samalla reissulla voi setämiespyöräillä, kuvailla ja pysähtyä istumaan kannolla ja halun syttyessä luukuttaa menemään -mulla ainakin alkaa reittä kuumottaa, kun alle osuu sopivaa soraa.

  2. #11552
    Niin sitä mä vaan yritin sanoa että sen Grizlin 44cm ohjaustanko on jonkun mielestä järjettömän leveä ja jonkun toisen mielestä järjettömän kapea. Kumpikin on ihan yhtä oikeassa. Ja jonkun mielestä Aero Speedsuit kuuluu olympialaisten kelkkakisoihin ja toisen mielestä se on olennainen osa gravel-pyöräilyä. Ja jälleen kumpikin on ihan yhtä oikeassa.

    Kun näitä gravel-pyöriä käytetään aika moneen tarkoitukseen niin ei ehkä kannata kovin jyrkästi tuomita toisten speksejä kun tosiaan käyttötarkoitus voi olla aivan erilainen kuin itsellä. Jos nyt pitäis arvata niin ehkä puolella sorateitä pyöräilevistä ei ole mitään mittalaitetta mukana lenkeillään joten keskinopeus ja ilmanvastus eivät todennäköisesti ole kovin tärkeitä suureita.

  3. #11553
    gravelpyöräilyyn kuuluu olennaisena osana kipuilu sen kanssa, että onko se vaan markkinamiesten metkuja uutena myyntisegmenttinä, sitä alkuperäistä pyöräilyä, xc:tä väärillä kamoilla vaiko jotain muuta. Siinä mielessä vääntö sen olemuksesta kuuluu lajiin.

  4. #11554
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.267
    Niin olen jo aiemminkin maininnut, että gravellin parhaus on juuri se kaikki. Voit ajaa aerona isoa tietä lähes yhtä kovaa kuin maantiepyörällä. Voit ajaa singletrackia lähes yhtä kovaa kuin maasturilla. Ja nämä kaikki yhdellä mammuttipitkällä lenkillä. Huippua.

  5. #11555
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    Musta samalla reissulla voi setämiespyöräillä, kuvailla ja pysähtyä istumaan kannolla ja halun syttyessä luukuttaa menemään -mulla ainakin alkaa reittä kuumottaa, kun alle osuu sopivaa soraa.
    Ehdottomasti - ja hyvän eli itselle parhaan (tai edes riittävän hyvän) gravel grinding -fillarin pitäisi tuntua sopivalta ja toimivalta kaikissa noissa lenkin vaiheissa ja riippumatta siitä ajaako setämiespyöräilyfiilingillä vai luukuttaako menemään.

    Tai fillari ei ainakaan saisi olla yhtä lailla sellainen ettei kilometrin alipyöräily (olosuhteissa joissa toisenlainen gravelfillari olisi kiistatta parempi) vie ajohaluja kuin sellainen ettei kymmenen kilometrin asfalttipätkä vie iloa ajamisesta.

  6. #11556
    Liittynyt
    07/2000
    Viestit
    3.031
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Voit ajaa singletrackia lähes yhtä kovaa kuin maasturilla.
    Et ainakaan HKP:ssa tai EKP:ssa...

  7. #11557
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.807
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti moukari Katso viesti
    Tämä näyttää fiksulta ratkaisulta ja hinta on ihan kilpailukykyinen. Tähän ilmeisesti saisi myös lisätangot kiinni, mikäli ymmärsin oikein. Vähän sama periaate kuin Enven tangossa.
    joo ei minustakaan ihan atmosfääreissä oleva hinta. Ihan siedettävä suorastaan. Tykkään kapeammista tangoista ylipäätään. Jotenkin mulla on luontevaa saada handut kapealle vaikka yläkroppa on vaatekoon reilusti yläpäässä. Kyllä mä ajattelin tuota kokeilla. Joutuu tosin vaihtaa koko ohjaamon koska integroitu.

  8. #11558
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.807
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jii.haanpaa Katso viesti
    Jänskän näköinen. Mulla on nyt ollut muutaman lenkin verran 48-senttinen Salsan Cowchipperi (*). Seuraavaksi voisikin testata tuollaista aerompaa.

    (*) Salsa tuli 42-senttisen maantiestongan tilalle. Sen verran olen huonopyöräilijä, että en isommin huomaa eroa nopeuksissa, en nyt tosin ole sen syvällisempää analyysiakaan jaksanut tehdä. Hupuilta ajettaessa tuo vastannee noin 44-senttistä flaretonta tankoa. Hauskuus- ja mukavuusfaktori selvästi suurempi. Maantiellä tietty tympeämpi, mutta aika harvoin tulee tällä pyörällä kestopäälysteellä liikuttua. Ehkä 44/46-senttinen olisi passeli kompromissi.
    Voisin tässä yhteydessä korostaa että vaikka mullei varsinaista ison rengastilan greiveli pyörää olekaan (max 34mm), olen sen sen verran mukavuus että kokeilunhaluinen, että tuollainen asennonviilaus on niitä viimeisiä juttuja millä saattaa löytää kyykkysentoon lisää eforttia. Koska selkä ja niskavammaisena kaikki staattinen lihaskuorma jonka saa pois on enemmän vauhtia ja pidempää lenkkiä. Nykyisessä ei ole mitään vikaa mutta se kokeilunhalu.

  9. #11559
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.030
    X-Wing on ihan fiksun näköinen systeemi. Tosiaan samaa kuin Enven ses road aerobareissa.
    Lisätangot saa mikäli oikein esitteen ymmärsin vain 42 cm tankoon, jossa stemmin molemmin puolin pyöreää tilaa.
    Johdotus kulkee pääosin tangon alapinnalla olevassa urassa mikä on iso plussa kun helpottaa johdotusta.

    lisäys : droppi on vain 105 ja reach 72

  10. #11560
    Liittynyt
    08/2016
    Viestit
    1.475
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    Kysymyksesi kuuluu niihin joihin ei ole syytä vastata. Se on myös kysymys, joka vahvistaa jo muodostunutta käsitystäni tiettyyn tyyppiin luokiteltavasta lukijasta,

    PS Mutta jos se jotain auttaa, ajattelen itse niin että koska en ole sen enempää makkaranpaistaja kuin järvenrantapolkupyöräilijäkään enkä aja asfalttilenkkejänikän 35 km/h keskarilla, niin kai minä olen hiekkateille uskaltautuessani setämiesgravelpyöräilijä. Ja otan toisinaan kuviakin.
    Niinno.
    Kun tämä keskustelunpätkä lähti liikkeelle siitä, että 44cm leveä stonga ja sen mukanaan tuoma käsien asento on valtava ilmajarru räveltämisessä, eli on huono. Ikävästi joudun toteamaan että vielä tässäkin iässä nuoruuden telinevoimistelutausta on levittänyt ylävartaloni vauhdin ja ilmanvastuksen kannalta ihan liian leveäksi. Siinä ei 2-4 cm lisää stongan leveydessä vaikuta juuri yhtään. Paha ilmajarru. Milläköhän sen saisi kuihdutettua aerommaksi? Toisaalta tykkään hukata energiaa kuntoilun takia eikä ole valtava kiirekään. Kiire minne, perille?

  11. #11561
    F. Kotlerburg Guest
    Niin aina sitä insinöörihenkisenä haluaisi jotain konkreettista näille huuteluilla, että tankoa kaventamalla jaksaa ja pääsee pidemmälle, että kuinka paljon. Kilometrillä ei ole paskankaan merkitystä jos 8h ajaa.

  12. #11562
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.807
    Mulla seon pelkästään mukavuustekijä. Mutta pääseehän sitä jopollakin mutta ei, verkkokaupasta haetaan pyörää alle.

  13. #11563
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.244
    Perinteinen kysymys, mitähän tuo painaa?

  14. #11564
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.267
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Niin aina sitä insinöörihenkisenä haluaisi jotain konkreettista näille huuteluilla, että tankoa kaventamalla jaksaa ja pääsee pidemmälle, että kuinka paljon. Kilometrillä ei ole paskankaan merkitystä jos 8h ajaa.
    No esimerkiksi viime lauantaina piti kyllä laskeskella, että ehtiikö valoiseen aikaan retkeltä pois. Jos keskarissa on esimerkiksi 4km/h eroa, tekee se 250km matkalla jo paljon ajassa. Ja tarkoitus oli ajaa kevyt lenkki, eli pitää tehot ja syke alhaalla.

    Ei se tietysti tuo pelkkä tanko ole, mutta jos stonga on leveä ja ajaa muutenkin selkä suorana, tekee se oikeasti nopeuteen paljon.

  15. #11565
    Liittynyt
    07/2018
    Viestit
    233
    ^230grammaa

  16. #11566
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.807
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Perinteinen kysymys, mitähän tuo painaa?
    Vitusti. Mutta löytyy kun penkoo.

  17. #11567
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.807
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JKO17 Katso viesti
    X-Wing on ihan fiksun näköinen systeemi. Tosiaan samaa kuin Enven ses road aerobareissa.
    Lisätangot saa mikäli oikein esitteen ymmärsin vain 42 cm tankoon, jossa stemmin molemmin puolin pyöreää tilaa.
    Johdotus kulkee pääosin tangon alapinnalla olevassa urassa mikä on iso plussa kun helpottaa johdotusta.

    lisäys : droppi on vain 105 ja reach 72
    Tuossa yksi osasyy miksi tanko kiinnostaa. Saa jarruletku pois silmistä tai no ei tietenkään kokonaan mutta edes jonkin verran.

  18. #11568
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.807
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    No esimerkiksi viime lauantaina piti kyllä laskeskella, että ehtiikö valoiseen aikaan retkeltä pois. Jos keskarissa on esimerkiksi 4km/h eroa, tekee se 250km matkalla jo paljon ajassa. Ja tarkoitus oli ajaa kevyt lenkki, eli pitää tehot ja syke alhaalla.

    Ei se tietysti tuo pelkkä tanko ole, mutta jos stonga on leveä ja ajaa muutenkin selkä suorana, tekee se oikeasti nopeuteen paljon.
    Ihan asiaa. Kyllä mulla tuo pyöräily taloudellisuuslähteistä. Sitä fillaria poljetaan mahdollisemman lujaa minimikulutuksella. Ihan sama kuin juoksussa.

  19. #11569
    F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    No esimerkiksi viime lauantaina piti kyllä laskeskella, että ehtiikö valoiseen aikaan retkeltä pois. Jos keskarissa on esimerkiksi 4km/h eroa, tekee se 250km matkalla jo paljon ajassa. Ja tarkoitus oli ajaa kevyt lenkki, eli pitää tehot ja syke alhaalla.

    Ei se tietysti tuo pelkkä tanko ole, mutta jos stonga on leveä ja ajaa muutenkin selkä suorana, tekee se oikeasti nopeuteen paljon.
    4km/h keskarieroa ei taideta ihan helposti pelkällä kalustolla tehdä jos puhutaan saman tyypin pyöristä tai varsinkaan yksittäistä osaa vaihtamalla.

  20. #11570
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.267
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    4km/h keskarieroa ei taideta ihan helposti pelkällä kalustolla tehdä jos puhutaan saman tyypin pyöristä tai varsinkaan yksittäistä osaa vaihtamalla.
    No kalustohan on just se, milllä tehdään asento. Ja asennosta tulee nopeus. Jos sulla on lyhyt stemmi ja uber leveä tanko, niin on vaan mahdotonta ajaa nopeassa asennossa. Ainakin maantiellä ja miksei gravellissakin, tuo 4km/h ero on täysin normaali eri asentojen välillä.

  21. #11571
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.807
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti petewow Katso viesti
    ^230grammaa
    Oisit antanut herran itse etsiä.

  22. #11572
    K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    No esimerkiksi viime lauantaina piti kyllä laskeskella, että ehtiikö valoiseen aikaan retkeltä pois. Jos keskarissa on esimerkiksi 4km/h eroa, tekee se 250km matkalla jo paljon ajassa. Ja tarkoitus oli ajaa kevyt lenkki, eli pitää tehot ja syke alhaalla.

    Ei se tietysti tuo pelkkä tanko ole, mutta jos stonga on leveä ja ajaa muutenkin selkä suorana, tekee se oikeasti nopeuteen paljon.
    Toinen keino pidentää päivämatkaa on vähentää taukoja, eli lisätä aktiivista ajoaikaa: tärkeäksi nousee mukavuus ajaessa. Toisaalta jokin 250 km:n reilusti soratietä sisältävä reissu taitaa olla monelle harvinainen, tai sellainen, joita ei ajeta koskaan.

  23. #11573
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.267
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    Toinen keino pidentää päivämatkaa on vähentää taukoja, eli lisätä aktiivista ajoaikaa: tärkeäksi nousee mukavuus ajaessa. Toisaalta jokin 250 km:n reilusti soratietä sisältävä reissu taitaa olla monelle harvinainen, tai sellainen, joita ei ajeta ollenkaan.
    Se on tosiaan pakko tehdä. Yksi tauko pidettiin fiskarsissa ja sekin yritettiin käydä nopeasti. Hitaammin ajaminen vaan lisää noita puskataukoja harmillisen paljon. Ehkä pitäisi opetella tekemään nesteiden poistokin ajaessa

    Taukojen pitämisestä ollaan muuten frendin kanssa tapeltu paljonkin. Ne ei kyllä omalle kropalle toimi. Parempi vaan pyörittää tasaisesti ja työntää sokeria tarpeen mukaan kroppaan. Tai sitten vaaleaa sämpylää. Mutta pidempi (ruokailu)tauko saa kyllä jalat juntturaan.

  24. #11574
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Föhn Katso viesti
    Voisin tässä yhteydessä korostaa että vaikka mullei varsinaista ison rengastilan greiveli pyörää olekaan (max 34mm), olen sen sen verran mukavuus että kokeilunhaluinen, että tuollainen asennonviilaus on niitä viimeisiä juttuja millä saattaa löytää kyykkysentoon lisää eforttia. Koska selkä ja niskavammaisena kaikki staattinen lihaskuorma jonka saa pois on enemmän vauhtia ja pidempää lenkkiä. Nykyisessä ei ole mitään vikaa mutta se kokeilunhalu.
    Juu, mulle tämä on vain harrastus, joten kiva kokeilla kaikenlaista.




    Tuossa ero 48-senttisen grävelistongan ja 42 cm maantietangon välillä. Hupuilta ajettaessa ero on pienempi, mitä senttimäärä antaa ymmärtää. Asento on hieman leveämpi ja hieman matalampi.

  25. #11575
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.251
    ^^ Meinasin jo, että vetäydyn tästä vähän huvittavasta keskustelusta (sama kuin vääntäisi kättä siitä, että onko soralla sliksit vai nappulat paremmat), mutta en sitten kuitenkaan malttanut jättää kehaisematta, että ajelin toissa päivänä soolona 220 km soraa 44-senttisellä tangolla ja ehdin ihan helposti valoisaan aikaan kotiin, vaikka olen huonokuntoisempi ja pidin aika monta kahvitaukoakin enkä edes lähtenyt liikkeelle kukonlaulun aikaan.

    Mutta ihan oikeasti Paatonkaan ei ole noin jäärä kuin mitä se nyt esittää olevansa ja hän ymmärtää kyllä ihan hyvin sen pointin, että 9 tunnin treeni on 9 tunnin treeni riippumatta siitä, että ajaako sen nopeammalla vai hitaammalla pyörällä ja että on olemassa myös sellaisia gravelisteja, joille ei ole himpunkaan vertaa väliä, että montako kilometriä se 9 tuntia tarkoittaa. Ja sitten on ne kaikki harmaan sävyt Paatonin ja noitten edellisten välissä.

    Hitaammasta pyörästä on ainakin se ilo, että pääsee helpommalla reittien suunnittelun kanssa
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  26. #11576
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.267
    Tässä on pakko yrittää kaikin keinoin välttää lökäpöksyjen fooruminvaltausta. Nopeus kunniaan!

    No mutta kuitenkin nyt ollaan pitkästä aikaa speksaamassa ajamista, eikä varailemassa hautapaikkoja, tai nahistelemassa kelvillä ajamisesta.

  27. #11577
    löyhästi aiheeseen liittyen kun hiljattain tuli testailtua Space Chickenillä paljonko asentoa vaihtamalla saa lisää vauhtia (tasaisella edestakaisella grävelpätkällä)...

    nämä alla olevan taulukon tulokset oli 120mm -17 stemmin asennuksen jälkeen. Harmittavasti jäi lähtökohta (eli olikohan -10 80mm stemmi ja pari senttiä spacereitä) testaamatta (tuo olisi ollut selvästi vielä pystympi kuin taulukon "rennosti kahvoilta").
    taulukossa mainitut tyynyt otin pois ennen vikaa vetoa (eli kaikissa muissa vedoissa joissa niitä ei käytetty ne olivat pienenä aerohaittana tuossa)
    tanko on 420mm (vai olikohan peräti 440mm) EA70 AX. kapeampaa ja airompaa voisi koittaa. toisessa grävelpyörässä on 40cm Ritchey Venturemax ja se on aivan fantastinen.
    cda arvo (joka on mywindsockin laskema) tuossa alla ei ole absoluuttisen kohdallaan kun olettaa vierinvastukseksi nopeinta maantiekumia tasaisella asfaltilla mutta vertailu tässä se pointti olikin



    nopeana yhteenvetona: noin pari kilometriä tunnissa pääsee pidemmälle jos vaikkapa asentaa airotikut tai ajaa dropeilta ja nenä stemmissä

    oletin muuten että tuo vika veto olisi ollut nopein sillä kyynärpäät siinä noin 2cm alempana kuin tyynyiltä ajettuna. tyynyiltä ajettaessa käsien kulma oli vähän eri (pystymmässä) ja polvet osui melkein kyynärpäihin.

    testailuiden jälkeen huomasin, että aerocoach on testannut pitkälti saman asian: https://www.aero-coach.co.uk/uci-roa...n-aerodynamics

  28. #11578
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.267
    Niin ei se 4km/h heitto oikeastikkaan ole kamalasti liioteltua, jos leveää tankoa ja selkä suorana.

    Tuohon asennon mukavuuteen pätee ihan samat säännöt kuin muuhunkin treeniin. Ensin vartti ja siitä aikaa ylös. Äkkiä huomaa pari tuntisen menevän helposti ja kohta tangon päällä makaaminen onkin se rennoin asento.

    Stenulle vielä, että ei mun pk-kunto ole todellakaan kaksinen. Moni pystyy tuottamaan watteja paljon enemmän ja pidempään. Veikkaan että näin kykenet sinäkin tuollaisella pitkällä lenkillä.

  29. #11579
    F. Kotlerburg Guest
    Ei se leveä tanko tarkoita että ajetaan selkä suorana

  30. #11580
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.267
    No ei. Mutta esimerkiksi tästä curven mallikuvasta voi päätellä minkä verran tuollainen leveä stonga jarruttaa vauhdissa.


Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •