Itse tilasin juurikin tuon Grizlin koska se oli vaihtoehdoista ylivoimaisesti vaaleanpunaisin. No vitsi vitsi. Vai oliko.
Eka pyörä sähkövaihteilla, odotan mielenkiinnolla. Tänään lähti liikkeelle eli ens viikolla varmaan jo ajellaan.
Itse tilasin juurikin tuon Grizlin koska se oli vaihtoehdoista ylivoimaisesti vaaleanpunaisin. No vitsi vitsi. Vai oliko.
Eka pyörä sähkövaihteilla, odotan mielenkiinnolla. Tänään lähti liikkeelle eli ens viikolla varmaan jo ajellaan.
Kuulostaa hyvältä! Ja kiitos Grizl-kommenteista myös tuohon ylemmäs!
Tilausnappia tässä hiplailen...Serkku on kytännyt SL7:aa GRX:illä, mutta niitä tulee joskus ensi keväänä/kesällä, joten hänkin on tuossa valmistautumassa pinkin etap-version tilaamiseen.
Tuollainen kuva ko. väristä löytyi interwebin kätköistä: https://i.redd.it/2n1lipt206w71.jpg
Kannattaa sitten mittailla ja tilailla valmiiksi pidempää stemmiä ja kapeampaa tankoa. Nuo molemmathan ovat grizlissä maastopuolelta napattuja.
Testit voi epäillä mitä vaan. Tuo redin osilla oleva URS tuli BMC:ltä 45mm kumeilla, joten kyllä siellä rengastilaa on. Pyörä ei ole oma, mutta olen ollut sen kanssa yhteislenkillä kuvanottohetkellä ja mitään ongelmaa nuo 45mm kumit eivät aiheuttaneet. Runkohan noissa kuituisissa on sama kaikissa. Uudesta etupäästäkin joustavasta URSista en tiedä onko rengastila sama, mutta en usko sen pienentyneen. Toneillahan näitä voi käydä ainakin pk-seudulla ihmettelemässä.
![]()
Grizlissä on melko paljon reachia, joten se on suunniteltukin ajettavaksi lyhyehköllä stemmillä. Ei kai tosin MTB-puolella noin pitkiä stemmejä käytä enää muut kuin kovimmat XC-succikset
Omaan makuun tuo tanko + stemmi on juuri hyvä. Asento on sopivasti lyhyempi ja rennompi kuin Ultimatessa, kuten speksailinkin. Eikä tuo 44cm tanko nyt niin leveä edes ole.
Joo, grizl geo on hyvä. Saa jo 100-120mm stemmillä sopivan pituuden ohjaamoon. Tangon leveyttä ei tosin pysty käsittämään.
Piti ihan vertailla nykyiseen nineriin, joka oli pakko ottaa korkeuden vuoksi s-koossa.
Grizl:n voisi ottaa 178cm pitkänä M-koossa. Reachia on 25mm enemmän, eli ninerin 130mm stemmi vaihtuu 100milliseen. Korkeuskaan ei montaa milliä kasvaisi.
Joo, tottakai. Grizl on siitä hieno laite, että taipuu tosi monenlaiseen käyttöön. Itse näen tuon normaalin tanko/stemmi paketin isona plussana.
Juu makuasioita ja myös riippuu kuskin mittasuhteista. Pienemmissä kokoluokissahan tanko noissakin oikeaoppisesti kapenee.
Joo, se on aika yksilöllistä. Mulla on leveät hartiat ja ajan 400 mm tangolla metsässäkin, menee hyvin puiden välistä. Pääasiassa ajot on kuitenkin kovaa soralla ja silloin kapeasta tangosta on apua. Periaatteessa voisi kokeilla joskus 360-380 -millisiä tankojakin.
Tangosta tulikin mieleen että taidan koettaa tälläistä: https://www.lambda-racing.de/product...-carbon-lenker
![]()
Meneeköhän XS kokoiseen grizliin millainen 700c rengas kun vakiona pienissä rungoissa 27.5?
Olen 178cm ja vaihdoin M-kokoiseen Grizliin 90mm stemmin, jolla ajoasento parempi. 440mm tanko toimii mielestäni hyvin. Joku ajoasennossa silti edelleen vähän tökkii vaikka ei siinä mitään vikaa olekaan. Ennen Grizliä mulla oli alumiini Graili jonka ajoasento oli paras minkä olen kippurasarvisessa kokenut. Grizlissä on lähes sama geo, joten ajattelin että vaihdolla vain parantaisin lempipyörääni edelleen ja saisin kiinnikkeet haarukkaan, pehmeämmän alustan sekä maastokelpoisemman pyörän.
Täytyy kokeilla laittaa varmaan normaali satulatolppa. Satulana on Spessun Power Arch, joka on aika tarkka satulan kulmasta joten VCLS-tolppa ei ehkä ole paras siihen. Olen kyllä miettinyt pyörän myyntiäkin, koska hitaampi ohjaus tekee Grizlistä tylsemmän pyörän ajaa kuin Grail oli. Se tuntuu myös hitaammalta, mutta voinee johtua pehmeydestä. Objektiivisesti ajatellen Grizl on kyllä parempi pyörä ja monien ominaisuuksien osalta varsin merkittävästi.
Ainakin tossa Grailin tangossa on se ongelma, että siinä on aika vähän flarea. Se ei ole siis alaotteelta paljoakaan leveämpi kuin kahvoilta ajaessa. Jos olisi enemmän flarea niin tanko voisi olla kahvoilta kapeampi, kun alaote tarjoaisi vielä leveämmän otteen haastavammille pätkille.
Joku Grizly nyt ei ole mikään aeropyörä muutenkaan, jos sen 2wattia haluaa säästää niin laittaa vaikka aika-ajopuvun ja kengänsuojat päälle kun lähtee kahvinkeittolenkille sen 40cm leveän tankolaukun kanssa.
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
Kun neljä senttiä kapeammalla stongalla välttyy ilmajarrulta, saa enempi vauhtia, säästyy energiaa ja ehtii ajaa pitemmälle niin saisko tommoseen kapeaan stongaan lisäksi vielä jonkun ultrakevyen prätkätyyppisen katteen, joka ohjaisi ilmavirran sopivasti kuskin ohi? Että olisi helpompaa ja kevyempää se räveltäminen. edit: edellisten johdosta ennenkaikkea nopeampaa.
Räveltämisestä niin kuin muustakin ajamisesta saa helpompaa ja kevyempää yksinkertaisesti ajamalla hitaammin. Kaikella muulla tähdätään siihen että pyörä kulkee nopeammin.
Muuten en näe kovin merkittävää eroa - enkä minkäänlaista periaatteellista eroa - sen välillä vaihdetaanko alkuperäiset renkaat rullaavimpiin, kiekot kevyempiin tai aerompiin vai ohjaustanko kapeampaan. Minkä tahansa niistä voi tehdä tai olla tekemättä ja ne kaikki voi tehdä ilman että tarvitsee pysähtyä ja jäädä miettimään pitäisikö myös hankki aerohaalari ja TT-kengänsuojat.
PS Tavoitteena voi tietysti olla myös eli lisäksi mukavuus.
Joo makuasioita nämäkin on. Joku haluaa perille mahdollisimman nopeasti ja toinen on perillä jo matkalla. Kumpikaan filosofia ei liene toistaan oikeampi.
Mun mielestä tanko kannattaa speksata sen mukaan, että siinä pyörän päällä on mahdollisimman hyvä olla. Itselläni varsinkin pidemmillä lenkeillä se, mikä on mukava, on yleensä myös nopea. Vähän ehkä keskivertoajokoiraa skrodempana mulle 44-senttinen tanko on paras. SSCX:ssä on 46 cm ja sillä saa kyllä hyvin momenttia putkelta vääntäessä ja se on tosi tukeva ohjata esim. pehmeässä hiekassa, joten toimii krossikisoissa, mutta on muuten vähän epämukava. Sekin vaihtunee 44-senttiseksi, kunhan saan päätettyä, että laitanko Stigmataan flarea vaiko enko. 42-senttinen tanko taas tuntuu siltä, että menee asento ahtaaksi. Flarellisistä en osaa sanoa muuta kuin, että Stigmatan originaali-Easton, 42 cm, väänsi kahvoilta ajaessa ranteet sellaiseen kulmaan, että en olisi tullut toimeen sen kanssa eli jos olisi flarea, pitäisi käsien asennon takia tangon ehdottomasti olla vähintään 44 cm, kenties jopa 46 cm.
Leveämpi tanko lyhentää ajoasentoa ja antaa monasti varaa vähän lyhentää stemmiä. Sekin on tietty makuasia, että minkä mittainen stemmi kenenkin mielestä tuntuu parhaalta. Mun mielestä 90 tai 100 mm on paras kompromissi ohjaustuntuman, hallittavuuden ja etupään painopisteen suhteen, jos siis puhutaan gg/cx-tyyppisessä ajossa olevista pyöristä. Sekin kannattaa pitää mielessä, että myös tangon leveys vaikuttaa ohjaustuntumaan.
En tiedä olisko jollain tehomittarilla havaittavissa, mutta kun en mittareita omista, niin en huomaa parin sentin tangon leveyserosta minkäänlaista eroa ilmanvastuksessa tai nopeudessa. Se, minkä tuntee, on vaihdepyörän clutchillisen 1x-voimansiirron tehohäviö. Sen eron noteeraa joka kerta, kun hyppää sinkulan päälle. Eli jos haluaa olla perillä mahdollisimman nopeasti, kannatta ensimmäiseksi nakata vaihteet sillalta..![]()
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Joo kannattaa muistaa että yhdelle gravel-pyöräily on sitä että jyystetään leveää hiekkatietä 35km/h keskarilla aeropyörällä, toiselle se taas on sitä että pakataan pyörän kyytiin makkarat ja retkikeittimet ja ajellaan järven rantaan laavulle metsäautoteitä. Pyörän speksit kannattaa valita sen mukaan mihin sitä pyörää käyttää.
^ Sekin kannattaa muistaa että nekin jotka ajavat leveää hiekkatietä 35 km/h keskarilla ajavat usein myös muunlaisia graveliksi luokiteltavia teitä - ja tekevät, pahalaiset, senkin kovemmalla keskarilla, aerommassa ajoasennossa ja/tai suuremmalla suhteellisella rasituksella kuin makkaranpaistolenkkiläiset tai maisemia ihailevat ja kuvien ottoa varten yhtenään pysähtelevät setämiesgravelpyöräilijät.
PS Mikään ei minua foorumipyöräilyssä vituta niin paljon kuin helvetin typerät ennakkokäsitykset niistä jotka harrastavat erityyppistä pyöräilyä, joilla on hiukan erilaisia tavoitteita ja mieltymyksiä tai jotka saavat pyöräilystä irti asioita joita itse ei saa, koska ei osaa, ei viitsi, ei jaksa, ei kykene tai ei vain ole kiinnostunut.
Sorapyöräily on tosiaan ihan yhtä hauskaa riippumatta siitä, mitä mainitsemistasi seikoista tekee tai jättää tekemättä. Mä en itse jaksa niinkään speksailla osia sen jälkeen, kun varusteet saa sille tasolle, että niistä ei enää suurempia nopeushyötyjä löydy. Sitten osien kuluessa vaihtelee niitä uudempiin sen mukaan mitä tarvitsee. Helpompi sitten hakea vauhtia hyvän treenin kautta.
Mä ajattelin itse asiassa kokeilla speedsuitia seuraavalla kovemmalla lenkillä, kun löytyi netistä vihdoin sellainen jonka halusinjos tulee sopiva päivä vielä tässä loppukesästä, ajan Unboundin 330 km kisamitan kotona kisavauhtia. Sen pituisessa matkassa kaikki aerolla säästetty teho auttaa huomattavasti.
Jänskän näköinen. Mulla on nyt ollut muutaman lenkin verran 48-senttinen Salsan Cowchipperi (*). Seuraavaksi voisikin testata tuollaista aerompaa.
(*) Salsa tuli 42-senttisen maantiestongan tilalle. Sen verran olen huonopyöräilijä, että en isommin huomaa eroa nopeuksissa, en nyt tosin ole sen syvällisempää analyysiakaan jaksanut tehdä. Hupuilta ajettaessa tuo vastannee noin 44-senttistä flaretonta tankoa. Hauskuus- ja mukavuusfaktori selvästi suurempi. Maantiellä tietty tympeämpi, mutta aika harvoin tulee tällä pyörällä kestopäälysteellä liikuttua. Ehkä 44/46-senttinen olisi passeli kompromissi.
Kysymyksesi kuuluu niihin joihin ei ole syytä vastata. Se on myös kysymys, joka vahvistaa jo muodostunutta käsitystäni tiettyyn tyyppiin luokiteltavasta lukijasta,
PS Mutta jos se jotain auttaa, ajattelen itse niin että koska en ole sen enempää makkaranpaistaja kuin järvenrantapolkupyöräilijäkään enkä aja asfalttilenkkejänikän 35 km/h keskarilla, niin kai minä olen hiekkateille uskaltautuessani setämiesgravelpyöräilijä. Ja otan toisinaan kuviakin.
Kirjanmerkit