No tietysti se on jos lukee vaan mineraaliöljy. Senhän ohiampuja on jo tajunnutkin.
No tietysti se on jos lukee vaan mineraaliöljy. Senhän ohiampuja on jo tajunnutkin.
Tästä varmaan monta eri näkemystä, mutta ainakin itse olen molempiin teräsrunkoisiin pyöriin tehnyt Dinitrolin sprayllä kevyen ruostesuojauksen. Myös keskiöihin olen tehnyt pienet vedenpoistoreiät, jotta kosteus ei pääse muhimaan siellä.
Kösittelyä tehdessä kannattaa jarrut suojata ja vanteet ottaa pois. Pyörä mielellään korjaustelineeseen, jotta sitä saa eri asentoihin, jolloin kotelosuojaaine leviää paremmin. Ainetta kannattaa ruskutella maltilla tai muuten sitä saattaa vielä tovin päästä tulla ulos. Itse annoin vielä vuorokauden rauhassa kuivua ennen niputusta.
Mulla yksi pyöristä ympärivuotisessa käytössä ja säilytys ulkovarastossa. Toinenkin on talvella parvekkeella, joka on avoin.
Mulla kesti edellinen garbaruk NW ratas vajaa 4000km. Vaihdoin kulahtaneen ketjun uuteen ja aattelin ettei se ratas vielä niin kuluneelta näytä, vaikka pientä ääntä pitikin alkuun uudella ketjulla.
800km myöhemmin oli ybn gold ketju kulahtanut, vaihdoin sekä ketjun että rattaan ennenkuin pakka olisi ollut entinen.
Lovejoy, useassa teräsrunkoisessa on ns. ED coat joka käsittääkseni korvaa Dinitrolin. Toisaaltaan kun miettii että kuinka paljon suomessakin on vielä ajossa vanhoja teräksisiä peruspyöriä niin en kovin huolissani olisi ruostumisesta. Tietenkin kakkeen vaikuttaa esim. pyörän säilytys ja ajokuukaudet.
Osassa on, mutta omasa Konassani ja Marinissa ei kyllä ole niiltä osin, mitä on tullut purettua esim keskiö, emäputki ja satulaputken alaosa. Pääosin se on ollut pintaruostetta, mikä tuskin aiheuttaa ongelmia.
Jos nyt jotain pienimuotoista suojausta haluaa, niin ainakin tuohon keskiöön tulevat putkien saumakohdat ja lähialueet käsittelisin jollain ja tekisin myös tuon reiän (runkotakuu voi mennä). Mulla ainakin oli joskus vettä keskiössä ihan kohtuullisesti ja ei se laakereillekaan hyvää tee.
En minäkään sitä epäile etteikö runko kestäisi vuosikymmeniä, mutta omaan mielenlaatuun tuo suojaus kyllä kuuluu. Autotkin olen aikanani massauttanut tai massannut, vaikkei siitä itselle iloa ole koskaan ollut, mutta ehkä seuraaville omistajille.
Niissä vanhoissa peruspyörissä oli putkien seinämävahvuudet toista luokkaa, kuin näissä laadukkaissa harrastuspyörissä.
Kannattaa tarkistaa se ED-pinnoitus. Jos sitä ei ole, niin suosittelen suojaamaan. Se on aika helppo homma, kun joka putkesta taitaa löytyä reikä mistä saa pillin sisään. Ja sitten vaan kääntelee ja pyörittelee pyörää niin suoja-aine leviää kunnolla.
Kuka uskaltaa ajaa alumiinilla kun hapettuu?
Mulla on DT Swissin X1700 29" Boost-etukiekko, jossa on torque capit rokkarin keulalle. Nyt tarvis vaihtaa noi kiekot keulaan, johon noi torque capit ei mahdu. Ne saa napsaistua helposti irti, mutta kiekon leveys on silloin kapeampi (oliskohan sitten 100mm). Voikohan tuohon laittaa vain 15mm sisähalkaisijalla olevat 5mm sovitteet (jollaisia näyttää olevan mukana noissa boost-adapterisarjoissa) puolellensa ja that's it?
Onkohan noita pelkkiä adapteririnkuloita yleisesti saatavilla vai pitääkö aina ostaa koko sarja, jossa on jarrulevyn ada,tperi ym mukana ja hintaa 30e? Toi kun on valmiiksi boost-napa, niin tarvis saada vaan se 5mm puollelleen tilkettä
- Heroes are ordinary people in extraordinary situations doing the right thing -
Kiekkoseteissä tulee torque capit ja tavalliset end capit mukana, mutta molempia saa ostettua myös erillään.
MTB Engineer -blogi: Http://mtbengineer.blogspot.com
Yeti SB150, SB120, ARC
Giant Revolt
Orbea Wild
^^Eikös kumpikin puoli kiristy vastapäivään?
DT swisseihin pitää torque capit asentaa itse jälkikäteen. DT swissillä torque capit siis myydään erikseen eikä niitä kiekkojen mukana toimiteta. Mihin ne alkuperäiset end capit on joutunu? Vai onko tullut pyörä valmistajalta suoraan torque capeilla ja ei oo laittanu mukaan normi cappei?
DT swissin sivuilta näkee tuotekoodit noille end capeille: https://www.dtswiss.com/en/support/p...700BEIXSA11569
Löysin ainakin yhden kaupan, joka noita normi end cappeja myy:
Vasen puoli: https://www.bikehit.de/en/zubehoer/1...100s7745s.html
Oikea puoli: https://www.bikehit.de/en/zubehoer/1...100s7744s.html
Jeps auki lähti myötäpäivään, kiits
Onko kukaan löytänyt GRX:n kahvoihin noita huppuja, joissa ei olisi noita poimuja? Lyhyeen ajeluun ihan ok, mutta pidemmillä lenkeillä on pakko käyttää hanskoja kun nuo käy ikävästi käteen..
Mistä tietää onko ketjut liian lyhyet?
Vaihdoin pyörän 9s. vaihteiston uuteen Shimanon Deore 11s. (11-51) vaihteistoon.
Laiton siihen sitten testiksi varastossa olleen Shimanon ketjut joissa pituutena 126 lenkkiä. Voiko tuon pituinen ketju olla liian lyhyt, kun tuntuu että vaikka kuinka koittaa vaihteistoa sätää, niin ei ala millään toimimaan ja ketju tuntuisi olevan suht tiukahkona kun sen tiukkuutta kokeilee.
Onko jotain millä pystyisi laskemaan ketjun oikean lenkkimääärn ja sitten sen perusteella pystyisi hieman päättelemään voisiko ongelmat johtua liian lyhyestä ketjusta.
Saako noin pitkää ketjua edes uutena, yleensä 116 lenkkisiä?
Epäilen että olisi liian lyhyt, ellei sulla oo pitkäperäinen cargo-pyörä.
^^Saa 126 lenkkisiä.
^^^Mikä pyörä ja kuinka pitkä 9 vaihteiston ketju oli? Ja kuinka ongelma ilmenee?
Itse joku aika sitten 3x10 pyörän päivitin samaiseen deoren 5100 sarjaan ja ainut mikä siinä oli niin (nyt en tiedä oikeaa termiä) se vaihtajan stoppari piti jättää irti siitä dropoutin vastineesta, kun muuten b-tension säätövara ei riittänyt ja jos b-tension ruuviksi vaihtoi pitemmän niin se taasen meni pitkälle säädettynä ohi sen vastinkappaleesta. Eli nyt se vaihtajan stoppari ei nojaa mihinkään vaan vaihtajan kiinnitys pultti pitää vaihtajaa riittävän takana, että lyhyessä b-tension ruuvissa riittää vara tehdä hienosäätö.
Älä itke ruma lapsi, ota rusina.
Mulla on läskissä 5100-pakka ja vaihtaja. Mitoitin ketjun tuon ensimmäisen kuvan ohjeen mukaan. 28-piikkisen eturattaan kanssa riitti 116-lenkkinen ketju. B-ruuvia säädin sitten tuon toisen kuvan ohjeen mukaisesti (ketju isoimmalla takarattaalla säätäessä ja ensin ketjun pituus oikeaksi).
![]()
Ja vielä se lisäys, että mainitsemasi tiukkuus sai epäilemään, että tarkoitatko ketjun tuntuvan tiukalta kädellä kokeillen muillakin kuin suurimmalla (kevyemmällä) takarattaalla? Tuli siis mieleen se,.että uudessa vaihteistossasi kun on uusi tuore 11 takavaihtaja jossa on tiukahko kytkin (jotta ketju ei pompi röykyissä) niin sen ketjun kuuluukin olla tiukka.
Ja sama epäilys kuin ylempänä, että 126 ei voi olla liian pitkä. Enemminkin saattaa olla tarvetta lyhentää.
No jos chain stay on jäätävän pitkä... No mut missä asennossa vaihtaja on kun edessä ja takana on isoin ratas?
Mun edellisessä pyörässä oli 45cm chain stay. Rattaat 48 edessä ja takana 28, niin ketju oli 112 lenkkinen. Tuosta kun melkein tuplaa takapakan rattaat niin saatta mennä muutama lenkki enempi.
Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla
Onko tietoa, että löytyykö kammen pulttia nelikanttiin jostain motonet/tokmanni/k-rauta jne kaupoista. Googlettamalla selviää, että ainakin erikoisliikkeissä olis, mutta eihän nuo motonetit jne listaa kaikkia muttereita nettiin.
![]()
Onko NW-eturattaan kanssa väliä osuuko kapea vai leveä rattaan piikki kapeaan vai leveään kohtaan ketjulenkkiä?
Nimimerkki hästäg väärinköpyöräilen..
Kysele kivijaloista, varmaan monella noita varaston miljoonalaatikoissa kierii. Itse vein kierrätykseen kun tyhjensin varastoa...
Kirjanmerkit