GarminGiantHephaElectrobike
Sivu 356 / 380 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 256 306 346 354 355 356 357 358 366 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 10.651 - 10.680 / 11400

Aihe: Onnettomuuksia ja muita suru-uutisia

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Savonlinnan tutkinta on tietysti vielä kesken, mutta jotain lienee lupa jo tässä vaiheessa olettaa.

Lähistöllä on ennenkin tehty pöljyyksiä. Eiköhän nyt ainakin paikkakunnalla herätä ajattelemaan, mihin pelleily liikenteessä voi johtaa. Toivottavasti muuallakin.
    https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008758058.html
    Videolla mopoilija ajaakin Savonlinnan motarilla vasemmassa reunassa.
    No rain - no gain.

Ei ole motari, eikä mopo liity mitenkään tapaukseen.

?https://poliisi.fi/-/polkupyoran-ja-henkiloauton-kolari-nurmeksessa

Henkilöauto jätti väistämättä polkupyöräilijää kääntyessään risteyksessä vasemmalle.
    Hätäkeskus sai maanantaiaamuna puoli kymmenen aikaan ilmoituksen Nurmeksessa tapahtuneesta henkilöauton ja polkupyörän välisestä kolarista. Poliisille selvisi kohteessa, että henkilöauton kuljettaja oli kääntymässä vasemmalle ja jätti väistämättä suojatietä ylittävää polkupyöräilijää. Polkupyöräilijä joutui tekemään tilanteessa hätäjarrutuksen ja lensi tankonsa yli törmäten henkilöautoon. Polkupyöräilijä sai lieviä vammoja, jotka ensihoito tarkisti.
    Poliisi antoi henkilöauton kuljettajalle sakon liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.

Äkkiä unohtuu: 130 km/h kolmekympin alueella keskellä kaupunkia https://yle.fi/uutiset/3-12558564
    No rain - no gain.

Laitetaan tämä nyt vaikka tänne. Tosin täälläkin on todisteltu moneen kertaan, ettei kypärästä ole hyötyä. Joten mätäkuun juttuja.

Sara Kuiviston puoliso makasi neljä päivää koomassa – kertoo nyt karmeasta onnettomuudestaan: ”Ilman kypärää ei olisi ollut toivoa”

https://www.is.fi/urheilu/art-2000008994636.html

K.Kuronen Guest
    ^Onnettomuus on aina ikävä, mutta tapahtui kovassa (jutun mukaan 40-50 km/h) vauhdissa soraosuudella kisoissa.

Mun tyypillinen kypärätön lähipolkaisu kaljaa hakemaan ei aivan yllä tuohon ajonopeuteen. Ei mulla ole kypärää autossakaan siviilissä, mutta radalla on ollut.

33-vuotias Lappalainen kaatui vakavasti maantiepyöräilyn SM-kisoissa. Päänsä pahoin lyöneen urheilijan kallonpohja murtui, ja hän vietti seuraavat neljä päivää koomassa Töölön sairaalassa.

– Laadukkaasta kypärästä huolimatta kallonpohja murtui. Se kertoo, että isku päähän on ollut raju. Ilman kypärää ei olisi ollut mitään toivoa, että tarvitsisi tätäkään puhelua käydä
    Hyvä juttu Porvoon SM-kisoissa sattuneesta tapauksesta ja sen seurauksista.

PS Olin Porvoossa kisaa katsomassa ja puskaradio tiesi tapahtumasta paikan ja sen että tapaus oli vakava. Kisa jatkui, mutta reittiä jouduttiin muuttamaan eli soratieosuudelle palattiin vasta kun ambulanssi oli lähtenyt kuljettamaan loukkaantunutta ajajaa Töölön sairaalaan.

Soraosuus, maantiepyörä ja viidenkympin nopeus on kyllä hurja yhdistelmä. Siinä on käytännössä pakko päästää jarrut auki, vaikka alkaisi pelottamaankin. Hipaisu etujarruun ja heippa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    ^Onnettomuus on aina ikävä, mutta tapahtui kovassa (jutun mukaan 40-50 km/h) vauhdissa soraosuudella kisoissa.

Mun tyypillinen kypärätön lähipolkaisu kaljaa hakemaan ei aivan yllä tuohon ajonopeuteen. Ei mulla ole kypärää autossakaan siviilissä, mutta radalla on ollut.
    Mun autossa on 4 pyörää ja suurlujuusteräksestä valmistettu kori ja kiinteä katto pään päällä. Ja painoa "vaan" joku 1500 kg. Miten tuo vertautuu polkupyörään?

K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jalkkis Katso viesti
    Mun autossa on 4 pyörää ja suurlujuusteräksestä valmistettu kori ja kiinteä katto pään päällä. Ja painoa "vaan" joku 1500 kg. Miten tuo vertautuu polkupyörään?
    Siten, että lähikaupassa käynti pyörällä, autolla tai jalan ovat normaaleja arjen toimintoja, joissa missään en nosta varautumista tapaturmiin. Lenkillä ja radalla nostan varautumista mahdolliseen tapaturmaan.

Jos harrastaisin alamäkipyöräilyä, niin päässä tuskin olisi maantiekypärä, vaan hommaan sopivampi potta.

Mulla suojautuminen skaalautuu: kun keli kovenee, niin päälle puetaan suojaavampaa.

Tästä tulikin mieleen, että muutama vuosi sitten alkusyksystä metsässä tuli vastaan perhe, joka ei ollut pukeutunut sään mukaan, vaan pahimman mahdollisen mukaan. Meidän tapamme ajatella erosivat varmasti jotenkin perustavasti toisistaan.

^Tuskin kukaan käyttää arkiautoillessaan kypärää...Eikö ennemmin vertaudu paremmin, että ei käytä turvavyötä kun käy autolla lähikaupassa? Kun se on normaali arjen tapahtuma ja siinä ei kuitenkaan tapahdu mitään ja nopeudet ovat alhaisia?

Ja jos autolla silti vähän kopsahtaa ja nopeus alhainen, säilyt todennäköisesti hengissä paremmin siellä peltilaatikon sisällä kuin vastaavalla kauppareissulla pyörällä.

K.Kuronen Guest
    ^Tuskin kukaan käyttää arkiautoillessaan kypärää...Eikö ennemmin vertaudu paremmin, että ei käytä turvavyötä kun käy autolla lähikaupassa? Kun se on normaali arjen tapahtuma ja siinä ei kuitenkaan tapahdu mitään ja nopeudet ovat alhaisia?
    ...
    Olisi tyhmää olla käyttämättä turvavyötä, mikäli autossa sellaiset ovat.

Velogin eilinen video "Onni matkassa pyöräillessä | osa 2"

https://www.youtube.com/watch?v=MX0NAqiqgtw

Kommenttiosiossa monta läheltäpiti tapausta, kannattaa nekin lukea

Ja jos autolla silti vähän kopsahtaa ja nopeus alhainen, säilyt todennäköisesti hengissä paremmin siellä peltilaatikon sisällä kuin vastaavalla kauppareissulla pyörällä.
    Niin..

Turvavyö vertautuu hyödyltään paremmin tilanteeseen, missä pukisit pyöräilyä varten päällesi täydellisen moottoripyöräilyyn tarkoitetun rata-ajoasun panssareineen ja kypärineen. Ja silloinkin turvavyö voittaisi hyödyllisyydessään 6-0.

Toisin kuin mre tuolla taas tavanomaiseen tapaansa olkiukkoili, niin pyöräilykypärästä on kyllä hyötyä päävammojen lieventämisessä, mutta hyödyllisyysarvioinnissa on huomioitava kuinka käsittämättömän kevytrakenteinen esine on kyseessä. Fysiikassa ei ole taikaesineitä. Kypärä suojaa sen mitä suojaa, mutta ominaisuuksistaan johtuen se ei ole ihan hirveän paljon.

Vertaa kilpapyöräilyä ja kilpa-autoilua. Kovat on tällit kilpa-autoilussakin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti pätkä Katso viesti
    Vertaa kilpapyöräilyä ja kilpa-autoilua. Kovat on tällit kilpa-autoilussakin.
    .
    Miksi vertaisin? Nyt kyse on kaljanhakemisesta pyörällä kypärättä lähikaupasta. Kilpaurheilu ei liity asiaan mitenkään.

Mulla on lähikauppaan matkaa 800m. Laskin, että edestakaisella matkalla on n. 40kpl risteystä, suojatietä/kelvinjatkoa, tonttiliittymää, liikennevaloa jne. Ihmiset tuohon päälle. Kyllä tuohon mahtuu potentiaalia sattua ja tapahtua.

.
    Miksi vertaisin? Nyt kyse on kaljanhakemisesta pyörällä kypärättä lähikaupasta. Kilpaurheilu ei liity asiaan mitenkään.

Mulla on lähikauppaan matkaa 800m. Laskin, että edestakaisella matkalla on n. 40kpl risteystä, suojatietä/kelvinjatkoa, tonttiliittymää, liikennevaloa jne. Ihmiset tuohon päälle. Kyllä tuohon mahtuu potentiaalia sattua ja tapahtua.
    Ei sitten.

K.Kuronen Guest
    .

Tässä se ero on: mä haluan kulkea takki auki, takatukka hulmuten, kun sä vedät vetoketjua kiinni, ylös asti. Me katsomme maailmaa eri vinkkelistä.

Tässä se ero on: mä haluan kulkea takki auki, takatukka hulmuten, kun sä vedät vetoketjua kiinni, ylös asti. Me katsomme maailmaa eri vinkkelistä.
    Jo vain, sinä elät reunalla, mä kattelen kauempaa!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti pätkä Katso viesti
    Ei sitten.
    Ei liity ei kilpaurheilu tähän mitenkään. Siviiliautoilua ei koske minkäänlainen kypäräpakko, siis vastaava kuin Tieliikennelaki 92§. Moottoriurheilussa on turvavarusteiden käyttöpakko, mukaanlukien kypärä. Se, että viitataanko tuossa kilpa-autourheiluun tai siviiliautoilla rälläämiseen radalla, ei selviä. Mutta siitä viis.

Minä opetan lapsilleni, että aina kypärä päähän, kun mennään jollain kulkupelillä, on se sitten pyörä, skuutti tai skeittilauta. Ja ihan sama onko matka lyhyt tai pidempi. Ei tule tilanteita, että mietitään tarviiko olla kypärää vai ei. Ja sitten päästään ihmettelemään kylillä niitä kaikkia, joilla ei kypärää ole.

Mutta kuten jo todettua, Kuronen vetää reunalla, mä kauhistelen kauempana!

. Mulla on lähikauppaan matkaa 800m. Laskin, että edestakaisella matkalla on n. 40kpl risteystä, suojatietä/kelvinjatkoa, tonttiliittymää, liikennevaloa jne. Ihmiset tuohon päälle. Kyllä tuohon mahtuu potentiaalia sattua ja tapahtua.
    Olen samoilla linjoilla, vielä kun tietää että arjessa tapaturmia sattuu helposti. Arjen riskeihin tottuu ja sokeutuu niin helposti.

Jos ei vielä kaikki tullut sanottua kypärän käytöstä, niin suosittelen jatkamaan ketjussa https://www.fillarifoorumi.fi/forum/...%C3%B6m%C3%A4t
    Tommi Vainikainen, fietser & wielrenner

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Olen samoilla linjoilla, vielä kun tietää että arjessa tapaturmia sattuu helposti. Arjen riskeihin tottuu ja sokeutuu niin helposti.
    Niin nuo pitäisi minimoida.

Jos vedät joka aamu sen saman alamäen kelviä alaspäin, jossa on neljä risteystä, niin salettiin sattuu pahasti jossain kohtaa.

Toisaalta voisi ajatella myös niinkin että kun tietää olevansa sillä turvattomammalla puolella, tulee kiinnittäneeksi enemmän huomiota ympäröivään maailmaan ja siten välttäneeksi vaaratilanteita.

Tulee vain mieleen se että tuntuu siltä että toisille tapahtuu aina ja joillekin ei koskaan. Vai onko tuo vain näköharha.

Kokemuksia ja näkemyksiä kummastakin varmasti on eikä mikään liene tässä asiassa absoluuttisen oikein.

Elämä on kuolemista
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

Jollain työsuojelukurssilla vetäjä sanoi että vakavia onnettomuuksia sattuu ihan metrin, parin pudotuksissa. Siihen riskiin tottuu ja ote herpaantuun. Siellä 10 tai 15 metrin korkeudessa jokainen on skarppina, kun koko ajan tiedostaa miten käy jos putoaa.

Yllättävän paljon lapsiakin tuodaan päiväkotiin ilman turvaistuimia, koska eihän nyt tällä matkalla mitään voi sattua…

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Jollain työsuojelukurssilla vetäjä sanoi että vakavia onnettomuuksia sattuu ihan metrin, parin pudotuksissa. Siihen riskiin tottuu ja ote herpaantuun. Siellä 10 tai 15 metrin korkeudessa jokainen on skarppina, kun koko ajan tiedostaa miten käy jos putoaa.
    Entisessä duunissa vuosien kokemuksen perusteella se menee aika pitkälti noin. Omalla kohdalla huomannut nosturilla, kelkalla ja valjaissa että loukkaantumista ei enää ajattele kun aletaan keikkua yli 10 metrissä. Sen tajuaa että putoaminen on viimeinen matka ja tulee oltua yhtä skarppina kun tikkailla huonekorkeudessa, siitä huolimatta korkealla työskentely ei pelottanut vaikka meno oli välillä aika huojuvaa tuulen takia.

Rutiiniin tottuminen on pahin asia kun luottaa omaan tekemiseen eikä aina huomioi muuttuvia tekijöitä tai ympäristöä. Olen ollut onnekas niiden satojen tuntien aikana mitä on oltu korkealla eikä mitään sattunut. Nykyään mua ei saa niihin hommiin tai korkealle, ikä on tuonut ymmärrystä sille ettei olla ikuisesti kuolemattomia.
    Kylätason pyöräilijä

Henkilöauto ja pyöräilijä törmäsivät Helsingin Mellunmäessä.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d...b-a15f897925c0

Lainaus Alkujaan tämän lähetti petewow Katso viesti
    Henkilöauto ja pyöräilijä törmäsivät.
    Otsikko saattaa olla jopa oikein, koska kuvassa on itseajava auto.

Onnettomuuksia ja muita suru-uutisia

Aika rajusti kalustoa paikalla, jos vain pyöräilijä loukkaantunut. Tessunhan piti osata jarruttaa itsekseen samalla kun kuski keittää lattea. Olisi kyllä mielenkiintoista tietää miten tuossa on ajettu, kuka on tullut ja mistä.

Mut joo, vaimolle sanoin eilen, että jossain palaa kunnolla, kun menee monta hälytysajoneuvoa. Olikin sitten tämä.

Paikka lienee Naulakallion kohdalla vähän sen kelvisillan jälkeen Itäväylältä tullessa? Eli "vieressä kulkee pyörätie" -paikka (mikäli pyöräilijä on ajanut ajorataa Länsimäen suuntaan eikä ollut ylittämässä Länsimäentietä).

Tunnustan joskus ajaneeni tuosta. Noilla kohdin muistaakseni ilmestyy kaistaa kaventamaan keskikoroke (jollaisilla monesti on se vaikutus että autoilijalle tulee kiire kiihdyttää päästäkseen pyöräilijän ohi ja keskimääräinen autoilija yleensä aina aliarvioi pyöräilijän vauhdin).

PS Fillarikin taitaa näkyä kuvassa, mutta en pysty sanomaan millainen fillari.

PPS En vilkaissutkaan mahdollista kommenttiosastoa, mutta esitän arvauksen että spandexin mainintaan tai vastaavaan päästiin viimeistään toisessa kommentissa.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •