Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tomos Katso viesti
Noin yleiskysymys: Pitääkö/kannattaako teräksestä tehtyä pyörän runkoa suojata jotenkin?

Katselin että tuossa uudessa konassa taitaa näkyä ihan suojaamaton teräs noista dropouteista, tavaratelineen kiinnityspisteistä ym.

Kantsisko noihin sipaista jotain rasvaa suojaksi tms., vai syntyykö noihin edes pintaruostetta jos pyörä tuodaan sisätiloihin kuivamaan heti ajon jälkeen? En kyllä muista että omassa lapsuusajan teräspyörässä olisi ollut ruostetta juuri missään vaikka se seisoi koulun pihassa sateessa ja paisteessa vuosikymmenen.
Tästä varmaan monta eri näkemystä, mutta ainakin itse olen molempiin teräsrunkoisiin pyöriin tehnyt Dinitrolin sprayllä kevyen ruostesuojauksen. Myös keskiöihin olen tehnyt pienet vedenpoistoreiät, jotta kosteus ei pääse muhimaan siellä.

Kösittelyä tehdessä kannattaa jarrut suojata ja vanteet ottaa pois. Pyörä mielellään korjaustelineeseen, jotta sitä saa eri asentoihin, jolloin kotelosuojaaine leviää paremmin. Ainetta kannattaa ruskutella maltilla tai muuten sitä saattaa vielä tovin päästä tulla ulos. Itse annoin vielä vuorokauden rauhassa kuivua ennen niputusta.

Mulla yksi pyöristä ympärivuotisessa käytössä ja säilytys ulkovarastossa. Toinenkin on talvella parvekkeella, joka on avoin.