Lepuuttaja on kyllä ihan osuva nimike varsinkin kun kahvat on vaakasuorassa ohjaustankon jatkeena. Yläotteelta ajaessa ohjaustankoon ja lepuuttajiin on hyvä nojata kyynärvarsilla, ikään kuin levätä ohjaustankon päällä. Näin itse tuon näen.
outo sana fillareihin liittyen mullekin tuo lepuuttaja oli, mutta guukkeloimalla löytyy...
"Ohjaustangossa tulee olla vähintään kolme mukavaa asentoa käsille: päällä, lepuuttajillla ja sarvissa".
”Kymmenen vuotta sitten ohjaustangon asennusta pidettiin yksinkertaisena toimenpiteenä. Jarruvivun pää kohdistettiin viivoittimen avulla ohjaustangon sarvien pohjan tasalle. Ohjaustankojen muotoja on kuitenkin kehitetty ja nykyisin tavoitteena on sujuva, tasainen siirtymä ohjaustangosta lepuuttajien päälle. Idea on siinä, että lepuuttaja on samassa tasossa ohjaustangon kanssa, jolloin käsi saa mukavan alustan tuekseen. Tavoite on löytää neutraali ranteen kulma.”
https://road.shimano.com/fi/stories/...andlebar-setup
Onko nuo kahvat asennettu "asiantuntevassa liikkeessä" vai tehtaalla jo noin hassusti?
Ei oikeasti ihmetytä, mutta kuten tunnettua, sivistys ja uudet asiat ovat aina tulleet Suomeen Turun suunnalta. Veneilyssä täällä käytetään nimitystä fenderi. Tietysti Hesalan urpot ja sisämaan juntit laittavat kitaran veneen ja laiturin väliin. Riskei on otettava. https://www.youtube.com/watch?v=U_VOVFaTUnM
SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.
Kokeillaampa uudestaan kun kuva ei kuulemma näkyny (kuin minulle) ja koko viestikin poistui sitä muokatessa. Jos ei vieläkään näy, niin sitten saa riittää..
Eli vähän vastavirtaan menin ja kasasin tarjous-/laatikonpohjaosista suoratankoisen gravelin, joka ehkä jo lähempänä maastopyörää noilla kumeilla. Alunperin kasasin kuvassa olevan NS Bikes Rag+ -rungon ympärille käyräsarvisen gravelin, joka kuitenkin pikkuhiljaa muuttui täysin maantiepyöräksi (runkoa lukuunottamatta).
Sen jälkeen pitikin ostaa maantierunko, johon siirsin osat edellämainitusta ja ei kestäny kauaa kun tyhjä gravelrunko huusi varastossa osia ympärilleen. Päätin koittaa miten runko toimisi suoran tangon kans, kun käyräsarvisen vaihtajat on hinnoissaan ja pyörä tulisi muutenkin lähinnä kauppa/kaupunkipyöräksi.
"Vaihdevivuksi" löyty laatikon pohjalta Sramin gripshift ja kumeiksi Onza Ibexit. Jarruiksi laitoin Magurat. Parin lenkin jälkeen tuntuu erittäin toimivalta ja mukavalta pyörältä edellämainittuun käyttötarkoitukseen. Painoa polkimineen näyttäs olevan 9,7kg.
![]()
Pyöräilevä Hullu muokkasi tätä : 08.08.2022 at 12.30
Kuva toimii ja taustakin on hämmästyttävä!
Pyörä näyttää aivan yhtä hämmästyttävältä, vaikka onkin hyvin käyttöpyörän kaltainen, tuollaine sopii vaikka minkälaisen pyörän rinnalle omaan talliin.
Ajopituuskin taisi riittää, kun tolppa edelleen pienijättöinen, tuliko stemmiin pituutta lisää, kuvasta ei ihan voi arvioida?
Peukut kuvan pyörälle!
Ei tosiaan kuvakulma valehdellut. Aivan hönöön asentoon nuo on tehtaalla säädetty.
Asentelin kyllä itsekkin mekaaniset grx kahvat viikonloppuna gravelliin ja vähän ne joutuu väkisinkin jättämään pystyyn. Muuten tangon/kahvan liitoskohtaan tulee kämmeniin painava kuoppa. Normaalilla tangolla tuota pystyy vähän säätelemään tankoa kääntämällä, mutta integroidulla tämäkin on mahdotonta.
Mutta siis ihan reippaasti vain alaspäin kahvoja. Tosin asento pitenee sitten samalla. Ehkä kannattaa siirtää vähän kerrallaan, jos olet MTB puolelta siirtynyt maantielle.
Ulkona kuvattuna pyörä on kyllä komea!
Orbean sivuilta tuollainen näyttäisi olevan se "kuvauksellisin" kahvojen asento
Ja onneksi olkoon uudesta pyörästä. Näyttää oikeinkin hyvältä , vaikka en oikein tuosta etuboxin ulkonäöstä oikein pidä.
![]()
No eikös nuo kahvatkin poikkea toisistaan radikaalisti?
Juu. Da vs Ultegra. Lähinnä tuo kulma millä kahva jatkuu tangosta. Tuossa näkee hyvin myös kokoeron noissa.
lisäys sähkö ja mekaaninen
![]()
Joo kiitos!
Ei tunnu stemmi tarvitsevan lisäpituutta, uudessa satulatolpassa on setbackia muutama sentti enemmän mitä vanhassa, niin taisi kompensoitua sillä. Mulla lisäksi lyhyehköt jalat ja pitkät kädet, sekä pyörässä seat tube normaalia korkeampi, niin istuinputkea ei ole kovin paljoa esillä.
BMC Twostroke 01 carbon
![]()
The Adventures of the Solitary Cyclist with Laufey, Twostroke, Occam, PlanetX, Goldsprint, Gain & Fuji
Todella hieno.
Samaa mieltä edellisen kanssa. Näppärältä näyttää. Kunnon kuvatkin pitkästä aikaa.
Tuota Orbea kun katson niin saa sen käsityksen että aika tiukaksi on jätetty tilaa toiselle pullotelineelle ja juomapullolle.
edit. näyttää olevan näköjään useampi kiinnityspiste eli hyvin on tilaa.
Sent from my iPad using Tapatalk
Osaatteko sanoa voiko Flickr-kännysovelluksella jakaa kuvia tänne? Sillä apilla saan kyllä kuvat luurista sinne Flickr-albumiin, mutta vielä en ole löytänyt keinoa siirtää kuvia tänne. Onkohan se edes mahdollista?
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
En ole kännykän apsin kautta löytänyt. Täytyy mennä selaimen kautta. Sieltäkin muistaakseni valittava desktop moodi ensin.
Jep. Ensin copy url apsin jako napista, sitten selaimeen desktop mode päälle ja urli sinne. Kuvan alta löytyy se perinteinen nappi mistä eri kokoisia kuvia saa ulos.
Kiitos neuvoista ja kehuista kaikille!
Orca Aero on eka maantiepyörä meille, mutta jäykkäperä maastureita on ollu useampi.
Rungon alapuolinen "eväsrasia" ei alkuun miellyttänyt minukaan silmää ja itse asiassa nyt en välttämättä luopuis siitäVarasisurit ja CO2 pumpun nyt ainakin uskaltaa laittaa, mutta ei paljoa painavempaa. Boxin lukitus ei herätä kovin suurta luottoa.
Kahvojen asento on alkanut häiritsemään jo sen verran, että viikonloppuna lasken kahvat.
Lähetetty minun 2107113SG laitteesta Tapatalkilla
^ saisiko sen boksin varmistettua ohuella silikoniremmillä? Vai kasvaako ilmanvastus liikaa?![]()
Hyvä, maastomies ei voi käsittääkkään, miten monta kirjoittamatonta sääntöä maantiellä on
Mullakin meni pitkään uskoa, ettei esimerkiksi pumppua pidetä pullotelineen pulttien alla, vaan takataskussa.
Mutta onneksi voit alkaa osoittelemaan nyt useita muita maantiekuskeja satulalaukuista. Ne ovat jo niiiin vanhanaikaisia ja rumia.
Itse tein aikoinaan sen virheen että käänsin ohjaustankoa niin että kahvat nousi pystynpään. No tuosta aiheutui hieman ongelmia itselleni, esim. Puutumista käsissä kun käsi ei ollut rennosti lepuuttajissa ja toinen ongelma tuli alaottelta spurtatessa, ohjaustankon kääntäminen vei tilan kyynärvarrelta joka otti tuon takia ohjaustankon yläosaan kiinni. Ei muuta kuin tankon säätöä takaisin niin että kahvat on suurinpiirtein vaakatasossa ja ongelmat hävisi.
Sent from my iPad using Tapatalk
Mullakin meni jonkin aikaa ennen kuin pystyin katsomaan Orbean etuboxin ohi, ja toteamaan että hyvännäköinen pyörä se on. Erityisesti tuo Jwh80 väri joka jotenkin häivyttää tuon boxin, lähes- hymiö-
lisäys: Noista "säännöistä" yms. sellainen huomio, että en itse kauheasti ole niihin perehtynyt, mutta yllättäen tässä muutaman vuoden aikana itselle on tullut oma koodisto, ja huomaan ajattelevani monia asioita sen läpi aika suppeasti, kylläkin liittyen omaan pyöräilyyni ja hankintoihin ei toisten
Joo saattaa se kasvattaa ilmanvastusta liikaa, mutta jos sen silikoniremmim vaikka rasvais![]()
Nyt on kahvat käännetty alemmas ja hyvin yltää kahvoille ylä- ja alaotteella. Nyt tuli samalla päivitettyä alkuperäiset grip nauhat lizard skins DSP nauhoihin.
Lähetetty minun 2107113SG laitteesta Tapatalkilla
Tällainen tuli kasailtua nyt loppukesästä pääasiassa vanhan pyörän osista. Edellisen ~14 kiloisen pyörän jälkeen tämä tuntuu melko raketilta, mutta löytyy kivasti reserviä alamäkiinkin. Painoa kuvan kokoonpanossa polkimien ja pullotelineen kanssa alle 12,5 kg mikä lienee aika hyvä 140/130 mm joustavalla trailipyörälle tänä päivänä. Pahoittelut halvalla kännykkäkameralla napatun kuvan laadusta.
![]()
NOBD vai mikä, tuommoinen -01 Stumpjumper XC Comp löytyi keväällä, vähän nuhjuisessa kunnossa, ilman iskaria ja kampia. Pölyn ja lian alta paljastui kuitenkin hyväkuntoinen aihio johon 152/28 mm iskarin löytäminen kesti hieman. Nyt se on nipussa, eka lenkki ajettu, mainio peli.![]()
Kirjanmerkit