Nyt päättyvässä Tourissa femmes eivät aja aika-ajoa, mutta miten mahtaa olla yleensä: onko aikaeroprosentti kärjen ja keskitason välillä suurempi kuin miehillä?
(Äkkiä ajatellen: vertailua saattaa hankaloittaa se miten muut kuin osuusvoittoa jahtaavat tai kokonaiskilpailussa mukana olevat contre le montrensa ajavat; onko miehissä enemmän vain aikarajan sisällä maaliin tähtääviä apukuskeja ja muuten voimiaan säästämään pyrkiviä ajajia - eli ajavatko naiset keskimäärin enemmän parhaaseen mahdolliseen suoritukseen pyrkien, kuten hieman ennakkoluuloisesti voisi kuvitella?)
PS Ainoa ruotsalainen kisassa, kaksi vuotta Anniina Ahtosaloa vanhempi Julia Borgström ajoi vielä eilen valkopaidassa, mutta putosi siinä kisassa kolmanneksi eikä varmasti sitä takaisin hanki tämänpäiväisellä vuorietapilla. Borgström ei ole sen parempi kirikuskinakaan kuin mäkikauriina, mutta hän oli eiliseen asti sijoittunut tasaisen hyvin.
Nyt kai jo voi sanoa että on pieni pettymys, jos Ahtosalo ei ole mukana Uno-X:n joukkueessa ensi vuonna?
Tässä lienee kyse naisten yleisestä tasosta suhteessa toisiinsa, eli miesten kisan kolmaskymmenes tai sadas on todennäköisesti huomattavan paljon lähempänä kärkeä, kuin naisten kisan vastaavalla sijalla olija. Eli naisten yleinen taso on suppeampi ja erot sitäkautta isompia. Toisin sanoen Pogacar/Vingegaard eivät uskalla vielä ensimmäiseen mäkeen hyökätä, kuin lopussa voi käydä kylmät. Annemiek uskaltaa, kun tietää, ettei lopussa käy kylmiä. Koetin katsoa noille sijoille kilometrivauhteja, mutta jäi selvittämättä. Aikaeroa on turha katsoa, kun kisat ovat niin erimittaisia.
Tämä vaikutti kiinnostavalta vertailulta, niin piti laskea aikaeroprosentit viime vuoden MM-kisoista:
Naisten kisassa:
50 osallistujaa
30 km
Voittaja: Ellen van Dijk, aika 36:05, Keskinopeus 50.38 km/h
Mediaanitulos: Pfeiffer Georgi, aikaero 3:18, aikaeroprosentti 9,1 %
Miesten kisassa:
55 osallistujaa
43 km
Voittaja: Filippo Ganna, aika 47:47, Keskinopeus 54.37 km/h
Mediaanitulos: Benjamin Thomas, aikaero 3:28, aikaeroprosentti 7,3 %
Eli miesten kisa oli tasaisempi, mutta ei ne erot naisten kisassakaan ihan älyttömiä olleet.
Tourin etappien vertailu ei ole mielekästä, koska miehillä kisa kestää kolme viikkoa ja naisilla vain viikon. Lyhyemmässä kisassa uskaltaa tehdä rohkeampia ratkaisuja kuin kolmen viikon kisassa, jossa voi tulla aina se heikompi päivä vastaan.
Naisten ja miesten välillä on mielestäni sellainen ero, että naisten joukkueista ei löydy sellaista, joka pystyisi vuoristoetapeilla kontrolloimaan kilpailua kuten Jumbo-Visma tai Team Sky aikoinaan. Tämä johtunee siitä, että naisilla ei ole aiemmin ollut suuria ympäriajoja Giro Donnea lukuun ottamatta. Niinpä naisten joukkueet ovat panostaneet enemmän klassikkokisoihin. Esimerkiksi SD Worksillä on niin kova joukkue, että melkein kuka tahansa joukkueen kuskeista voi voittaa yksittäisen klassikkokisan. Mutta sellaista joukkuetta, joka olisi panostanut ympäriajojen voittoon, ei taida vielä löytyä.
Totta! Vuonna 2014 Girossa oli kaksi etappia, joissa oli molemmissa yksi vuoristonousu. Vos pärjäsi silloin vielä ihan hyvin mäkikuskeille ja oli molemmilla etapeilla kympin sakissa ja voitti mm. van Vleutenin.
Lotta Henttala tosin totesi eilisen etapin aikana, että van Vleuten alkoi tosissaan treenaamaan mäkiajamista vasta vuodesta 2015, kun Lotta ajoi hänen kanssaan samassa tallissa. Vuoden 2016 Rion kisoissa hän olikin jo huippu kunnossa, mutta kaatui pahasti alamäessä.
Ei Van Vleuten tarvitse apuajajien apua etappikilpailussa. Sen puoleen tiedä löytyykö sellaista apuajajaa Movistarista joka pystyisi edes auttamaan jos olisi siihen tarvetta. Aikalailla eroaa naisten ja miesten etappikisat toisistaan.
Niin, olihan heillä tyylikäs Kelme-taktiikka ja Paula Patiño auttoi hetken van Vleutenia Mavi Garcian kiinni ottamisessa. Tiedä sitten, oliko siitä mitään apua. Patiño on vielä niin pieni, että mahtaako häneltä peesiä edes saada.
Onko tieto millä tehoilla naisen viimeinen mäki tultiin ylös?
Arviotahan ne ovat, mutta van Vleutenin kohdalla:
https://www.feltet.dk/nyheder/saa_ma...elige_ryttere/ (ja siellä lähteenä pitkälti https://twitter.com/ammattipyorailyhollænderen kunne holde 5,45 watt per kilo i godt 24 minutter op ad La Super Planche des Belles Filles
Wout van Aert apukuskina. Ottaa se ammattimiehelläkin koville kun päätyyn saakka ajetaan:
https://video.twimg.com/ext_tw_video...TnIQjKLUhf.mp4
Voehan Tramadol ! Quintanan tulokset mitätöity TdF kahden Tramadolia sisältävän doping-näytteen vuoksi.
Voi kuitenkin jatkaa kilpailemista.
Jos olen ymmärtänyt oikein, kyseessä oli nimenomaan UCI:n Tramadol-pannan valvomiseksi otettava verinäyte.
Koska Tramadol ei ole WADA:n kiellettyjen aineiden listalla, kyseessä ei ole doping-rikkomus, joten rangaistukset määräytyvät UCI:n omien sääntöjen mukaan. Ensikertalaiselle se tarkoittaaa 5000 Sveitsin frangin sakkoa ja hylkäystä k.o. kisassa eli tässä tapauksessa Quintana menettää kokonaiskilpailun 6. sijansa ja Arkea Samsic sen tuomat 400 UCI-pistettä.
Jos ihan huonosti käy eikä pisteitä loppukaudesta kerry ja pahimmilla kilpailijoilla kulkee odotettua paremmin, jopa putoaminen WorldTeam-tasolta voi uhata. Mutta eiköhän Nairoman tuo tarpeeksi pisteitä Vueltan GC:stä...joten pahimmaksi kolhuksi jäänee PR-tappio. Veikkaan että selitys on perinteinen: inhimillinen erehdys. Tosin Tramadol on nyt jo neljättä kautta kielletty, joten ei ajajilla, huoltajilla tai lääkäreilläkään pitäisi olla vanhoja tabletteja tallella,,,
Quintana muuten jatkoi juuri sopimustaan Arkea Samsicin kanssa kolmella vuodella 2023-25.
https://www.ukad.org.uk/news/article...u-need-to-know
Korjataan nyt omaa postausta sen verran että menettäähän Arkea Samsic myös Quintanan 11. etapin kakkossijan tuomat 50 pistettä.
Muisti ei nyt oikein pelaa eli muistan kyllä sen että Nairo kaatui melko pahasti Tour of Turkeyssa eikä startannut viimeiselle osuudelle, mutta sehän ajettiin huhtikuussa. Tourin alkuetapeilla hän oli myös jossain kasassa, mutta sen tarkemmin en muista.
Tramadolista tai sen käyttötarkoituksesta on esitetty monenlaisia käsityksiä: toisten mielestä sitä on käytetty vain silloin kun kaatumisesta saadut vammat ovat olleet kovin kivuliaita ja toiset taas väittävät että sitä on käytetty milteipä rutiininomaisesti koska se helpottaa ajamista silloin kun jalat eivät suostu olemaan huutamatta.
PS Quintanalla oli myös se yksi hieman nolo moottoripyöräepisodi, josta hän sai parisataa CHF sakkoa sekä muistaakseni 10 se aikasakon plus jonkun pistemenetyksen.
Kirjanmerkit