FillariElectrobikeHephaGiant
Sivu 72 / 91 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 22 62 70 71 72 73 74 82 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.131 - 2.160 / 2719

Aihe: Ketjujen voitelu

Kevään testaillut parissa pyörässä Rexin Domestiqueta sekä Banana Slipin All Weather Tungstenia. Tällä testijaksolla olen enemmän tykästynyt Banana Slipin tuotteeseen. Ketju vaikuttaisi pysyvän tuolla puhtaampana. Voitelun kesto ehkä Rexin kanssa samaa luokkaa n. 200-300 km sekalaisessa ajossa. Kunnon vesisateessa ajoa en ole vielä Banana Slipillä päässyt suorittamaan, mutta olettaisin ettei vahapohjaisena mikään paras ratkaisu ole. Hyvänä puolena voisi myös ajatella sen, että voiteluaine imeytyy nopeasti eli voi ennen lenkkiä laittaa lisäyksen ja lähteä lähes suoraan ajelemaan. Ikävin puoli on ollut se, että Banana Slip saattaa välillä jämähtää pulloon. On kyllä pulloa puristamalla ja sitten ravistelemalla alkanut taas pelittämään, ilmeisesti tekee kalvon voiteluaineen päälle, jos pullo on hyllyssä tovin.

Mikäs on foorumilaisten tuomio ketjun likaantumisesta BD vs Squirt maantiekäytössä? Jakautuuko mielipide kahtia vai onko toinen siistimpi kuin toinen? ??

Mä tykkään enemmän Black Diamondista. Sotkee mukamas enemmän, eli käteen jää likaa jos hinkkaa ketjua, mutta on helpompi käytössä. Sitä töhnää ei kerry vaihtajan rulliin.

Mun Squirtti on jotenkin omituista kun ole huomannut tuota usein mainitsemaasi töhnää/jankkia/whatever.

^ Sama täällä. Ehkä käytän tököttiä jotenkin väärin.

Tunnustan kuuluvani niihin jotka joutuvat pyyhkimään töhnää rissoista, Black Diamondia en ole vielä raaskinut kokeillakaan, mutta Squirtin (silloin kun se oli Extremeä) ja Rexin Domestiquen välillä en tässä suhteessa ole huomannut minkäänlaista eroa.

Molempia olen laittanut pisara per nivel -periaatteella ketjun yläpuoliseen eli siis kampia taaksepäin pyöritettäessä ensiksi pakan ja rissojen suuntaan liikkuvaan osaan.

Pitää kokeilla vaikuttaisiko rissojen pyyhkiminen ennen ensimmäistä lenkkiä jotenkin. Nyt olen vain kevyesti pyyhkinyt ketjun (ja senkin vasta seuraavana päivänä, jos sillä on erkitystä).

Itse olen laittanut sen squirtin alapuolen ketjulle ja koittanut pyöräyttää sitä nivelrinkulaa samalla vähän. En kyllä tunnista tuota karstoittumista

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

Rissat kannattaa pyyhkiä kun aine on vielä juoksevaa niin ei kerää lenkillä sitten töhnää. Voitelu kannattaa myös tehdä hyvissä ajoin ennen lenkkiä, eikä juuri ennen lähtöä.
    MTB Engineer -blogi: Http://mtbengineer.blogspot.com
    Yeti SB150, SB120, ARC
    Giant Revolt
    Orbea Wild

Kiitoksia vastauksista. Mikäs on sitten paras keino töhnän irroittamiseen rissoista - jos sitä on sinne kertynyt? Rätti päätyy herkästi ketjun ja rissan väliin.

Kauan tuon Squirtin tai BD:n pitäisi kuivua ennen lenkkejä ja kumpi sotkee vähemmän jos sade yllättää?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MTB Engineer Katso viesti
    Rissat kannattaa pyyhkiä kun aine on vielä juoksevaa niin ei kerää lenkillä sitten töhnää. Voitelu kannattaa myös tehdä hyvissä ajoin ennen lenkkiä, eikä juuri ennen lähtöä.
    Jälkimmäiseen neuvoon on ihan pakko vastata: "Ihanko totta?" En mitenkään suostu uskomaan että tähän ketjuun on kirjoittanut tai sitä edes lukenut yksikään fillaristi, joka voitelisi ketjut juuri ennen lenkille lähtöä.

Toisekseen voisin väittää että ainakin mainitsemissani aineissa on se mainio puoli että ne todella lähtevät pyyhkimällä, teki sen sitten heti tai vasta seuraavana päivänä tai 300 km ajon jälkeen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    En mitenkään suostu uskomaan että tähän ketjuun on kirjoittanut tai sitä edes lukenut yksikään fillaristi, joka voitelisi ketjut juuri ennen lenkille lähtöä.
    Uskoisin että joudut tässä pettymään ja uskomaan kanssavoitelijoista myös tämän synkän puolen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti frnkr Katso viesti
    Kiitoksia vastauksista. Mikäs on sitten paras keino töhnän irroittamiseen rissoista - jos sitä on sinne kertynyt? Rätti päätyy herkästi ketjun ja rissan väliin.
    Sellainen harja jossa pitkät harjakset, voi olla sellainen voimansiirron putsausharjakin joita on näkynyt marketeissa muutamalla eurolla viime aikoina.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti frnkr Katso viesti
    Kangaspalan kulmakin riittää. Ja jos rätti tai vastaava menee ketjun ja rissan väliin, sehän irtoaa helposti sopivaan suuntaan pyörittämällä tai ketjua hiean nostamalla.

Mutta olen netissä nähnyt rissojen putsaamissen käytettävän ruuvimeisselin päätäkin, Mikä tahansa sopiva käynee, jäätelötikusta muoviveitseen.

Kuivumiselle ei kai ole määriteltyä vähimmäisaikaa, mutta yön yli kuivumista on muistaakseni suositeltu eikä se pienellä etukäteissuunnittelulla - tai sillä periaatteella että lenkin jälkeen huolletaan ensin pyörä ja vasta sitten ajaja - kovin hankalaksi yleensä muodostu.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tchegge_ Katso viesti
    Itse olen laittanut sen squirtin alapuolen ketjulle ja koittanut pyöräyttää sitä nivelrinkulaa samalla vähän. En kyllä tunnista tuota karstoittumista
    Kappas! Olen täysin varma että omaksuin tavan laittaa voidetta "on top" jostain netistä lukemani ja näkemäni perusteella (ja havaittuani sen mielestäni toimivaksi tavaksi), mutta nyt löydän vain ohjeita ja kuvia joissa tipat laitetaan alapuolella!

Tai yksi sentään löytyi, joskaan ei se sama:

“Apply lube to the top of the chain while backpedaling. You can rest your hand and keep it steady against the seat stay as you drip the lube onto the chain. Drip it on just before the chain hits the cassette. What I try to do is let the rollers pull the chain lube out of the bottle. That gives me less than a single drop of lube on each and every roller. Basically, I’m trying to apply as little as possible as quickly as possible.”

Lainaus Alkujaan tämän lähetti marco1 Katso viesti
    Uskoisin että joudut tässä pettymään ja uskomaan kanssavoitelijoista myös tämän synkän puolen.
    Aivan varmasti sellaisia fillaristeja on olemassa, mutta en oikein usko että he kuuluvat Fillarifoorumin lukijoihin tai jos kuuluvat, että heitä tämä ketju kiinnostaisi niin paljon että he sitä edes avaisivat.

Mutta uskostahan tässä on kyse eikä tiedosta, ei ainakaan tutkitusta.

Anyway, lisätään tähän vielä se Rexin Domestiuen käyttöohjeista löytyvä kohta, jossa neuvotaan:
    Levitä ja tasoita voiteluainetta ketjun pinnalla sormella, parantaaksesi sen tunkeutumista ketjun sisään.
    Eli tcheggen tapaan pyöräytetään niveliä hiukan. Itse olen tämän onnistunut ohittamaan (ja luottanut siihen että aine kyllä tunkeutuu ketjun sisään niiden muutaman voitelun jälkeisen hitaan kammenpyörittelykierroksen aikana.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Mun Squirtti on jotenkin omituista kun ole huomannut tuota usein mainitsemaasi töhnää/jankkia/whatever.
    Sama juttu. Siirryin kokonaan squirtin käyttäjäksi kaikissa pyörissä. Muc-off on hirveää jankkia, kuin myös Rex. Rissat putsaan ruuvimeisselillä/kuusiokololla. Mikä nyt sattuu kulloinkin olemaan lähinnä. Ehkä kerran vuoteen sitten isompi savotta.

Itse voitelen ketjut aina ilman vetoa elikkäs ketju pois pyörästä ja pöydälle pitkäkseen. Jotenkin kuvittelen mömmön leviävän paremmin ympäri ketjua, kun ei ole vetoa mihinkään suuntaan. Paitsi painovoima.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Muc-off on hirveää jankkia, kuin myös Rex.
    Nämä kokemuserot on kyllä jänniä. Joku saa aineen pelaamaan hienosti, ja kohta toinen hakkuu sen saman tuotteen. Varmaan molemmat on ihan oikeassa, mutta mistä se oikein johtuu? Onko erot pelkässä annostelu/käyttö tyylissä, vai onko ajomaastot ja ajotavat niin erilaiset. Ihan kiinnostava juttu.

Itse olen tyytyväinen Muc-Off Dry Luben käyttäjä. Ehkä viikon-kahden (50-100 km) välein laitan pienen tipan joka rissaan erikseen, ja aika pian sen jälkeen pyyhin rätillä raivokkaasti hangaten kaiken ylimääräisen pois.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.

"Joka rissaan" yllä oli tietysti lapsus.

Rohkenen vastata MRe:n puolesta tai siis luulen että hän tarkotti Muc-Offin Wet Lubea.

Samalla haluan ylläkuvatussa hengessä protestoida mitä voimakkaammin: Rexin Domestique ei ole hirveää jankkia silloinkaan kun sitä - käyttäjän virheestä tai muusta, toistaiseksi selvittämättä jääneestä syystä johtuen - kertyy rissoihin, sillä ketjuun sitä ei kerry ja rissat on äärommäisen helppo puhdistaa eli Domestique ei niin sanotusti jämähdä kiiinni.

(Toisin kuin esimerkiksi edellä mainittu Muc-Offin tuote, jota voisi antaa lahjaksi pahimmalle vihamiehelleen siinä tapauksessa että tämä sattuisi olemaan fillaristi.)

PS Koska jaksan kitistä ja jankuttaa, muistutan ettei ole mitään järkeä puhua viikoista eikä vuosista silloin kun puhutaan asioista joissa merkitystä on vain kilometreillä. (Tai, no, tietysti joskus myös olosuhteilla...) Yksi ajaa viikonloppuna sen mitä toinen kahdessa viikossa ja kolmas kuukaudessa sen mitä neljäs yhdessä kaudessa.

Mielestäni tippavahan saa tunkeutumaan ketjun sisuksiin riittävän hyvin, kun pyörittää kampia heti aineen levittämisen jälkeen riittävän pitkään. Mulla on tapana pyöritellä kampia joitakin kymmeniä kertoja, minkä jälkeen ketjua sivusuunnassa taivutellessa alkaa tirahdella pieniä valkoisia pisaroita ketjun sisempien ja ulompien levyjen välistä. Tuonne päästäkseen voiteluaineen on täytynyt kulkeutua rullan alle, sieltä sisempien levyjen ja tapin väliin ja edelleen sisempien ja ulompien levyjen väliin. Eli suurin piirtein sinne minne pitääkin.

Silcan vinkki on myös tuo yläpuolelta voitelu, ketjut ristiin, taaksepäin pyörittely ja hierontaa perään.

Kiitos! Ehdin jo luulla että koko juttu oli omassa päässä syntynyt muistiharha tai että olin luottanut sokeasti johonkin joltain huuhaasivulta lukemaani

https://saddleback.co.uk/blogs/journ...be-application

PS Dang! Ensimmäiset kaksi minuuttia videosta voi ohittaa, mutta sitten: ainetta kyllä laitetaan "to top of rollers", mutta ketjun alapuoliseen eli kampia taaksepäin pyöritettäessä eteenpäin kulkevaan osaan

Viimeksi voitelin ketjut tänään ottaessani fillarin kontista ennen lenkkiä. Hienoisena nauhana ketjun ulko-ja sisäpuolelle, sekä hiukan rattaisiin. Ajelin kilsan verran vaihtaen vaihteita ylös ja alas. Ja sitten ei kun petikkoon rymyämään.
    Edellinen voitelu tuli tehtyä ennen lenkkiä joku 30h sitten samalla tavalla.

Oikeasti perusteellinen kaveri sorvauttaisi omat niveltapit joissa rasvanipat ja voitelukanavat, sitten vaan pikkuprässillä tavaraa sisään

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

Rex bd menee paljon helpommin ketjuun kuumana. Kannattaakin ehkä lämmittää ketjut toholla ensin, jos fillaria ei saa kuumaan aurinkoon.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Situm Katso viesti
    Viimeksi voitelin ketjut tänään ottaessani fillarin kontista ennen lenkkiä. Hienoisena nauhana ketjun ulko-ja sisäpuolelle, sekä hiukan rattaisiin. Ajelin kilsan verran vaihtaen vaihteita ylös ja alas. Ja sitten ei kun petikkoon rymyämään.
    Edellinen voitelu tuli tehtyä ennen lenkkiä joku 30h sitten samalla tavalla.
    Reilusti on yleensä hyvä, mutta ketjun sisus on se, mikä kaipaa voitelua. Kaikki ketjun ulkopinnalla, rattailla ym oleva voiteluaine kerää turhaa likaa. Eli itse välttäisin viimeiseen asti rattaiden ja ketjun sivujen öljyämistä.
    Sprintterin jalat, mäkimiehen nopeus

www.rex.fi/bike

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti

Rohkenen vastata MRe:n puolesta tai siis luulen että hän tarkotti Muc-Offin Wet Lubea.
    Juu, wet lube. Squirt toimii, vaikkei edes pyyhi ylimääräisiä pois. Öljyän ketjut ja jätän sen vahan kuivumaan. Siltikään ei rissat kerää mitään ylimääristä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oatmeal Stout Katso viesti
    Jotta voi kiertää Vätternin ilman ketjujen pesua ja voitelua?
    Pakko tunnustaa, että tänä vuonna aamuyön sade huuhtoi Squirt lubet pois ketjuistani. Viimeisellä satkulla kitinää alkoi jo kuulua häiritsevästi. Minulla oli kyllä minipullo Squirtia pakattu mukaan matkalaukkuun juuri tämän varalle, mutta senpä jätin majapaikalle

Onneksi en ollut ainoa, melkoista sinfoniaa siellä ketjuilla vinguteltiin.
    Pyöräily on kivaa!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Juu, wet lube. Squirt toimii, vaikkei edes pyyhi ylimääräisiä pois. Öljyän ketjut ja jätän sen vahan kuivumaan. Siltikään ei rissat kerää mitään ylimääristä.
    Eikös Squirtin kanssa pidäkin toimia juuri noin, eli antaa kuivua ilman pyyhkimistä? Vahaahan se kait on?

Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla

K.Kuronen Guest
    Squirtillä rissat ja rattaat pysyvät kohtuullisen puhtaana, kun voitelun jälkeen pyörittää hetken ja pyyhkii rätillä rissoista ja rattaista ylimäärän pois ja antaa kuivua täysin. Itse en pese Squirtillä voideltua ketjua muulla kuin vedellä huuhtelemalla ja pesun jälkeen pyörittämällä rätin läpi. Jos tuntuu tarvetta puhdistukseen, niin Squirtiä ketjuun ja pyöritys heti rätin läpi ja toisto tarvittaessa.

Kaikki pesuaineet ja ketjupesurit ovat oman uskonkappaleen mukaan turhia ja jopa haitallisia: Squirt ja pesuaineet eivät sovi yhteen, Squirtin on annettava kerääntyä ketjuun ja sylkeä ylimäärä lian kanssa ulos ja tielle.

Squirtin mustumisen voisi ehkä nähdä kahdella tavalla: joko se imee lian itseensä ja muodostaa hiomatahnan, tai sitoo hienojakoisen pölyn ja siirtää sen aikanaan mukanaan ketjusta ulos (=mustia vahakikkaroita ketjussa, vrt. auton moottoriöljyn liuottavat ominaisuudet). Itse kallistun tällä hetkellä jälkimmäiselle kannalle.

Omasta mielestäni Squirt on parhaimmillaan silloin, kun ajokertoja ei ole päivittäin ja kerralla ajettu matka on lyhyttä pidempi: ennen jokaista ajoa ketju on voideltu ja on saanut kuivua.

Hätävoiteluun reissussa on IPA-parafiiniseos pienessä pullossa ja katkaistu pieni suti: kuivuu käytännössä heti ja jättää jälkeen liukkaan parafiinin. Testit ovat tosin vielä vähän kesken.

Itse olen voidellut ihan auton moottoriöljyllä maantiepyörän ketjun joka lenkin jälkeen. Ennen lenkille lähtöä pyyhkinyt liiat öljyt pois. Ketjut on kestäneet ja toimineet todella hyvin. Maantiepyörällä ajetaankin kuivissa ja suht puhtaissa olosuhteissa, maastossa varmaan pitää olla eri aineet.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •