GiantHephaGarminElectrobike
Sivu 11 / 43 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 9 10 11 12 13 21 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 301 - 330 / 1278

Aihe: Ketjuen uppovahaus (parafiini, Molten Speed Wax yms vastaavat)

Oho. Tossa on kyllä aika paljon sakkaa. Ite oon pessyt ketjun samalla kuin pyörän, tiskiharjalla, fairyllä ja puutarhaletkulla huuhdellut. Tuollaisen pesun jälkeen ei kiehuvaan keittoveteen ole kauheasti sakkaa putoillut, ja sen perusteella ajatus siitä vaiheesta luopumisesta.

Voihan tuo vähän olosuhdekohtaistakin olla. Itsellä kyllä kuraisia mtb-lenkkejä ja kaikkea mahdollista. Matsku on jotain random 100% parafiinia mihin en lisää lainkaan öljyä. PTFE ja MoS2 -jauheita annostelin sekaan kitkaa vähentämään.

Toisaalta, maantieketjuja en ole vielä koskaan uudelleenvahannut kun ei ollut vielä tarvetta. Voihan olla että loppujen lopuksi maastosta nousevat sora ja männynkävyt ei ollenkaan niin ilkeesti tartu vahaan kun kaikki kivi-, rengas-, ja jarrulevypöly maantiellä ja mitä muuta hienojakoista shaibaa siellä onkaan. Suorastaan todennäköisesti näin.

Varmaankin noin. Se 20km oli kuraksi muuttunutta hiekkatietä ja maantienlaitaa.

Hyvin kyllä likaa varisi ketjusta kattilan pohjalle pelkästään kuumassa parafiinissa lilluessa, joten ehkä keittämällä peseminen toimii. Pitää laittaa tuonne pohjalle teräsritilä tms. jotta vahausvaiheessa vielä mahdollisesti irtoava irtomoska valuu ketjun alapuolelle.

Ps. Jaetaan nyt tämäkin erehdys: ennen ensimmäistäkään vahausta innokas ketjun huuhtelu pelkällä vedellä uä-pesurissa rosterialtaassa irrotti ketjusta loputtomasti ruskeaa ”likaa”. Lopulta hoksasin että ketju muuttuu ruosteeksi ennätysvauhtia Pieni määrä pesuainetta vaikutti neutraloivan niin ettei ruostetta enää irronnut.

Melkein ahistaa jo tää vahailu

Nyt on ajettu 420km bilteman kynttilällä. Rallattaa mutta ei kitise. Toki ajettu vain kuivalla kelillä ja pelkästään asvalttia. Pitäisköhän jo laittaa uimaan vahaan? En sotke Squirttia nyt tähän, kun keittely ei o kummoinen homma.

Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jalkkis Katso viesti
    Melkein ahistaa jo tää vahailu

Nyt on ajettu 420km bilteman kynttilällä. Rallattaa mutta ei kitise. Toki ajettu vain kuivalla kelillä ja pelkästään asvalttia. Pitäisköhän jo laittaa uimaan vahaan? En sotke Squirttia nyt tähän, kun keittely ei o kummoinen homma.

Eikö ala tuntua jo vastusta?? Itsellä kun parafiini kuluu pois sivulevyjen välistä (about 200km) alkaa ahistaan ketjut hiemankaan ristissä ajaessa… ei ne tunnu suorassakaan linjassa enää ”kevyeltä” poljettavalta… jos kuivan ja millä tahansa aineella voidellun ketjun ero on n. 20w (jossain tämä mainittu, siteeraan sitä), niin sanoisin jalkatuntumalla että sellanen. 7-9W vastus tulee …. Olenko ainoa??? Nyt alla on Rex Black diamond testi puhtaalle ketjulle.. näyttää puhtaalta ketjulta, mutta rätti mustana lenkin jälkeen… ei sen kummosempi kuin mikään muukaan voiteluaine…
    ”Mitä enemmän somessa seuraa muiden elämää, sitä vähemmän ehtii elää omaansa…..”

Lainaus Alkujaan tämän lähetti EsaJ Katso viesti
    Rex Black diamond testi puhtaalle ketjulle.. näyttää puhtaalta ketjulta, mutta rätti mustana lenkin jälkeen… ei sen kummosempi kuin mikään muukaan voiteluaine…
    Itse asiassa tuo Black Diamond -lisäaineistus on tällä hetkellä voitelukyvyltään täysin ylivertainen. Viime yönä saatiin lisää tuloksia, ja ZFC:n testissä BD:n tuleva kuumavahaversio vetäisi jäätävät lukemat ekassa Single Application Longevity -testissä. Eli suunnilleen saman lukeman kuin BD:n nestemäinenkin versio. Kuumavahojen kategoriassa tuo tulos on täysin omaa luokkaansa ja pistää testiprotokollankin uusiksi koska testistä ei meinannut tulla loppua millään. (tuloksen saaminen vaati 78 tuntia testiajoa 250W teholla.) MSW:hen verrattuna kesto oli 2,5x. Black Diamondin kattava testiraportti on tulossa ulos ZFC:ltä luultavasti tänään tai huomenna.

Mä en sori vaan noista testilabran testeistä oikeen lämpene. Eri asia ajattaa testipenkissä, kui maantiellä… Kunhan olisi sotkematon ja riittävän kauan kestävä voitelu, mikä ei nyt muutaman kuivannkelin lenkin jälkeen ala ahistamaan.
    ”Mitä enemmän somessa seuraa muiden elämää, sitä vähemmän ehtii elää omaansa…..”

Onhan se kaikille, jopa testaajille itselleen, päivän selvää että testipenkissä ajo on eri asia kuin ajo maantiellä. Kysymys kai pitäisi asetella niin että voiko testipenkissä muita paremmat tulokset saanut aine olla maanteillä muita huonompi. Tai että onko testipenkissä selvästi muita parempi aine maantiellä vain samaa tasoa kuin muutkin hyvät.

PS Olen ymmärtänyt että Zero Friction Cylingingin "Single Application Longevity" -testissä on kolme vaihetta, joista jälkimmäiset ovat "Dry Contamination" ja "Extreme Contamination". Siitä miten hyvin niillä onnistutaan hakemaan vastaavuutta maantieajon kanssa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    Kysymys kai pitäisi asetella niin että voiko testipenkissä muita paremmat tulokset saanut aine olla maanteillä muita huonompi.
    Voi.

Ulkona sataa ja pölyää. Eri voiteluaineet kerää kakkaa ihan eritavalla, niissä on eroja niinkuin pölyissäkin. Testipenkki ei kerro näistä eroista.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti EsaJ Katso viesti
    Mä en sori vaan noista testilabran testeistä oikeen lämpene. Eri asia ajattaa testipenkissä, kui maantiellä… Kunhan olisi sotkematon ja riittävän kauan kestävä voitelu, mikä ei nyt muutaman kuivannkelin lenkin jälkeen ala ahistamaan.
    On se sotkematon, kunhan pyyhkii sen ensimmäisen ajon jälkeen pois. Ensimmäisellä lenkillä sotkee. Ei kuitenkaan kerää moskaa rulliin kuten squirt.

Mutta vähän samaa mieltä tuosta testistä. Itse uskon kyllä noihin paljonkin, eli kuivalla se black diamond kestää kyllä hurjasti ajoa. Sitten taas syksyisillä pitkillä ja märilä gravell lenkeillä ketju on voideltava jokaisen lenkin jälkeen. Eli hintaa tuolle aineelle tulee kyllä.

Mutta tuota kuivan ketjun perseellä tunnistettua jarruefektiä en kyllä ihan heti usko. Vähän se heikommin vaihtaa, mutta mun mielestä rullaa niin pirusti. Tuon huomaa hyvin pyörittämällä kampia taaksepäin. Siellä ei todellakaan ole kymmeniä watteja vastusta, jos kammet pyörähtävät vähän vaikka vaparinkin vastus on mukana.

Piti ihan tehdä video rexin voitelusta. Ennenkuin EsaJ saa pyörimään keskiölaakerin näin, niin ketjujen wattihäviöistä ei kannata murehtia enempää

Tässä siis mukana vielä vapaaratas. Ilman jarruttavaa vaparia tuo paketti rullaisi vielä iloisemmin.

https://youtu.be/YMRb38r1zas

Hieno juttu, että Rexiltä tulossa BD kuumavaha.
    Minulle riittää kunhan se on samalla viivalla Moltenin ja Silcan kanssa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Divi Katso viesti
    Voi.

Ulkona sataa ja pölyää. Eri voiteluaineet kerää kakkaa ihan eritavalla, niissä on eroja niinkuin pölyissäkin. Testipenkki ei kerro näistä eroista.
    Testipenkkiä varten ketju voidaan liata kuivalla tai märällä pölyllä. Ja näin ZFC tekeekin, kuten olisit voinut lukea viestistä johon vaatasit.

Tietysti jos laboratoriossa maantiellä ajmisen simulointiin käytetty pöly on oleellisesti erilaista kuin ulkona, on helppo ymmärtää että testipenkissä menestyjä ei menestykään ulkona. Mutta jos ero silt osin on merkityksetön, en ihan heti osaa arvata miten testimenestys ja ulkona pärjääminen eivät kulkisi edes jotenkin samassa linjassa.

Kannattaa tosiaan lukaista se testi. Just tuota lian keräämistä ZFC pitää tärkeänä kriteerinä ja tuossa uppovahat loistavat. Myös rex on tässä todella hyvä moneen muuhun verrattuna.

K.Kuronen Guest
    Itse en löytänyt ZFC:n sivuilta tarkempaa kuvausta testilaitteistosta: pyöriikö ketju koko testin ajan suorassa vai onko vaihtaminen otettu mukaan?

Omien havaintojeni perusteella voitelun heikkenemisen havaitsee ensin vaihdoissa, erityisesti edessä ja likaisissa olosuhteissa ja jossakin vaiheessa tuloksena on chainsuck.

ZFC:n testissä ajetaan maantiepyörän voimansiirrolla vuorotellen eri välityksillä 50 tai 100 km välein. Venymämittaukset tehdään 150 km välein. Tuossa 2250 km testirupeaman mittaustulokset. Tuossa ei tosin olla saatu normaalin 2250 km ajon aikana juuri mitään tulosta aikaiseksi, koska vahan kiinnittyminen ja voitelukyky on niin hyvä ettei mitattavaa venymistä ei ole tapahtunut. Testiä jouduttiinkin jatkamaan ensimmäistä kertaa 4750 km saakka, jolloin saatiin check measuren keskiarvoksi 0,333.
    Äänekäs ketju oli jo toki paljon aiemmin, mutta se ei välttämättä tarkita että voitelukyky olisi pettänyt.

Kenelläkään tietoa milloin tuo Rexin vaha tulee saataville? Alkaa vahakattilasta jo pohja paistamaan, niin pitänee jotain hankkia tilalle.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    Testipenkkiä varten ketju voidaan liata kuivalla tai märällä pölyllä. Ja näin ZFC tekeekin, kuten olisit voinut lukea viestistä johon vaatasit.
    Luin kyllä. Ja edelleen pölyjä on erilaisia, kuten olisit voinut lukea viestistä johon vaatasit. Samoin on lämpötiloja, ilmankosteuksia, ketjun pinnoitemateriaaleja, ja monia muita muuttujia jotka tuohon vaikuttavat.

Sama asia kuin renkaiden vertailu testipenkissä. Testi kertoo vain eroista niissä olosuhteissa mihin testipenkissä altistetaan. Minkäänlaista yleisesti pitävää konsensusta niistä ei voi päätellä. Toisaalla ihmeteltiin miten maxxis refusella voi voittaa gravel kisan vaikka se on testien mukaan ihan paska rengas, ei rulla ollenkaan. Tässä pätee ihan sama homma, toki ketjuvahan kohdalla mittakaava on renkaaseen verrattuna paljon pienempi, mutta muuttujia luonnossa on ihan yhtä paljon. Labrassa roimasti vähemmän.

Tuohan on juurikin labratestaamisen idea. Eli minimoidaan muuttujat ja sitä kauttaa saadaan vertailukelpoista dataa, jota sitten voidaan koettaa soveltaa oikeassa elämässä. ZFC:n dry contamination ja wet contamination testit on kyllä melko rankkoja, eli se määrä hiekkaa mitä ketjuun työnnetään ei ole kovin vertailukelpoista suomalaisen soratieajelun kanssa. Kerin itsekin tuon myöntää ja ideahan siinä on tehdä testistä niin rankka, että saa eroja testattavissa tuotteissa.

Tämän hetken arvio Rexin vahan julkaisuun on loppukesä-syksy. Reseptit alkaa olemaan jiirissä, sitten on pakkauksien hankinnat ja pitäisi vielä miettiä mitenkä tuotanto skaalataan labrasta tuonne tehtaan lattialle...
    Sprintterin jalat, mäkimiehen nopeus

www.rex.fi/bike

^ Näin olen asian itsekin järkeillyt. Vähän vastaava kuin vaikkapa vierintävastuksen mittaaminen rullalla: ei ehkä sellaisenaan rinnastettavissa "oikeaan elämään", mutta antaa objektiivista suuntaa tuotteiden eroavaisuuksista, joista voi sitten vetää johtopäätöksiä.

Hienoa kuulla, että vahaa saisi vielä tämän vuoden puolella kaupasta! Taidan siis jatkaa tuota nykyistä satsia jollain Bilteman kynttilällä ja odotella syksyyn.

Jaaa, nyt on tämä ukko ihan pihalla... Tähän mennessä olen parafiinia kokeillut siis vain crossariin. Maasturista XTR ketjuihin 0.5% tuli täyteen öljyillä 2227km kohdalla, mikä on mielestäni aika hyvä lukema maastomöyrinnälle. Eikun hyllystä uudet ja pienkonebensalla, kahdella ultraäänellä sekä isopropanoolialkoholilla huuhtelut ja eikun ihan uuteen 100% kovaparafiinidippiin.. Tällä kertaa saavutin jotain mitä en ennen ole. Ketjut todellakin olivat täysin tönköt, hemmetin jäykät dipin jälkeen, vaiika protokolla oli täysin sama, kuin Ultegran ketjuilla...Ketjut vaikuttivat juuri siltä, mitä täällä on hehkutettu . Vastuksettomat... mitä Ultegran ketjut eivät ole crossarissa olleet, eivät tönköt eivätkä vastuksettomat. Tuntuivat raskailta polkea ihan 100% parafinilla alusta alkaen.. Sen jälkeen aloinkin sotkea parafiniöljyä sekaan. Kevensi vastusta, mutta sekoituksissa raja tuli vastaan, kun alko ketjut harmaantua ajossa, eli öljyä meni liikaa... Palasin nyt siis alkupisteeseen uudella 100% kovavahakeitoksella samaa raaka ainetta käyttäen. .... (Crossari on 2x11, mtb on 1x12).

40km maastolenkki uusilla ketjuilla oli kyllä nautinto ja lenkin jälkeen kotipihassa perinteinen sormitesti, eipä jäänyt mitään sormeen. Jos oisin somessa, voisin melkeinpä nuolasta ketjua ja saada videolle monta tykkäystä ......

Sen tässä olen huomannut, että ketju hyvä merkata kummin päin se kulkee pyörässä, tekstipuoli ulospäin ei riitä, vaan myös pyörimissuunta... korvadynolla kuulostaa äänekkäämmältä väärinpäin....

Viikko takaperin vahakylvetin Sramin PC1130 perusketjun. Sain sen vaakasuoraan tangoksi. Sama ei onnistunut Ultegralla vaikka lähellä oli.

Mulla keitoksessa siis vain biltsun kynttilää.

Tänään vaihdoin aiemman hiekoitetun parafiinin tilalle uuden. Puhtaaseen liemeen ketju #1, jonka olin vaihtanut maasturista melko nopeasti pois rahinan alettua, eli ei siis ollenkaan likainen. Kattilan pohjalle varisi muutama kiinteä likakokkare. Seuraavaksi käsittelyyn sorakäyttöpyörän ketju jota en joutanut heti rahinan ilmettyä kylvettämään, vaan olin lykännyt hoitoa Rexillä muutamaan otteeseen. Koko keitos muuttui välittömästi mustaksi

Molemmat ketjut olin esihuuhdellut kylmällä vedellä uä-pesurissa (+kuivaus) ilman havaittavaa lian irtoamista.

Osta moltonin vahaa. Kestää paljon kauemmin, koska on jo valmiiksi mustaa.

Siis minua ei ainakaan haittaa se seoksen väri yhtään.

Lamppu syttyi Väri johtuu jostain

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti

Siis minua ei ainakaan haittaa se seoksen väri yhtään.
    .
    Miten tämän nyt parhaiten muotoilisi?

Ei se väri itsessään kiinnosta vaan se mistä seoksen väri johtuu. Silmin havaittava väri on pelkkä indikaattori. Se ilmaisee että seokseen on joutunut runsaasti pieniä hiukkasia, jotka sitten näkyvät seoksen tummumisena.

Oikeastaan kaikki hyvät ketjun pesemisen niksit pitäisi koota, järjestää ja saattaa kovien kansien väliin. Samaan teokseen voisi kyllä sisällyttää kaiken muunkin uppovahaukseen liittyvän viisauden.
    "Simplify, then add lightness”
    – Colin Chapman

No niin, siitä vaan kirjaa kirjoittamaan

Nyt on ryhdytty vahahommiin eikä paluuta entiseen taida olla. Homma lähti käyntiin aluksi kokeilemalla Rexin Domestiqueta mutta ei se kovinkaan siistiä ollut.
    Rexiä varten putsailin ketjut helpolla mutta hiukan aikaa vievällä tavalla. Muutama litra pinelineä ämpäriin ja ketjut sinne. Huljuttelua ja pari kertaa pesu kuumalla vedellä, riittävän puhtaaksi minun tarpeisiin tuli. Rexi keräsi melko paljon likaa ketjuihin ja rissoihin, siistimpänä pysyi aiemmin käyttämälläni tf2:sella.
    Tämä johti siihen että muutamat ketjut ämpäriin ja Rambovahalta ketjuraetta tilaten. Ekan vahauksen tein vesihauteessa olevan vanhan koiran juomakipon avulla(v***u mitä leikkimistä). Toista kertaa varten kävin hakemassa induktiokeittolevyn ja jo rupesi homma toimimaan. Kattila levylle, pikkuteholla vaha sulaksi ja pienimmällä juuri sopiva lämpötila että vaha pysyy juoksevana.
    No nyt toisen vahauskerran jälkeen ajettu maantiekonkelilla Saimaa cycle tour + n.120 km. Siellä Saimaalla muutamia tunteja sateessa. Soratievehkeellä noin 350 km takana pääasiassa kuivaa ja pölisevää soratietä, pari sadekuuroa mutta ei mitään kunnon kuralenkkiä vielä koettu. Täpärillä tullut paljon vähemmän kilsoja mutta sillä muutama kunnon mutaralli takana. Kylmällä vedellä pessyt pyöriä tarpeen mukaan ja kuivannut ketjut pesun jälkeen vanhalla t-paidalla joka on kuivauksen jälkeen puhdas, eli ei kerry eikä irtoa mitään ketjuista. Noiden kilsojen jälkeen ei minkään pyörän voimansiirto kaipaa vielä uutta käsittelyä. Voipi olla että jokin parempikin aine löytyy mutta luulen että itse käytän tätä useamman vuoden, vaikuttaa melko riitoisalta.

Mikä on tämä rambovaha ja mistä saa?
    Verkkosivut löysin mutta sielä näytti olevan vaan suksimistarvikkeita.

edit: löytyikin mäkihyppytuotteen alta.

Vahalla (=biltsun kynttilä) ajettu nyt toista tonnia. Paria ketjua käytetty. Toisen ketjun keitin uusiksi 500km jälkeen. Toisella taisin ajaa vain n. 300km kun löin senkin tänään kattilaan.

Aloitin operaation huuhtelemalla molemmat ketjut kuumalla vedellä. Molemmista irtosi niin paljon mustaa möhnää, että päätin heittää molemmat ketjut tärpättiin. Aika tummat keitot tuli kolmella kierroksella.

Molemmat ketjut olivat uusia ja putsattu Molttonin vinkein, siten, että vika tärpätti oli puhdasta. Lisäksi ketjun kylkiin oli kertynyt tummaa möhnää ja samaa on takapakan hampaiden kyljissä.

Kerääkö Molttonit ja muut brändivahat yhtään, siis yhtään, moskaa ketjuun ja rattaisiin? Vai onko tuo vaan merkki ei-niin-laadukkaasta vahasta? Vai jäikö ketjun putsaus kuitenkin vaiheeseen? Toisella ketjuista ajoin siis n. 500km ja keittelyn jälkeen 400km. Ei kitinöitä mutta rallatusta kylläkin.

Uteliaisuudesta kyselen, onko ketjun oikein hyvään puhdistamiseen olemassa vähemmän myrkyllisiä tapoja kuin tärpätissä/tinnerissä/bensassa/tms. uittaminen? Jos joskus innostuisi harrastamaan ketjun voitelua muuten kuin nykyisellä systeemillä (=vesipesu pikkupainepesurilla ja harjalla + rätti/korjaamopaperi + Rex Domestique), mutta ei huvittaisi aiheuttaa ongelmajätteitä omaksi ja ympäristön riesaksi. E: tai ei ehkä tule näistä ketjujen rasvakeitoista innostuttua, mutta jos haluaisi muuten vaan puhdistettua joskus oikein viimeisen päälle hyvin.

Viemärikelpoisia pesuaineita löytyy autojen esipesuaineista kuten vaikka Autofoam, Korrek PP Clean, Motox, Telimax jne. Vahvoilla seoksilla ja kuuman veden kanssa nämä on tehokkaita aineita irrottamaan likaa ja öljyjä, ei tärpätin tai muiden maaöljytisleiden veroisia mutta toimii ihan ok.
    Kylätason pyöräilijä

Samanlaisia aiheita

1. Eturattaiden / kampisarjan vaihto (Tiagra triple 9-speed vs. 10-speed)
    By juha_snow in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 10
    Viimeinen viesti: 07.07.2018, 18.22
  2. Alfine 11-speed
    By mako in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 80
    Viimeinen viesti: 08.08.2016, 21.00
  3. Continental Speed King 2
    By VSS in forum Renkaat
    Vastaukset: 5
    Viimeinen viesti: 29.10.2015, 22.45

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja