GiantGarminElectrobikeHepha
Sivu 67 / 74 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 17 57 65 66 67 68 69 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.981 - 2.010 / 2209

Aihe: Vanhusten aikaraudat - puhelin ei ole kello

Näin kellotonta toi swatchomega vois kiinnostaa. Vinkatkaa te skenee seuraavat, koska niitä sitten tulee taas myyntiin, jookos?
    - Heroes are ordinary people in extraordinary situations doing the right thing -

Ite taas tykästyin räikeisiin väreihin, tuskin tulen tuota uutena ostamaan, mutta hypen laannuttua kun ihmiset myyvät ostokrapulassa noita pois niin voisin harkita

Hesarin juttu arvokelloista (maksumuurin takana...) https://www.hs.fi/kuukausiliite/art-2000008598726.html

Mielenkiintoista tarinaa, miksi esim Geneve on "kellopääkaupunki"

Kun uskonpuhdistus levisi 1500-luvulla, uudistuksia alkoi johtaa Genevessä ranskalaissyntyinen Jean Calvin. Hän päätti tehdä kaupungista kristinuskon mallitilkun. Se tarkoitti tiukkoja kieltoja. Ei tanssia! Ei uhkapelejä! Ei kapakoissa liehumista! Ei kiroilua!

Myös turhan koreilun piti loppua. Ei koruja!

Kielto iski erityisen kipeästi kaupungin kultaseppiin. Heiltä mureni elinkeino.

Samoihin aikoihin myös Ranskassa kiehui. Maan protestantteja, hugenotteja, vainottiin väkivaltaisesti. Osa pakeni Geneveen. Joukkoon mahtui monta etevää kelloseppää.

Miten mahtoi olla kellojen laita? Ne sentään kelpasivat Calvinille. Olivathan ne käytännöllisiä.

Hugenotit jakoivat taitonsa työttömiksi jääneiden kultaseppien kanssa. Niin Genevestä alkoi kehittyä kellokaupunki.
    - Heroes are ordinary people in extraordinary situations doing the right thing -

Mä olen vähän miettinyt tuollaista yllämainittua muovi-Omegaa. Joko itselle tai tyttärelle lahjaksi. Josko ne eivät enää värjäisi.

Mulla on itsellä käytössä kaksi kelloa (plus Polar joka normaalisti aina kädessä). Vedettävä Stowan Flieger ja automaatti Seiko. Useamman vuoden olen lisäksi miettinyt Seikon suklaria. Yhtä tiettyä vajaan tonnin mallia erityisesti mutta just nyt on sellainen tilanne että pitäisi ennemmin säästää kuin ostaa turhuuksia kuten kelloa. Ja tätä mallia mitä olen miettinyt ei välttämättä enää esim vuoden päästä saa. Ehkä hyvä niin. Jollain tavalla Sinnin kellot kiinnostavat myös mutta ovat hieman kalliimpia. Ja pukukelloksi (joka mun Seiko jo on) jos jonkun ostaisin / haluaisin jollain tavalla edes järkevän hintaisista niin muistaakseni noin kahden tonnin hintainen saksalaisen Glashütten valkotauluinen malli houkuttelisi. Olen sen muistaakseni linkittänyt joskus tähän ketjuun. PItäisköhän kaivaa esiin ja ihastella itsekin edes kuvina

Tämä kelloasia on tosi jännä silleen, että välillä tulee asiaan himo ja kelloa / kelloja käy kyttäämässä usein. Sitten taas menee kuukausia tai puoli vuotta ettei kiinnostusta liiemmin ole. Siinä mielessä nyt kun tilanne ei ole ns. huono niin ei tuota Glashütteäkään kannattaisi alkaa googlemattamaan.

Tämä Nomos Glashütte se tais olla. Edelleen mun makuun hieno mutta ei alkanut heti himottamaan uudelleen hirveästi. Onneksi.
    https://nomos-glashuette.com/en/tang...angente-38-165

Ei mulla tullut ajatuksia. Kädessä Seiko ja liikkuessa Polar. Enempää en tarvii. Tissot kvartsikellokin ollut pysähtyneessä tilassa (paristoa vaille) jo kuukausia kun ei sille ole käyttöä.

Toisaalta aina kun Shimaani on linkannut jotain kickstarter -kelloja on tullut pieni himo. Etenkin joku titaanisuklari tms. houkuttaisi.

Tai vaikkapa exp/mil-tyyppinen kompassikehällä, vaikka tämä Boldr

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tommi2 Katso viesti
    Samalla kellolla halkojen hakkuu, saunomiset (jos nyt kelloa pitää , esim. uimahallissa), ojankaivuut...
    Itsekin haavelin mekaanisista, mutta päätin jättää ne sivuun. Olen niin hajamielinen ja unohtelevainen ihminen, että kellon vaihto tilanteen mukaan ei onnistu. Kellon pitää kestää sen mitä kantajansa.

Mutta sain huollosta sen mun perimäni Camyn, ja parissa juhlissa sitä jo pääsin käyttämään. Ja olihan se mulle uusi kokemus, oikein kultainen pukukello. Ja nyt samalla jotenkin tajusin sen koko idean. (vaikka en kyllä käytä pukua edes joka vuosi )
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.

saako älykellosta satikutia vai hyväkstty joihinkin tapauksiin? halpis tissot, certina ja pari muuta alkaen-hintaa on mekaanisena patterilla.
    "Stop being a little baby and get up. Life is pain. Get used to it!"

Herättikö mitään ajatuksia? No ei sitten, jatketaan hiljaisuutta
    Mulla ei ole ollut hirveästi asiaa tänne sen jälkeen, kun kutakuinkin tasan kolme vuotta sitten viiskytvuotislahjoin itseäni sillä neo-vintage Seamasterilla. Se oli niin nappi hankinta, että kellospeksailu loppui tyystin. Mulla on muutama eri värinen Wrist Icons -nato siihen, jotka on pääasiassa käytössä lähinnä käyttömukavuussyistä ja alkuperäisen metallirannekkeen kanssa se menee tarvittaessa puvunkin kanssa, kun 2000-luvun Seamaster on aika siro ja diskreetti tool watchiksi. Ranteessa se on mulla käytännössä 24/7 lukuunottamatta urheilua ja saunomista, mutta asun kerrostalossa ja teen siistiä sisätyötä enkä esim. hakkaa halkoja päivittäin.

Tai sen olisin tietty voinut käydä raportoimassa, että vuosi sitten keväällä siitä katkesi jousi. Käytin sen huollossa Kaapelitehtaalla Watch Service Finlandilla. Jouset on kulutusosia, joten sen katkeamisessa ei sinällään ollut mitään erikoista, mutta koneisto oli ihan kuiva, joten oli hyvä, että jousi katkesi ja kello piti sen vuoksi huollattaa, muuten olisi voinut tulla kulumaa ja isompi remppa. Kello myytiin mulle huollettuna, mutta taisikin siis olla ”huollettu”. Joitain sekunteja/viikko se olikin alkanut jätättämään eli hälytyskellot olisi ehkä saattanut soida. Nyt käynti on huollon jälkeen asettunut n. +5 sekuntia/viikko tasolle. Kaapelitehtaalla huolto sujui nopeasti, työn laatu oli ilmeisen hyvää ja 1120-kronon huolto ei ollut ihan koaksiaali-Omegojen kallista. Rungon ja rannekkeen pyysin jättämään ennalleen, koska pieni patina kuuluu asiaan. Huollon hintaan se ei tainnut vaikuttaa eli samaan rahaan olisi saanut myös kuoren ja rannekkeen kiillotuksen.

Pari aikaisemmin mulla käytössä ollutta automaattia (Edox C1 Date 200 ja Longines HC) jäi tyystin vaille käyttöä ja ne pitäisi varmaan myydä pois, mutta pitäisi jaksaa päättää, että myynkö halvalla huollattamatta niitä vai pitäisikö ainakin Longines huollattaa ensin ja myydä vasta sitten. Kun ei ole kokemusta kellojen myynnistä, niin en tiedä kumpi tapa olisi järkevämpi. Edoxista tuskin montaa sataa saa edes huollettuna.

Kuva jostain viime kesältä:

“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Jos kelloa myydään huollettuna ilman eriteltyä kuittia josta ilmenee tehdyt työt, se ei ole huollettu. Vastaan on tullut "huollettuja" kelloja, joihin on tehty tiiviyskoe, kuoren kiilloitus tai jtsp. Asia joka kannattaa ostaessa varmistaa, mieluiten täyshuolto merkin valtuuttamalla sepällä. Kustannus itse teettämällä ei toki mikään tilit tyhjentämä, mutta antaa mielenrauhan esim. vesivahinkoja, tahi kuivana (öljyt) käyttöä varten.Tällöin rahanmeno syvempi.

Mietin vaan että kuinkakohan monta kertaa Christopher Walken joutui vetämään tämän monologin kameralle ennen kuin tuli hyvä: https://www.youtube.com/watch?v=YFtHjV4c4uw

Ajatelkaa minkälainen kertomus olisi ollut jos rannekellon sijasta olisikin ollut kännykkä.
    "Simplify, then add lightness”
    – Colin Chapman

Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Mulla ei ole ollut hirveästi asiaa tänne sen jälkeen, kun kutakuinkin tasan kolme vuotta sitten viiskytvuotislahjoin itseäni sillä neo-vintage Seamasterilla. Se oli niin nappi hankinta, että kellospeksailu loppui tyystin.
    Noi Seamasterit on kyllä hienoja. Itsellä myös speksailu loppui aika lailla tähän

Näitä ei oikein viitsi huollattaa muualla kuin tekijällä.
    Urheilua ja ulkoilua kuvina IG: mikkopiispa

Eipä niitä muovi moonwatcheja näytä olevan saatavilla vaikka piti olla ihan massatuote.

Olisko se luvattu massojen saatavuus vasta tuloillaan. Harkitsen kyllä ostavani itselle tai tyttärelle lahjaksi. Mutta vaikea päättää väriä. Kesäksi joku räikeä olis kiva.

Sain juuri työkaverilta tuollaisen halpis-Seikon kun oli kysellyt mihin nää laitetaan kiertoon. Sanoin että anna mulle. On kuulemma yhtäkkiä alkanut edistää 3 min/vrk.

Noh, katsotaan keksiikö tuolle käyttöä.

No ei pentele, olipa sopiva kohta olla paikalla.
    Ei muutaku takakansi varovaisesti auki, huolella ettei kierteistä joudu roskaa koneistoon, varovainen suhaus vaikka lukkoöljyä sisuksiin, toivon mukaan ei tauluun saakka mene.
    Tyyliin sopiva nahkahihna ja käyttöön. Ellei halua käyttöön, niin sitte kovalla hinnalla myyntiin!

Sata syytä voi olla, mutta veikkaisin koneiston kuivumista, öljy voitelee tuon käymään aikaa...

Ei ku katoppa, heiluri ei tee enää täyttä matkaa ja askel nopeutuu.
    Voimat hyvin pieniä noille akseleille mekanikasta riippumatta.
    Seurasin seppää pajassaan läheltä ahjon ja alasimen ääressä lapsena, he.

Joo kello täytee öljyä ja kalliilla myyntiin huollettuna……… se tuntuukin olevan monesti tapana. Jos myyntii meinaa niin tehkää ostajalle palvelus ja myykää ”huoltamatta”.

Moon swatchin lasikke muovis niin saa varmasti naarmuttomaksi käsiteltyä. Ei siitä kyllä varmaan rymyks sitten ole jos kovin helposti naarmuuntuu. Kovasti ihmetyttää jälkimarkkinoiden tonnien hinnat näissä, maksaako joku oikeasti..

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sambolo Katso viesti
    Eipä niitä muovi moonwatcheja näytä olevan saatavilla vaikka piti olla ihan massatuote.
    Meillä "saatavilla" parissa Swatch-kaupassa, en ole käynyt katsomassa onko niitä oikeasti siellä vai meneekö ei-oon puolelle.
    "Haluutsä tän heti vai tehdäänkö tietokoneella?"

Nickname Guest
    Etsin vanhaa kelloani tuloksetta kun olisi reissu edessä ja en haluaisi kantaa puhelinta taskussa kokoajan, muilla asioilla sitten ollessa huomasin että "ai tässäkin kaupassa myydään kelloja" nappasin siitä hyllystä yhden ja tadaa, aito Clas Ohlson Ab ovh.24,95 sis. ALV:n, ranneke melkein aitoa nahkaa.
    Meikäläisen käsi kuvassa ei tee oikeutta tälle komistukselle. (valokuvatopicista voi käydä zoomailemassa mille se oikeasti näyttää.)

^Hieno panerai

Mä olen yhden tollasen saanut käymään aikaa demagnetoimalla.
    Valmistajan mukaan Seiko on "rokotettu" tuon tarveta vastaan.
    Luulen tässä esillä oleva kellon toimivan vielä ihmisiän, tai ainakin mitä siitä vielä jäljellä.
    No automaattia ei halonhakkaajan ranteeseen.

Halppiskellotkin kuten tämä, on ruostumatota terästä rungoltaan, sen ei pitäisi magnetisoitua?
    Saatan astua syvemmälle miinaan, kun kellot eivät ole kovin vahva alue.

Ilmaiseksi saadun kellon omahuolto pienellä voitelulla ei ole iso vahinkoriski. On tuolla onistunut useamman kellon henkiinherätys, kun patterinvaihdon jälkeen ei ole lähtenyt käyntiin ennen tuota öljyjuttua. En kertaakaan tosin ole automaattikoneelle tuota tehnyt, mutta enemmänhän siellä rattaita ja tahmaavia akseleita on kuin kvartsikoneistoisessa.

Samoin liikun tietämykse kartan ulkopuolella valkealla alueella. "Joitakin vuosia" sitten käyttökelloissakin oli takakannessa stanssattuna Antimagnetic, joten kuvittelin tuon olevan ihan selvä tänään, vaikka ei tuota korostettaisikaan. Tämän päivä kentät taitavat olla yleisempiä ja vahvempia ja ohittavat rungon muodostaman Faradayn häkin. Selailin kalliimpia Seikoja ja vain harvassa automaatissa luvattiin kestävä jotain yksikköä yli neljä tuhatta.
    Molemmat jouset automaatissa, ainakin halpakelloissa, ovat terästä joka magnetisoituu kun riittävästi kenttää.

Mekaanisissa kelloissa on aika tarkkaa mitä voitelua laittaa ja minne. Eipä noihi seikoihi toisaalta maksa maltaita vaihtaa koko koneistoakaan, tosin niissäkin hinnat nousussa.

Totta mutta molemmissa hammasrattaita ja niillä akseleita, lukkoöljy tai aseöljy pysyy juoksevana pitkään.

Paras tapaus oli enoni kello, johon hän oli käynyt vaihdattamassa pariston. Kello kädessä hän murehti, kun se ei ollut lähtenyt käyntiin ja olivat suositelleet huoltoa, joka tietenkin maksaisi. Miehellä oli jo ikää 86 v tienoilla ja minimalistina maksaminen oli myrkkyä hänelle monessa muussakin asiassa. Sanoin hänelle, että seuraavalla käynnillä laitetaan kello käyväksi. Viikon päästä menin uudelleen pieni lukkoöljypurkki mukana. Kello avattiin ja suhautettiin öljyä varovasti koneistoon. Takakansi kiinni, ei tapahtunut mitään! Hetken siinä pyörittelin kelloa, nupista viisareita ja älähän mitään, käyntiin lähti ja kävi oikeaa aikaa enoni kuoleman jälkeenkin vielä kolmen vuoden päästä.
    Halvahkoille käyttökelloille joita ei oikein ole järkevää huollattaa liikkeissä, tämä on paikallaan. Automaateille en ole tehnyt, kun ei noita ole ollut, siistimpää hommaa kuin pyörän huolto!

Jotain hain äidin kaapeista jota en tieten löytänyt mutta löysin taskukellon jonka olemassa olosta mulla ei mitään tietoa. Omega ja kellonperätkin vielä sekä orkkislaatikko.

Kun takakannen avaa niin 0,800 ja sarjanumero 5696912. Seuraavan kannen alta löytyy koneisto ja siinä 4918528. Ei oo elossa ketään jolta vois kysyä, luulen että kyseessä on isän isäni kello tai voihan olla äidin isänkin. Koitin kuukkeloida ja 20-luvulta peräisin?

Muuten käy ihan oikeata aikaa, pikkasen jätättää.
    I väntan på ännu dåligare tidet

Vaikka mitään en aiheesta tiedä, niin silti päättelen että öljylaatua tärkeämpi juttu on se oikea öljyn määrä. Ja ne oikeat paikat.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •