Terve kaikille! Tästä lähtee mun ensimmäinen (muttei toivottavasti viimeinen) viesti foorumille:
Edellisellä maantielenkillä huomasin hankaavaa ääntä takapyörästä. Ajattelin että jarrut hieman laahaa enkä viitsinyt pysähtyä tutkimaan sen tarkemmin, kun oli hyvä vauhti päällä. Kotiin päästyäni tutkin tarkemmin ja kävikin ilmi ettei ääni tullut jarruista. Sen sijaan renkaan kylki oli päässyt hinkkaamaan takahaarukkaa vasemmalta puolelta. Niin renkaan kylki kuin haarukka olivat kärsineet hieman. Renkaasta alkoi jo pintakerros kuoriutua ja haarukkaan oli tullut pieni lovi.
Otin molemmat kiekon irti ja rihtasin ne, sainkin hyvin suoriksi. Takaisin laitettuani huomasin kuitenkin että takakiekko on edelleen hyvin, hyvin lähellä vasenta haarukkaa; väliin jää alle milli tilaa, ja testilenkillä kaarteissa rengas otti jälleen runkoon kiinni. Otin uudelleen irti ja tarkistin dishin, joka vaikutti olevan lähes tarkalleen keskellä (ilman "oikeita" työkaluja mitattu, nähdäkseni oikein kuitenkin). Kokeilin myös asettaa takakiekon väärin päin, eli pakka vasemmalle, ja myös tällä tavalla asennettuna kiekko on lähes tismalleen yhtä lähellä vasenta haarukkaa kuin oikein päin asennettuna. Seuraavaksi tarkistin rungon suoruuden
tämän narutestin avulla, ja huomasin että vasemman ja oikean puolen ero on n. 4 mm, vasemmalle puolelle jääden isompi väli narun ja rungon välille. Eli runko on hieman epäsymmetrinen.
Kyseessä on hiilikuiturunkoinen maantiepyörä jonka olen omistanut jo viitisen vuotta. Quick release -akseli, Shimano 105-osasarja (2x11). Kaupassa alle oli laitettu 23-milliset kumit, mutta viimeiset pari-kolme vuotta olen käyttänyt 25-millisiä. Kiekon laakereissa ei tunnu välystä. Jos oikein muistan, takakiekko on alusta alkaen ollut hieman "off-center", joskaan en ole siihen aiemmin kiinnittänyt huomiota sillä siitä ei ole tätä ennen ollut haittaa.
Sitten kysymyksiin: ensinnäkin kiinnostaa mikä tämän heiton on mahdollisesti nyt aiheuttanut? Miksi ongelma ilmenee vasta nyt? Onko runko antamassa periksi? En ole huomannut halkeamia tai muuta omituista rungossa, ainoastaan tuon neljän millin heiton.
Ja toiseksi se tärkein: kuinka ongelman lähtisi fiksaamaan? Olisiko esim. mahdollista jotain välikappaleita käyttäen siirtää keskiötä oikealle pari milliä? Hieman paksumpi lukkomutteri vasemmalle nykyisen, ohuemman tilalle? Tällöin dishin joutuisi toki siirtämään saman verran, eikö?
Olisi kiva saada ongelma ratkottua jo viikonlopun aikana. Toivottavasti tähän löytyy joku helppo fiksi jonka pystyn hoitamaan itse, muuten käyn alkuviikosta näyttämässä ammattilaisille.
Kiitos jo etukäteen jeesistä!
Edit:
täällä vielä kuva haarukasta ja kiekosta.
Kirjanmerkit