130/90 on kyllä siinä tyydyttävän rajoilla. Mulla on pidemmän ajan keskiarvo 120/74. Ja olen ylipainoinen enkä syö kovinkaan hyvin suositusten mukaan. Kalaa ehkä kerran viikossa. Alkoholia eikä tupakkaa kulu lainkaan.
Mutta siis, olen syönyt vpl:iä (verenpainelääke) varmaan parisenkymmentä vuotta. Pitkään meni, että paineet oli lääkkeistä huolimatta korkealla. Yritettiin jopa beta-salpaajia, mutta niistä luovuin, kun alkoi v*tuttamaan se, ettei syke noussut treenatessa. Niin kuin ei pitänytkään. Kunnes sitten mulla vaihtui lääkäri - ihan vahingossa - ja tämä uusi lekuri totesi, että niissä kahdessa lääkkeessä, mitä minulle oli määrätty, on sama vaikuttava aine. Toinen lääke vaihdettiin sitten uuteen ja sen jälkeen on paineet pysyneet kurissa.
Ja mulla on suvussa taipumusta korkeaan verenpaineeseen, sekä isällä että äidillä, kuten myös veljellä (BMI luokkaa 20). Broidilla yläpaine saattaa välillä alkaa kakkosella, kun ei nyt niin jaksa seurailla lääkitystä.
Mut siis joo, suosittelen vaikka toisen mielipiteen hakemista joltain toiselta lääkäriltä. Mulla on tällä hetkellä lääkkeinä Amloratio ja Losatrix.

Lainaa viestiä vastauksessa
Kirjanmerkit