MPMessutGiantGarminElectrobike
Sivu 45 / 53 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 35 43 44 45 46 47 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.321 - 1.350 / 1563

Aihe: Porvoon kuvarastit

Olipa hämmentävän täpärällä tällä kertaa kumpi ehtii. Olisit ilmeisesti voittanut reilusti jos olisit jäänyt kahville laittamaan rastikuvaa.

No niin oli. Olin siellä noin neljältä. Tykkään laittaa kuvat kotona tietokoneella ja jos olisin ajannut suoraan kotiin, enkä mennyt kylään Pappilanmäelle, olisin voittanut, mutta hyvä ja oikeesti parempi näin.

[IMG]blob:https://imgur.com/6184ee07-54e6-4f46-91fd-baaaf7357c81[/IMG]

Uusi:

Saattoi olla ascomm, joka ajoi vastaan Fallaksentietä kun tulin Hinthaaran suunnasta...

Niin tai näin, toiseksi jäin...mikä on aina hienoa asia, koske silloinhan kuvarastiketju ei voi missään nimessä olla henkitoreissaan

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    Saattoi olla ascomm, joka ajoi vastaan Fallaksentietä kun tulin Hinthaaran suunnasta...
    Niin tai näin, toiseksi jäin...mikä on aina hienoa asia, koske silloinhan kuvarastiketju ei voi missään nimessä olla henkitoreissaan
    Mikäli en ihan unessa ajanut, niin mua vastaan ei tullu kyllä ketään....

Minun kokemukseni on että mitä vähemän vastaantulevia fillaristeja on, sitä todennäköisimmin huomaa jokaisen heistä Eli jos et muista kippurasarvikuskin tulleen vastaan, et ollut näkemäni kuski.

Ei se ollut oikeastaan edes arvaus, enemmänkin sellainen toteamus että se oli eräs mahdollisuus eikä edes erityisen suuri, vaikkei niillä teillä perjantai-iltaåäivisin kovin valtavaa määrää fillaristeja liikkuisikaan.

Mä en maastopyöriä tunne enkä yleensä kiinnitä niihin huomiota edes sen verran että osaisin jälkeenpäin sanoa minkä värinen näkemäni pyörä oli. Vastaantulleesta kuskista osaan sanoa vain sen ettei hänellä ollut minkään tuntemani seuran ajoasua

Sen kyllä varsin useinkin muistan missä joku ajoi vastaan. Nyt kohtaaminen osui Fallaksentien ja Tervakummuntien risteykseen; oikeastaan ehdin kääntyä juuri ennen, joten kohtaamista ei kirjaimellisesti tapahtunut. (Piipahdin Boskärrintien päässä tsekkaamassa oliko muistiin jäänyt mitään siitä kun joskus cyclocrossarin hankittua olin innostunut "löytämään" reittejä ja olin kuvitellut voivani ajaa radan vartta Haksinniityntielle...)

PS Uusi rasti ei Porvoota lähinnä vain maantielenkkifillaristin näkökulmasta tuntevalle tuo mitään mieleen, ei edes arvausta - mutta uskon että nimenomaan siksi se voisi ja sen pitäisi herätellä porvoolaisia foorumifillaristeja ja saada heitä palaamaan tämän mainion harrastuksen pariin aktiivisina ja runsaslukuisina!

Jos nyt yhtään luulen tietäväni missä uusin rasti on, niin jos joku sen tietää, niin Firlefanz. Eli tässä on nyt mahdollisuus, että hän esittää tietämätöntä ja antaa jollekkin toiselle oikeasti mahdollisuutta hakea rastia tai hakee vaivihkaa rastin jonkun rastille pyrkivän edestä. Ehkä just jälkimmäisestä johtuen on sellainen tunne, että jos lähden rastia hakemaan jään taas auttamattomasti kakkoseksi.

PS. Voihan olla, että kyseinen Beachvolley kenttä on tosin ihan jossain muualla kun ajattelen.
    "GRAVEL IS THE SALT OF LIFE." - Ari Vatanen

Toiseksi jäämisen kurjuus ja ihanuus kuuluu kuvarastipyöräilyyn yhtä olennaisesti kuin kirimiehell maailkameran kuvan perusteella häviäminen tai mäkimiehelle putoaminen vimeisellä kilometrillä. Jos siihen ei ole valmis tai ei sitä kestä, ei pidä leikkiin ryhtyä! Ja hyvä lenkki siitä aina tulee, vaikka joku veisikin rastin.

Tottakai minäkin voin tehdä valistuneen arvauksen tai jopa onnistua löytämään hyvinkin todennäköisen paikan käytäämällä oikeita hakusanoja, mutta minkäänlaista pyörän selästä tehtyä havaintoa minulla ei ole sen enempää jlajinmukaisesa beachvolleykentästä kuin jonnekin puuhatusta asukasyhdistyksen tms puulaakilentieskentästäkään.

Voin kyllä jättää kertomatta että tiedän paikan, mutta sillonkaan en väittäisi etten sitä tiedä tai yrittäisi uskotella ettei minulla ole rastista harmaintakaan aavistusta.

Huomenna on hieno päivä fillarilenkille!

Sunnuntai todella oli hieno päivä fillarilenkille, Ja kuten usein maantiekaudella käy, oma lenkkini suuntautui Porvooseen - ja kun huomasin ajavani Tolkkistentietä, tein pienen koukkauksen Jääkiekkotielle. Mutta jos pikainen vilkaisuni kertoi totuuden, ei tuommoista rastikuvassa näkyvää jätepuutavarakasaa ollut jäähallin takana eikä tien toisella puolella hiekkakuoppaplotissakaan.

Joten rastia kannattanee etsiä muualta. (Ja jos minun olisi pitänyt katsoa tarkemmin, ascomm voi varmaan kuvarastijännitystä pahemmin pilaamatta vijata jotain sensuuntaista...)

PS Tempollekin jää nyt ainakin viikon verran aikaa tsekata mahdollisia beacvolleykenttiä ilman stressiä siitä että joutuu huomaamaan että rasti onkin haettu hänen vielä ajaessaan

Yritin. Ei ollut Kodderviken, Haikon kartanon kenttä, kumpikaan Kokonniemen kentistä, eikä Ilola. Ei riittänyt jaksut graveloida sieltä Vanhamoision kentälle eikä koukata Hasselholman rannalle (ennakkotietojen mukaan nurmikenttä).

Mun osalta ainakin näin kaukaiset rastit jäänee tauolle ainakin juhannukseen asti.

Rastia kannattaa etsiä Porvoon länsipuolelta. Kenttä on hyvinkin näkyvällä paikalla ja mm. maantiepyöräilijät ainakin näkevät sen ohi ajaessaan väkisinkin.

Eräs maantiepyöräilijä olisi siis tänään ehkä nähnyt sen paluumatkallaan, jos ei olisi unohtanut missä kentän näköinen oli kartalla, olisi löytänyt sen sieltä uudestaan tai olisi edes tässä tilanteessa ajanut vaan suoraan, eikä lähtenyt ihme sivutiekierrokselle paikkaan jossa mitään kenttää ei ollut…

Tulkitsen ylläolevaa vihjettä siten että kenttä sijaitsee jonkin pääkaupunkiseudun maantiepyöräilijöiden suosiman tien varrella eli kun lähtee ajamaan joko Saksalan ja Monnikylän suuntaan, Kuninkaantietä tai Helsingintietä, osuu oikeaan.

Maantiepyöräilijät ajavat varsin usein vain eteensä, stemmin tai edessä ajavan takapuoleen (kuten sanotaan, vaikka katse onkin ylempänä) tuijottaen, joten en ole ihan varma mitä tarkoitettiin sillä että kentän näkee väkisinkin. Sitä että se sijaitsee jonkin mutkan ulkokaarteella?

No, tänään(kin) taidetaan käydä Porvoossa ja ajaa kahta yllämainitsemistani kolmesta tiestä. Täytyy muistaa pyytää ajokaverien silmiä avuksi

PS Porvoon rastien sääntöihin ei slloin joskus kun ne laadittiin tullut pykälää maksimietäisyydestä - joka on yleensä 10 km lyhintä ajoreittiä - rastien välillä. Puuttuvan Porvoon vaakunan rasti taisi olla jotain 16,5 km edellisestä, mutta sitä ei kaikeksi onneksi tarvinnut hakea kuin hyvin rajalliselta alueelta En nyt väitä enkä edes luule että nyt ollaan etäämpänä, mutta kokemuksesta tiedän että rastin hakeminen (silloin kun sitä ei ole tunnistanut) voi olla aika turhauttavaa puuhaa, jos alue kattaa koko entisen maalaiskunnankin. (Ja ihan perseestä on jos on käyttänyt aikaa rastin etsimiseen "kohtuulisella etäisyydellä" entisestä ja sitten osoittautuu että olisi pitänyt hakea kokonaan toiselta puolelta Porvoota...)

Vihje siitä että maantiepyöräilijä ei voi välttyä näkemästä rantalentiskenttää piti paikkansa, se on myönnettävä. Kuninkaantie tekee siinä pienen, hyvin loivan S-mutkan, joka tuo kentän näkyviin kuin tarjottimella. Ja heti kun kentän näki, tajusi että sen on nähnyt ja huomannut ennenkin, ihan saakutin monta kertaa Mutta selitys muistamattomuuteen lienee se tavallinen: ei semmoisessa kentässä ole mitään niin outoa, poikkeavaa tai eriskummallista että se jäisi mieleen sen kummemmin.

Rasti 89 oli siis Hinthaaran kyläyhdistyksen (Hindhår byförening) rantalentiskenttä Mustijoen rannalla:

(Jätepuutavaraa veikkaan kasatun juhannuskokon rakentamista silmälläpitäen.)

Uuteen rastiin oli ideakin, mutta siinä kävi kuitenkin niin kuin usein ennenkin: rastiksi tuli mikä tuli, kun joku oli keksittävä:

Firlefanz muokkasi tätä : 08.06.2022 at 10.26

No niin, hienoa, että rasti löytyi.
    Ja mitä tulee juhannuskokkoarvailuun niin aivan oikein arvattu. Meillä on perinteisesti Porvoon suurin (ja taitaa olla jopa suosituin) juhannuskokko.

BTW: En malta olla mainostamatta, että ensi lauantaina tuolla kentällä pelataan jo perinteeksi muodostunut "avoimet kylät" -päivän rantalentisturnaus.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    Rasti 85 oli siis Hinthaaran kyläyhdistyksen (Hindhår byförening) rantalentiskenttä Mustijoen rannalla:
    Hinthaaran kenttä on rasti numero 89. Porvoon kuvarastikartta

Kai minä sen tiedän kun itse sen kartalle laitoin ja ihan oikealla numerolla Miten lie sitten viestiin lipsahti väärä numero No, nyt se on joka tapauksessa korjattu. kiitos huomautuksesta!

Bussipysäkki Kulloossa. Rasti 90. Taustalla oleva rakennus on Kulloon kyläkirkko / Kullo bykyrka, joka oli rastina (65.) kesällä 2021.

Bussit ovat ihan kivoja, mutta olen aina tykännyt enemmän junista.

casanova muokkasi tätä : 09.06.2022 at 00.01 Syy: karttalinkki, tiedot, höpöttely

Haluan ilmaista iloni siiä että nyt rastit vaihtuvat siihen tahtiin mihin Itä-Uudenmaan pyöräilyolosuhteet antavat kaikki mahdollisuudet ja mihin seudun pyöräilyperinteet suorastaan velvoittavat meitä pyrkimään

(Saataisiinpa vielä edes hiukan suurempi prosentti foorumia seuraavista fillaristeista ymmärtämään että muu kuin puhdas arkipyöräily on jo itsessään niin älytöntä hommaa ja vain jotain sisältöä pieneen elämäänsä turhaan etsivien ihmisten puuhaa, ettei kuvarastien hakemisen kaltainen hölmöily voi kenenkään kohdalla tilannetta tai muiden ihmisten käsityksiä enää pahentaa...)

Ajattellin ensin laittaa enemmän Palokunnantien suuntaan otetun kuvan, jossa kyläkirkkoa ei olisi näkynyt, mutta tuumasin sitten että se ei vastaisi sitä (usein esittämääni) näkemystä siitä että ihanteellinen rastikuva näyttää rastin nimenomaan (jotain tietä tai miksei joskus polkuakin) ajavan fillaristin näkövinkkelistä.

Rastin varsinainen idea oli sama kuin taannoin laittamassani Sipoon rastissa: bussipysäkkiä voi pitää (pitkän ja, harvinaista kyllä, täysin ajettavan, se on myönnettävä) kelviosuuden päätepisteenä. Tai tietysti alkupisteenä, jos on vasta menossa Porvooseen päin...

PS Pisteet myös siitä että junaratarastikuvaan saatiin oikea veturikin!

Rasti olisi sopivasti holleilla, eli jos kuljen elämäni ensimmäisen työmatkani pyörällä (jos ei lasketa kesätyöpaikkoja ennen ajokortti ikää), niin rasti vaihtunee ensi keskiviikkona. Muussa tapauksessa vasta juhannuksen jälkeen. Uskon rastin kumminkin vaihtuvan jo tänään tai viimeistään huomenna jonkun toisen toimesta. Joka tapauksessa hyviä keskikesän pyöräilyjä kaikille.

^Olen vahvasti sitä mieltä että kaikki tavat harrastaa pyöräilyä ovat oikeita - mutta olen samalla myös sitä mieltä että on vain yksi oikea tapa harrastaa kuvarastipyöräilyä. Siihen kuuluu kaksi yhtä tärkeää elementtiä, jotka voidaan ilmaista yksinkertaisina sääntöinä:

(1) Hae kaikki rastit jotka suinkin voit!

Se tarkoittaa sitä että jos muutenkin ajat sadan kilometrin lenkkejä, et jätä jostain rastia hakematta sen takia että siitä tulisi sadan kilometrin lenkki.

(2) Jos et aio heti tai viimeistään saman päivän aikana hakea rastia, älä tule ketjuun kertomaan että tiedät kyllä rastin!

Elämä itse on opettanut että semmoinen tuppaa saamaan aikaan ainoastaan sen ettei kukaan muu enää halua tai viitsi rastia hakea. Ja kun on muutaman kerran jättänyt tunnistamansa rastin hakematta, on aivan liian helppo jättää rastit vastedes hakematta ja tyytyä virtuaalisen hakijan tai kuvarastiketjun seuraajan rooliin.

Joku saattaisi tähän väliin huomauttaa että Firlefanz taitaa nyt unohtaa että on itsekin rikkonut esittämiään sääntöjä. Huomautus olisi ihan paikallaan eikä minulla ole esittää minkäänlaista hyväksyttävää puolustusta.

Rasti 91 oli puomeilla varustettu tasoristeys Kilpilahdessa:

En tiedä onko tasoristeys ajalta ennen casanovan rastikuvassa näkyvää Nesteentien siltaa, mutta voi hyvin olla että se on alunperinkin tehty vain kevyen liikenteen tarpeisiin.

(Sen tiedän etteivät jalostamon kautta lenkkejään ajavat maantiepyöräilijät tasoristeyksen kautta kierrä - ja sen jälkeen kun Nesteentien ajorata jokunen vuosi sitten katkaistiin, on noustu Rajatieltä uudelle Kilpilahdentielle ja ajettu sen kautta Nesteentielle kiertoliittymän kohdalla.)

Uusi rasti on kädenojennus Tempolle siinä mielessä että se sijaitsee lähempänä Loviisaa kuin edellinen rasti:

Paikka vaikuttaa hyvinkin tutulta, eli todennäköisesti olen tuostakin ajanut ohi ja voipi olla useammankin kerran, mutta...

En nyt saa pienestä ruudusta selvää onko kuvassa osittain näkyvä tie asfalttia vai soraa. Kuskilla taitaa kumminkin olla maantiepyörä alla, niin uskoisin, että kovin pitkälle hiekalle ei ole kumminkaan taidettu mennä. Autotalli vaikuttaa isolta, niin jonkinlaista harrastetoimintaa tai yritystoimintaa paikassa ehkä on tai on ollut.

Jos rasti on nyt lähempänä Loviisaa, kun edellinen, voisi jopa luulla, että rasti on siirtynyt Porvoon itäpuolelle. Arvaan kumminkin, että tässä tapauksessa on noudatettu kirjoittamatonta kymmenen kilometri sääntöä.

Ps. Mitäköhän kuvarastipyöräilyn sääntöä tällä kertaa olen rikkonut postauksen myötä. Omaehtoisena rangaistuksena voisin olla avaamatta Fillarifoorumin sivuja kertaakaan juhannusviikolla.

Ei niitä sääntöjä ole kuin yllämainitut kaksi! Mutta unohda nyt ne helkutin säännöt ja lähde huomenna ajamaan kuten kaavailit!

PS Pieni kuva? Sehän on 1 023px × 614px! Ai niin, puhuit pienestä ruudusta. Mutta luulen että ihan samalta näyttäisi isompikin kuva isolta ruudulta. Hiekkainen asfalttipinta ei tuon kummemmin noissa olosuhteissa erotu hiekkapinnasta.

Kulloon VPK tuli vastaan työmatkalla Palokunnantiellä. Rasti 92.

Uus.

Tempo muokkasi tätä : 15.06.2022 at 19.31

^ Tuo nyt on kaikkien aikojen rimanalitus! Tämähän on kuvarastiketju!

Joo, sen siitä saa, kun tarjoaa rastin kuin tarjottimella

Minäkin meinasin jo todeta, etten hyväksy suoritusta. Onneksi kuva kuitenkin vaihtui.

Selvennykseksi edelliseen: kuvia ei silloin näkynyt (mutta niiden saattoi tietenkin odottaa tuota pikaa ilmestyvän).

Rasti 92 oli tosiaan Kulloon palokuntatalo, josta ei enää lähdetä hälytyksiin: https://www.kulloonvpk.net/historia-

Hienoa että rasti liikkuu - ja että nyt uudesta rastikuvasta käy selvästi ilmi että ollaan hiekkatiellä!

PS Uuden Porvoontien toiselta puolelta löytyy Ruiskuvajantie/Spruthusvägen, jonka nimi taitaa liittyä palokunnan alkuaikoihin. Hauska pikkupätkä, jos siellä päin sattuu gravelia ajamaan!
    Firlefanz muokkasi tätä : 15.06.2022 at 20.57

Uusi rasti ei ole nyt Porvoossa ajettavien maantiepyöräilyn SM-kisojen reitin hiekkatieosuus. Mutta rastin hakemiseen tarvittava pätkä on sekin täysin ajettavissa maantiepyörällä, rengaskoosta riippumatta.

Jos hakisin sen, seuraava rasti olisi hyvin suurella todennäköisyydellä tylsempi kuin jos joku muu, ilipa hän sitten tuorein silmin Porvoota katseleva tai Porvoon kotikaupunkinaan hyvin tunteva fillaristi, sen tekisi.

PS JackOjalle ja muille hiekkateiden ystäville joudun ikäväkseni kertomaan ettei tuo ole kuin mitättömän lyhyt pätkä - mutta rastinhakulenkkiin saa varmasti lisämielenkiintoa kun speksaa mahdollisimman gravelpitoisen reitin.

PPS Päätin sittenkin että teen itse niin kuin muita opetan eli haen rastin jonka olen kertonut tai antanut ymmärtää tietäväni - ja teen sen viivytyksettä.
    Firlefanz muokkasi tätä : 18.06.2022 at 08.45

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •