ElectrobikeGarminHephaGiant
Sivu 7 / 10 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 5 6 7 8 9 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 181 - 210 / 295

Aihe: Sähkövaihteet ja muut hömpötykset!

  1. #181
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.406
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Koska rungossa ei ole reittejä johdotuksille.
    Jos runko ei ole kuitua ja keskiöstä pääsee läpi niin pari reikää vaan runkoon. Ainoa ongelmakohta voi olla takavaihtajan johdon ulostulo kun se putki on ohut (pintavetona?).

    PS Monesti siinä takavaihtajan johdin ulostulo kohdassa on tuuletusreikä. Uusien (SD-300?) johtojen päät ovat pienemmät (3,2 mm?) joten saattaa mahtua siitä läpi.

  2. #182
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.269
    No kyllähän tuollaiseen kannattaa sramin langaton laittaa. Kai noissa jollain tapaa kiertää flattopin ja kalliit takapakat.

  3. #183
    Liittynyt
    02/2011
    Viestit
    463
    Olisi kiva jos nuo voisi konffata toimimaan 1x11. Välttäisi nuo kalliit takapakat, uudet vaparit ja (mulle) turhan 10- rattaan. Se pieni on ärsyttävän tuntuinen ajaakin ja sen lisäksi on kauhean raskas .

  4. #184
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.154
    Mää kysyin tuosta täällä joskus ja kerrottiin, että AXS:n voi konffata yhdelletoista takarattaalle. Se mullekin riittäisi.


  5. #185
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.269
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Mää kysyin tuosta täällä joskus ja kerrottiin, että AXS:n voi konffata yhdelletoista takarattaalle. Se mullekin riittäisi.
    Noni. Vaikka olen syvästi sramia vastaan, niin onhan tuo langaton aika loistava keksintö hima-asentajalle. Ei tartte miettiä mitä kikkareita tilaa ja miten ne asentaa vanhaan runkoon.

  6. #186
    Liittynyt
    02/2011
    Viestit
    463
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Mää kysyin tuosta täällä joskus ja kerrottiin, että AXS:n voi konffata yhdelletoista takarattaalle. Se mullekin riittäisi.
    Ohhoh, no tämä selventää hankinta-asioita kun jotain laukeaa mekaanisista, jos pitää paikkansa!

  7. #187
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.154
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti miz Katso viesti
    Ohhoh, no tämä selventää hankinta-asioita kun jotain laukeaa mekaanisista, jos pitää paikkansa!
    Löysinkin

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Saikos AXS-kilkkeet ohjelmoitua 11-pakalle?
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Petteri Ellilä Katso viesti
    FW 2.29.4 Release note: "RED and Force eTap AXS 12-speed shift-brake levers and eTap AXS BlipBox can now be paired with legacy eTap 11-speed front and rear derailleurs"


  8. #188
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.269
    Juu, niin tuo näyttää olevan. Kova temppu sramilta.

    https://cyclingtips.com/2021/11/sram...ed-etap-users/

    Olen aika saletti, että shimanokin saisi vastaavalla tavalla myytyä uusia shiftereitä 11sp di2 pyöriin.

  9. #189
    Liittynyt
    02/2011
    Viestit
    463
    Jaha, no Force kahvat ja Red 11 takavaihtajakin on jo tonnin...

  10. #190
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.154
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti miz Katso viesti
    Jaha, no Force kahvat ja Red 11 takavaihtajakin on jo tonnin...
    Jaa niin, eikö tuo päde Rivaliin? Miksei pätisi, eikö ole sama softa? (EDIT: juu ei ) Justiinsa katselin tässä yhden Teams-paltsun aikana löytyiskö Rival AXS -kahvat ja niille pariksi vaikka GX-vaihtaja.


  11. #191
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.269
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Jaa niin, eikö tuo päde Rivaliin? Miksei pätisi, eikö ole sama softa? (EDIT: juu ei ) Justiinsa katselin tässä yhden Teams-paltsun aikana löytyiskö Rival AXS -kahvat ja niille pariksi vaikka GX-vaihtaja.
    Ei taida tosiaan päteä. Vedänpä vikkelään pois sramin kehumisen.

    https://www.mtbr.com/threads/running...speed.1198880/

  12. #192
    Liittynyt
    02/2011
    Viestit
    463
    Kerkisin itsekin jo melkein innostua ajatuksesta. Oispa ameriikan insinööri tehnyt siihen appiin mahdollisuuden valita 11/12 speed käyttöönotossa..

  13. #193
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.697
    ^Tuohonhan ei ole mitään muuta syytä kuin loputon ahneus...

  14. #194
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.154
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti miz Katso viesti
    Kerkisin itsekin jo melkein innostua ajatuksesta. Oispa ameriikan insinööri tehnyt siihen appiin mahdollisuuden valita 11/12 speed käyttöönotossa..
    Joo. Olispa kätevää. Saisi pitää edulliset pakat ja normaalit ketjut. Luulenpa, että olisi aivan helposti softalla ratkaistavissa kuinka paljon häkki liikkuu pykälien välillä ja montako niitä on.

    Tietty jos tosiaan laittaisi 12-v mulletin, maastovaihtaja vaikkapa juuri Rival-kahvojen kanssa (tämmöinen setti), pakaksi pitäisi löytää joku järkevä, max 40...44T. XPLR-kasetista taas sanotaan ettei ole yhteensopiva Eaglen kanssa, kerpele! Se toki vaatisi XDR-vaparinkin. E.Thirteen tarjoasi 9-46 XD-vaparille ja leonardi 9-48. NOW8:lla olisi 11-48 HG-vaparille.
    Vähempikin riittäisi, noi jättileivät on pikkusen tyhmän näköisia maastopyörässäkin.

    Sinänsä valinta on helppoa kun mitään noista ei saa mistään ostettua


  15. #195
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.269
    Niin, keinotekoisestihhan nämä on aina estetty. Muutenkin tosi outoa, ettei enempää sähkövaihteita ole tullut tarjolle. Ehkä nämä on patentoitu niin hyvin. Itse tekniikka on oman järkeni mukaan sähkönä paljon yksinkertaisempaa ja edullisempaa valmistaa, mitä mekaanisilla.

  16. #196
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.697
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Joo. Olispa kätevää. Saisi pitää edulliset pakat ja normaalit ketjut. Luulenpa, että olisi aivan helposti softalla ratkaistavissa kuinka paljon häkki liikkuu pykälien välillä ja montako niitä on.
    Mun mielestä Shimanon vaihtaja liikkuu sähköllä vain toiseen suuntaan, eli pienemmälle vaihteelle. Isommalle putoaa sitten jouden voimalla, kuten akustinenkin. Tosin saahan siinäkin tehtyä sitä mikrosäätöä, eli... hmmm... pitääkö tuota nyt ihan tutkimaan alkaa.

  17. #197
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.697
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Itse tekniikka on oman järkeni mukaan sähkönä paljon yksinkertaisempaa ja edullisempaa valmistaa, mitä mekaanisilla.
    En kyllä usko, että vaihtaja on sähköisenä yhtään sen yksinkertaisempi.

  18. #198
    Tästä tulisi niin julmetun kallis setti, että jollain kymmenen vuoden onsite takuulla voisi harkita.

  19. #199
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.269
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    En kyllä usko, että vaihtaja on sähköisenä yhtään sen yksinkertaisempi.
    No ei ole. Se mekaaniikkahan on vivun sisällä.

  20. #200
    Liittynyt
    09/2014
    Viestit
    320
    Vähän miettinyt tässä, jos laittas graveliin Eagle AXS takavaihtajan ja Rivalin kahvat. Pyörässä on nyt Power2maxin tehomittari 104 bcd 42t Garbarukin rattaalla mikä toimisi normaalin 12-vaihteisen ketjun kanssa. Alunperin haaveilin 2x GRX di2:sta ja on siihen käypänen keskiökin paikallaan, mutta ärsyttävää speksata kaikki tarvittavat nippelit, kun saatavuus on mitä on. 1x:llä on pärjännyt kuitenkin todella hyvin ja Etapin asennuksen helppous viehättää

  21. #201
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Tietty jos tosiaan laittaisi 12-v mulletin, maastovaihtaja vaikkapa juuri Rival-kahvojen kanssa (tämmöinen setti)
    Puolen kilon takavaihtaja, jotta saa sähköt..? Välillä tuntuu, että pyöräilijöitä vaivaa nykyään jonkinlainen joukkopsykoosi (sorry, oli pahasti sanottu ). Pysy vaikka siinä GRX-pläänissä ennemmin ja jos jotain päädyt tekemään niin lunastan sen pitkähäkkisen Force-vaihtajan sulta sitten ilomielin.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  22. #202
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.154
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    ...Pysy vaikka siinä GRX-pläänissä ennemmin ja jos jotain päädyt tekemään niin lunastan sen pitkähäkkisen Force-vaihtajan sulta sitten ilomielin.
    Pläänit peruttu ja sä jäät ilman mun Forcea Pienoinen "vika" oli kahvassa ja nyt jatketaan entisillä.

    Puolen kilon vaihtaja on kyllä ihan kauhea ajatus. Ja ninkuin totesin, pitäisi keksiä miksi haluaisi sähköt.


  23. #203
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.269
    ^Jos puhutaan langattomista niin mikset laske virvelitehtaan akun painoa mihinkään? Aivan idioottimaista markkinoida "langattomana" moista.

  24. #204
    Liittynyt
    02/2011
    Viestit
    463
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Välillä tuntuu, että pyöräilijöitä vaivaa nykyään jonkinlainen joukkopsykoosi (sorry, oli pahasti sanottu :
    Ei ollenkaan ollut paha, päinvastoin kuulostaa lähes totuudelta

    Aina välillä tuntee houkutusta ostaa uusi fillari täyttämään kahden nykyisen ajot, jätin väliin kun kaveri kyseenalaisti aikeen yhdessä viestittelyssä näin:

    ” Oliko sun ideana siis korvata kaks hyvää pyörää yhdellä vähän paskemmalla?
    Asfaltin ajo maantiepyörällä kuulostaa sen sijaan loistavalta suunnitelmalta.”.

    Tämän jälkeen mietin hetken ja unohdin hankkeen
    Liittyy sikäli aiheeseen että ehdokkaissa oli sähkövaihteet. Toki vielä omaan ajoon huonohkosti sopivin välityksin..

  25. #205
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.031
    Sain juuri purettua maantiepyöräni ja samalla myös dura acen di2:n (9170) osiksi.
    En jaksanut punnita komponetteja yksitellen, mutta sen verran että laitoin kahvat, etu- ja takavaihtajan, jarrut sekä kaikki johdot ja jarruletkut ja akun ja kiinnityspultit samaan koriin, ja painoksi tuli 1.174 g
    da 53-39 kampisetti oli 657 g
    Tuohon kun lisää jarrulevyt, takapakan ja ketjut niin ollaan aika tasan 2,5 kg:ssä

    lisäys: eli kun painoista puhutaan, niin tuo ensimmäinen luku on varmaan sellainen että se alkaa olla aika minimi. 2 x systeemissä.
    JKO17 muokkasi tätä : 03.06.2022 at 05.55

  26. #206
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.697
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^Jos puhutaan langattomista niin mikset laske virvelitehtaan akun painoa mihinkään? Aivan idioottimaista markkinoida "langattomana" moista.
    Virvelitehtaan akun saa sijoitettua painojakauman kannalta hieman parempaan paikkaan. En tiedä mikä on valmiin setin painoero ja kumman hyväksi. Joku jolla on liikaa aikaa, voi laskea.

  27. #207
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.406
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JKO17 Katso viesti

    lisäys: eli kun painoista puhutaan, niin tuo ensimmäinen luku on varmaan sellainen että se alkaa olla aika minimi. 2 x systeemissä.
    Levyjarruilla todennäköisesti aika lähellä.
    Vannejarruilla vs setti n 900 g.

  28. #208
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Eura
    Viestit
    11.396
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Mun mielestä Shimanon vaihtaja liikkuu sähköllä vain toiseen suuntaan, eli pienemmälle vaihteelle. Isommalle putoaa sitten jouden voimalla, kuten akustinenkin. Tosin saahan siinäkin tehtyä sitä mikrosäätöä, eli... hmmm... pitääkö tuota nyt ihan tutkimaan alkaa.
    Ainakin servomoottori käy molempiin suuntiin vaihdettaessa eli eiköhän Di2 toimi sähköllä molempiin suuntiin.


    Sent from my iPad using Tapatalk

  29. #209
    Liittynyt
    08/2016
    Viestit
    1.475
    Servomoottorin ideana on nimenomaan edestakainen liike. Di2:ssa ei todellakaan ole mitään jousta, joka lonksauttaisi vaihtajan toiseen suuntaan. Miksi olisi?
    Etunahan tässä on mekaanisten osien vähäisyys ja erinomainen täsmällisyys.
    4 vuotta ajoa takana, ei säätämistarvetta.

  30. #210
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Eura
    Viestit
    11.396
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hower Katso viesti
    Servomoottorin ideana on nimenomaan edestakainen liike. Di2:ssa ei todellakaan ole mitään jousta, joka lonksauttaisi vaihtajan toiseen suuntaan. Miksi olisi?
    Etunahan tässä on mekaanisten osien vähäisyys ja erinomainen täsmällisyys.
    4 vuotta ajoa takana, ei säätämistarvetta.
    Joo, pakko kehua Shimanojen Di2 laatua. Ovat varsin käyttäjäystävälliset eikä säätämisiin ole tarvetta ollut. Jos tulee tunne että pitää säätää niin todennäköisesti ketju alkaa olemaan vaihtokunnossa.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •