GiantHephaElectrobikeGarmin
Sivu 374 / 515 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 274 324 364 372 373 374 375 376 384 424 474 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 11.191 - 11.220 / 15440

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

  1. #11191
    K.Kuronen Guest
    Mulla on tuollainen Easton TopLock-stemmissä alumiinitanko pyörähtänyt lujassa tällissä, mutta syynä taisi olla vajaa kiristys.

  2. #11192
    Liittynyt
    05/2004
    Paikkakunta
    pönde
    Viestit
    1.957
    Schmolken tankoa en ole saanut lipsahtamaan Schmolken stemmissä sorahommissa kertaakaan, ja momenttia on 3,5 Nm. Ihmetyttää oikein itseänikin.


  3. #11193
    K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    Mulla on tuollainen Easton TopLock-stemmissä alumiinitanko pyörähtänyt lujassa tällissä, mutta syynä taisi olla vajaa kiristys.
    Mutta mun stemmi onkin näemmä uudempaa versiota, TopLock kyllä, mutta liitoskohdat ovat suorat.

  4. #11194
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    2.391
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Sitäkin olen pohtinut, että onko stemmeissä eroja sen suhteen, että kuinka hyvin ne pitää tangon paikoillaan tai kuinka herkästi ne rikkoo tangon ja että onkohan noi tangot oikeasti käyttökelvottomia sen jälkeen, kun stemmin klamppi on jättänyt jonkinmoisen painauman tankoon vai onko siinä vaan joku pintakerros painunut. Varsinaisesti ei kiinnostaisi sellainen tanko yllättäen ajossa poikki tilannekaan..
    Ainakin 3T tangoissa noi painaumat on ihan yleinen ominaisuus ja vähän tuntuu olevan ristiriitaista tietoa miten pitäisi reagoida. Itsellänikin maantiekäytössä yksi 3T tanko pienillä painaumilla. Edelleen ajossa ja en usko kovin pahaan sisäseen vaurioon kun hiustenkuivaajavinkillä palautu lähes normaaliksi ja max 4 Nm aina ollut.

    Varsinkin 3T tangoista löytyy googlella paljonkin topikkeja aiheesta (3T handlebar dent/imprint). Esim. tässä tässä yksi ja 3T kommentti ettei ole turvallinen.

    En ainakaan graveliin hommaisia 3T kuitutankoa ihan pelkästään näiden painaumien takia. Enkä tosin muutenkaan normihintaa maksaisi laadun perusteella.

    Uskon myös stemmin vaikuttavan ja mitä suurempi kontakti niin sitä vähemmän riskiä näihin. Timen stemmissä todella paljon kontaktipintaa ja sillä ei ole 3T tankoon tullut mitään.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Plus Katso viesti
    Schmolken tankoa en ole saanut lipsahtamaan Schmolken stemmissä sorahommissa kertaakaan, ja momenttia on 3,5 Nm. Ihmetyttää oikein itseänikin.
    Schmolken/THM stemmi näyttää ihan lupaavalta. Näyttää olevan kohtalaisen paljon kontaktipintaa antamaan pitoa verrattuna moneen kevennettyyn alustemmiin. Tanko tuskin painuu myös kovin paljoa kasaan verrattuna noihin 3T. Hinnasta ei tosin viitti mainita enempää.

  5. #11195
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MiikkaL Katso viesti
    Hei!

    Gravel olisi hankinnassa ja Canyon Grizl kiinnostelee. CF SL 8 saisi ehkä elokuussa omassa koossa, CF SL 7 saisi tilattua nyt ja toimitus heinäkuun lopulla mutta väri ei oikein istu silmään.

    Alumiinisena 7 suspension olisi kanssa tilattavissa, toimitus elokuun alussa.

    Mikä on etujousituksen merkitys gravelpyörässä, ylimääräistä huollettavaa vailla erityistä hyötyä vai päinvastoin? Kiinnityspisteitä rungossa ainakin vähemmän.

    Maastotäpäri löytyy erikseen joten metsään tuskin gravelilla tulee mentyä.

    Entäs alumiini vs hiilikuitu?

    Muita huomioita kyseisestä mallista?

    Grizl CF SLX 8 (jäykkiksenä) nyt ollut alla parisen kuukautta eikä kyllä ole tullut joustoa ikävä. Yllättävän teknisessä maastossa toimii ihan vakiorenkaillakin erinomaisesti, paljon paremmin kuin esim vanhempi Cannondale SuperX. Jos 90% ajoista olisi normaalia hiekkatietä teknisempää single trackia / juurakkoa niin voisi kuvitella joustokeulasta ehkä hyötyäkin, mutta jos ajelee paljon myös maantietä ja poikkeaa silloin tällöin hiekkateitä vaativampaan maastoon, ei lisäpaino ja huoltokohde ole mielestäni sen arvoista. Alugravelista ei ole kokemuksia, mutta uskoisin että erityisesti maastossa tuo hiilari himppusen lisämukavuutta.
    "Lumihiutaleita kaikkialla. Ei ketaan kiinnosta mita sina ostat tai teet. Tai jatat ostamatta tai tekematta." -chrisekh, io-tech BBS

  6. #11196
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.053
    Darimolta uutta stemmiä, väittävät olevan erityisesti hiilitangoille optimoitu.

    The stem has an integrated faceplate with only 2 closing Ti bolts. This design gives an impressive shape, awesome aesthetics and increases the stiffness at the clamping zone with the handlebar.

    Our design is optimized for carbon fibre handlebars. The clamping zone is not divided in two small plates, both bolts are connected, then the surface pressure over the handlebar is reduced.

    http://darimo.eu/en/darimo-ix2al-stem
    Tavallista työläämpi asennettava, mutta hieno IMO.

    The older I get the faster I was

  7. #11197
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti huotah Katso viesti
    Darimolta uutta stemmiä, väittävät olevan erityisesti hiilitangoille optimoitu.



    Tavallista työläämpi asennettava, mutta hieno IMO.
    Uitetaan tangon läpi? Tuossahan sama idea, mitä eastonissa.

  8. #11198
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.053
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Uitetaan tangon läpi? Tuossahan sama idea, mitä eastonissa.
    Uittamalla varmaan juu. Uutta pyörää kasatessa ei mikään temppu, mutta vähän nihkeämpi homma jos haluaa vaihtaa tuon vanhan tilalle ja tangossa on sisäiset vedot, joutuu purkamaan ja pujottelemaan kaiken alusta lähtien uusiksi.
    The older I get the faster I was

  9. #11199
    K.Kuronen Guest
    Sitten on Ritcheyn C220, joka ympäröi tangon 220 asteen alueelta. Mulla on noita ollut pari, eikä niissä oikein muuta muistu, kuin vähän hankala asennus. Niissä on kuitenkin ollut hammastusta "face plate":n sisäpinnalla, joten sopivuus kuitutangon kanssa on kysymysmerkki.

  10. #11200
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.244
    Ritcheyn omistanut ja jos hiemankin jyrkkiä mutkia ja Aero ominaisuuksia niin kyllä saa unohtaa, Newmanin keveimmässä stemmissä sama ongelma. Aika idioottimainen keksintö tuollainen ilman faceplatea oleva stemmi, peräisin jostain mooseksen ajoilta.

  11. #11201
    Liittynyt
    08/2007
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    416
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    No mutta kuminpala on mahdollista vaihtaa joten sen on mahdollista irrota

    Joustava stemmi, hmmm... jotenkin ihan ajatuksenkin tasolla epäillyttävä.
    Itsellä on Redshiftin joustava stemmi. Hyvin tyytyväinen olen sen tuomaan pehmeyteen epätasaisilla kovilla alustoilla, tuntuu auttavan epätasaiseksi jäätyneellä kelvilläkin. Redshiftin kuminpalat on jemmassa ohjaustangon irrottamisen takana, ei varmasti putoa reissussa. Hankalampi niitä on vaihtaa kuin tuossa uutuudessa, mutta eipä ole alkusäätöjen jälkeen tarvinnut vaihdella

    https://redshiftsports.com/products/...uspension-stem

    Lähetetty minun SM-G991B laitteesta Tapatalkilla

  12. #11202
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.251
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JohannesP Katso viesti
    Varsinkin 3T tangoista löytyy googlella paljonkin topikkeja aiheesta (3T handlebar dent/imprint). Esim. tässä tässä yksi ja 3T kommentti ettei ole turvallinen.
    No ilmankos se oli niin isossa alessa silloin, kun sen jostain ostin
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  13. #11203
    K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Ritcheyn omistanut ja jos hiemankin jyrkkiä mutkia ja Aero ominaisuuksia niin kyllä saa unohtaa, Newmanin keveimmässä stemmissä sama ongelma. Aika idioottimainen keksintö tuollainen ilman faceplatea oleva stemmi, peräisin jostain mooseksen ajoilta.
    Varmaan ollut C260, joka on pitänyt pujottaa. C220:stä ei tarvitse pujottaa. Pulttien kanssa voi olla pientä näpräämistä ja pohdintaa, kun ovat tavanomaisesta poikkeavassa kulmassa.

    Mulla on nyt WCS Trail 110-millisenä, että jos tarjoaisi periaatteessa mtb-stemminä vähän enemmän pitoa.

  14. #11204
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.244
    ^Taisi olla, syvältä kuitenkin!

  15. #11205
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.251
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    Mulla on nyt WCS Trail 110-millisenä, että jos tarjoaisi periaatteessa mtb-stemminä vähän enemmän pitoa.
    Mtb-tankojen kanssa tangon pyöriminen ei ole ongelma, koska niissä ei tule samanlaista vipuvartta kuin droppitangoissa.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  16. #11206
    Liittynyt
    02/2011
    Viestit
    463
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Uitetaan tangon läpi? Tuossahan sama idea, mitä eastonissa.
    Eikös Eastonissa ole ihan normi face plate, pultit ylhäällä ja alhaalla?
    Mulla on yhdessä Syncrosissa tuollainen, siinä tanko paikalleen, pultit ylhäältä ensin kiinni asti ja alemmat momenttiin. Hyvä systeemi kyllä.

    Tuossa Darimossa kiinteä lenkki yläpäästä, ei erillistä face platea.

  17. #11207
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.251
    ^ Paaton varmaan meinasi, että Eastonissa on toiminnallisesti sama systeemi, vaikka toteutus on erilainen. Klampin yläreunasta tulee Eastonin vanhalla systeemillä käytännössä saumaton. Siihen ei mun epäinsinööritaju riitä, että onko sillä oikeasti merkitystä ja että siirtääkö se samanlaista (yli)momenttia käyttäen vaan potentiaalinen kurttaantumiskohdan tangon alapuolelle.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  18. #11208
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    2.391
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    No ilmankos se oli niin isossa alessa silloin, kun sen jostain ostin
    Harvemmin noista 3T tarvii normihintaa maksaa jos vähän googlettelee tarjouksia. Itse olen pari tankoa ostanut puoleen hintaan .
    Jos olisin ennen ostoa nähnyt poikkileikkauskuvia ja kuinka huonosti noi on palasista liimattu kasaan niin olisi saattanut edullisesta hinnasta huolimatta jäädä kauppaan. Ihan samasta syystä en 3T gg-runkoa ostaisi.

  19. #11209
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.251
    Kuvassa muuten varmaan yksi syy siihen, että miksi Zippin SL -stemmissä tangot tahtoo pyöriä. Noi kevennysurat syö tehokkaasti kitkapintaa. Eastonin uudemmissa sekä EA70 että EA90 -stemmeissä näyttäisi googlailun perusteella olevan vastaavat urat myös. Etsinnässä siis kevyt (alumiini)stemmi, jonka klampissa on mahdollisimman iso kitkapinta molemmin puolin.

    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  20. #11210
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    No laitat leveämmällä clampilla olevan stemmin. Mutta totta joo, tuo zipin stemmi näyttää kyllä poikkeuksellisen liukkaalta.

    3t stemmissä tuo etuosa näyttää olevan yhtä sileää levyä. Toneille mars.

  21. #11211
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.139
    Mulla taitaa olla tämä (tai vastaava, on vanhempi)

    https://eu.ritcheylogic.com/eu_en/wcs-4-axis-84d-stem

    Front plate yhtenäinen ja vielä kevyellä hammastuksella, puree hyvin hiilaristongan lakkapintaan

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tom Ritchey
    With its unique faceplate design, the Ritchey WCS 4-Axis carefully and confidently holds bars and offers confidence and control no matter the surface


  22. #11212
    Liittynyt
    02/2011
    Viestit
    463
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    ^ Paaton varmaan meinasi, että Eastonissa on toiminnallisesti sama systeemi, vaikka toteutus on erilainen. Klampin yläreunasta tulee Eastonin vanhalla systeemillä käytännössä saumaton. Siihen ei mun epäinsinööritaju riitä, että onko sillä oikeasti merkitystä ja että siirtääkö se samanlaista (yli)momenttia käyttäen vaan potentiaalinen kurttaantumiskohdan tangon alapuolelle.
    Juu, ymmärsin. Tarkoitin vaan tuota että Eastonissa (kuten ei mun Syncrossissakaan) tarvitse pujottaa tankoa tuosta reiästä läpi, vaan sen faceplaten saa kiinni tangon päältä. Yläosastaan tuo on sitten ns. saumaton.

  23. #11213
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Kyllä easton tuosta systeemistä suht varma on. Käsittääkseni myös spessu käyttää samaa uusien sl7 stemmien kanssa.

    https://www.youtube.com/watch?v=VVdNSTKCxEw

    Edit: Niin näyttää olevan.


  24. #11214
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.139
    Mullakin jotkut stemmit ovat olleet sellaisia, että ensin ylä- tai alapuoli umpeen ja sitten toisen reunan kiristys momenttiin. Toki se aiempi kiritys myös.

    Helpompia ne ovat olleet kuin yleisemmät "kiristä-tasaisesti-pidä-rako-yhtä-leveänä" -tyyppiset.


  25. #11215
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.251
    Äkkiseltään, kun vertailin vähän tankoja, niin näyttäisi myös siltä, että useimmat gg-dedikoidut kuitutangot on jonkin verran vastaavia maantietankoja painavampia. Koska en kokenut EC70-maantietangon (vanhempi malli) ja Zipp SL -alutangon välillä mitään olennaista mukavuuseroa, niin saatan päätyä flare-kokeilun kanssa Deda Gravel 100 -tankoon. Siinä on mulle sopivan maltillinen flare, aavistuksen litattu yläosa ja muutenkin mitat vaikuttaisi sopivilta. Painoeroa EC70AX tai vaikka Enven GG-tankoon on ehkä joitain kymmeniä grammoja, millä ei ole mulle merkitystä. Samalla voisin kokeilla Dedan Zero 100 -stemmiä, kun sillä saisi tangon pari astetta alemmas ja sen etulevy näyttäisi olevan tasainen.

    Se 3T:n tanko oli kyllä todella mukava ajaa, dropeilta ehkä vähän liiaksikin nuudeli, mutta siis mahdoton yhtälö gg-pyörään ainakin minulle.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  26. #11216
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.482
    Laitoin äsken ostoskoriin Canyon Grizl CF SL 8:n. Muutaman vuoden gravelöinti tauko katkennee heinäkuussa.

  27. #11217
    Liittynyt
    02/2011
    Viestit
    463
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Kyllä easton tuosta systeemistä suht varma on. Käsittääkseni myös spessu käyttää samaa uusien sl7 stemmien kanssa.

    https://www.youtube.com/watch?v=VVdNSTKCxEw

    Edit: Niin näyttää olevan.

    Jos tämä oli vastaus mulle, niin vastaan vielä, että tuo systeemihän on eri kuin tuossa Darimossa.
    Jos Darimossa haluaa vaihtaa stemmiä, niin pitää purkaa kahvat ja teipit pois että saa pujotettua tangon ulos tuosta puolikiinteästä lenkistä.
    Eastonilla, Spessulla ja Syncrosilla ei, kun sen faceplaten saa irti ihan normaalisti.

  28. #11218
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Tottakai. Senhän näkee kyllä aivan kuvastakin.

  29. #11219
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.251
    Noissa uudemmissakin Eastoneissa näkyy puhuttavan top-lockista, vaikka ne onkin eri näköisiä, kun sun versio. Uskaltaisikohan sitä tollaseen lähteä sit kuitenkin. Vähän ärsyttää, jos pitää röykyissä hidastella, kun ei ole luottoa tangon paikoillaan pysymiseen.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  30. #11220
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Noissa uudemmissakin Eastoneissa näkyy puhuttavan top-lockista, vaikka ne onkin eri näköisiä, kun sun versio. Uskaltaisikohan sitä tollaseen lähteä sit kuitenkin. Vähän ärsyttää, jos pitää röykyissä hidastella, kun ei ole luottoa tangon paikoillaan pysymiseen.
    Joo, niin ne varmasti on. Eli se ylälaita vedetään yhdeksi puuksi, kuten tuo spessun stemmi.
    Uusissa eastoneissa on se hyvä puoli, että garmin mountin saa siihen eteen. Olen itse vaan keräillyt noita vanhoja kalliilla rahalla ebaysta, koska nuo ovat 10asteisia.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •