HephaGarminGiantElectrobike
Sivu 196 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 96 146 186 194 195 196 197 198 206 246 296 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 5.851 - 5.880 / 10536

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #5851
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Uuden ketjun ns. tehdasrasvat voivat olla aika jäykkiä ja vaikeuttavat vaihtamista. Vaihtajan rissat saattavat myös olla väärällä etäisyydellä takapakan rattaista (ns. b-tension ruuvin oikea säätö). Jos pyörän ketjulinja on myös kovin vino kuten nykypyörissä isoilla takapakoilla saattaa olla, on parin isoimman rattaan toimintaa vaikea saada sujuvaksi. Lähinnä pitäisi aiheuttaa ongelmaa kuitenkin enemmän siinä, että ketju ei pysy isoimmalla rattaalla kun yrittää polkea taaksepäin. Mutta vino ketjulinja tarkoittaa siis sitä, että eturatas on aika sivussa takapakan isoimmista rattaista ja ketju kulkee siis hyvin vinossa.

    edit. Sekin on mahdollista, että rajoitinruuvi (joka estää ketjun menemisen takapakan yli pinnojen väliin) on säädetty aavistuksen liian lähelle. Eli tahtoo estää vaihtoa sille kaikista isoimmalle takarattaalle. Jos sitä yrität kompensoida kiristämällä vaijeria niin saattaa juuri ja juuri nousta isoimmalle mutta tosiaan silloin estyy tai vaikeutuu toiseen suuntaan vaihtaminen. Kaiken kaikkiaan vaijerin kireys tulisi säätää kuntoon siellä enemmän pakan keskivaiheilla. Vaikka 5 rattaalla suurimmasta päästä laskien yrität asettaa ketjun oikeaan kohtaan. Silleen, että ei ihan hankaa seuraavaan isompaan rattaaseen. Tällöin jos kaikki muut säädöt on kunnossa (rajoitinruuvit, b-tension ja suora vaihtajankorvake), pitäisi ketjun kulkea myös aivan isoimmille ja pienimmille rattaille.

    Yleensä ongelmat vaihtamisessa johtuvat kuitenkin hieman vinoon menneestä vaihtajan korvakkeesta tai siitä, että vaihtajan kiinnityspultti on päässyt löystymään. Sinun tapauksessa näistä ei kuitenkaan ole varmaan kyse kun pyörä on aivan uusi.

    Jos ostit pyörän liikkeestä ja ongelmia on tuossa suhteessa niin kyllä minä kehtaisin tarvittaessa mennä pyytämään auttamaan / laittamaan kuntoon/ katsomaan onko jossain jotain vikana kun ei meinaa toimia.

    edit. tarkoititko isoimmilla vaihteilla niitä fyysiseltä kooltaan isoimpia takarattaita eli kevyimpiä vaihteita vai pienimpiä takarattaita ei eli raskaimpia 1-2 vaihdetta?
    Itse kirjoitin yllä kevyimmistä vaihteista eli isoimmista takarattaista. Jos ongelma onkin pienimmät rattaat niin syynä saattaa olla myös aavistuksen liian pitkäksi jätetty ketju. Jos ketju ei pysy kireällä niin vaihtaminen voi olla epätäsmällistä. Tai jos ketju olisi liian lyhyt, voi vaikeuttaa isoimmille rattaille nousua.

  2. #5852
    Liittynyt
    09/2019
    Viestit
    160
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
    Uuden ketjun ns. tehdasrasvat voivat olla aika jäykkiä ja vaikeuttavat vaihtamista. Vaihtajan rissat saattavat myös olla väärällä etäisyydellä takapakan rattaista (ns. b-tension ruuvin oikea säätö). Jos pyörän ketjulinja on myös kovin vino kuten nykypyörissä isoilla takapakoilla saattaa olla, on parin isoimman rattaan toimintaa vaikea saada sujuvaksi. Lähinnä pitäisi aiheuttaa ongelmaa kuitenkin enemmän siinä, että ketju ei pysy isoimmalla rattaalla kun yrittää polkea taaksepäin. Mutta vino ketjulinja tarkoittaa siis sitä, että eturatas on aika sivussa takapakan isoimmista rattaista ja ketju kulkee siis hyvin vinossa.

    edit. Sekin on mahdollista, että rajoitinruuvi (joka estää ketjun menemisen takapakan yli pinnojen väliin) on säädetty aavistuksen liian lähelle. Eli tahtoo estää vaihtoa sille kaikista isoimmalle takarattaalle. Jos sitä yrität kompensoida kiristämällä vaijeria niin saattaa juuri ja juuri nousta isoimmalle mutta tosiaan silloin estyy tai vaikeutuu toiseen suuntaan vaihtaminen. Kaiken kaikkiaan vaijerin kireys tulisi säätää kuntoon siellä enemmän pakan keskivaiheilla. Vaikka 5 rattaalla suurimmasta päästä laskien yrität asettaa ketjun oikeaan kohtaan. Silleen, että ei ihan hankaa seuraavaan isompaan rattaaseen. Tällöin jos kaikki muut säädöt on kunnossa (rajoitinruuvit, b-tension ja suora vaihtajankorvake), pitäisi ketjun kulkea myös aivan isoimmille ja pienimmille rattaille.

    Yleensä ongelmat vaihtamisessa johtuvat kuitenkin hieman vinoon menneestä vaihtajan korvakkeesta tai siitä, että vaihtajan kiinnityspultti on päässyt löystymään. Sinun tapauksessa näistä ei kuitenkaan ole varmaan kyse kun pyörä on aivan uusi.

    Jos ostit pyörän liikkeestä ja ongelmia on tuossa suhteessa niin kyllä minä kehtaisin tarvittaessa mennä pyytämään auttamaan / laittamaan kuntoon/ katsomaan onko jossain jotain vikana kun ei meinaa toimia.

    edit. tarkoititko isoimmilla vaihteilla niitä fyysiseltä kooltaan isoimpia takarattaita eli kevyimpiä vaihteita vai pienimpiä takarattaita ei eli raskaimpia 1-2 vaihdetta?
    Itse kirjoitin yllä kevyimmistä vaihteista eli isoimmista takarattaista. Jos ongelma onkin pienimmät rattaat niin syynä saattaa olla myös aavistuksen liian pitkäksi jätetty ketju. Jos ketju ei pysy kireällä niin vaihtaminen voi olla epätäsmällistä. Tai jos ketju olisi liian lyhyt, voi vaikeuttaa isoimmille rattaille nousua.
    rajat sain säädettyä kuntoon ja molemmissa päissä siis vikaa, fyysisesti pienemmillä rattailla hankaluuksia vaihtaa fyysisesti isoimmille ja toisessa päässä isoimmalta rattaalta alaspäin vaihto tökkii

  3. #5853
    Liittynyt
    09/2019
    Viestit
    160
    soittelin liikkeeseen ja asia ratkesi säätämällä b-ruuvista rissa ja ratas 1cm lähemmäksi kuin shimanon omissa ohjeissa mainitaan. Huoltaja tiesi tämän hyvin kun hänellä on sama pyörä

  4. #5854
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Hyvä että ratkesi. Vaikka 1 cm lähemmäs tuntuu aika paljolta kun eikai se normivälikään kovin iso ole (tosin itselläni enemmän kokemusta sramin vaihteista viime aikoina).

  5. #5855
    Liittynyt
    09/2019
    Viestit
    160
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
    Hyvä että ratkesi. Vaikka 1 cm lähemmäs tuntuu aika paljolta kun eikai se normivälikään kovin iso ole (tosin itselläni enemmän kokemusta sramin vaihteista viime aikoina).
    2cm oli normaali rako

  6. #5856
    Liittynyt
    09/2020
    Viestit
    1.153
    mt-200 on oikein hyvä kaupunkiin tai lasten pyörään. Oikeaan maastoajoon ne ovat mielestäni liian tehottomat. 200mm levyt varmasti auttaa, mutta mt501/deore 6000-sarjasta ylöspäin saa kyllä paljon tehokkaammat ja tunnokkaammat pysäyttimet. Voi silti olla, että exällesi ne ovat riittävät. Itselle tehon lisäksi pitkä "touring" kahva tuotti harmia ja en saanut ergonomiaa kohdilleen.

  7. #5857
    Liittynyt
    03/2009
    Viestit
    1.103
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti T33mupa Katso viesti
    soittelin liikkeeseen ja asia ratkesi säätämällä b-ruuvista rissa ja ratas 1cm lähemmäksi kuin shimanon omissa ohjeissa mainitaan. Huoltaja tiesi tämän hyvin kun hänellä on sama pyörä
    Mulla SLX 12s takavaihtaja ja M5100 11sp 11-51 -pakka. Itsekin ihmettelin sitä shimanon etäisyysmerkkiä häkissä, että kuinka kauas se jättää sen ohjurissan. Tulin myös lopputulemaan että pakko se on säätää lähemmäs.

  8. #5858
    Kyselin tuossa ylempänä apua ongelmaan kun Insera X-Cross pyörän ketjut menivät ajossa poikki.

    Soitin pariin fillarihuoltoon ja kysyin jos onnistuisivat nuo ketjut taas lisäpalalla tms. yhdistämään ja ajo jatkuisi ilman takapakan vaihtoa mutta tuntui olevan ihmeen vähän intoa tähän vaan tosiaan haluttiin kaikki mahdollinen vaihtaa.

    Kenelläkään tässä pk-seudulla tietoa pyörähuollosta joka nuo vanhat ketjut pistäisi kuntoon?

  9. #5859
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Rohkenen suositella sopivan liittimen hankintaa plus ketjun katkaisijan hankintaa ja omahuoltoa, vähän likainen homma käytettyyn ketjuun, mutta nopeasti tuo tapahtuu. Vaikkapa tästä Isosta kaupasta:
    https://www.xxl.fi/kmc-9r-ept-chain-...B&gclsrc=aw.ds

  10. #5860
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.506
    Ultegra di2 8050 setti koottuna tässä pöydällä. Testissä ennen pyörään ripustamista. Voi olla väärin kasattu, kohtahan se selviää teidän avulla. Malli rungon sisään tuleva ja tangon päässä tämä latauspiste (RS910)

    - oikea kahva mykkä eli ei ohjaa takavaihtajaa, vasen ok eli etuvaihtaja toimii
    - kokeiltu crash mode recoveryä: takavaihtaja siirtyi viisi (5) pykälää pienemmälle ja viis (5) isommalle
    - e-tube (via WU111) tunnistaa kaikki muut osat, mutta ei oikeaa kahvaa
    - akku ollut jo pitkään latauksessa ja on täynnä (vasemmalla kahvalla vaihto ja puolen sekunnin pito -> vihreä valo)

    - taka- ja etuvaihtajasta piuhat junction boxiin (SM-JC41) molemmat samalle puolelle
    - junction boxing toiselta puolelta piuha akkuun ja bt-palikkaan WU111)
    - bt palikasta haaroituspiuha JC130, lyhyin pää kiinni bt palikassa, yksi suoraan vasempaan kahvaan ja yksi latauspalikkaan RS910
    - ja sitten tästä palikasta johto oikeaan kahvaan

    Menikö oikein?

    Jos ei, missä toisin?
    Jos kyllä, missä vika? Kahvassa vai voiko olla jossain muualla? Olen kokeillut tuohon latauspalikan RS910 ja kahvan väliin pariakin piuhaa, joten tuskinpa piuhaongelma.

  11. #5861
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.727
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Waverunner Katso viesti
    Kyselin tuossa ylempänä apua ongelmaan kun Insera X-Cross pyörän ketjut menivät ajossa poikki.

    Soitin pariin fillarihuoltoon ja kysyin jos onnistuisivat nuo ketjut taas lisäpalalla tms. yhdistämään ja ajo jatkuisi ilman takapakan vaihtoa mutta tuntui olevan ihmeen vähän intoa tähän vaan tosiaan haluttiin kaikki mahdollinen vaihtaa.

    Kenelläkään tässä pk-seudulla tietoa pyörähuollosta joka nuo vanhat ketjut pistäisi kuntoon?
    Jotenkin voisin veikata että pyörähuolloissa miettivät että "väärin korjattu" eivätkä siksi halua tuohon ryhtyä.
    Eli joko uusi ketju jos rattaat eivät vielä ole kuluneet, taikka sitten uusi ketju + uudet rattaat jos rattaatkin jo ovat kuluneet senverran etteivät enään toimi kunnolla uuden ketjun kanssa.

  12. #5862
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.405
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PatilZ Katso viesti
    Ultegra di2 8050 setti koottuna tässä pöydällä. Testissä ennen pyörään ripustamista. Voi olla väärin kasattu, kohtahan se selviää teidän avulla. Malli rungon sisään tuleva ja tangon päässä tämä latauspiste (RS910)

    - oikea kahva mykkä eli ei ohjaa takavaihtajaa, vasen ok eli etuvaihtaja toimii
    - kokeiltu crash mode recoveryä: takavaihtaja siirtyi viisi (5) pykälää pienemmälle ja viis (5) isommalle
    - e-tube (via WU111) tunnistaa kaikki muut osat, mutta ei oikeaa kahvaa
    - akku ollut jo pitkään latauksessa ja on täynnä (vasemmalla kahvalla vaihto ja puolen sekunnin pito -> vihreä valo)

    - taka- ja etuvaihtajasta piuhat junction boxiin (SM-JC41) molemmat samalle puolelle
    - junction boxing toiselta puolelta piuha akkuun ja bt-palikkaan WU111)
    - bt palikasta haaroituspiuha JC130, lyhyin pää kiinni bt palikassa, yksi suoraan vasempaan kahvaan ja yksi latauspalikkaan RS910
    - ja sitten tästä palikasta johto oikeaan kahvaan

    Menikö oikein?

    Jos ei, missä toisin?
    Jos kyllä, missä vika? Kahvassa vai voiko olla jossain muualla? Olen kokeillut tuohon latauspalikan RS910 ja kahvan väliin pariakin piuhaa, joten tuskinpa piuhaongelma.
    En ole käyttänyt RS910 mutta oletan että piuhat oikein.
    Jos kokonpanon määritys tehty ja tunnistaa kaikki osat niin niiden pitäisi olla kunnossa samoin kuin piuhojen ja piuhat kunnolla kiinni.
    Kokeilisin ensin ajaa uudet koodit, jos ei tehty, jotta olisi kaikissa varmasti samat.
    Jos ei auta niin tänne uudestaan ihmettelemään.

  13. #5863
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.506
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Arosusi Katso viesti
    En ole käyttänyt RS910 mutta oletan että piuhat oikein.
    Jos kokonpanon määritys tehty ja tunnistaa kaikki osat niin niiden pitäisi olla kunnossa samoin kuin piuhojen ja piuhat kunnolla kiinni.
    Kokeilisin ensin ajaa uudet koodit, jos ei tehty, jotta olisi kaikissa varmasti samat.
    Jos ei auta niin tänne uudestaan ihmettelemään.
    Siis ei tunnista oikeaa kahvaa.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  14. #5864
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.405
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PatilZ Katso viesti
    Siis ei tunnista oikeaa kahvaa.
    Oho, lukihäiriö!
    Si.shimano.com sivuilta näkee kytkentäkaaviot syöttämällä RS910. Sen mukaan jos oikein ymmärsin selostuksen niin kytkentä on oikein. Koska piuhan vaihto ei vaikuttanut niin vian pitää olla RS910 lähtöportissa tai kahvassa. Jos kaverilta löytyy pyörästä Di2 niin hänen oikea kahva kiinni, selviää onko kahva rikki.
    Itsellä aikoinaan ei tunnistanut kumpaakaan kahvaa ennenkuin akkuun ajettiin uudet koodit, siksi tuota koodien ajamista suosittelin.

  15. #5865
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.506
    Kiitos Arosudelle ajatuksesta: kokeilin vaihtaa RS910 lähtöportit päittäin (kun siinä on kaksi). Edelleen kahva on mykkä.

    Mietin vielä, että pitäisikö tuon takavaihtajan käydä läpi kaikki 11 vaihdetta edes - takaisin, kun tekee crash mode recoveryn? Eli voisiko silti vika olla takavaihtajassa?

  16. #5866
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.405
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PatilZ Katso viesti
    Kiitos Arosudelle ajatuksesta: kokeilin vaihtaa RS910 lähtöportit päittäin (kun siinä on kaksi). Edelleen kahva on mykkä.

    Mietin vielä, että pitäisikö tuon takavaihtajan käydä läpi kaikki 11 vaihdetta edes - takaisin, kun tekee crash mode recoveryn? Eli voisiko silti vika olla takavaihtajassa?
    En ole koskaan joutunut käyttämään crash mode recoveryä mutta käsittääkseni pitäisi käydä läpi koko pakan. Takavaihtajan toiminnan voi testata määrittämällä E-Tubessa vasemman kahvan käskyttämään takavaihtajaa. Mutta jos ei tunnista oikeaa kahvaa niin siinä on se suurin ongelma. Uusi vai käytetty setti?

  17. #5867
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.506
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Arosusi Katso viesti
    En ole koskaan joutunut käyttämään crash mode recoveryä mutta käsittääkseni pitäisi käydä läpi koko pakan. Takavaihtajan toiminnan voi testata määrittämällä E-Tubessa vasemman kahvan käskyttämään takavaihtajaa. Mutta jos ei tunnista oikeaa kahvaa niin siinä on se suurin ongelma. Uusi vai käytetty setti?
    Taas arvokas vinkki diagnostiikkaan. Koitanpa vaihtaa vasemman kahvan käskyttämään takavaihtajaa.

    Setti on purettu pois syksyllä 2019 vm 2018 Scott Foil 10:stä, tilalle asensin Sram red etapin. 2021 keväällä etappi purettiin pois toiseen pyörään ja nyt olisi tarkoitus palauttaa di2 takaisin. Muistaakseni ehjänä purettiin. Ja ratkaisuna ei ole palauttaa etap, koska se on ripustettu toiseen runkoon. Joo on vaikeaa.


    Sent from my iPad using Tapatalk

  18. #5868
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.405
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PatilZ Katso viesti
    kokeilin vaihtaa RS910 lähtöportit päittäin (kun siinä on kaksi). Edelleen kahva on mykkä.
    Kahvassa on myös 2 E-tube liitintä (Si.shimano.com). Kokeile myös toista jos nykyisessä on vaikka kosketusongelma.

  19. #5869
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.506
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Arosusi Katso viesti
    Kahvassa on myös 2 E-tube liitintä (Si.shimano.com). Kokeile myös toista jos nykyisessä on vaikka kosketusongelma.
    Olin jo kokeillut, mutta olennainen vinkki tuossa. Ja sitä seuraamalla vartissa kahva kuntoon. Iso kiitos!

    Enpä ajatellut, että kahvassa voisi olla kosteusongelmia kun lojunut laatikossa verstaassa (kuiva tila) jo pidempään. No koitin olettamaa, että kosteusongelma taustalla. CRC kosteudenpoistajaa suihkaus liittimiin ja perään ilmaa. Ja kahva toimii.

  20. #5870
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    Onko riskialtista pätkiä ketju valmiiksi uuteen pyörään etukäteisinfon perusteella? Edessä 50/34, takana isoin 32, ilmoitettu chain stay 415mm. Osat 11v Ultegraa.

    Joku nettikalkulaattori sanoi 108 lenkkiä + 11 vaihteisesta 2 lenkkiä lisää. Toinen lähde puhui 107 lenkkiä. Vanhan pyörän lenkkimäärän eka kalkulaattori arpoi samaksi 112 lenkiksi mikä mulla olikin.

    Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla

  21. #5871
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    74
    Mikähän voisi olla syynä, kun Shimano XT M8100 takavaihtajan ja rattaiden kanssa vaihteet takkuavat epäloogisesti:
    - pieniltä rattailta ylöspäin lähtiessä vaijeri on liian kireällä ja vaihteet alkavat naksuttamaan seuraavaa ratasta vasten
    - keskimmäisillä rattailla vaihteet vaihtuvat hyvin ja eivät pyri itsestään minnekään
    - isoimmilla rattailla vaijeri on liian löysällä ja vaihteet haluaisivat vaihtua alaspäin pienemmälle rattaalle

    Vaihtajankorvake vääntyi aiemmin maastossa ja se on nyt vaihdettu uuteen. Vaihtajassa ei silmämääräisesti näy mitään vikaa. Rajoittimet ylä- ja alapäässä on säädetty valmistajan ohjeiden mukaan. Liipaisin on SLX M7100 12-vaihteista sarjaa, eli senkin vetosuhde pitäisi olla kunnossa.

    Hankala saada vaihteita säädettyä kohdilleen, kun vaijeri on samaan aikaan sekä liian kireällä, että liian löysällä... Olisiko tietäjillä vinkkiä mitä tässä olisi vielä tehtävissä ennen kuin pistän uuden vaihtajan tilaukseen?

  22. #5872
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    ^ Milloin vaijeri ja kuori on vaihdettu? Onko uuden korvakkeen suoruus tarkistettu, kun korvake on pyörässä kiinni?

    Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla

  23. #5873
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti T33mupa Katso viesti
    soittelin liikkeeseen ja asia ratkesi säätämällä b-ruuvista rissa ja ratas 1cm lähemmäksi kuin shimanon omissa ohjeissa mainitaan. Huoltaja tiesi tämän hyvin kun hänellä on sama pyörä
    Samantapaista oiretta oli tälläkin kysyjällä tuossa vastikään.

  24. #5874
    Liittynyt
    07/2019
    Viestit
    77
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Evern00b Katso viesti
    Mikähän voisi olla syynä, kun Shimano XT M8100 takavaihtajan ja rattaiden kanssa vaihteet takkuavat epäloogisesti:
    - pieniltä rattailta ylöspäin lähtiessä vaijeri on liian kireällä ja vaihteet alkavat naksuttamaan seuraavaa ratasta vasten
    - keskimmäisillä rattailla vaihteet vaihtuvat hyvin ja eivät pyri itsestään minnekään
    - isoimmilla rattailla vaijeri on liian löysällä ja vaihteet haluaisivat vaihtua alaspäin pienemmälle rattaalle

    Vaihtajankorvake vääntyi aiemmin maastossa ja se on nyt vaihdettu uuteen. Vaihtajassa ei silmämääräisesti näy mitään vikaa. Rajoittimet ylä- ja alapäässä on säädetty valmistajan ohjeiden mukaan. Liipaisin on SLX M7100 12-vaihteista sarjaa, eli senkin vetosuhde pitäisi olla kunnossa.

    Hankala saada vaihteita säädettyä kohdilleen, kun vaijeri on samaan aikaan sekä liian kireällä, että liian löysällä... Olisiko tietäjillä vinkkiä mitä tässä olisi vielä tehtävissä ennen kuin pistän uuden vaihtajan tilaukseen?
    Onhan vaijeri oikein vaihtajassa? Joku kerta laitoin ajatuksissani vaijerin väärältä puolelta sitä kiristysruuvia ja oireilu oli juuri tuollaista. Ja tietty kuoressa takkuava vaijerikin voi olla ongelma.

  25. #5875
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    74
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jalkkis Katso viesti
    ^ Milloin vaijeri ja kuori on vaihdettu? Onko uuden korvakkeen suoruus tarkistettu, kun korvake on pyörässä kiinni?
    Vaijeri ja kuori ovat alkuperäiset, pyörä on puolitoista vuotta ollut ajossa. Vanhan korvakkeen suoristin kerran ja se ei pysynyt kuitenkaan jostain syystä suorassa, vaan säädöt olivat jonkin ajan päästä taas pielessä. Uuden korvakkeen vaihdettuani en kyllä hoksannut testata onko suorassa, kun oletin että runko olisi kunnossa ja uusi osa suora.

  26. #5876
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    74
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Rullaa& Katso viesti
    Onhan vaijeri oikein vaihtajassa? Joku kerta laitoin ajatuksissani vaijerin väärältä puolelta sitä kiristysruuvia ja oireilu oli juuri tuollaista. Ja tietty kuoressa takkuava vaijerikin voi olla ongelma.
    Pitää tarkastaa tämäkin. En ole vielä kertaakaan aiemmin onnistunut laittamaan vaijeria väärältä puolelta, mutta kertahan se on ensimmäinenkin.

    Tuo uuden korvakkeen vinossa oleminen kuulostaisi omaan korvaan loogisimmalta selitykseltä. Uusi vaijeri ja kuorikaan ei tietty hirveästi maksa.

  27. #5877
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    74
    No niin! Tarkastin uuden vaihtajankorvakkeen suoruuden ja heittoahan löytyi kahteen eri suuntaan. Suoristuksen ja ylärajoittimen säädön jälkeen toimii vaihteet taas moitteetta. Eipä tullut mieleenkään, että uuttakin vaihtajankorvaketta joutuisi säätämään

    Vaijeri oli oikein vaihtajassa kyllä, heh.

  28. #5878
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Evern00b Katso viesti
    No niin! Tarkastin uuden vaihtajankorvakkeen suoruuden ja heittoahan löytyi kahteen eri suuntaan. Suoristuksen ja ylärajoittimen säädön jälkeen toimii vaihteet taas moitteetta. Eipä tullut mieleenkään, että uuttakin vaihtajankorvaketta joutuisi säätämään

    Vaijeri oli oikein vaihtajassa kyllä, heh.
    Korvake on tosiaan pienen osuman jälkeen nopea kääntää oikealla työkalulla suoraan. Ja uusikin on tarkistettava. Ei ne rungot välttämättä ole suoria tuoltakaan kohtaa.

  29. #5879
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jalkkis Katso viesti
    Onko muuten normaalia, että tuo DT Swissin perus 3 kynnen vapari (E1900 kiekossa), paukahtelee silloin tällöin? Mulla on siis ihan muutama sata kilsaa ajettu setti ja vähintään kerran per 50km maantielenkki se paukahtaa.

    Mietin, että voiko ääni tulla jostain muusta mutta kun sen tuntee jaloissaan "muljahduksena" niin mitä muuta se olisi... Vai antaako pakka periksi?
    Tämä ilmiö vaan jatkuu. Nykäsin vaparin irti mutta se näytti ihan asialliselta ja asiallisessa (tehdas-)rasvassa. Kynnet ok, tosin en jäänyt niitä renaamaan. Nyt on käytössä toinen pakka (Shimanon 11v joku Ultegra-tason 11-34) mutta edellinen oli Sunracen 10v 11-28.

    Semmonen havainto, että vaparin hahloissa on selviä pureutumisen merkkejä jo n. 500km ajettuna. Edelliset kiekot oli wanhat Fulcrumin Red Power XL:t ja niiden vapari on edelleen ulkoisesti ihan kunnossa vajaat 20tkm ajettuna.

    Voiko pakka olla liian löysällä? En kyllä ihan heti uskois...

    Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla

  30. #5880
    Liittynyt
    08/2010
    Paikkakunta
    Lohja
    Viestit
    94
    Bmx etunapa tuntuu väljältä (kiekko ns falskaa vähän sivulle), sisältä ei löydy kuitenkaan mitään kiristettävää eli laakerit entiset? Umpilaakerit naaras akselin ympärillä ja 'kartiokupit' vain päissä. Mitä tehtävissä?

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •