MPMessutGarminElectrobikeGiant
Sivu 1 / 2 1 2 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 34

Aihe: "Optimi" välityssuhde

  1. #1
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Kahden asunnon loukussa
    Viestit
    154

    "Optimi" välityssuhde

    Aion pyöräretkeillä tänäkin kesänä bikepacking-varustuksella 1X10 -välitteisellä 29-täysjäykällä.

    Nykyvälitys on 28 edessä ja 11-36 takana. Silläkin on pärjännyt kohtalaisen hyvin kaikenlaisessa maastossa. Toki teräsrunkoisena täydellä taakalla
    joutuu joskus tiukimmissa mäkilöissä taluttelemaan, mutta enemmän haittaa se, että tuolla välityksellä pakolliset maantieosuudet ovat aikamoista spinninkiä.
    Kierrokset siis nousevat pikkasen liian korkeiksi. Suunnitelmissa kun on reissata enemmän asfaltilla, tasaisella ja ehkä hyvinkin pitkiä nousuja.

    Pahintahan tässä on se, että takavaihtaja Shimano Zeessä, joka on aivan tajuttoman tarkka ja luotettava, ei kapasiteetti riitä kuin 36-piikkiseen.

    Varaosien saatavuus on tällä hetkellä aika heikkoa ainakin omien hakujeni perusteella.

    Vaihdanko 1X11-sarjaan, jossa mahdollisesti laajemmat välitykset vai viilaanko tätä 10-sarjaa, jotta saisin hyvän kompromissin? Uutta pyörää en ole hankkimassa.

    Kokemusperäiset neuvot ovat tervetulleita.

  2. #2
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.940
    Tuohon ongelmaan ratkaisuksi 2x eteen sopisi paremmin kuin hyvin, vaikka 24/34 tms. Etuvaihtajia ja vipujakin saa tyyliin ilmaiseksi.

  3. #3
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.287
    Mä laittaisin 1x12 jollain 10-50/52 pakalla ja eteen vaikka 32 tai 34 ovaalin eturattaan.

  4. #4
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    5.694
    Saatavuus varmaan määrittää ratkaisun, täksi kesäksi tuo Aakoon ehdotus voisi olla realistisempi toteuttaa.

  5. #5
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.410
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti maalinni Katso viesti
    Saatavuus varmaan määrittää ratkaisun, täksi kesäksi tuo Aakoon ehdotus voisi olla realistisempi toteuttaa.
    Ja älyttömän paljon halvempi.

  6. #6
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.287
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti maalinni Katso viesti
    Saatavuus varmaan määrittää ratkaisun, täksi kesäksi tuo Aakoon ehdotus voisi olla realistisempi toteuttaa.
    No omaani juuri laitoin eikä ollut vaikea saada palikoita.

  7. #7
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.287
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Ja älyttömän paljon halvempi.
    Jos on väliäkään. Jos on valmiiksi kelvolliset kammet ja/tai 2x spideri. Ja haluaa etuvaihtajan riesakseen. Jne.

    EDIT: tarkoitus ei ollut yleinen inttäminen, tai että esittämäni olisi ainut oikea tapa. Keskustelupalstalla kun ollaan niin ehdotinpa kuitenkin vaihtoehdon


  8. #8
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.466
    Onkohan kukaan kokeillut 2x rattaita ilman etuvaihtajaa? Nostaa vaan käsin maasto/maantievälityksen. Noin voisi käyttää NW- rattaitakin.

  9. #9
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.287
    ^olette nero, paikka on teidän!

    Olis noita joutilaita spidereita, pitää etsiä sopivat rattaat ja joskus kokeilla.

  10. #10
    K.Kuronen Guest
    ^^olisi yksinkertainen ja varmasti toimiva. Saattaisi vaatia 2x-kammet, että saisi rattaat molemmin puolin kiinni tukevasti.

  11. #11
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.287
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    ^^olisi yksinkertainen ja varmasti toimiva. Saattaisi vaatia 2x-kammet, että saisi rattaat molemmin puolin kiinni tukevasti.
    Niin ja Sramin dm-rattaan vaihtaa ketterästi 2x spideriin jotain reissua varten.

  12. #12
    K.Kuronen Guest
    2x olisi hyvä kompromissi.

  13. #13
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Suomen ainoa kaupunkioikeudet omaava risteys
    Viestit
    2.003
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    2x olisi hyvä kompromissi.
    2x tai jopa 3x ei ole kompromissi. Se on hyvä ja toimiva ratkaisu. Ketjulinja koko ajan ok => voimansiirron elinikä pidempi kuin 1x. Tarvittavat välitykset helppo löytää. terv. @väärinpyöräily
    SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.

  14. #14
    K.Kuronen Guest
    ^1x on myös kompromissi, mutta toisella tapaa.

  15. #15
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Suomen ainoa kaupunkioikeudet omaava risteys
    Viestit
    2.003
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    ^1x on myös kompromissi, mutta toisella tapaa.
    Totta tämäkin. Laiha kompromissi.
    SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.

  16. #16
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    kyröskoski
    Viestit
    438
    Mulla oli aikanaan työmatkapyörässä 9-pakka ja edessä 2 ratasta ilman etuvaihtajaa . Tarkoitus oli hioo
    Isommasta piikit matalaksi , en kerinnyt varas vei työpaikan pihasta .
    Sen verran kerkisin testata että toimi varsin hyvin ilman nw rattaita , joskus vaihtoi isommalle automaattisesti johtuen ketjulinjasta (taisi muuten ollakin 3 etusta ja oli niitattu eli joku halpis )
    Sen jälkeen päätin olla ostamatta keltaista runkoa , oli jo toinen keltainen varastettu .

  17. #17
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Kahden asunnon loukussa
    Viestit
    154
    Hyviä vastauskia, kiitos.

    Täytyy alkaa punnita tuota 2X-vaihtoehtoa vaikka ilskottaa jo pelkkä ajatuskin lisänaruista. Tankolaukun kanssa on jo nyt ihan tarpeeksi askartelemista https://www.q-teatteri.fi/mina-askartelija/

  18. #18
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Skatta
    Viestit
    1.106
    Itse laittaisin 38:n nw:n eteen, tietähän suurin osa reissusta on. Siinä 36 takana jää aika raskaaksi, joten vaihtaisin saintin tarkkamarkkaisena tuohon: https://www.velobia.fi/microshift-ad...b-10v-osasarja
    Kokemusta ei kyllä ole, itsellä 38 ja takana 11-42, jolla pärjännyt hyvin, mutta pyörä on kommuutterina.

  19. #19
    Liittynyt
    10/2013
    Viestit
    1.434
    Onko vaihtajan vaihtaminen vaihtoehto? 10-Deore taitaa toimia jopa 46T-takarattaalla. Sitten eteen vaikka 32 tai 34 niin pitäisi riittää. Näyttäisi olevan heti saatavilla ainakin muutamassa Motonetissa: https://www.motonet.fi/fi/tuote/3850...RD-M5120-Deore. Pakkojen saatavuudesta en sitten tiedä. Retkeilyssä 2x toimii varmaan myös hyvin, kun maastossa voi käyttää pientä ja tiellä isoa ratasta. Pelkässä maastopyöräilyssä se ei kyllä sopinut itselleni yhtään, koko ajan oli väärä eturatas valittuna.

  20. #20
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Suomen ainoa kaupunkioikeudet omaava risteys
    Viestit
    2.003
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti velib Katso viesti
    Onko vaihtajan vaihtaminen vaihtoehto? 10-Deore taitaa toimia jopa 46T-takarattaalla. Sitten eteen vaikka 32 tai 34 niin pitäisi riittää. Näyttäisi olevan heti saatavilla ainakin muutamassa Motonetissa: https://www.motonet.fi/fi/tuote/3850...RD-M5120-Deore. Pakkojen saatavuudesta en sitten tiedä. Retkeilyssä 2x toimii varmaan myös hyvin, kun maastossa voi käyttää pientä ja tiellä isoa ratasta. Pelkässä maastopyöräilyssä se ei kyllä sopinut itselleni yhtään, koko ajan oli väärä eturatas valittuna.
    Taitaa olla tottumiskysymys. Itsellä toimii 2x maastossa hyvin; siirtymillä ja neulasränneissä isolla, ylämäet ja haastavat kivikko-/juurakkopätkät pikkurattaalla. Pysyy käsienkin verenkierto kunnossa, kun napsuttelee molemmilla käsillä vaihteita.
    SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.

  21. #21
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Hollola
    Viestit
    3.619
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hääppönen Katso viesti
    Taitaa olla tottumiskysymys. Itsellä toimii 2x maastossa hyvin; siirtymillä ja neulasränneissä isolla, ylämäet ja haastavat kivikko-/juurakkopätkät pikkurattaalla. Pysyy käsienkin verenkierto kunnossa, kun napsuttelee molemmilla käsillä vaihteita.
    Eikös tätä varten vasemmalla ole hissijakkaran vipu.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

  22. #22
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Suomen ainoa kaupunkioikeudet omaava risteys
    Viestit
    2.003
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antza44 Katso viesti
    Eikös tätä varten vasemmalla ole hissijakkaran vipu.
    Jep, mutta sitäkin tarvitsee loppujen lopuksi harvakseen, niin itseasiassa taitaa olla napsuttelut aika hyvin tasapainossa käsien välillä.
    SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.

  23. #23
    Ainoa mahdollisuus käyttää aina optimia välityssuhdetta, on sinkula. Ei tarvi koskaan miettiä millä vaihteella ajaa.
    Tupla NW edessä on kyllä aika mainio vaihtoehto. Mikäli Zeen kapasiteetti vaan riittää, eikös ne oo kaikki lyhyellä DH häkillä?

    edit: 11-36 takapakalla on koko 25 piikkiä kapasiteettia jo käytössä.


    https://imgur.com/RcM7HAd

  24. #24
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.469
    Itsellä täysjäykässä FBGravelissa edessä 34 ja takana 11-52, ihan ok kombinaatio vaikka kaksi isointa suht joutilaita.

  25. #25

    Peukalo ylös Isompaa rieskaa

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti John McCurve Katso viesti
    Aion pyöräretkeillä tänäkin kesänä bikepacking-varustuksella 1X10 -välitteisellä 29-täysjäykällä.

    Nykyvälitys on 28 edessä ja 11-36 takana. Silläkin on pärjännyt kohtalaisen hyvin kaikenlaisessa maastossa. Toki teräsrunkoisena täydellä taakalla
    joutuu joskus tiukimmissa mäkilöissä taluttelemaan, mutta enemmän haittaa se, että tuolla välityksellä pakolliset maantieosuudet ovat aikamoista spinninkiä.
    .
    Laita siihen jonkin verran isompi eturatas ja hanki lihaksia esimerkiksi ajamalla enemmän niitä ylämäkiä. Tai sitten kuntosalilla.
    "Simplify, then add lightness”
    – Colin Chapman

  26. #26
    Maasturissa yhdellä eturattaalla ketjun hyppiminen loppuu ketjuohjurilla, ei maksa montaa kymppiä. Yhdessä fätissä oli kaksi eturatasta, isommasta sorvasin hampaat pois ja jätin rockringiksi ja vaihtajan tilalle ketjuohjuri, toimii.
    Kylätason pyöräilijä

  27. #27
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.469
    ^NW rattaalta ei pahemmin hypi pois.

  28. #28
    Kummastuttaa nuo retkipyörien välitykset joissa lähtökohtaisesti 3x voimansiirto esim. Konan Sutra tai Surlyn Disc Trucker. Tuo 3x on nyt itsellekin passeli että jaksaa tyyliin täydellä lastilla pitää aamusta iltaan ketjun kireällä ja monta päivää putkeen. Niin sitten siellä on etu rieskoina 48-36-28 jotka nyt tuossa käytössä aivan perseestä.
    48 mihin sinä tarvitse tuommosta ratasta, kun keskinopeus yleensä reippaasti alta 20kmh...pistetään pesään 48/11 ja poljetaan yli 40kmh jotta kadenssi kohdillaan...ei tuohon käyttöön jumalauta tarvita tuommosta.
    28 liika pitkä, kun kihnutetaan mäkeä ylös.
    36 ainut joka edes sinne päin.
    Miksi ihmeessä nuissa ei ole lähtökohtaisesti kammissa 42-32-22 ja takana pakkana 11-34 tai 36
    Älä itke ruma lapsi, ota rusina.

  29. #29
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.469
    ^Mielestäni vanhat maasto/retkipyörät oli noilla 22/32/42 välityksillä ja usein isoin jäi pienelle käytölle.

  30. #30
    ^Juu niin oli.
    42 nyt semmonen loiva alamäki tai hyvä myötänen niin ok. Tuohon jos vielä vaihtas 40 niin paranis, mutta tosiaan tehtaalta tulevat 48 piikkisellä mitä en ymmärrä et miksi. Vaikka ajellaanhan nuilla ilman lastiakin, mutta ei nuo malmikasat silti mitään vauhtihirmuja ole, vaan enemmän semmosia lepposia nautiskelu pelejä.
    Älä itke ruma lapsi, ota rusina.

Samanlaisia aiheita

  1. Vastaukset: 288
    Viimeinen viesti: Eilen, 20.25
  2. Timolle "maraton"- / "down country" -täysjousto?
    By TimoP in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 32
    Viimeinen viesti: 30.11.2021, 14.41
  3. Mistä "löysät" katurenkaat, vanteet on liian "isot"
    By fillaristi_saksasta in forum Renkaat
    Vastaukset: 17
    Viimeinen viesti: 31.05.2020, 12.06
  4. Vastaukset: 10
    Viimeinen viesti: 13.04.2017, 11.02

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •