Uusi rasti.
![]()
Uusi rasti.
![]()
Mitä hienoin marraskuinen päivä suorastaan pakotti pyöräilemään ja minnekkäs muualle, kun Porvooseen.
Vanha oli purtsin silta, eikä nyrkkeilijä Pertti Purhosen silta, vaan Humlan pururadan silta Toukovuoressa. Porvoon kuvarastit rasti nro.82.
Paikanpäällä piti oikein verrata kuvaa, että olin varmasti oikealla sillalla.
Uusi rasti:
![]()
"GRAVEL IS THE SALT OF LIFE." - Ari Vatanen
Vanha rasti oli periaatteessa - mutta vain periaatteessa - sama kuin päivälleen vuosi sitten laittamani, toisin sanoen jo aiemmin käytetty:
Kuvat ja viestit vain katosivat sen sileän tien foorumin serverituhossa. Rastikartassa täppä on näköjään laitettu kutakuinkin siihen missä pyörä nojaa suojatietä osoittavaan liikennemerkkiin, mutta hyväksytään hakijan tulkinta siitä että rastina oli silloin uusi tie eikä sen ylittävä silta
Uudessa rastikuvassa on aika metkannäköinen risteysten keskittymä! Kärjellään oleva kolmio ja suojatie voisivat saada tulkitsemaan paikkaa niin että kuvaaja seisoo asfalttitien pientareella ellei peräti kelvillä. Kuitenkin luulisi että siinä tapauksessa sivutien ensimmäiset metrit olisi myös asfaltoitu, kuten useimmiten lienee laita?
PS On mulla jotenkin sellainen fiilis että olisin tuosta ajanut ja kaartanut tienviitan suuntaan oikealle, mutta se voi olla pelkkää harhaa...
Muina miehinä olisit käyttänyt kadonnutta kuvaa löytyneenä rastikuvana. Olis mennyt läpi, kun väärä raha. Eri asia olisko arkistosta ollut laittaa vuodenaikaan sopivaa uutta.
Älä yllytä moiseen epäurheilijamaisuuteen! No, Porvoon kuvarasti olisi silloin ollut tällainen, kuva kyllä täyttäisi sääntöjen hengen ja kirjaimen sillä se on samalla lenkillä otettu:
Tämän voi toki hakea siltä varalta että se olisi rastina vuoden päästä![]()
Vanha rasti löytyi itätuulentien varrelta. Hiekkatietä ajamalla pääsee muutamaakin eri reittiä esim. veckjärventielle.
![]()
Uusi rasti. Ja uusi liikennemerkki.
![]()
Jokohan viimeinkin kuvien siirto onnistuisi...
Kohde oli tämä:
Löytyi tästä: Porvoo
https://app.karttaselain.fi/map/4ziowt9RHRkHtCb
Uusi kohde:
![]()
petrimar muokkasi tätä : 07.12.2021 at 10.55 Syy: Karttalinkkiä yritetty päivittää toiselle alustalle google mapsin sijaan, että näkysi oikein myös tietokoneella.
^Hyvin näkyy.
Kuvat kyllä näkyvät. mutta karttalinkin avaamalla näen vain sen minkä tätä ketjua lukeva tietää jo muutenkin![]()
Rastikartan vilkaisu kertoo ettei edellistäkään eli rastia 83 ole saatu merkityksi kartalle.
PS Porvoo on hieno kohde talvipyöräiljällekin, mutta seuraavan Porvoon lenkkini ajattelin ajaa vasta tämän pakkassääjakson mentyä.
Ensin olin pihalla, että mikä ihmeen rastikartta.
No "Tempo"n viestistä löytyi linkki käydyistä rasteista.
En kuitenkaan saanut merkittyä tuota löytämääni sinne.
Voisiko saada vinkin kuinka rastit saa sinne merkattua?
Luulin että googlemapsin karttalinkki olisi ollut riittävä, mutta merkintä pitää siis tehdä ihan jonnekin muualle.
Kommentti rastien puuttumisesta rastikartasta oli kohdistettu enemmänkin Tempon (joka on puuttuvia rasteja ennenkin lisäillyt) suuntaan.
Ei se täpän lisääminen rastikarttaan ole niin kauhean tärkeää, riittää mainiosti että hakee rastin ja laittaa uuden. Mutta jos sen haluaa tehdä, pitää olla kirjautuneena jollain Google-tilillä, avata kartta, klikata "Edit" ja sitten proseduurin pitäisi olla melko selvä. Siis läppärillä, siitä miten helppoa tai hankalaa se on puhelimella en tiedä yhtään mitään.
Kommentti laittamastasi karttalinkistä johtui siitä etten saanut näkyviin kuin kartan jonka keskipiste näytti olevan jossain Näsin hautausmaalla. Toisin sanoen kartta ei ainakaan minulle kertonut missä se rasti oikein olikaan. Kartan osoitteenakin näytti olevan "06100 Porvoo". Toki saatoin olla uuno ja minulta jäi jotain oleellista huomaamatta.
Hassua että sinulla linkki näyttää hautausmaalle.
Minä kun klikkasin jakamaani linkkiä, tuli tarkka sijainti.
Tässä kuvankaappaus siitä miten linkki aukesi puhelimeen.
![]()
petrimar muokkasi tätä : 07.12.2021 at 11.12 Syy: Pienennetty kuvakaappauksen kokoa.
Kyllä se mullakin näkyy ihan oikein kännykällä ja voi tsuumata, mutta työpaikan koneella ei näy "nuppineulaa" ollenkaan.![]()
Ongelman ydin piillee siinä että annettu linkki johtaa puhelimen Google Maps -applikaation karttaan. Ei sillä että olisin itse osannut epäillä ettei edes täppää (joksi me kuvarastiharrastajat sitä "nuppineulaa" olemme tavanneet nimittää) näy sellaiselle joka selaa verkkoa vanhanaikaisesti koneella.
Verkkosivulla näkyvä linkki on tyyppiä https://goo.gl/maps/PJg5o3S3fD7ZAP7GA jolloin täpän koordinaatit näkyvät avautuvan sivun osoitteessa.
PS Viikon sääennuste ilahdutti vahvistamalla tiedon siitä että pakkanen putoaa eivätkä talvifillaristille ikävät vesikelit seuraa ihan heti perään. Mutta ennen kuin suuntaa pyöränsä kohti Helsingintietä pitäisi tietysti onnistua pyörittämään päänsä sisäistä karttaa niin että rastin sijaintin noin suunnilleen selviäisi...
PPS Taisin lukea että Tempo on laittanut fillarinsa säilöön odottamaan kevättä. Rohkenisin ehdottaa että hän harkitsisi asiaa uudelleen. Ei talvipyöräilyn tarvitse olla yhtä kuin epämukavuusalueelle hakeutumista!
Ei ole pakko ajaa silloin kun on selvästi liian kylmää tai ikävän jäistä tai loskaista tai kun kelvit ovat auraamatta. Ajaa silloin kun sää on hieno ja ajamisesta nauttii yhtä paljon - ellei jopa enemmänkin - kuin muina vuodenaikoina! Vaikka talvella päälajina olisikin jokin muu, pyörälenkit tuovat mukavaa ja sopivaakin vaihtelua.
Tarvittavien varusteiden määrää ei sitäkään kannata liioitella ja muita lajeja varten hankittuja vaatteitakin voi käyttää. Ja tietenkin myös toisinpäin. Ei muuta kuin ajamaan ja rasteja hakemaan!
Puuttuvat rastit lisätty Porvoon kuvarastikarttaan.
Rasti 83 Skaftkärrin risteys Itätuulentiellä.
Rasti 84 Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa.
Älä hullua yllytä. No suurin syy saamattomuuteen löytyy pitkään jatkuneesta sairastelukierteestä, joka ei ota loppuakseen.
Viileämmällä ilmalla olen käyttänyt vanhaa hiihtopukua pyöräilyssä, joka sopii siihen hommaan vallan mainiosti. Mitään yksin pyöräilyyn tarkoitettuja vaatteita ei mulla olekkaan.
Vanha löytyi Johannesbergin puistoalueelta. RASTI 85
Uusi.
![]()
En usko, että uusi vihjekuvaa vaatii. Porvoon kuvarastit vaan vaatii käyttäjiä. Mutta laitetaan nyt vapun kunniaksi.
![]()
Tempo muokkasi tätä : 01.05.2022 at 10.31
Jos nyt vaikkapa ajelisin Porvoon keskustasta Kevarin eli Kevätkummun ostarille, saattaisin hyvinkin käyttää tätä reittiä.
Onko Kevätkummussa ostari? Tai olenhan minä ajanut S-marketin ohi ja kai se on ostari jos sieltä löytyy myös apteekki ja kampaamo...
Tunnustan että silmäilin hiukan satelliittikuva kun rasti vaihtui, sillä tuo pylväs herätti jonkinlaisen muistikuvan siitä että olisin tuosta voinut joskus ajaakin. Katselin vieläpä ihan oikealta suunnalta, jos ymmärsin vinkin oikein, mutta ei silmiin osunut sellaista paikkaa joka olisi innostanut ja motivoinut ajamaan vaihteeksi taas Porvooseen.
Mutta hienoa että yrität pitää ketjua hengissä! Ei siihen välttämättä tarvita edes pientä ihmettä että jossain viriää uusi kiinnostus ja syntyy liikettä!
Hyviä syitä pyöräillä Porvooseen on lukematon määrä! Aivan riippumatta siitä millä etäisyydellä Porvoosta asuu.
Mutta halusitko sanoa että Kevätkummussa on mainitsemani S-marketin lisäksi oikeakin ostari? Vai halusitko pelkästään puolustella paikallisten käyttämää nimitystä? Vai vihjata minulle että apteekin ja kampaamon lisäksi rakennuksessa on toisenkin ketjun elintarvikeliike, lähiöbaari, ruokaravintola, pizzeria tai kebab-paikka, kukkakauppa ja eläintarvikeliike?
Lisätään nyt kuitenkin että rastissa ei ole vikaa. Sitä voi pitää jopa varsin onnistuneena: paikallistuntemuksesta on apua, paikka on selvästi tunnistettava vaikka sattuisi vain ajamaan siihen vahingossa ja ulkopaikkakuntalainenkin on hyvin voinut ajaa rastin ohi ja jos ei ole, nopealla päättelyllä ja satelliittikuvan silmäilylläkin voi pienellä tuurilla osua oikeaan.
(Minulla ei vain sitä tuuria nyt ollut ja ajokelit ovat olleet sellaisia että pääkaupunkiseudun ulkoilutiet ovat olleet kiinnostavampia.)
Porvoolaisittain pikapyörätie Erämiehenkadulta itään. Rasti 86.
Seuraavaa kuvaa on manipuloitu. Pyöriä ei ole lisätty.
![]()
Rajataan etsinnät joen länsipuolelle.
Mikäli paikalliset eivät aktivoidu eikä Lovisasta asti(?) ajava Tempokaan tätä käy hakemassa, pelkään pahoin että saat varautua siihen ettei tätä ole haettu vielä juhannuksenakaan.
Rastikuva ei herättänyt edes tunnetta siitä että jotenkin tuonnäköisen rakennuksen ohi olen joskus ajanut ja uskallankin veikata ettei se osu ajamieni reittien varrelle. Osaan päätellä vain että jotain tuolla harrastetaan kun paikalle on saavuttu fillareillakin, mutta mitä, siihen kykyni eivät riitä.
Mahdollisen alueen rajaaminen Porvoonjoen länsipuolelle ei rastin hakemista kovin paljon helpota enkä ole ihan varma helpottaisiko sekään merkittävästi jos alue rajattaisiin lisäksi Helsingintien etelä- tai pohjoispuolelle.
PS Ainoa punainen rakennus jonka sain päähäni oli joku ratsutalli...joka tuo ei varmasti ole.
Jos säät ja vapaat kohtaa niin ainakin Hyvinkään suunnalta saattaa pyörä löytää tuonne tiensä jopa ennen juhannusta![]()
Rasti 87:
Uusi:
![]()
Hävisin.
![]()
Jaa-a! Enpä ole tuoltakaan ajanut! Rasti 87 oli siis entinen Hamarin K-market, nykyinen kahvila-kirppis Hänga.
Uusi olikin tutumpi, mutta odotan jonkun vievän sen nenäni edetä, koska se lienee muidenkin löydettävissä enkä ole ihan varma milloin itse pääsen seuraavan kerran ajamaan tarvittavanlaisen, vähän pitemmän lenkin. Itse asiassa tulen olemaan pikkuisen pettynyt jos joudun huomaamaan että minulla vielä on mahikset ehtiä ensiksi!
Kirjanmerkit