GarminGiantHephaElectrobike
Sivu 48 / 54 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 38 46 47 48 49 50 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.411 - 1.440 / 1608

Aihe: Kiekon rakentaminen

  1. #1411
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Kasautin viime kesänä hi5bikesissa kahteen kertaan kiekon uusiksi, kun maastokiekon vannekehän teloin kivikossa. Molemmilla kerroilla pystyivät vaihtamaan vanhalle navalle, pinnoille ja nippeleille eli selvisin 60 euron mielestäni kohtuullisella laskulla. Plus sillä uuden kehän hinnalla. Tämä kiekko oli kuitenkin uusi, vasta samana keväänä ostettu. Hi5bikesista ja parista muusta paikasta josta tarjousta kysyin tuli vähän vaihtelevia vastauksia siitä voiko vanhoja pinnoja ja nippeleitä käyttää mutta periaatteessa ilmeisesti kyllä voi, jos ne lähtevät irti nätisti vanhasta kehästä ja navasta. Viisi vuotta vanhan kiekon kohdalla näin ei välttämättä ole.

  2. #1412
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.433
    Revolutionit ovat melko ohuita, joten niiden kuntoa pitäisi jotenkin arvioida. Teräs kyllä säilyttää ominaisuutensa hyvin, mutta on saattanut muokkautua.
    Alunippelit joutaa romukoppaan.

  3. #1413
    Liittynyt
    04/2016
    Paikkakunta
    Kirkkonummi
    Viestit
    284
    Kiitos&kiitos! Löytyikin jo varastotavaraa kustannustehokkaasti kahdesta saksalaisesta tilaten, joten pienimmän murheen tie on pistää kaikki uusiksi.

    Alunippelit menee tosiaan vaihtoon, niitä on jo jemmassa.

  4. #1414
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.667
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
    Kasautin viime kesänä hi5bikesissa kahteen kertaan kiekon uusiksi, kun maastokiekon vannekehän teloin kivikossa. Molemmilla kerroilla pystyivät vaihtamaan vanhalle navalle, pinnoille ja nippeleille eli selvisin 60 euron mielestäni kohtuullisella laskulla. Plus sillä uuden kehän hinnalla. Tämä kiekko oli kuitenkin uusi, vasta samana keväänä ostettu. Hi5bikesista ja parista muusta paikasta josta tarjousta kysyin tuli vähän vaihtelevia vastauksia siitä voiko vanhoja pinnoja ja nippeleitä käyttää mutta periaatteessa ilmeisesti kyllä voi, jos ne lähtevät irti nätisti vanhasta kehästä ja navasta. Viisi vuotta vanhan kiekon kohdalla näin ei välttämättä ole.
    Mulla meni vanhoilla pinnoilla kans. Riippuu toki kehistäkin, uuden kehän mitat oli tarpeeks lähellä vanhaa niin meni vanhoilla.

  5. #1415
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Korso
    Viestit
    358
    Kannattaa muistaa, että metalli väsyy. Pari vuotta sitten minulta katkesi aivan yllättäen pinna takakiekosta. Kun kasaaja https://www.bikestation.fi/ selvitteli asiaa, löytyi pinnavalmistajan lupaus, että pinna kestää useita miljoonia venytyksiä. Se voi kuulostaa paljolta, mutta kun muistaa, että renkaan ympärysmitta on parisen metriä, niin määrä täyttyy helposti vuodessa. Pinnan repeämästä huolimatta kallis CSS-pinnoitettu vanne saatiin käytetyksi uudelleen ja kiekkokin lähes virheettömäksi myös katkenneen pinnan ympäristöstä. Kaikki pinnat kuitenkin vaihdettiin.

    Itse kasaamiini huonompilaatuisiin kiekkoihin olen kyllä käyttänyt pinnoja uudelleen.

  6. #1416
    Liittynyt
    11/2018
    Paikkakunta
    Länsi
    Viestit
    269
    Olen tekemässä etukiekkoa itselleni ekaa kertaa. Ongelma on pinnojen pituus. Suoravetonapa. Kaikki tavara Dt Swiss ja Dt laskurilla laskettu pituudet.

    Vasen puoli: tarkka 300.4mm
    suositeltu 299mm.

    Oikea puoli: tarkka 301.6mm
    Suositeltu 300mm

    Ongelmana että 299mm pinnoja ei löydy mistään ja 298mm olisi 2.4mm lyhyempi, mitä tarkka arvo.

    Vaihtoehtona, molempiin 300mm tai toiseen 300mm ja toiseen 302mm. Nyt pyöristykset menisivät eri suuntiin. Auttakaa amatööriä. Kiitos.

  7. #1417
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.923
    ^Mitkä pinnat on suunnitelmissa? Mä laittaisin ehkä 298 ja 300, ei ainakaan kierteet pohjaa.

  8. #1418
    Liittynyt
    11/2018
    Paikkakunta
    Länsi
    Viestit
    269
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    ^Mitkä pinnat on suunnitelmissa? Mä laittaisin ehkä 298 ja 300, ei ainakaan kierteet pohjaa.
    Dt Swiss competition race 2.0/1.6/2.0.
    Löysin myös Sapimit, jotka olis ollut just oikean kokoiset, mut toista pituutta ei tietysti ollut kuin muutamat kaupassa.

  9. #1419
    Liittynyt
    11/2018
    Paikkakunta
    Länsi
    Viestit
    269
    Täytyy tilata kahdesta eri paikasta, jos haluaa saada oikean kokoiset pinnat.

  10. #1420
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.923
    Sapim D -Light on vastaava pinna, ja se ei ainakaan pohjaa nippeliin, koska ohennus alkaa heti kierteestä (tuota pinnaa voisi siis ottaa pelkkää 300mm molemmille puolille). Tuosta DT:n pinnasta en tiedä, mutta ei se nyt ole niin justiinsa jos jää millin lyhyeksi varsinkin jos laitat messinkiset nippelit. Millin liian pitkät taas on huonompi juttu.

  11. #1421
    Liittynyt
    11/2018
    Paikkakunta
    Länsi
    Viestit
    269
    ^ Otin lyhyemmät eli 298 ja 300mm, jos 298mm liian lyhyt niin ne sopii takakiekkoon. En tiedä, olenko onneton googlaaja, mutta en noita kyseisiä pinnoja löytänyt juuri mistään muualta kuin bike24.

    Edit. Messinkiset nippelit käytössä.

  12. #1422
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Siis mitä hlvttiä. Aloin rihtaamaan fulcrum wind kiekkoja. Luulin ensin, että käytetty alumiinilaatu+pinnoitus on luokattoman huonoa ja nippelit ovat jo hapettuneet jumiin. Mutta ei. Nämä on LIIMATTU kiinni.

    Kertakäyttökiekkoja. Pysykää kaukana noista.

  13. #1423
    Liittynyt
    08/2008
    Paikkakunta
    rauma
    Viestit
    94
    ^
    Ihanan kallista, jos tosiaan näin.

  14. #1424
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti rymy Katso viesti
    ^
    Ihanan kallista, jos tosiaan näin.
    Juu, näitä kysymyksiä löytyä aika äkkiä googlella.

    https://www.pinkbike.com/forum/listc...hreadid=220560

  15. #1425
    Liittynyt
    08/2011
    Viestit
    1.168
    Ihan jollain kunnon liimalla, joka ei murru? Onhan tuo kai suurilla merkeillä tapana jotain "liimaa" laittaa, ettei voida syyttää itsestään löystyvän. Tämäkin etu kun itse tekee.

  16. #1426
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti frp Katso viesti
    Ihan jollain kunnon liimalla, joka ei murru? Onhan tuo kai suurilla merkeillä tapana jotain "liimaa" laittaa, ettei voida syyttää itsestään löystyvän. Tämäkin etu kun itse tekee.
    Ei murru joo. Pamauksen kanssa kääntyy hieman, mutta ei todellakaan herkisty lainkaan. Parktoolin aeropinnapihdeillä ja oikealla listamallisella avaimella voisi vielä koettaa, mutta aika kauheaa touhua on.

    On kyllä viimeiset fulcrumit mulla. Tuo laakeriratkaisukin on huono. Vaatisi ehdottomasti speed/bora mallin cup/cone tyyppiset laakerit. Näissä siis ei ole lainkaan laakereiden välistä väliholkkia ja sisällä on kuitenkin normaalit kuulalaakerit. Olisi edes viistokuulalaakerilla.

  17. #1427
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.148
    Se liima pehmenee kuumailmapuhaltimella. Yleensä.

  18. #1428
    Liittynyt
    11/2005
    Paikkakunta
    Vaasan mlk
    Viestit
    1.074
    Onpas vaihteeksi ihmettelemistä. Aloin laittaa viimeksi kasaamaani etukiekkoa fillariin kiinni, niin huomasin että puolet pinnoista ovat irronneet radiaalipuolelta. Muutaman kilometrin ajon jälkeen. Huomasin ensin, että pinnat vaikuttavat liian pitkiltä. Sitten muistelin, että olin taivuttanut pinnoja kasauksen jälkeen radiaalipuolelta kun ottivat levyjarruun vähän kiinni. Tämä siksi, että pinnat lähtivät ulkolaipalta mikä mielestäni on parempi teknisesti. Ratkaisuna: 14mm alumiininippelit 12mm messinkisiin, radiaali vaihtuu 1x ristiin, pinnat laitetaan laipan sisäpuolelta ulos. Seuraava ongelma, nippelit eivät meinaa ollenkaan kiertyä pinnaan. Ajattelin ensin, että pinnojen kierteet ovat menneet pilalle, mutta vaikuttaakin että nippeleiden seassa on väärän mallisia seassa 1,8mm vs 2,0mm. Katsoo mitä tästä tulee, onneksi olen noita kasannut jonnin verran, muuten olisi aika pihalla.

  19. #1429
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Se liima pehmenee kuumailmapuhaltimella. Yleensä.
    En taida uskaltaa kuitukiekkoa puhallella. Voisi tietysti kokeilla tuota pientä butaani poltinta, joka siis puhaltaa sinistä muutaman millin paksuista liekkiä.

  20. #1430
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.923
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Siis mitä hlvttiä. Aloin rihtaamaan fulcrum wind kiekkoja. Luulin ensin, että käytetty alumiinilaatu+pinnoitus on luokattoman huonoa ja nippelit ovat jo hapettuneet jumiin. Mutta ei. Nämä on LIIMATTU kiinni.

    Kertakäyttökiekkoja. Pysykää kaukana noista.
    Vie Velosporttiin rihdattavaksi, on virallinen Campa/Fulcrum huolto. Eiköhän ne osaa homman hoitaa.

  21. #1431
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Vie Velosporttiin rihdattavaksi, on virallinen Campa/Fulcrum huolto. Eiköhän ne osaa homman hoitaa.
    On ne suorat nyt. Jos tuo nippeli ei lämmöllä irtoa, niin tokihan nuo kuntoon saa. Pinna poikki ja uutta vaan tilalle.

  22. #1432
    Liittynyt
    09/2020
    Viestit
    1.152
    Mitenkäs tarkkaa tuo pinnan pituus on? Kiekon rakentaja kertoo pituuksiksi 303/304. Yksi katkennut pinna korvattiin 302 pituisella ja sellaisia näyttäisi jopa netistä löytävän (sapim d-light sp, dt:n pinnoja joita kiekossa on en mistään löytänyt varastosta). Sopiiko tuo 2mm lyhyempi kummankin paikalle, vai pitääkö jostain metsästää tuollaisia 304 pituisia?

    En tietenkään uskonut internettiä kun speksasin kiekkoihin suoravetopinnat...

  23. #1433
    Liittynyt
    08/2011
    Viestit
    1.168
    Kuinka pitkälle nippelissä vanhat 304 menee? Ei 2mm vajaa kyllä hyvä enää ole, mutta eipä yksi pinna kiekkoa räjäytä, jos ei kestä. Ei alumiininippeliä ainakaan missään nimessä.

  24. #1434
    Onko mahdollista vaihtaa maantiepyörän takakiekkoon paksumpia pinnoja? Tuntuu katkeilevan jatkuvasti pinnat. Pyörä on muutaman vuoden vanha maantie bianchi sieltä edullisemmasta päästä.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  25. #1435
    Liittynyt
    08/2011
    Viestit
    1.168
    Pinnojen katkeiluun on joku muu syy. Kaikki pinnat kestää niin suuret vetolujuudet ettei jää siitä kiinni ja sanotaanpa jossain jopa ohuempien (ja litteiden) kestävän paremmin väsymistä vastaan. Eli kiekko on koottu huonosti tai jotain muuta mätää.

  26. #1436
    Liittynyt
    09/2020
    Viestit
    1.152
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti frp Katso viesti
    Kuinka pitkälle nippelissä vanhat 304 menee? Ei 2mm vajaa kyllä hyvä enää ole, mutta eipä yksi pinna kiekkoa räjäytä, jos ei kestä. Ei alumiininippeliä ainakaan missään nimessä.
    DT:n laskuri antaa pituudeksi 300/301. Siihen 2mm prikasta päälle, niin 302/303 olisi tuon mukaan oikea. Tuo katkennut pinna oli vasemmalla puolen, eli alunperin 304. Uudessakaan ei näy kierteitä nippelin päässä, vaikka on tuon 2mm lyhyempi.

    Pitää kysyä tuolta kiekon rakentajalta (fiteheels/Lukasz) josko pystyisi lähettämään kohtuukuluilla muutaman oikean pituisen, kun ei noita meinaa mistään löytää

  27. #1437
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.923
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti M A Katso viesti
    DT:n laskuri antaa pituudeksi 300/301. Siihen 2mm prikasta päälle, niin 302/303 olisi tuon mukaan oikea. Tuo katkennut pinna oli vasemmalla puolen, eli alunperin 304. Uudessakaan ei näy kierteitä nippelin päässä, vaikka on tuon 2mm lyhyempi.

    Pitää kysyä tuolta kiekon rakentajalta (fiteheels/Lukasz) josko pystyisi lähettämään kohtuukuluilla muutaman oikean pituisen, kun ei noita meinaa mistään löytää
    Eikö nämä ole ne pinnat mitä etsit: https://r2-bike.com/NEWMEN-Replaceme...D-Light-304-mm

    Hinta toki vähän suolainen, mutta ei niitä montaa tarvitse.

  28. #1438
    Liittynyt
    09/2005
    Viestit
    1.300
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti OskariN Katso viesti
    Onko mahdollista vaihtaa maantiepyörän takakiekkoon paksumpia pinnoja? Tuntuu katkeilevan jatkuvasti pinnat. Pyörä on muutaman vuoden vanha maantie bianchi sieltä edullisemmasta päästä.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Mulla aikanaan alkoi mennä maantiepyörän takakiekosta pinnoja poikki sen jälkeen kun kolautin yhden poikki epäonnistuneen kanttarin päälle hyppäämisen jälkeen. Kolmannen vai neljännen jälkeen kasautin koko kiekon uusiksi.

    Jos useampi kuin yksi poikkin kaikki uusiksibtai sitten kiekko mikä kestää painavammankin kuskin painon.

    Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

  29. #1439
    Liittynyt
    09/2020
    Viestit
    1.152
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Eikö nämä ole ne pinnat mitä etsit: https://r2-bike.com/NEWMEN-Replaceme...D-Light-304-mm

    Hinta toki vähän suolainen, mutta ei niitä montaa tarvitse.
    No siinähän se! Nyt kävi näin että kävelin työreissulla bas-shopin ohi ja he sorvasi pidemmästä pinnasta pari 304mm odotellessa. Jos noista yhden laittaa reppuun niin eikös se tarkoita sitä että kiekot kestää maailman tappiin

  30. #1440
    Liittynyt
    06/2006
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    128
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti OskariN Katso viesti
    Onko mahdollista vaihtaa maantiepyörän takakiekkoon paksumpia pinnoja? Tuntuu katkeilevan jatkuvasti pinnat. Pyörä on muutaman vuoden vanha maantie bianchi sieltä edullisemmasta päästä.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Voi laittaa esim. DT Alpine III, joissa alkupään paksuus on 2,3mm, käytän noita pakan puolella ja ongelmia ei ole.

    Jos kiekossa on takana 24 pinnaa ja työn laatu niin ja näin kuten halvoissa kiekoissa helposti on, niin kylläpä ennen pitkää pinnoja menee poikki.
    Jos et osaa itse kiekkoa rihdata uusilla pinnoilla, voi teettämisen kannattavuus olla kyseenalainen.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •