^ aika jäätävä...
^ aika jäätävä...
Onko kukaan laittanut palautetta valmistajalle asiasta?
Oliskohan menny samanlaisiksi jos olis pyörittänyt trainerilla talven? Käytön puute...?
On kyllä ihan kuraa.
Onko nuo halkeamiset vaan TL version ongelma? Onko kellään vastaavia havaintoja sisurillisen mallin kanssa?
Kaipa noihin fillareiden renkaisiin pätee samat söönnötkin kuin auton renkaisiin. Eli liian kuuma, liian kylmä, kosteus, vaihteleva lämpötila ja paskaset keväästä alkutalven poljetut renkaat kestää huonosti säilytystä. Mutta, joku pitää ympärivuoden ulkona eikä mitään. Katselin just varakiekon sisäkumillista contia eikä tuossa näyttänyt olevan mitään ongelmaa olevan. Huoneen lämmössä hyllyllä vaakatasossa.
Huomasin keväällä että omakin GP5000 32mm (ei tubeless) halkeillut aika pahasti talven aikana kakkospyörässä. Säilytetty siis läpi vuoden takapihalla. Tuossa pyörässä edessä on GP4000 S2 ja takana tuo GP5000 molemmat halkeilleet yhtä paljon.
Varmaan lämpötilanvaihtelut tuota tekee.
![]()
Aika karun näköistä jälkeä. Omat 25mm GP 5000 TL:t ovat onneksi pysyneet talven aikana kunnossa lämpimässä autotallissa.
Hyvä rengas, mutta jos oma kokemus olisi tuollainen niin merkki kyllä vaihtuisi.
Muutama viesti aikaisemmin kerroin että kaksi sisäkumillista ja yksi sarja tubeles renkaita halkeillut samalla samalla tavalla.
Jos näihin pätee samat säännöt kuin autonrenkaisiin niin outoa että vain nämä pyörän renkaat halkeilevat vaikka säilytetään samassa pimeässä varastossa +17 lämmössä.
Ja outoa, ettei ne halkeile kaikilla. Itsekkin olen ajanut viistonnisa useita, eikä noissa ole halkeamia. Täytyypä heti tsekkailla talven kiekoilla paikallaan olleet kumit.
Edit: Priimaa on. 2x tubeless ja 2x sisuri.
Voisiko tuo jollain tapaa liittyä pyörän säilytykseen? Minullahan on maantiepyörät aina sisällä, kun noilla ei ajeta.
Kyllä minä luulen että tuon on juurikin säilytykseen liittyvä. Mä laitan aina renkaat paineissa kiekoille ja vaateriin. En edes tiedä mistä moinen tapa on tullut. Saatan jopa pumppaillaniihin ilmaa jos ovat kovasti vajuneet.
Siis joka ajon jälkeen vai?
Seuraavaksi laitetaan renkaat silkkipussiin ja rauhallinen musiikki soimaan ja käydään muutaman päivän välein kääntelemässä ja mittaamassa paineet. Kaikki muu on jo kokeiltu.
Ihme ettei mitkään aikaisemmat renkaat ole vaatineet säilytyksessä mitään erikoista vaikka olisivat koko talven ulkona ei kumi halkeilen talven jälkeen.
Puhuttiin säilytyksestä.
No sullahan oli pyörä ulkoruokinnassa. Ehkä kosteus vaikuttaa? Ei muuta kuin endurance kumia alle vaan, nuo kestää vuodesta toiseen ongelmitta.
Nuren suosittelema 4season voisi olla kova.
^ Ja jospa se on vaan GP 5k; n ominaisuus että tuollai voi käydä.
Ehdin ite ostaa talven aikana uudemman mallin gp5000s tr kumit, saa nähdä miten niiden kans käy.. Jos oisin ennen ostoa huomannut halkeamiset, ois merkki vaihtunu. Varmaankin seuraavaksi Schwalben Pro Onet lähtee kokeiluun, kun vielä yhden kumin joudun ostaan..
Säilytyksen luulen itekkin vaikuttavan tuohon, mutta noin 5 paria muitakin renkaita (lähinnä maastorenkaita) on ollut samanlaisessa säilytyksessä, eli lasitetulla parvekkeella auringolta ja sateelta kuitenkin suojassa, eikä niissä ole ollut pienintäkään halkeamaa missään kohin.
Omissa 25mm sisurikumeisssa viime kesältä ei mitään havaittavaa halkeilua. Säilytetty lämpimässä varastossa ja painetta n 4-5baria.
Sorry ymmärsin väärin. Meinaatko kuitenkin että tuo vaaterissa säilyttäminen on se ratkaiseva tekijä.
Jos pyörä on telineessä renkaat ilmassa pimeässä varastossa +17 tasaisessa lämmössä niin mielestäni ongelman syyksi ei voi enää jäädä kuin itse renkaat. Jos syksyllä alle 100km ajetut renkaat laitetaan tällä tavalla talvisäilytykseen ja renkaat hajoaa syy ei voi olla kuin renkaissa. Jos renkaat tästä hajoavat on pakko vaihtaa rengas valmistajaa.
En osaa sanoa auttaako vaakasäilytys. Mulla se vie vaan vaan vähemmän tilaa tuolla tapaa. On ne kuitenkin kiekoilla ja paineissa.
Joo, onhan noissa renkaissa tosiaan pakko olla jotain vikaa. Itse laittaisin kyllä valmistajalle viestiä.
Mulla halkesi tosiaan mavicin tubelekset tällaisessa säilytyksessä. En voi käsittää, mikä meni pieleen.
![]()
Ilman muuta valmistajalle reklamointia. Renkaan sisällä voi olla patchnumber tallessa. Sen kanssa jos lähestyy niin aspa osannee kertoa onko ollu laskettu joku paskempi erä liikkeelle.
Voisko kuivuus(pieni ilmankosteus) olla osasyyllinen.
Joo renkaat humidoriin talven ajaksi! Surkeata laatua tuo on eikä mitään muuta, kyllä renkaiden pitäisi talvi kestää jos ei nyt ihan rännin alla säilytetä. Lieksan miesten talvirenkaat on maastopuolella haukuttu synkimpään helvettiin vastaavan takia enkä keksi mitään syytä miksei näitä myös? Suomi Tyres on käsittääkseni hoitanut myös takuukeikat aika mallikkaasti, jos pitäis veikata niin Contilta ei varmaan irtoa vaihtarit ihan yhtä helposti?
Kannattaa kuitenkin muistaa noiden olevan ohuita kisarenkaita.
Jännä olisi kuitenkin tietää mikä tuon aiheuttaa.
En varmasti mittaa
Ei renkaiden säilytys voi olla noin tarkkaa puuhaa. Kyllä siisti, pimeä ja lämpöinen varastotila asunnon tiloissa pitää riittää. Jos kosteus prosentti vielä pitää mitata niin eikö renkaiden säilytys mene hieman liian vaikeaksi.
Oudoksi asian tekee se miten rengas kestää puoli vuotta käyttöä kelissä kuin kelissä mutta ei kestä käyttämättömänä tuota puolta vuotta missään olosuhteissa.
Ja maantiepyörässä alla olevat, ehkä kolmisen vuotta vanhat, 4-Seasonit olivat ihan kunnossa, säilytetty lämpimässä, vanteilla ja jonkinlaisessa paineessa, mutta ei samassa asennossa koko ajan.
Kirjanmerkit