HephaFillariElectrobikeGiant
Sivu 71 / 91 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 21 61 69 70 71 72 73 81 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.101 - 2.130 / 2719

Aihe: Ketjujen voitelu

Hävisi tuo viesti yltä, kun yritin muokkailla.

Mutta joo, olen uutterasti yrittänyt käyttää pois muc-offin keltaista helteisessä espanjassa. Toimii ehkä vartin, kun sen laittaa just ennen lenkkiä ketjuun. Ja se on pakko laittaa ennen lenkkiä, jotta se aiemmin laitettu aine pehmenee. Aika turhaa ainetta.

Ja minä olen käyttänyt tyytyväisenä jo monta vuotta.

Kyllä ketjuöljy pitää löytyä vaivattomasti jostain kotikylän kaupasta. Minä en jaksa lähteä tilailemaan sitä jostain erikoiskaupoista. Kyse on kuitenkin ihan arkisesta asiasta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Ja minä olen käyttänyt tyytyväisenä jo monta vuotta.

Kyllä ketjuöljy pitää löytyä vaivattomasti jostain kotikylän kaupasta. Minä en jaksa lähteä tilailemaan sitä jostain erikoiskaupoista. Kyse on kuitenkin ihan arkisesta asiasta.
    Juu, niin löytyykin, vaihda ehdottomasti sellaiseen. Moni ohut öljy on ihan toimivaa kamaa.

Nyt meni sarkasmi hiukan ohi. Ei mun tarvi öljyä vaihtaa, Muc-Off Dry Lube toimii riittävän hyvin ja sitä saa helposti. Täällä Tampereellakin varmaan yli 10 kaupasta.

No eihän muc off dry lube ole öljyä. En itseasiassa edes tiedä mitä se on. Ei nimittäin ole vahaakaan.

Ohut öljy toimii oikeasti selvästi paremmin mitä tuo.

Muc offin dry lube on parasta mitä maastopyörän ketjuun voi laittaa, ihan sama on öljyä vai ei

Olen seuraillu tätä voitelu keskustelua,ja tässäkin erillaisia näkemyksiä,,ja mikä niistä sitten on se paras ja voitelevin,siitä on aika monta vaihtoehtoa. Ehkä on ollu juttua mutta,mitä ollaan mieltä ketjujen ns kuumaöljy voitelusta. Mie olen kylvettäny ketjun uudesta lähtien kuumassa öljyssä, ensin tietty puhdistan ne liuotin aineella tai bensalla, ja sitten kattilaan kuumaan öljyyn,kun oljy melkein kiehuu siinä kun ne muutaman minuutin kylpee ja sen jälkeen antaa jäähtyä,ja rätillä kuivaa liiiata öljyt pois, niin pitäs olla ketju voideltuna. Öljynä olen käyttänyt samaa oljyä jota käytetään autojen vetopyörästöissä,,elikkä 80-90W. Se miten kukakin ketjuja hoitaa, siinä on monta tapaa,,tää miun tapa ei lienen niitä helpompia,mutta se on perua jo vuosikymmenten takaa,ja hajuhaittaa siitä ainakin saa aikaiseksi,mutta ketju tuntuu kyllä tosi liukkaalle,ja jos se öljy on riittävän voitelukykyinen sinne auton vetopyörästöihin,uskoisin sen ominaisuuksien riittävän pyörän ketjuihinkin.Mie kierrätän ketjuja kahdella ketjulla,omaa puuhasteluahan siinä on mutta,pyöräily on muutakin kun pelkkää ajamista,ainakin minusta.

Muc offin tuotteet tuoksuivat hyvälle ja olivat kivan värisiä, mutta eivät varsinaisesti vakuuttaneet voiteluaineina.

Itse voiteluun sen enempää kantaa ottamatta olen ihmetellyt kun toiset sanoo että X voiteluaine sotkee ja toisilla taas ei sotke lainkaan.

Havahduin tähän viime leirillä jossa minulla ja toverilla oli molemmilla uudet ketjut reissuun lähdettäessä, molemmilla tehdasrasvat puhdistettuna ja täysin sama voiteluaine. About viikko kun oltiin ajeltu kaikki lenkit yhdessä sateettomassa kelissä niin minulla oli ketju täysin puhdas ja kaverilla läpeensä musta. Toisista ketjuista vaan ilmeisesti irtoaa niin paljon enemmän enemmän sitä hiukkaspölyä metallista että tekee ketjun mustaksi vaikkei itse voiteluaineessa olisi mitään vikaa.

EDIT: En tiedä onko harhaluuloa vai mitä mutta tästä oppineena en käytä kuin yhtä tiettyä ketjua pyörissäni. Ikinä ei tarvi käyttää puhdistukseen mitään aineita, riittää kun pyyhkäsee puhtaalla rätillä lenkin jälkeen, oli sitten kuivaa tai sadekeliä.
    Chuck Norris doesn't use Facebook or Twitter, he's already following you.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nikkke Katso viesti
    Itse voiteluun sen enempää kantaa ottamatta olen ihmetellyt kun toiset sanoo että X voiteluaine sotkee ja toisilla taas ei sotke lainkaan.

Havahduin tähän viime leirillä jossa minulla ja toverilla oli molemmilla uudet ketjut reissuun lähdettäessä, molemmilla tehdasrasvat puhdistettuna ja täysin sama voiteluaine. About viikko kun oltiin ajeltu kaikki lenkit yhdessä sateettomassa kelissä niin minulla oli ketju täysin puhdas ja kaverilla läpeensä musta. Toisista ketjuista vaan ilmeisesti irtoaa niin paljon enemmän enemmän sitä hiukkaspölyä metallista että tekee ketjun mustaksi vaikkei itse voiteluaineessa olisi mitään vikaa.

EDIT: En tiedä onko harhaluuloa vai mitä mutta tästä oppineena en käytä kuin yhtä tiettyä ketjua pyörissäni. Ikinä ei tarvi käyttää puhdistukseen mitään aineita, riittää kun pyyhkäsee puhtaalla rätillä lenkin jälkeen, oli sitten kuivaa tai sadekeliä.
    Shimanon ketjuissa ainakin 105 ja Ultegra on eroa. 105 on Siltec pinnoita vaan sisäpuolella ja Ultegralla myös ulkopuolella. Ultegran ketjut pysyneet itellä huomattavasti paremmin puhtaamman näköisenä

Pitäisi varmaan olla kolme eri ketjunvoitelukeskustelua. Maantie, Maasto ja arkipyöräily, kaikilla on kumminkin hyvin erilaiset käyttötarkoitukset ja ajo-olosuhteet...

Tuo muc-offin keltainen dry lube on sen vuoksi hyvä, että se lähtee ketjusta mahdollisimman vikkelään pois, eikä kerää moskaa. Kandee oikeasti koettaa oikein ohutta öljyä tilalle. Pääsee halvemmalla ja lopputulos on parempi.

Esimerkiksi tämä on aivan toimivaa, eikä kerää likaa. Näitä löytyy monelta valmistajalta.

https://www.xxl.fi/weldtite-tf2-perf...34551_1_style?

Halpaa ainakin on jossei muuta. Jotenkin olen noista vahapohjaisista innostunut viimesen parin vuoden aikana. Nyt ollut käytössä Ceramicspeedin UFO DRIP. Tuote on hyvää, pitää ketjun puhtaana mutta kulutuskestävyydessä on toivomisen varaa. Ajattelin seuraavaksi testata tuota silcan uutta(?) ketjuvahaa, jos ei tunnu hyvältä niin todennäköisesti palaan Ceramicspeediin.
    Chuck Norris doesn't use Facebook or Twitter, he's already following you.

Juu, tuo weldite ei paljoa eroa vahapohjaisista märässä kelissä. Eli on tosiaan niin ohkaista, että poistuu ketjusta vikkelään. Mutta ei sitten sotkekkaan. Pelkkä vesipesu ja rätillä pyyhkiminen riittää. Ostin tuota muutaman litran 10e/l hintaan wiggleltä.

Itselle on tärkeää että ketjuöljykin on ympäristöystävällistä ja biohajoavaa kun jää joko luontoon tai menee sadevesiviemäristä mereen.

EDIT: ei sittenkään mitään...

Tehtyäni paluun lajin pariin käytin alkuun Shimanon wet- ja dry lubea sekä yllä mainittua welditen all weatheria . Sittemmin innostuin kokeilemaan villimpiä vaihtoehtoja ja päädyin hydrauliöjyihin, alkuun 32, mutta 46 osottautui käytön myötä paremmaksi. Öljynä mielestäni toimivampi, kuin aiemmin mainitut fillarikohtaiset. Voitelu kestää tovin ja nätillä annostelulla ketjut pysyy yllättävän puhtaana. Gravelissa ketjut on mennyt rapia 3000 kilometrin jälkeen vaihtorajalle. Ajo on ollut sekalaista ja pyörä on liikkunut keväästä syksyyn kelillä kuin kelillä. Hydrauliöljy on ollut parisen vuotta käytössä.

Nyt olen innostunut testailemaan kahdessa pyörässä Rexiä ja ainakin toisessa fillarissa ketju on ollut aika musta lenkkien jälkeen. Siihen voi vaikuttaa se, että tein alkupuhdistuksen ainoastaan ketjupesurilla ja huljuttelemalla isopropanolilla. Toiseen tein perusteellisemman putsin ja täytyy jatkossa seurata onko eroa. Ideana olisi, jos näillä toisen tyyppisillä voiteilla saisi lisää kilometrejä irti ketjuista.

Hyllyssä odottaa myös Banana Slipin Tungsten all weatheriä pari purkkia ja tarkoitus oli maasturiin ottaa testiin.

K.Kuronen Guest
    Seuraavaksi täysin epätieteellistä haihattelua sadepäivän ratoksi:

************* HAIHATTELU ALKAA ***************************

Purin kahden eri valmistajan ajosta poistetut ketjut ja vertailin sivulevyjen rakennetta. Ylinnä ulomman levyn sisäpuoli ja alempana sisemmän levyn ulkopinta ja sisäpinta. Toisen valmistajan rakenteessa on yksi epäjatkuvuuskohta, jonka toinen on pyöristänyt. Näin täyden maallikon silmin epäjatkuvuuskohta on voiteluaineelle hankalampi ylittää.

*************** HAIHATTELU PÄÄTTYY *******************************

Kellään tietoa mitähän on tapahtunut Holmenkol Extreme Lubelle, kun näyttää myyjät ei oota kauppaavan?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti lapanen007 Katso viesti
    Kellään tietoa mitähän on tapahtunut Holmenkol Extreme Lubelle, kun näyttää myyjät ei oota kauppaavan?
    Tähän ketjuun on viime syksynä kirjoitettu seuraavanlainen selitys:

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Situm Katso viesti
    Varmana tietona voin sanoa, että extremen valmistus on lopetettu, syynä lienee se nanocombound. Mun mielestä toistaiseksi parasta tavaraa. Todella huonolla hoidolla xx1 ketjut ja takapakka kesti 9000km, ja jäivät vielä pahan päivän varalle.

Kiitokset. Pitänee alkaa metsästämään korvaavaa tuotetta

K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    Pari lenkkiä on koekäytössä ollut Squirt e-bike: varovaisen positiivinen vaikutelma kestävyydessä, mutta jotakin mustaa näyttäisi kertyvän enemmän, vaikka rättiin sekin jää, kun pyyhkii.
    e-bike on edelleen ollut käytössä ja tuntuma on, että kestävyys on parempi perus-Squirtiin verrattuna.

Nyt yksi tyhmä ja asiaton kysymys.

Miksi nähdään vaivaa sen eteen että ketjujen voiteluväli olisi useita satoja kilometrejä? Mutta sitten samaan aikaan on normaalia jos tubeless-renkaan paineet pitää tsekata ennen jokaista lenkkiä.

Miksi tavallista ja helppoa ketjunvoitelua pidetään niin mörkönä? .

Miksi nähdään vaivaa sen eteen että ketjujen voiteluväli olisi useita satoja kilometrejä? Mutta sitten samaan aikaan on normaalia jos tubeless-renkaan paineet pitää tsekata ennen jokaista lenkkiä.

En tiedä. Olisiko vaikka siksi, että ketjujen putsaus ja voitelu joka lenkin jälkeen on työläämpää kuin renkaiden pumppaus lenkille lähtiessä. Paineiden tarkistus ja tarvittaessa pumppaushan tehdään joka tapauksessa ennen jokaista lenkkiä. Eli tällöin on kyseessä kysyjän väärä vastakkainasettelu.
    The older I get the faster I was

Miksi nähdään vaivaa sen eteen että ketjujen voiteluväli olisi useita satoja kilometrejä?
    Jotta voi kiertää Vätternin ilman ketjujen pesua ja voitelua? Sitten ne pitkät kuntoajot olisi vielä lisäksi, joita ei tule ajettua, mutta kaiketi kaikki yhteen putkeen ajettavat olisi mukava ajaa ilman voimansiirtohuoltoa.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

No sen ketjuvoitelun olisi hyvä kestää sen yhden pitkän märän gravell lenkin verran. Näin ei todellakaan ole.

Jos ajelee vain lyhkäisi lenkkejä, niin tuohonhan kelpaa mikä vaan.

Vanhat varastot White lightning clean ridea on loppu. Onko kukaan nähnyt myynnissä kotimaassa tai EU kaupassa. Jenkeistä saisi tilaamalla.
    Vastustan tyranniaa viimeiseen asti
    Ei lähde saatana Moskovasta, njet

Itehän nämä pitäisi tietysti testata (että sopiiko omaan käyttöön), mutta onko kellään kokemusta Dynamicin Speed Potion Waxista? Kesto ja sotku kiinnostaa. Nyt käytössä Squirt ja kestoa saisi olla hiukan enemmän graveliin, maastossa tuo on ollut ihan riittävä. Unboundin tämän vuoden voittajalla oli tuo Speed Potion käytössä, mutta nuo kaverit on muutenkin omassa kategoriassa, joten taviskäyttäjän kokemuksetkin kiinnostaisi.

ZFC:n perinpohjainen testiraportti Rex Black Diamondista (ja Race Day Spraystä) nyt julkistettu:

https://zerofrictioncycling.com.au/wp-content/uploads/2022/06/Lubricant-detail-review-Rex-Black-Diamond-detail-review-v4.pdf

Sisältää paljon hyvää pohdintaa ja voiteluvinkkejä. Mielenkiintoista on mm. se, että pidempään käytettäessä Black Diamond tulee Domestiqueta edullisemmaksi, voimansiirron pienemmästä kulumisesta johtuen. Tämän takia BD on ZFC:n voitelusuositus myös sähköpyöriin.

Hätäinen luku kokousten ohessa ja omat tulkinnat:
    -Bläk diamond tuottaa mustaa möhnää ketjuun mutta se on ok
    -Kuivalla kestää valtavan pitkään
    -Useimmat laittaa ainetta liikaa
    -Toimii maastossa, varsinkin kuivalla hyvin jos ei halua uppovahata

jotenkin noin?

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään