GiantHephaGarminElectrobike
Sivu 194 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 94 144 184 192 193 194 195 196 204 244 294 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 5.791 - 5.820 / 10534

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #5791
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.685
    Kanuunalle pisteet sinnikkäästä duunista, arvostan.

  2. #5792
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Mä yritin vastaavaa joskus guide r jarrulle. En saanut kahvaa enää ehjänä takas kuntoon.

  3. #5793
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kanuuna Katso viesti
    ^Vaijeri nakelissa jossain liipaisimen päässä? Yhdessä huoltamassani pyörässä oli juurikin noin, kun vaijerin pää oli lähtenyt pois paikaltaan liipaisimen kolosta (XT M8000) ja kiilasi itsensä jumiin juurikin alaspäin vaihtaessa.
    Mites tuon voisi tarkistaa? Pyörä on suht uusi joten luulisi vaihteiden olevan ehjät.

  4. #5794
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.433
    ^Katso että vaijerinkuoren päät ovat kunnolla stoppareissaan.
    Ne saattavat pullahtaa pois pesästään jos jotenkin nykäisee, esim. stonga pääsee kiepsahtamaan ääriasentoon tai joku tarttuu kiinni.

  5. #5795
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PantseO Katso viesti
    Mites tuon voisi tarkistaa? Pyörä on suht uusi joten luulisi vaihteiden olevan ehjät.
    Ottaa ton muovisuojan auki ja katsoo. Voi olla, että liipaisin tarvii ottaa tangosta ensin irti.
    Jos pyörä on uusi, niin myyjäliike varmaan voisi vilkaista takuun piikkiin.

    Mutta tämä nyt oli vain arvaus.

  6. #5796
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    1.105
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jalkkis Katso viesti
    No sain mä lopulta sen auki mutta onnistuin hukkaamaan yhden kehän kuulan nurtsille... Saaks noita alalaakerin kehiä erikseen? Ihan perus Ritchey Comp tuo olis.

    Lähetetty minun MI 9 laitteesta Tapatalkilla
    Monesti pyöräkorjaamoissa on erikokoisia irtokuulia myynnissä. Mallikappaleen kanssa vaan vertailemaan.

  7. #5797
    Liittynyt
    11/2001
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    556
    Ootte varmaan huomanneet, että Sramin 12s-maastopakassa on semmoinen ihan naurettavan kokoinen 50- tai 52-piikkinen ratas, mitä ei oikeasti tarvitse koskaan. Sitä saattaa vahingossa joskus tulla käytettyä, mutta sellaista paikkaa ei vielä ole tullut, mikä ei myös 2. isoimmalla (42t?) olisi noussut.

    Onko olemassa 12-lehtistä xd-pakkaa, jossa suurin ratas olisi 42-46t? Xdr-vaparille on, mutta semmoista ei xd-runkoon saa laitettua. Vai pitäiskö vaan downgreidata voimansiirto takaisin 11-vaihteiseksi?

  8. #5798
    Liittynyt
    04/2011
    Viestit
    1.208
    En oo huomannut. Monesti tullu kyllä käytettyä.
    Kokeile vaihtaa eturatas isompaan. Laskureilla voit selvitellä kadensseja ja ajonopeuksia. Netistä löytyy gear ratio calculator hakusanoilla.
    Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi

  9. #5799
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    1.105
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Teemu Katso viesti
    Ootte varmaan huomanneet, että Sramin 12s-maastopakassa on semmoinen ihan naurettavan kokoinen 50- tai 52-piikkinen ratas, mitä ei oikeasti tarvitse koskaan. Sitä saattaa vahingossa joskus tulla käytettyä, mutta sellaista paikkaa ei vielä ole tullut, mikä ei myös 2. isoimmalla (42t?) olisi noussut.

    Onko olemassa 12-lehtistä xd-pakkaa, jossa suurin ratas olisi 42-46t? Xdr-vaparille on, mutta semmoista ei xd-runkoon saa laitettua. Vai pitäiskö vaan downgreidata voimansiirto takaisin 11-vaihteiseksi?
    Tossa on ainakin muutama. Ei ehkä halvimmasta päästä, mutta todennäköisesti halvempaa, kuin uusia voimansiirtoa.

    https://www.bike24.com/p2322537.html

    https://www.bike-discount.de/en/e-th...speed-cassette

    https://www.bike24.com/p2402848.html

    https://www.bike24.com/p2353500.html

  10. #5800
    Pitäisi yhteen Shimanon jarruun jarruletku vaihtaa. Kaapissa olisi iskemätön:
    XLC BR-X05 -jarruletku – Polkupyörän jarrut – Pyöräilytarvikkeet ja varaosat – Pyöräily – Urheilu – Verkkokauppa.com Voisikohan tuota letkua käyttää ja mahdollisesti myös oliivia ja inserttiä? Shimanon orkkis letku on SM-BH59. Oliivi on hiukan erinäköinen Tektro/Shimano mutta insertti ei hirveän paljoa eroa tai voi olla jopa sama?

  11. #5801
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.256
    Sen verran halpaa kamaa etten alkaisi leikkimään, voi olla aika sotku kun sylkee öljyt ulos. Nuo jarrut taitaa olla vanhempaa/halvempaa sarjaa ja nykyiset insertit eikä oliivit toimi. Toisaaltaan, ainahan sitä voi kokeilla.

  12. #5802
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Sen verran halpaa kamaa etten alkaisi leikkimään, voi olla aika sotku kun sylkee öljyt ulos. Nuo jarrut taitaa olla vanhempaa/halvempaa sarjaa ja nykyiset insertit eikä oliivit toimi. Toisaaltaan, ainahan sitä voi kokeilla.
    Mittailin hiukan jo kärsineellä työntömitallani letkujen ulkomittoja ja tuo XLC/Tekro on suunnilleen 5,5mm ja Shimano 5,0mm. Voi olla että en edes saisi Shimanon oliivia tuohon XLC/Tektron letkuun pujotettua? Täytynee jostain SM-BH59 letku osineen hommata.

  13. #5803
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    Satulatolpan ilmoitettu mitta, onko se satulan kiskoista tolpan päähän vaiko vaan se putkiosa (joka uppoaa satulaputkeen)?

  14. #5804
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.433
    ^Yleensä satulakiskoista putken alapäähän.

  15. #5805
    Nickname Guest
    Kun ei ole tarvinnut milloinkaan ostaa nestejarruja pyörään niin kysyn tuleeko ne aina valmiiksi ilmattuina? Jossain olen nimittäin nähnyt mainosteksin missä sanottiin jarrujen olevan valmiiksi ilmattu, eli nesteet olisi jo sisässä.

  16. #5806
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Kai ne yleensä tulee, mutta kannattaa kyllä ostaa samalla tarvittavat ilmaustyökalut. Yleensä kaapeleissa on reilusti liikaa pituutta.

    Vaikka lyhennyksestä selviäisikin ilman ilmausta, niin tulet tarvitsemaan ilmausta vielä joskus.

  17. #5807
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.256
    ^^Yleensä valmiita asennettaviksi mutta letkut todella liian pitkät. Joissakin sarjoissa valmiiksi mukana oliivi ja insertti eikä lyhentäminen ole rakettitiedettä. Tietysti oma luku on rungot joissa sisäiset viennit.
    Viimeksi omasta projektista lyhensin, takajarrun letkun laitoin kulkemaan rungon sisälle ja etujarrua vain lyhensin. Etujarrua ei tarvinut ilmata ja takajarrukin hoitui yläkautta. Ilmaussetti kyllä hyödyllinen hankinta, parilla kympillä saa jo riittävän.

  18. #5808
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Niin shimanon maantiejarruja ei käytännössä pysty ilmaamaan ilman yläkannua.

  19. #5809
    Nyt kun tankonauhat on vaihdossa niin jos uusis samalla vaijerit. Onko merkitystä mitkä vaijerit ja kuoret (vaihde/jarru) laittaa r7000 kahvojen kaveriksi?

  20. #5810
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.256
    ^^En huomannut että kyse maantiejarruista.

    ^Itse käyttänyt pitkälti JagWiren vaijereita, maantiepyörässä nyt jotkut kevyet. Toisaaltaan jos ei halvimpia hanki niin kaikilla tulee toimeen.

  21. #5811
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti #78 Katso viesti
    Nyt kun tankonauhat on vaihdossa niin jos uusis samalla vaijerit. Onko merkitystä mitkä vaijerit ja kuoret (vaihde/jarru) laittaa r7000 kahvojen kaveriksi?
    SP41 kuorta ja opit-slick sisään. Tämä kombo taitaaa olla halvemmissakin seteissä.

    Jarruvaijeriksi kannattaa laittaa duran polymer vaijerit. Ne ovat oikeasti kevyemmät käyttää. Koko setti tietystikkin. Noi polymer vaijerit sitten vaatii myös r7000/8000/9100 tason jarrut. Ei saa asentaa vanhoihin.

    Edit: Itseasiassa kannattaa ottaa tämä vaijerisetti, koska mukana tulee myös takavaihtajan lyhyt pätkä rs900 kuorta. Tällaista en ole aiemmin huomannut myynnissä.

  22. #5812
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.405
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Noi polymer vaijerit sitten vaatii myös r7000/8000/9100 tason jarrut. Ei saa asentaa vanhoihin.
    Joskus noita polymer vaijereita katselin ja ihmettelin mikä tuossa on jujuna. Esim Ultegran BR-6800 on aika samanlaiset kuin R8000.
    Eikö vaijerit pysy kiinni lukituksessa?
    Muiden valmistajien jarrut?
    ???

  23. #5813
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Arosusi Katso viesti
    Joskus noita polymer vaijereita katselin ja ihmettelin mikä tuossa on jujuna. Esim Ultegran BR-6800 on aika samanlaiset kuin R8000.
    Eikö vaijerit pysy kiinni lukituksessa?
    Muiden valmistajien jarrut?
    ???
    Just se, eli eivät välttämättä pysy kiinni normaalin pultin alla kuoren liukkauden vuoksi. Uusissa shimanoissa on erillainen kiinnitys vaijerille.

  24. #5814
    Jep kiitti. Taidan kokeilla noita da9000 vaijereita. Jos en paikallisista löydä niin pitänee tilata verkkokauppa.comista, niin ei tarttee odotella.

  25. #5815
    Liittynyt
    09/2020
    Viestit
    1.152
    Saakohan tektron v-jarruihin varaosana sitä osaa mihin kiinnittyy se jousi? Jousen kiristysruuvin kierteet on menneet toiselta puolen. Toimivat ihan ok ilmankin, saa keskitettyä ainakin tällä hetkellä, mutta olishan se kiva jos säätövaraa olisi...

  26. #5816
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827

    Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti M A Katso viesti
    Saakohan tektron v-jarruihin varaosana sitä osaa mihin kiinnittyy se jousi? Jousen kiristysruuvin kierteet on menneet toiselta puolen. Toimivat ihan ok ilmankin, saa keskitettyä ainakin tällä hetkellä, mutta olishan se kiva jos säätövaraa olisi...
    Itse laitoin Tektron Oryx vanhaan länkeen käytetyn flättipolkimen piikin. Sitten korkkasi muutaman vuoden päästä kierteet längestä, joten toispuoleisesti on siitä lähtien kiristelty palautusjousta. Kun en ole viitsinyt uusia jenkojakaan tehdä ja homma on toiminut nykyisellään.
    Mutta siis uusi jenkakin voisi olla poikaa.
    Ei vastausta kysymykseen.

  27. #5817
    Liittynyt
    09/2020
    Viestit
    1.152
    Eihän tuollainen koko jarru maksa kuin 10-15€, mutta periaatteen vuoksi ärsyttäisi vaihtaa tuollaisen vian takia... No toistaiseksi toimii ilman kiristelyä niin antaa olla, voipi olla että menee tuolla hamaan ikuisuuteen

  28. #5818
    Liittynyt
    08/2008
    Paikkakunta
    rauma
    Viestit
    94
    Olen laittanut samanlaisessa tilanteessa sopivan puu-/peltiruuvin tilalle. Hyvin on toiminut.

  29. #5819
    Liittynyt
    10/2020
    Viestit
    45
    Cyclon (~10 vuotta vanha Focus Mares Ax 3, 2x9, V-jarruilla) vasen vaihtaja ei halua tiputtaa pienemmälle eturattaalle. Siis nimenomaan se vaihtajan vipu, tuntuu että se ei ota kiinni siihen johonkin, mihin sen pitäisi. Aikansa kun räpeltää, niin jostain reunalta se lopulta tarttuu ja saa vaihteen vaihdettua. Jotkut Tiagrat ne vissiin on. Onkohan moisille jotain tehtävissä itse/huollossa, vai meneekö vaihtohommiksi? Ja jos menee, niin mikä siihen menee? Toimiiko tämän päivän Tiagra 2x10 kahva (vasen) tai Sora 2x9?

  30. #5820
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Saa etuvaihtajan toimimaan noillakin kahvoilla, kunhan jonkinlainen tönäri homman tekee.

    Huoltona tai siis säätönä vois yrittää löysätä vähän vaijeria ja säätää vaihtajan alarajoitinruuvilla ketju pienemmällä rattaalla sopivan lähelle ratasta, nyt vaijerin ei tarvitse olla kuin sen verran kireällä, että se vetää isommalle oikeaan kohtaan. Säädettäessä takana ketju isoimalla rattaalla.
    Yleensä vaijerin kireydeksi riittä sellainen löysät pois taso. Sitten jokin on rikki jos tällä ei toimi, kahvan mekanismiin suhaus öljyä, tietty.

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •