Onkos porukat kuinka päivitelleen iskaria coil malliin? Oisko jotain suosituksia että mikä ja millasella jousella?
Onkos porukat kuinka päivitelleen iskaria coil malliin? Oisko jotain suosituksia että mikä ja millasella jousella?
En ole, mutta olen vähän tutustunut aiheeseen. Lähinnä ensin ehkä keulaan coilia jotta saisi vähän alkuherkkyyttä lisää. Mutta sitten kun tulee ajankohtaiseksi niin käännyn kyllä 4130.fi:iin puoleen, sen verran oli vaakuuttavaa juttua kuraläpän podcastissä. Tuolla on muuten hyvää juttua noista coil iskareista Levoon ja Kenovoon: https://www.emtbforums.com/community...bo-levo.18092/
Onko Gen 3 Levon omistajat kokeilleet miten leveää kumia perään mahtuu? Onko Fat Freddie turha haave?
2021 Turbo Levo Comp alkoi pitää omituista kolinaa. Kävin viemässä pyörän huoltoon ja nopea diagnoosi oli, että moottoristahan se tulee. Johan tällä 6 kuukautta ehdittiin viettämään aikaa tienpäällä. Pyörä on vielä huollossa ja selvittävät nyt tarkemmin, että mistä tuo johtuu, mutta tod. näk. siihen pitää vaihtaa uusi moottori. Joten ei nämä Brosen ongelmat ainakaan minun kohdallani näytä olevan selätetty vuoden 2021 mallissa, vaikka tämän piti olla jo sellainen versio, missä on kaikki viat korjattu ja tämän seurauksena mootorilla on enää se 2 vuoden takuu aikaisemman 4 vuoden sijaan.
Toivottavasti tulee nopeasti kuntoon ja vaikka itse pyörä onkin ollut mukava peli, niin todella ikävän varjon ovat nämä Brosen moottoriongelmat heittäneet Spessun ylle.
Tästä sähköjen vikaherkkyydestä on hiukan sivuttu täälläkin: sähköavusteisien pyörien luotettavuus (fillarifoorumi.fi)
WERTGARANTIE E-Bike Repair Study 2021
Tarkennuksena, että tokenien/volyymispacereiden lisäys vaikuttaa suurelta osin vain joustomatkan loppuun. Toisin sanoen se nostaa nostaa jousivakion käyrää eksponentiaalisesti lopusta, mutta ei vaikuta juurikaan keskialueeseen. Tokenien lisäys mahdollistaa matalammat paineet ja siten alkuherkkyyden, mutta ongelmaksi voi syntyä keskialueen läpi "humahtaminen" ja silti täyttä joustomatkaa voi olla hankala saada käyttöön.
Totta tuokin, mutta ihmettelin oman factory 36 160mm "pinta kovuutta" mikä ei ehkä muille ole sitä, kun minulle huono ranteiselle, niin löysin seuraavan videon ja aloin testata. Tuo sägin mittaus ei kyllä minulle toimi, kun olen kamoineen 104 kg, mutta muuten pääsin mielestäni paljon parempaan loppu tulokseen, kuin Foxin suositus säädöillä ja lähi ympäristöä hakien. Toki se alku jousto velloo enemmän tasamaan poluilla, mutta sitä se alku herkkyys kaiketi on. Dropeissa flätille hain viimeistelyn paineille, että ei pauku pohjiin ja, että joustomatka olisi käytettävissä.
Sagia seuraan kyllä alku vaiheessa, mutta kun keula täyttää muut ominaisuudet mitä haluan oikestaan en murehdi mitä sägi on, mutta luultavasti tuolla 25-30% tienoolla mennään riippuen siitäkin miten sen taas mittaa. Kaikesta teoriasta huolimatta tuntuu, että pyörä ei ajossa laahaa alempana reilummilla tokeneilla ja pienemmillä paineilla, kuin vastakkaisella setillä. Alku toki velloo enemmän. No nämä lähinnä Foxin factory keulasta ja DPX2 iskarista havainnoituna.
Kokeilin myös toista ääripäätä 0 tokeneilla ja paineen lisäyksellä kompensoitiin, että ei lyö läpi tämä se vasta paska oli, kuin kivireki alusta.
Orkkis muistaakseni 2 tokenia ja nyt taitaa olla 5 sisässä tässä 36/160mm Factoryssä.
Toki varmaan kuskin paino ja keulan tune vaikuttaa loppu tulokseen, mutta videon kuski on ihan eri sarjassa, kuin minä ja lopputulema molemmilla mieleinen.
Nuo sisään menojen nopea ja hidas tuntuu minulle olevan vaikeampia hakea kohilleen/erojen huomaaminen. Monesti ajan hidasta ihan auki ja nopeaa siellä puolivälissä tuolla factorylla.
Nyt uudessa E-bikessä 170mm 38 factory missä kaiketi 3 tokenia sisässä ja se on kohtuu hyvä 30% sagin tienoilla, mutta lisä tokenit oottaa jahka kesäpolut kaivautuu esiin ja pyörä tulee tutummaksi. Perässä tuossa tunattavampi X2.
Loppuun on vielä todettava, kuinka paljon mukavampi ja pikku röykyt tasoittava on 2.6" kumi, kuin vastaava 2.4". Tuota ei tunnu iskarista saavan irti mitenkään.
Video:
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Vastavat kokemukset Rockshox 170 Domain keulasta, kuskikin on lähes saman painoinen kamojen kanssa ja sagit 25-30% luokkaa. Nyt on arvottu 2 ja 3 tokenin välillä ja kolmella saa paremman pintaherkkyyden, keula tuntuu leijuvan juurakoiden ja kivien yli ja kantavuutta on isommissa tömäyksissä mutta 70psi paineilla jää koko joustomatka käyttämättä mun rauhallisessa ajossa. Jatketaan testejä viikonloppuna kahdella tokenilla, yksi ja nolla on jo testattu ja niiden kanssa jousto on liian lineaarinen ja pintakova mun makuun.
Kylätason pyöräilijä
Joo mä luulen että en voi saada tätä perus fox 36:sta grip damperilla toimimaan täydellisesti sekä juurakossa että parkissa. Olen kevyt että sikäli jousitus pääsee helpommalla ja olen ihan tyytyväinen, ihan hitusen vaan alkuherkkyyttä juurakkoon mutta pitäisi kestää silti isompia hyppyjä. Katoin tosiaan teiltä jo noita Vorsrungin jousia keulaan, mutta nyt on mennyt niin paljon rahaa fillarihommiin että ehkä sitten myöhemmin. Ja jäin miettimään että miten toimii tuon perus grip-vaimentimen kanssa vai pitääkö sekin päivittää ja sitten onkin jo taas tonni palanutehkä hinkkaan vaan keulan paineita PSI kerrallaan ??
Jos keula hakkaa käsille niin toki tokeneilla pelaamalla voi saada helpotusta mutta compression säätö on se mikä taitaa olla syyllinen.
Jos tätä sisään vaimennusta on liikaa, keula tuntuu pintakovalta ja hakkaa kyllä käsille. Itellä oli sama tilanne Rockkarin Piken kanssa. Säätökään ei auttanut vaan ainoa keino oli vaihtaa huippumallin vaimennuspatruuna missä on hitaalle ja nopealla compressiolle omat säädöt. Jos on osaava iskarihuolto niin sielläkin saa kyllä muutettua compression perusviritystä. Rockkareissa tuo tapahtuu vaihtamalla venttiilijousiprikkojojen järjestystä ja/tai tyyppiä.
Keulan jos laittaa niin lussuksi, että normi polku ajossa käyttää koko jouston on sagia oltava reilusti ja progressio pieni. Ei se sitten kestä mistään kovempaa loikata pohjaamatta. Kyl mulla ainakin noissa 160-170mm keuloissa jää polkuajossa käyttämättä joku 3-4cm, mutta keulat onkin säädetty niin, että kestää ajaa siitä mistä kuski ylipäätään uskaltaa. Sama pätee peräpäähän.
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Saman ilmiön saa aikaan reboundilla jos se on säädetty liian tiukalle. Nypytyksessä keula joustaa sisään mutta ei ehdi palautumaan ulos ennen seuraavaa pattia -> keula puristuu "kantavalle" alueelle -> pintaherkkyys katoaa ja keula tuntuu pintakovalta. Jos on molemmat säädöt, comp ja rebound, niin säädän ensin compin löysälle sen jälkeen reboundin alueelle. Kun rebound alkaa olla alueella niin comppia kiinni sen verran että keula rauhoittuu nopeissa iskuissa. Hienosäädöt sitten sen mukaan missä ja miten ajaa, nykyään tulee vähemmän näpelöityä klikkereitä ja mennään aika pitkälti pehmeällä kompromissilla kun ajot on enemmän maisemien katselua kun täysillä puristamista.
Kylätason pyöräilijä
Yleisesti ottaen jousipuolella on kehityspotentiaalia helpommin ja enemmän ulosmitattavissa. Tämä on yksi suuri syy, että miksi Vorsrpung perustaa tällä hetkellä lähes kaikki tuotteensa jousipuolen muutoksiin. Kevyellä kuskilla kitkan minimointi on numero ykkönen, mikä tarkoittaa säännöllistä huoltoa, mahdollisesti liukuholkkien hoonasta ja sen jälkeen tarpeen vaatiessa jousipuolen päivitystä. Vasta kun nämä on tehty, voi alkaa katsoa vaimenninpuolta. Sitä tarvitsee tosin harvoin päivittää, ellei pyydä keulalta jotain tavallisuudesta poikkeavaa tai kyseessä on muuten karvalakkimalli.
Painauma on keulan kohdalla toissijainen seikka. Siihen vaikuttaa moni tekijä runkogeometriasta, ajoasennosta ja keulan huoltohistoriasta lähtien. Takapään kohdalla tilanne on toinen. Kun siinä painauma on saatu oikeaan haarukkaan tai jousivakio muuten kohdilleen, keula halutaan saada samankaltaiseksi niin, että molemmat päät pelaavat mahdollisimman hyvin yhteen ja tuntuvat tasapainoisilta. Toki vaimenukksella on tässä osassa, mutta jousipuolet pitää olla ensin pykälässä.
Just näin olen huomannut, että takapään sägi on oltava aikalailla justiinsa.
Toisaalta taas pistin luomupyörän DPX2 pykälää isomman volume spacerin, että sain pintapehmeämmäksi peränkin pienellä paineen tiputuksella/sagin lisäyksellä 1-2mm. Sain pyörän jousituksen balanssiin näin tuon pintaherkemmän keulan kanssa.
Ennen tuota keula jousti selkeästi herkemmin pumppaillessa.
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Laitanpa kuvan kun 10000 km tuli täyteen 2020 levoon, satula on vaihtunut kuvan oton jälkeen.
Skickat från min iPad med Tapatalk
Tässähän kävikin niin että pyörä tuli keulahuollosta Z1 bomberin kierrejousi sisälläJa kylläpä on nyt mukava painaa juurakoissa, ero on huomattava. Sanoisin että hinta/laatusuhteeltaan mitä mainioin päivitys! Nyt alkaa olemaan laiskalle kaverille sopiva alusta kun on vähemmän säädettävää, rebound nappikin ottanut hittiä jossain vaiheessa ja kadonnut kokonaan niin ei tarvitse sitäkään säätää
![]()
Onko joku päivittänyt mootorin 7.4.2 -> 8.1.0 ? kannattaako ja mitä uutta ? meinaankun päivityksen jonka tein 7.1.1 -> 7.4.2 oli askel huonompaan.
Mootorin vääntö väheni pienilläkieroksilla ja batterinvarauksen näyttö hyppää suoraan 20% punaselle ! ja minkähän takia 10% pitää ohittaa ?
Eikö kenelläkään todella ole tätä 8.1.0 Updatea asennettuna , tai edes jotain mielipiteitä sanottavana siitä? Meinaan kun pyärä hälyttää kokoajan siitä!
Eipä tuosta ole mitään erityistä sanottavaa, kaikki pelaa kuten ennenkin.
Kun Spessuun vaihdetaan moottori takuuseen vaikkapa hihnan takia niin tuleeko tilalle tehdas uusi ajamaton moottori, sama moottori yksilö korjattuna vai randomi samanlainen moottori korjattuna? Mietin vaan voiko käydä niin että jos pyörällä on ajettu vaikkapa 1000km niin voiko tulla takuun kautta tilalle vaikka 5000km ajettu moottori korjattuna? Jos moottorista menee vaikapa hihna niin vaihdetaanko sinne samalla kaikki laakerit ja muut kuluvat osat varmuuden vuos?
Kaikki päivitykset kannattaa asentaa. Ei mulla ainakaan -21 gen2:ssa Turbossa ole ollut mitään ongelmia. Aamulla asensin omasta mielesta uusimman (kiitos tän sun kysymyksen kun aika harvoin on känny kiinni pyörässä), kävin vetään 41km lenkin, kaikki toimi ihan normaalisti ja liitin puhelimen uudestaan niin eihän se mitään ollut päivittänyt ??. No nyt on…Alkujaan tämän lähetti TSOCOM;[URL="tel:3164925"
Ainakin noi aiemmat päivitti vaan gen3 ne hälyttimet ja muut systeemit..
Kiitos vastauksista, no pitää varmaan sit päivittää omaan Levoon. Puolison Levossa on tämä vanha 7,1,1 ja siinä on Kyllä vääntö koohillaan ,niin en ole sitt päivittänyt että olis vertailupohjaa sille mitä nämä uudet päivitykset tuo tullesaan, huonompaa vai parempaa.
Onko niin ettei 2023 tule uudistuksia spessuihin? Ainakin näin paikallinen pyöräliike väitti![]()
Joo ei tule, mutta uusi malli tulee hinnaston alempaan päätyyn eli Turbo Levo hiilarirungolla ja 700:lla akulla ja muuten karvalakki spekseillä.
Mistähän saisi noita säätöaluslevyjä mitä ainakin Guide RE:n satuloiden kiinnityksessä/säädössä käytetään? Ei tuo nyt olisi kallis setti ostaa pultteineen mutta onko noita pelkkiä aluslevyjä saatavilla jossain? Ei oikein googlekaan kerro kun en osaa oikeilla hakusanoilla etsiä
https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/sra...ess-t25-37-mm/
^mä kysyisin mistä tahansa fillarihuollosta
^^Spessuihin tulee uudistuksia -23, esim. Kenevon uudistusta on odotettu jo tälle vuodelle. Levoon ei ole tulossa muuta kuin värit ja osat.
Kirjanmerkit