GarminElectrobikeGiantHepha
Sivu 369 / 515 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 269 319 359 367 368 369 370 371 379 419 469 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 11.041 - 11.070 / 15442

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

Mut jos veikata pitäis niin veikkaan että soran jyystö kuluttaa kalustoa eniten, oli sitten millainen kalusto tahansa

Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla

K.Kuronen Guest
    ^arvelisin samaa: kuiva kesäpäivä, pölyävä soratie ja autojen nostattama pölypilvi -hieno hiekka ratisee hampaissa ja ketjuissa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    ^arvelisin samaa: kuiva kesäpäivä, pölyävä soratie ja autojen nostattama pölypilvi -hieno hiekka ratisee hampaissa ja ketjuissa.
    Saati sitten kun ajaa useemman tunnin sateessa sorateitä niin tekee jo pahaa.

Laittaa vaikka kurasuojan jos huolettaa. Blokkaa isoimmat suihkut.

Sadan tunnin välein huolto (oletan että on mm tiivisteiden vaihto kun on muissakin keuloissa), ja joka ajon jälkeen ruiskuttaa/pyyhkäisee puhtaaksi niin aikamoisessa paskassa saa jatkuvasti ajaa että ei tuota kestäisi.

Itse en hommais moista, maastopyörän joustoissa ihan tarpeeksi lisätyötä ja kuluja jos liikkeessä huollattaa.

Ja vielä puolivakava kysymys, mihin sitä tarvii gravelissa jos hybridissäkin on ihan turhake mitä täältä keskusteluja lukee?

Nii, leftyhän on ihan sama kun rautajousi suntour.

Ajatuksena tollanen gravelkeula houkuttais, mutta tuon huoltamisen takia sit ei.

Eikös maastopuolen leftyissä ollut se kumihaitari just suojaamassa liukupintoja ja tiivisteitä?
    Toimisi tuossakin keulassa.

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    Nii, leftyhän on ihan sama kun rautajousi suntour.

Ajatuksena tollanen gravelkeula houkuttais, mutta tuon huoltamisen takia sit ei.

Cannondalella lienee enemmän kokemuksia leftysta maastopuolella kuin gravelissa. Niihin on saatavilla suojia, Suntourin suojista en tiedä.

Ajatuksena voisi olla ihan tosiaan kiva kokeilla, mutta kyllä mullakin into loppuu just tuohon huoltoon ja lisäpainoon. Kun en rymyä poluilla muulla kuin maastopyörällä, niin on melko tarpeeton omaan ajoon.
    Eikä kiekkojen saatavuus ja rahakaan nyt merkityksetön asia ole.

Mites muuten Laufin keulat, niistä ei enää paljoa ole kuulunut? Ei se musta leftya rumempi ole, huoltovapaa ja ajotuntumakin oli ihan hyvä ainakin koeajolla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti miz Katso viesti
    Cannondalella lienee enemmän kokemuksia leftysta maastopuolella kuin gravelissa. Niihin on saatavilla suojia, Suntourin suojista en tiedä.

Ajatuksena voisi olla ihan tosiaan kiva kokeilla, mutta kyllä mullakin into loppuu just tuohon huoltoon ja lisäpainoon. Kun en rymyä poluilla muulla kuin maastopyörällä, niin on melko tarpeeton omaan ajoon.
    Eikä kiekkojen saatavuus ja rahakaan nyt merkityksetön asia ole.

Mites muuten Laufin keulat, niistä ei enää paljoa ole kuulunut? Ei se musta leftya rumempi ole, huoltovapaa ja ajotuntumakin oli ihan hyvä ainakin koeajolla.
    Kyllä se joustokeula tuo pitoa soratiellekkin ja painollakaan niin väliä, mutta huolto ei maistu ja toinen on just tuo kiekkoasia(leftyssä).

Lauf olis oikein hyvä mutta kallishan sekin on ja siks varmaa näkyy tai kuuluu harvemmin. Voisin laittaa grailiin niin olis sitten oikein kunnolla silmänruokaa.

Joo tuo lauffi on kallistunut kovasti. Kun bike24 vielä myi noita pari vuotta sitten, niin hinta taisi olla reilu 600. Nyt on tonnin, karsii kummasti kokeilunhalua.

Tänään ilmestyneessä Gran Fondossa ”The 19 hottest gravel bikes of the year on test”. En ole ehtinyt lukemaan.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

^ Tiivistelmä:

- Laita Grizl tilaukseen
    - Osta vanha miesten kesäpaita UFFilta
    - Ekar vaihtaa huonosti

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Plus Katso viesti
    ^ Tiivistelmä:

- Laita Grizl tilaukseen
    - Osta vanha miesten kesäpaita UFFilta
    - Ekar vaihtaa huonosti
    Kiitos. Eipä tullut mitään yllätyksiä. Ekar on kyllä vähän pettymys, kun tornihuhujen mukaan tuon hintainen osasarja pysyy yhtä hyvin säädöissä kuin shimanon sora. Shimano Sora sopisi Suomalaiselle gravelpyörään hyvin nimensä puolesta.

Ekar ei omasta mielestänikään vaihda yhtä tarkasti ja virheettömästi kuin toisessa pyörässä oleva mekaaninen Ultegra R8000. Välillä aina pientä arpomista suuntaan ja toiseen. Säädöissä tuntuu pysyvän, mutta sitä täydellistä säätöä ei vaan tunnu löytyvän. Kokonaisuudessaan silti tykkään enemmän Ekarista kuin Ultegrasta.

Harmi jos Ekar tosiaan ei olekaan niin hyvä mitä hinta antaa olettaa. Ei taida juuri vaihtoehtoja olla 1x12 tai 1x13 rintamalla kun puhutaan mekaanisista vaihteistoista. Sähköisenä toki on.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Plus Katso viesti
    Ekar ei omasta mielestänikään vaihda yhtä tarkasti ja virheettömästi kuin toisessa pyörässä oleva mekaaninen Ultegra R8000. Välillä aina pientä arpomista suuntaan ja toiseen. Säädöissä tuntuu pysyvän, mutta sitä täydellistä säätöä ei vaan tunnu löytyvän. Kokonaisuudessaan silti tykkään enemmän Ekarista kuin Ultegrasta.
    Mitä enemmän ja isokokoisempaa ratasta tulee, sen tarkempi tarttee olla vaihtajan toiminta.

Onkohan muuten uusi 12sp shimanon takavaihtaja vielä kasitonnista vastaava? Minä olen allerginen tuolle r8000/r9100 takavaihtajan välykselle, vaikka se toimiikin käytössä tarkasti. Ottaa päähän turha klappi.

Ottaa sähköt ni ei tarvi miettiä

K.Kuronen Guest
    ^^Vaikka toi kaksi tai kolme vaihdetta kerralla isommalle takarattaalle on kiva, niin vaihtoehtoinen kahva voisi olla sellainen, jossa yhdellä viiksen painalluksella vaihtuu vain yksi vaihde, mutta viiksen liike jatkuu hieman yli, jolloin isommalle rattaalle noustaan helpommin.

^Noinhan SRAM toimii.

K.Kuronen Guest
    ^paljonko vaihtajavivun liikerata sallii ylivaihtamisen, noin about milleissä ja onko eri malleissa eroja?

Periaatteessa ainakin Shimanon vaihtajaan voisi kait jo suunnitteluvaiheesa lisätä palikan, joka estää kahvaa vaihtamasta kahta kerralla: muuta ei tarvitsi, kuin rajoittaa kahvan liikettä.

Mä nyt päätin, että A) Stigmata jää mulle ja B) oon sen verran vanha, että mun ei tartte olla aeronopee. Hain AG25:set Toneilta ja nostin stemmiä puoli senttiä nyt aluksi. Pyörästä tuli paljon parempi. Käsittämätön ero on kiekoissa. En olisi uskonut. Noi on oikeesti smuutit.

Kaikenkaikkiaan mulla meni puolisen vuotta, että pääsin sinuiksi Stigmatan kanssa. Jossain vaiheessa talvea olin vielä vahvaati sitä mieltä, että heitän sen sillalta.

“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Aiemmin oli keskustelua rungon, renkaiden ja vanteiden jäykkyyksistä ja joustoista.

Jossain Marginal Gains Podcastissa Silcan Josh Poertnerilla sellainen vahva näkemys, että renkaat/vanteet/runko/satulatolppa/mahdolliset iskarit ja vastaavat systeemit muodostavat jousitus-ketjun, jossa ketjussa aina löysin jousi olisi hallitseva (kunnes se putoaa pelistä pois, eli ei ole enää hallitsevin) . Väite oli sellainen että maantiepyörässä oikeastaan rungolla ei niin suurta väliä ole ja pienellä rengaspaineen muutoksella voidaan kompensoida nuo runkojen jäykkyyserot. Esimerkkinä oli Spessun Roubaix ja Tarmac, jossa "joustavan ja jäykän" rungon välinen ero vastasi 3 psi:n rengaspaine-eroa tjsp. Ammattiajajat eivät myöskään luotettavasti voineet havaita runkojen välisiä eroja, vaikka testeihin oli valittu runkoja joiden erot olivat huomattavia. Näissä oli kysymys hiilarirungoista.

Cyclintips teki tuosta jousitus-ketjua koskevan jutun, jossa mm. Poertner jonkin verran ehkä lievensi tuota, mutta oli edelleen sitä mieltä että renkaat on selkeästi hallitsevin elementti ja runko tulee kaukana perässä.

https://cyclingtips.com/2018/04/jra-...-still-matter/

Olen periaatteessa samaa mieltä, mutta sitten taas en. Paineiden laskeminen ei vaan aina toimi. Esimerkiksi espanjassa kun ajelee nousuja, niin liian matalat paineet tuntuvat niissä vain huonoilta. Sitten taas jos runko on törkeän jäykkä, niin ne heikompikuntoiset kylätiet menee aivan kaameaksi ajaa.

Edit: Mutta tosiaan gravell ketjussahan tämä on...

0,2-0,3 baria kovemmalla eturenkaalla voi ajella noilla leveillä ja matalilla kuituvanteilla versus 22 mm leveä ja 26 mm korkea aluvanne ilman, että tanko hakkaa käsille häiritsevästi. En osaa sanoa, että kuinka iso osa on vanteen leveyden vaikutusta ja kuinka paljon muuta, mutta melkolailla sanattomaksi jäin testilenkin jälkeen. Harvoin enää mitkään fillarispeksaukset aiheuttaa wow-efektejä, mutta nyt tuli. Jäi sellainen olo, että kiekkopäivitys vapautti Stigmatan potentiaalin. Se, että voi käyttää tollasia kiekkoja, on musta eka todella hyvä syy levareille gravelissa. Vannejarruteräskeulan mukavuuteen tottuneena vanhoilla kiekoilla oli tosi vaikea löytää sellaisia paineita, että Stigmatan etupää ei tuntunut liian kovalta eikä eturengas liian lutterolta.

Stigmatan perä ainakin on todella paljon mukavampi kuin yhdessäkään mun vanhoista teräsrungoista eli tollanen dropattu chainstay konsepti syö pohjaa podcastin ja cyclingtipsin jutuilta. Heine on kirjoitellut myös joustoketjusta ja totesi, että pienissä epätasaisuuksissa (esim. röpelöinen asfaltti) renkaat on ensisijainen tärinänvaimentaja, mutta koska renkaiden jousto perustuu ilmaan, on se erittäin progressiivista, joten muiden, vähemmän progressiivisten joustoelementtien merkitys korostuu sitä enemmän, mitä epätasaisempi alusta on.

K.Kuronen Guest
    Mulle tulee mieleen Hooken laki: muodonmuutos on verrannollinen voimaan. Kalastusvapa taipuu koko matkalta, mutta ohuemmasta ja vähemmän jäykästä kärjestä eniten. Jos on kolme jousta sarjassa (runko, haarukka, renkaat) ja tähän kohdistetaan voima, niin mun järki sanoo, että kukin taipuu "jousivakionsa" verran, eli löysimmän liike on pisin.

Kaikki ovat kuitenkin mukana yhtälössä, niin mä ajattelen, eikä siitä yhtä voi jäykistää ja kuvitella että lopputulos pysyisi muuttumattomana.

Tuossa aiemmassa viestissä mainittu satulatolppa lienee vähän erilainen jouston/mukavuuden näkökulmasta, kun se joustaa vähän kaikkiin suuntiin.

Varmasti on niin, että kun alustat muuttuvat paljon tai esimerkiksi jyrkkää nousua ja huonokuntoista tietä, niin rengaspaineet on aina jonkinasteinen kompromissi

edit: aika pitkälle tuo oli maantiepainotteinen, mutta minusta myös ajatuksia herättävä myös graveliin
    edit2: käsittääkseni Silca/Poertner toimii useamman WT teamin teknisenä neuvonantajan rengas- ja rengaspaineasioissa, EF:n hän saa ainakin mainita, lisäksi hän on ollut yhtenä kehittäjänä alkueräisessä zipp 303 projektissa, tämä nyt lähinnä arvioitaessa hänen sanomisiaan ja niiden painoarvoa

Ymmärsin tuohon ketjuajatteluun liittyen, että ainakin maantiepyörän jousitusketjussa tuo joustoero/jäykkyys olisi niin iso rengas-kiekko-runko että sillä on vaikutusta asiaan.
    Cyclintipsin jutussa oli myös tuotu esille, että ehkä se ei ole niin yksinkertaista mm. siitä johtuen että tosiaan renkaan jousto ei ole lineaarista ja rengaspaineiden rajat tulevat myös vastaan ja siitä että joustojen päällekkäisyyttäkin on olemassa

Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Stigmatan perä ainakin on todella paljon mukavampi kuin yhdessäkään mun vanhoista teräsrungoista eli tollanen dropattu chainstay konsepti syö pohjaa podcastin ja cyclingtipsin jutuilta. .
    Mutta kuinka alas voi vajota (dropata)?
    https://www.cannondale.com/en/bikes/...opstone-carbon
    Tuosta kyllä joku tiputtaa vielä 10cm. Ihan vaan siksi kun voi.

0,2-0,3 baria kovemmalla eturenkaalla voi ajella noilla leveillä ja matalilla kuituvanteilla versus 22 mm leveä ja 26 mm korkea aluvanne ilman, että tanko hakkaa käsille häiritsevästi. En osaa sanoa, että kuinka iso osa on vanteen leveyden vaikutusta ja kuinka paljon muuta, mutta melkolailla sanattomaksi jäin testilenkin jälkeen. Harvoin enää mitkään fillarispeksaukset aiheuttaa wow-efektejä, mutta nyt tuli. Jäi sellainen olo, että kiekkopäivitys vapautti Stigmatan potentiaalin. Se, että voi käyttää tollasia kiekkoja, on musta eka todella hyvä syy levareille gravelissa. Vannejarruteräskeulan mukavuuteen tottuneena vanhoilla kiekoilla oli tosi vaikea löytää sellaisia paineita, että Stigmatan etupää ei tuntunut liian kovalta eikä eturengas liian lutterolta.

Stigmatan perä ainakin on todella paljon mukavampi kuin yhdessäkään mun vanhoista teräsrungoista eli tollanen dropattu chainstay konsepti syö pohjaa podcastin ja cyclingtipsin jutuilta. Heine on kirjoitellut myös joustoketjusta ja totesi, että pienissä epätasaisuuksissa (esim. röpelöinen asfaltti) renkaat on ensisijainen tärinänvaimentaja, mutta koska renkaiden jousto perustuu ilmaan, on se erittäin progressiivista, joten muiden, vähemmän progressiivisten joustoelementtien merkitys korostuu sitä enemmän, mitä epätasaisempi alusta on.
    Jos nyt on siis niin että nämä uudet on id25 ja vanhat id22 niin kyllä se tuo paljon ilmatilaa. Mut sit taas jos kuitenkin olet pitäny kovempia paineita kuin niillä kapeemmilla kiekoilla(mikäli kumit on samat) niin sitten taitaa iso osa tulla kiekoista. Mä olen alu vs kuitukiekoissa huomannut lähinnä sen eron että kuituset menee sinne mihin pyydetään ja alumiiniset vähän enemmän oman mielen mukaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hower Katso viesti
    Mutta kuinka alas voi vajota (dropata)?
    https://www.cannondale.com/en/bikes/...opstone-carbon
    Tuosta kyllä joku tiputtaa vielä 10cm. Ihan vaan siksi kun voi.
    Kyllähän se Peak Torque sanoi videollaan että käytännössä kuitupyörä ei tarvitse seatstayta ollenkaan.

Mä nyt päätin, että A) Stigmata jää mulle ja B) oon sen verran vanha, että mun ei tartte olla aeronopee. Hain AG25:set Toneilta ja nostin stemmiä puoli senttiä nyt aluksi. Pyörästä tuli paljon parempi. Käsittämätön ero on kiekoissa. En olisi uskonut. Noi on oikeesti smuutit.

Kaikenkaikkiaan mulla meni puolisen vuotta, että pääsin sinuiksi Stigmatan kanssa. Jossain vaiheessa talvea olin vielä vahvaati sitä mieltä, että heitän sen sillalta.

Yhteenvetona siis voi todeta, että Stigmata kannattaa jättää kauppaan, jos ei oo varaa ottaa tommosia kiekkoja mukaan

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •