ElectrobikeHephaGiantFillari
Sivu 68 / 91 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 18 58 66 67 68 69 70 78 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.011 - 2.040 / 2719

Aihe: Ketjujen voitelu

  1. #2011
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.256
    Halvathan ne uudet ketjut on. Laitat paikalleen ja runttaat kunnolla. Vaihtelet eturatasta. Aika äkkiä huomaa, jos ketju alkaa hyppimään edestä tai takaa. Monasti ketju myös alkaa hyppimään eturattaalta pois, jos eturattaat ovat päässeet huonoon kuntoon.

    Itselläni meni eturatas 8tkm kohdalla huonoon kuntoon päässeiden ketjujen vuoksi. Eli kyllä se tosiaan aivan mahdollista on. Niin ja olin sentään kahdet ketjut jo pyörään uusinut. Ajo kylläkin kuraista gravellia.

  2. #2012
    K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fumaca Katso viesti
    ...
    - Varastossa on kahdet ketjut, takapakka ja eturattaat. Kannattaako kaikki vaihtaa kerralla tässä kohtaa?
    ...
    Jos haluat parhaan lopputuloksen, niin vaihdat kaiken. Tai sitten treenaat vanhoilla osilla uppovahausta.

  3. #2013
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fumaca Katso viesti
    Lueskelin aihetta lävitse ja nyt kun uudet kettingit ovat menossa fillariin tuumailin, että voisi siirtyä uppovahaukseen. Kävin kaupustelemassa parafiinia, parafiiniöljyä ja kattilan. Cleaneria ja mineraalitärpättiä puhdistukseen.

    Aiemmin ketjujen huolto on ollut melko vähäistä; ketjuöljyä ketjuihin kun kitinää kuuluu, harvoin pesua ja rätillä pyyhintää ei ikinä. Tämäntasoinen huolto varmasti lyhentää ketjun ja muun voimansiirron elinikää. Nyt kun on tilaa harrastaa, tein liuotinpesun suuremman huollon yhteydessä ja heitin samat ketjut paikoilleen. Äskettäin huomasin tarkistaa paljonko nykyisellä voimansiirrolla on kilometrejä takana ja niitä olikin kertynyt noin 7800km. Ketjutulkkia en omista, enkä varmaan rohkenisi edes näyttää noihin ketjuihin. Tästä kuitenkin juolahti mieleen muutama kysymys:

    - Kuinka paljon ketjulla voi ajaa kilometrejä noin suurin piirtein? Asfaltilla.
    - Entä takapakalla?
    - Varastossa on kahdet ketjut, takapakka ja eturattaat. Kannattaako kaikki vaihtaa kerralla tässä kohtaa?
    - Paljonko kilometrejä olisi odotettavissa uusitulla voimansiirrolla ja hyvällä huollolla?

    Uppovahaamisen ja parempien harrastetilojen myötä tulee varmasti kiinnitettyä tähän asiaan enemmän huomiota. Vahassa on pari asiaa, joihin kaipaisi lisätietoa:

    - Kesällä on tarkoituksena ajaa reilu 1000km lenkki. Alle vahatut ketjut mutta kattilan jätän kuitenkin kotiin. Tien päällä Rexiä ketjuihin vai toiset ketjut mukaan / sekä että?
    - Tarkoituksena ajaa ympäri vuoden samalla systeemillä. Miten vahatut ketjut toimii pakkasella tai loskassa?
    - Parafiinin ja parafiiniöljyn suhde?

    -J
    Tolle pitkälle reissulle riittää Rex/vastaava mukaan. Ite keitellyt pelkällä parafiinilla niin ketjut pysyy hiljasena, kelistä riippuen 100-200km, sit laitan rexiä

    Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla

  4. #2014
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.923
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fumaca Katso viesti
    Päteekö sama asia myös toisin päin; syökö kuluneet rattaat uudet ketjut?

    Miten rattaiden kuntoa tulisi arvioida muutoin kuin silmämääräisesti? Mun silmille hampaat näyttää olevan kohtuullisessa kunnossa, joten siinä mielessä kaiken vaihtaminen hieman arveluttaa.
    Kuten Paaton jo totesi, niin kuluneet rattaat näkyvät parhaiten uusilla ketjuilla niin että hyppivät/rutisevat varsinkin takana. Eturattailla eron näkee helpoiten, hampaat muuttuvat piikikkäiksi ja uusilla ketjuilla päivä paistaa ketjun ja rattaan välistä eli ketjut eivät istu enää rattaalle. Ketjut kuluvat "sisältä", eli kuluneet rattaat ei samalla tavalla niitä syö kuin toisinpäin.

  5. #2015
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.256
    Moltonillakin se noin menee. Siis ketjut alkaa ääntämään muutaman satasen jälkeen, kun vaha irtoaa pinnalta. Mutta on siellä sisällä vahaa vielä reilusti, eli ei kitise. Se sellaista rallatusta. Itsekkin kyllä tykkään myös liukkaasta pinnasta. Ehkä vaihteetkin naksuu paremmin.

    Ketjujen kestoon tuo vahan pinnalta lähteminen ei kyllä vaikuta, eli se pinta voi olla ihan kuivakin rullaketjussa.

  6. #2016
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.256
    Onko muuten REXin uppovahasta kuulunut mitään? En ole bongannut tuota missään myynnissä.

  7. #2017
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    321
    Ei ole vaha vielä markkinoilla. ZFC:llä labratesteissä ja tehdään vielä säätöjä ja testejä maantiellä/maastossa.
    Sprintterin jalat, mäkimiehen nopeus

    www.rex.fi/bike

  8. #2018
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.030
    Nerd Alertissa ketjujen voitelusta:
    haastateltavana Zero Friction Cyclingin Adam Kerin

    Kohdassa 24.10 Rexin Black Diamond + Raceday spray saa kovaa hehkutusta.
    Tulossa vielä tarkempaa dataa.
    https://cyclingtips.com/2022/03/nerd...or-your-needs/

  9. #2019
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    321
    Torille!




    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Sprintterin jalat, mäkimiehen nopeus

    www.rex.fi/bike

  10. #2020
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.030
    Onko Race Day:n uusi mainostettu isompi koko sellainen korkea ja kapeampi suihkepullo, jossa lukee ultra-low friction. Pitoisuus 85 ml.
    Mitä katsoin nettikauppoja, niin yleisemmin noita on myynnissä merkinnällä "4 g" eli kyseessä olisi vanhempi ja pienempi purkki ?

    Jossain myyntiesitteessä mainostettiin että tuo isompi kestäisi 6-8 käyttökertaa. Onko tuosta tarkempaa tietoa ja kokemusta

    lisäys: löytyikin rexin sivuilta että jopa 6 kertaa tuo 85 ml purkki

  11. #2021
    Liittynyt
    05/2004
    Paikkakunta
    pönde
    Viestit
    1.957
    Uudemmassa 85ml Race Day Spray -pullossa on sama määrä aktiivista ainetta kuin pienemmässäkin, mutta reilusti enemmän ponneainetta. Tämän ansiosta annostelu on helpompaa, pullo tyhjenee hallitummin, eikä koko putelin tyhjentäminen vahingossa yhdellä kertaa tapahdu niin helposti. Aine on märkänä läpinäkyvää eikä valkoista kuten kuivana, joten aika moni on laittanut sitä liikaa. ZFC:n testien mukaan aine kylläkin toimii suht runsaasti laitettuna parhaiten, joten mitään haittaa reippaastakaan käsittelystä ei ole.


  12. #2022
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.030
    Ok. Tuote alkoi kiinnostaan loppukoostumuksen ja ZFC:ssä mainitun kestävyyden johdosta.

    Rexin suomenkielisillä sivuilla kerrotaan että tuotteella saa 3 käsittelykertaa ja englanninkielisillä "you get up to six application times". Kumpikohan noista on lähempänä tai oikein.

  13. #2023
    Liittynyt
    05/2004
    Paikkakunta
    pönde
    Viestit
    1.957

    Ketjujen voitelu

    Kuusi kertaa on oikein, pitääpä päivittää suomenkielinen sivu. Ketjun ulkosyrjässä vaikutus on lähinnä kosmeettinen, joten siihen ei kannata sumutella jos haluaa että aine riittää mahdollisimman pitkään.


  14. #2024
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.030
    Hyvä juttu. Laitetaanpa tilaukseen.

    Hieman yli 10 eur/käyttökerta ja jos kesto ZFC:n ennakkotedon mukainen "four times Unbound" tjsp, niin kohderyhmä voisi olla aika laajakin race day-käyttäjien lisäksi

  15. #2025
    Liittynyt
    09/2019
    Viestit
    94
    Joissain vastauksissa mainitaan, että ketjujen (myös muiden pienosien) puhdistukseen on käytetty ulträänipesukonetta.
    Tuollaisia kotikäyttöön sopivia laitteita näyttää olevan tarjolla ihan kohtuu hinnalla.
    Millaisia laitteita teiltä löytyy ja millaisia ovat kokemukset laitteista ja niillä saaduista tuloksista?

  16. #2026
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.256
    Mulla on motonetin pieni ultaräänipesuri ja se on ihan pska. Kai se jotain puhdistaa, mutta käytän kyllä tosi harvoin.

    Jos jollain pesurilla oikeasti puhdstuu esim öljykuramoskassa oleva pakka helposti, niin saa ehdottaa. Mä en noihin laitteisiin ihan heti enää usko.

  17. #2027
    Pienellä uä:llä ketjujen pesu on aika toivotonta touhua, varsinkin jos ei ole oikeat pesuaineet käytössä ja ketjuista ensin harjattu tai pesty karkeammat ryönät pois ennen kun ne laitetaan pesuriin.
    Kylätason pyöräilijä

  18. #2028
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.030
    Ei ole kokemusta mutta Silcan tj:llä on

    En muista ihan tarkkaan, mutta
    - suurempi kuin 6 litraa
    - 40 000 Hz tai vähän enemmän, jos säätöja niin hyvä
    - ultrasonic power 200 w +-
    -lämmitysteho 300 w+-

    Pienet ja pienitehoiset sopivat korujen tms. puhdistukseen, mutta pyörän osissa ne lienevät kuin venäläiset p...n päryttimet



    https://www.youtube.com/watch?v=ka0DLKBrhB4&t=514s

  19. #2029
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.256
    Niin. Helpoimmalla pääsee, kun käyttää sellaisia voiteluaineita, jotka ei kerää moskaa.

    Nyt rospuuttopyörällä kun en ole jaksanut vahoja käytellä, niin olen lotrannut jokaisen lenkin jälkeen ketjuihin TF2 ihan ohutta öljyä. Pelkkä vesipesu kuumalla vedellä ja rätillä nopea pyyhkäisy riittää kiiltävään ketjuun. Tosin tuota varmasti helpotta se, ettei märän lenkin jälkeen ketjussa enää öljyä juuri ole.

    Muc-offin wetlube on helvetin keksintö. Tuon myrkyn ja hiekka seoksen poistamisessa saa olla järeää liuotinta, painepesuri ja lopusi vielä kilowatin ultraäänipesuri pakkaa varten.

  20. #2030
    Liittynyt
    11/2014
    Viestit
    1.894
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Muc-offin wetlube on helvetin keksintö. Tuon myrkyn ja hiekka seoksen poistamisessa saa olla järeää liuotinta, painepesuri ja lopusi vielä kilowatin ultraäänipesuri pakkaa varten.
    Tämä on kyllä totta. Tuossa aineessa ei ole muuta hyvää kuin tuoksu. Yhden koeajolenkin perusteella tuota voi käyttää vain auton renkaita vaihtaessa pulttien kierteisiin liukasteena ja siihen käyttöön tuo jäi itselleni, kun ei viitsi täyttä purkkia heittää kierrätykseen.

  21. #2031
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    Mites Rexin Black Diamond vs. Domestique vs. Squirt kuivissa maantieolosuhteissa? Onko Blackin hintaero (tuplat Domestiqueen ja tripla Squirtiin) perusteltavissa? Tuleeko hinta takas kestossa?

  22. #2032
    Liittynyt
    05/2004
    Paikkakunta
    pönde
    Viestit
    1.957
    Zero Friction Cyclinginin testien mukaan Rex Black Diamondin kertavoitelun kesto / voitelukyky kuivan kelin maantieajossa on 1800 km, Domestiquella 1000 km. Squirtilla ei ihan samaa testiä ole ajettu, mutta ZFC:n ns. main testin ekan 1000km lohkon jälkeen kuluminen Squirtilla oli 19% ja Domestiquella 5%. Tuosta päätellen vertailukelpoinen luku Squirtille on n. 250 km.

    Ketjujen (ja rattaiden) kuluminen Squirttia käyttäessä on puhtaassa kelissä on n. 7x nopeampaa kuin Rex Black Diamondia käyttäessä. Etenkään sähköpyörissä ei ainakaan kannattaisi käyttää mitään huonosti voitelevaa ainetta kuten Muc-Offit tai Squirt, koska rataskoot ovat pieniä ja vääntö hirmuinen. Pyöräliikkeistä olen kuullut että uudehkoissa pyörissä on saatu voimansiirto kulutettua loppuun hyvinkin nopeasti, ja uusia osia ei meinaa saada mistään…


  23. #2033
    Liittynyt
    02/2011
    Viestit
    463
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sotanorsu666 Katso viesti
    Tämä on kyllä totta. Tuossa aineessa ei ole muuta hyvää kuin tuoksu. Yhden koeajolenkin perusteella tuota voi käyttää vain auton renkaita vaihtaessa pulttien kierteisiin liukasteena ja siihen käyttöön tuo jäi itselleni, kun ei viitsi täyttä purkkia heittää kierrätykseen.
    Heitä vaan kierrätykseen, mulla ainakin on kaikissa autoissa ollut kielletty kaikenlaisten voiteluaineiden käyttö kierteissä. Puhtaat pultit ja kiinni kuivana.

  24. #2034
    Liittynyt
    02/2011
    Viestit
    463
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Plus Katso viesti
    Zero Friction Cyclinginin testien mukaan Rex Black Diamondin kertavoitelun kesto / voitelukyky kuivan kelin maantieajossa on 1800 km, Domestiquella 1000 km. Squirtilla ei ihan samaa testiä ole ajettu, mutta ZFC:n ns. main testin ekan 1000km lohkon jälkeen kuluminen Squirtilla oli 19% ja Domestiquella 5%. Tuosta päätellen vertailukelpoinen luku Squirtille on n. 250 km.

    Ketjujen (ja rattaiden) kuluminen Squirttia käyttäessä on puhtaassa kelissä on n. 7x nopeampaa kuin Rex Black Diamondia käyttäessä. Etenkään sähköpyörissä ei ainakaan kannattaisi käyttää mitään huonosti voitelevaa ainetta kuten Muc-Offit tai Squirt, koska rataskoot ovat pieniä ja vääntö hirmuinen. Pyöräliikkeistä olen kuullut että uudehkoissa pyörissä on saatu voimansiirto kulutettua loppuun hyvinkin nopeasti, ja uusia osia ei meinaa saada mistään…
    Aika hurjaa jos on muutakin kuin laskennallisia arvoja. Mulla kestää ketju maantiellä squirtilla 5000-7000km, rexillä siis menisi jopa 50.000 km samalla ketjulla??

  25. #2035
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    Joo BD:tä käyttämällä ketju vaan paranee vanhetessaan...

    Eiks nyt tuo mene niin, että siinä matkassa missä BD:tä laitetaan kerran, DO:ta 2 kertaa ja Squirttia 6-7 kertaa? Ja jos hinta-kestoa tuijotetaan niin DO paras?

    Siis kuivalla kelillä, rapa- ja kosteat kuskit hyötyvät sitten tosta BD:n kestosta parhaiten pitkillä lenkeillään.

  26. #2036
    Liittynyt
    02/2011
    Viestit
    463
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jalkkis Katso viesti
    Joo BD:tä käyttämällä ketju vaan paranee vanhetessaan...

    Eiks nyt tuo mene niin, että siinä matkassa missä BD:tä laitetaan kerran, DO:ta 2 kertaa ja Squirttia 6-7 kertaa? Ja jos hinta-kestoa tuijotetaan niin DO paras?

    Siis kuivalla kelillä, rapa- ja kosteat kuskit hyötyvät sitten tosta BD:n kestosta parhaiten pitkillä lenkeillään.
    Justhan tuossa yllä kirjoitettiin että ketjujen ja rattaiden, ei voiteluaineen, kuluma on n.7 kertainen.
    Eli taidat olla oikeassa että paranee vanhetessaan

  27. #2037
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    ^Niino, onko se tulkinta ko. kaverin itsensä vaiko testin tehneiden jamppojen? Ja miten aineita on käytetty, että on päädytty ko. kulumaan? Onko Squirttia käytetty kuten BD:tä (siis lisätty 1800km välein) vai siis niin kuin pitäisi (eli n. 250km välein?)

    Eli onko Squirtti tehotonta oikeinkin käytettynä (eli parhaimmillaankin voiteluteho on murto-osa BD:stä) vaiko että sitä kuluu 7x määrä BD:hen verrattuna? Mulle nää ei tuosta auennut.

  28. #2038
    Liittynyt
    05/2004
    Paikkakunta
    pönde
    Viestit
    1.957
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti miz Katso viesti
    Aika hurjaa jos on muutakin kuin laskennallisia arvoja. Mulla kestää ketju maantiellä squirtilla 5000-7000km, rexillä siis menisi jopa 50.000 km samalla ketjulla??
    1800 km kertavoitelulla on BD:n laskennallinen arvo, todellinen mitattu arvo 0,1% venymän saavuttamiseksi on 5600 km. Maantieajo ei ikinä tapahdu täysin puhtaissa olosuhteissa, joten Adam Kerinin laskennallinen lukema on vain kolmasosa todellisesta kestosta.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jalkkis Katso viesti
    Siis kuivalla kelillä, rapa- ja kosteat kuskit hyötyvät sitten tosta BD:n kestosta parhaiten pitkillä lenkeillään.
    Kostealla ja rapakelillä BD toimii niin hyvin kun tuollainen "märkä" voiteluaine voi toimia, mutta pölyisissä ja kuraisissa olosuhteissa "kuivat" voiteluaineet kuten vahaemulsiot ja kuumavaha hylkivät likaa paremmin, ja menettävät voitelukykyään suhteessa vähemmän. BD:n voitelukyky on kuitenkin alkujaan niin hyvä, että vaikka tiputus voitelukyvyssä on huonossa kelissä kova, se pysyy siitä huolimatta hyvällä tasolla. Kunhan ketjun pinnan pitää puhtaana eikä ylivoitele. (Aiheuttaa paskan tarttumista eikä hyödytä voitelussa.)

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jalkkis Katso viesti
    ^Niino, onko se tulkinta ko. kaverin itsensä vaiko testin tehneiden jamppojen? Ja miten aineita on käytetty, että on päädytty ko. kulumaan? Onko Squirttia käytetty kuten BD:tä (siis lisätty 1800km välein) vai siis niin kuin pitäisi (eli n. 250km välein?)

    Eli onko Squirtti tehotonta oikeinkin käytettynä (eli parhaimmillaankin voiteluteho on murto-osa BD:stä) vaiko että sitä kuluu 7x määrä BD:hen verrattuna? Mulle nää ei tuosta auennut.
    Testit tehnyt jamppa on Adam Kerin. Kaikki voiteluaineet lähtevät kertavoitelun kestoa mittaavaan testiin samalta viivalta, eli dipattuna aineeseen ultraäänikylvyssä. Sitten vaan ajetaan trainerikoneessa ja tehdään välimittauksia kunnes todetaan että ketjun venymä on 0,1.

    Toinen käytössä oleva testiprotokolla on "main test", jossa voiteluväli on 400km tai 200km. Black Diamond on tällä hetkellä uusintatestissä koska tuo voiteluväli on Adamin mielestä ollut BD:lle liian tiheä, ja hän epäilee että BD on kärsinyt liikavoitelusta kontaminaatiotesteissä.

    Olen vuoden verran käynyt jatkuvaa kirjeenvaihtoa Adam Kerinin kanssa, ja kaveri on kyllä erittäin omistautunut ketjujen voiteluun. Pidän kaveria maailman kovimpana asiantuntijana tällä hetkellä, ja aika hyvin häntä ollaankin noteerattu useissa alan podcasteissa, kuten CyclingTips Nerd Alert, Silcan Marginal Gains sekä Endurance Innovation. Ensi viikolla laitetaan Rexin kuumavahan uutta samplea testiin, tavoitteena on tehdä lisää ennätyksiä.


  29. #2039
    En ole huomannut että voiteluaineilla joita itse olen käyttänyt olisi kovin suurta merkitystä ketjun kulumaan, mutta sillä että pyyhkii ketjut ajoittain ja ainakin ennen ja jälkeen voitelun.
    Olen käyttänyt halpoja mitä sattuu dry lubeja mutta wd40 ei voi käyttää kun haisee hirveälle.

  30. #2040
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.236
    Joskus vain miettii että onkos niin simppeli juttu kuin ketjujen voitelu näin monen jutun aiheinen? Kunhaan rasvaa niin homma toimii, siis melko Hifistelyä.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •