Olisiko suosituksia hyviksi kesärenkaiksi kun käyttö on 90% asfaltilla, 9% hiekkatietä ja 1% maastossa? Rullata pitäisi.
Saattaa olla koko 29+ kylläkin, en ihan varmaksi muista.
30T
Täällä liki sama pohdinta mielessä. Talvi ajeltu pääosin läskillä, mukavan pehmeätä. Nyt sitten otin 29” ajoon, missä on edessä 2.6” Piikkisika. Niin kylläpä möykylle jäätyneet pyörätiet hakkasi käsille.
Mutta olikin ”yllätys” taas kuinka paljon paineet vaikuttaa. Edessä oli 1.7 bar, jonka laskin 1.4 bar, niin tunnelma muuttui heti. Ja sen tiimoilta aloin vakavissaan pohtia että pitäiskö kesäksi laittaa vaikkapa 2.6” Ikon eturenkaaksi. Ja kokeilla kuinka matalilla paineilla sillä sietää ajaa.
Vähän ollut mielessä, että pitäisikö eteen hommata Piikkisika, kun nykyiset Isp:t ovat olleet aika jyrät tämän talven kynnöspeltokelveillä. Paineita tiputtelemallakaan en oikein saanut mieleistäni lopputulosta, ilmeisesti runko sen verran jäykkä ja liian alhaisilla paineilla meneekin sitten turhan veltoksi.
Ajelin viime kesän noilla Ikoneilla ja antavat kyllä ihan mukavan pehmeän kyydin. Rullaavus ei ehkä paras mahdollinen, jos johonkin xc-kumeihin vertaa, mutta kyllä noihin loppujen lopuksi tottui ja tulee tulevaksikin kesäksi alle.
”Ikon on kevyt maastohiihto- ja MTB-rengas, joka on suunniteltu nopeuteen ja luotettavuuteen monissa olosuhteissa.”
https://www.maxxis.com/fi/tire/ikon/
Melko kovat vaatimukset jos Ikonit ei rullaa tarpeeksi.
^ noilla spekseillä nämä ostinkin, mutta ainakin oma tuntuma verrattuna kaposempiin Race Kingeihin oli jarrumaisempi. Myös työmatkojen epätieteellisen seurannan perusteella ovat vähän hitaammat. Tottumisen jälkeen ihan hyvät ja tykkään kyllä tuosta pehmeydestä, jonka näillä saa. Retkikäytössäkin ovat parin reissun perusteella olleet myös oikein miellyttävät matkakumppanit.
^ mutta ajaako sillä Ninja warrior!?
Mä laitan nyt tilaukseen 29 / 2.6 Forekasterit takajäykkään am pyörään rullaaviiksi kesäkumeiksi jotka myös vähän tasoittavat menoa nykyisiin 2.4 leveisiin verrattuna. 41 euroa kpl ärkakkosessa dual versiona.
Miksei niitä voi toki sovitella tarvittaessa täpäriin taakse tai xc-jäykkäperäänkin. Jälkimmäisen vanteet vaan on niin kapeat että ei ehkä istu yhtä hyvin. Jos edes mahtuu taakse pyörimään.
Laitoin 2.6 Forekasterin taakse nyt, tuossa on kapeampaa versiota tukevamman oloiset sivunappulat.
Rullaus alkuun ihan ok, Vittorian Agarro kuitenkin tarkoitus etsiä taakse kunhan tulee vastaan jossain.
Edessä on syksystä asti WTB Vigilante Tough / High grip joka on kyllä ylijäreä minulle. Vaihtuu johonkin kevyempään aika pian heti kun kuivaa.
Siinäpä olisi nyt Wolfpack Cross -renkaat asennettuna. Tänään jos kävisi ajelemassa noita paikallisia talvipolkuja. Eipä se paljoa kerro ominaisuuksista kesäisillä poluilla mutta onhan se kiva päästä kokeilemaan kun ovat muutaman kuukauden olleet kaapissa odottelemassa. Eniten epäilyttää tiheät nappulat, kaikissa aiemmissa suosikkirenkaissa on ollut nappuloita harvemmassa. Illalla asennetut renkaat oli aamulla mitattuna venähtäneet pari milliä leveämmiksi, tönäri näytti nyt leveydeksi 62 mm (vanteen sisäleveys 29 mm). Saattavat siitä vielä pikkasen levitä mutta alimittaisiksi taitavat jäädä. Asennus oli helppo kun oli ensin saanut renkaan vanteeseen (tämä osuus aika tiukka), nousivat sitten jalkapumpulla ilman mitään irvistelyä. Kaksi kunnon napsahdusta kertoivat renkaan olevan paikoillaan. Bontragerin kiekot omine vannenauhoineen ovat tunnetusti tiukat asentaa mutta ei paljoa enempää aiheuttanut tuskaa Wolpackien asennus kuin Bontyn omatkaan renkaat. Ainoa takapakki renkaan vaihdossa oli että hankkimani überkalliit Fillmore -venttiilit eivät sopineet Bontragerin kiekkoihin vaan jäivät lyhyiksi. Ehkä jos olisi vaihtanut muovisen vannenauhan teippiin niin olisi saattanut saada lukkomutterin ylettymään venttiilin kierteeseen. Itse venttiilissä pituus riittäisi mutta kierrettä ei ole riittävän pitkälti. No mutta se menee jo OT:ksi.
Jaa niin, halvalla kalavaa’alla punnittuna 880 g oli paino näillä/kpl.
![]()
zort muokkasi tätä : 03.04.2022 at 12.42
Mick Channon: "We've got to get bodies into the box! The French do it, the Italians do it."
Brian Clough: "Even educated fleas do it."
Sisuri sisään ja 3 baria painetta päiväksi niin saattais venyä vielä hiukan lisää. Sit takas tubelekseksi.
Edit. Itse hain 2.6 Forekasterit just postista. Alkuviikosta varmaan asennuspuuhiin. En ole varma mahtuuko taakse pyörimään mutta kohta siis selviää. Pyöränä Radon Cragger.
Noin paljon nappulaa, silti tyhjiä rivistöjä, voi olla juurilla aika metkat.
^^eipä viitsi sisureiden kanssa enää pelailla kun on jo litkutkin sisällä. Venyy käytössä jos on venyäkseen.
^enpä tiedä, minusta noi on aika tasaisesti levitelty, mut joo, paljon nappuloita.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Mick Channon: "We've got to get bodies into the box! The French do it, the Italians do it."
Brian Clough: "Even educated fleas do it."
Jos renkaan kyljet ei fuskaa niin mikäs taika siinä sisureitten kanssa venyttämisessä muuten on? Eikös se ole ilmanpaine mikä rengasta venyttää, oli sisällä sisuri tai ei?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Mick Channon: "We've got to get bodies into the box! The French do it, the Italians do it."
Brian Clough: "Even educated fleas do it."
Joo en kans ymmärrä miten sisuri sen paremmin luo painetta ulkorenkaaseen kuin ilma? Se sama ilma painaa sitä sisuriakin....
Laita ylipaine tubeleksena ja tule kertomaan tuliko siivouskeikkaa?
Antaa ylipaineet olla, mennään ohjeiden mukaan vaan eli 2.5 baria maksimi tässä tapauksessa. Jos ei veny enempää niin ei veny sitten. Jos tarvitaan pulleammat kumit niin ostetaan sellaiset.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Mick Channon: "We've got to get bodies into the box! The French do it, the Italians do it."
Brian Clough: "Even educated fleas do it."
No yhtalailla voipi olla entinen kumi sisurilla vaikka ei sotkua tulisikaan.
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Eipä se kuvio mihinkää veny vaikka ois 100 baria, mikä idea tuolla ”venyttämisellä” on?
Sisurilla tai ei, jos uuden kumin pumppaa ja jättää suoraan siihen esim aiottuun 1 barin paineeseen, saattaa se jäädä kapeammaksi kuin silloin, jos pumppaat sen 3 baarin ja jätät vaikka yön ajaksi venymään. Jos siis tavoitteena että 2.6 kumi olis myös 2.6 leveä. Tämä toki riippuu rengasmallista ja käytetystä vanteesta enkä itse ole mittauksia tämän suhteen harrastanut mutta täältä palstalta olen lukenut venymistä/asettumista tapahtuvan. Siis että joku täällä mittasi tuloksen x uudesta renkaasta, lisäsi painetta väliaikaisesti ja mittasi uudelleen takaisin tyhjennettynä ja tulos muuttui y:ksi.
Edit. Ei tietenkään kuvio miksikään muutu mutta kokonaisilmatilavuus voi parantua.
Venymistä käytännössä on havaittavissa siinä,.että vanhat renkaat on helpompi asentaa vanteille. Tai siinä, että maantietuubit hyödyttää laittaa vanteelle etukäteen venymään, jotta kun varsinaisen liimauksen tai teippauksen tekee on se helpompaa.
Mulla on ollut tapana pumpata asennuksen jälkeen lähelle renkaanvalmistajan antamaa maksimipainetta n. vuorokaudeksi (Wolfpackeissa 2.5 bar). Yleensä venymistä sillä tulee sen 2-3 mm leveyttä lisää. Sen jälkeen on pudotettu paineet siihen millä tulee ajettua. Näissä nyt aluksi 1.3/1.5 bar, säädetään siitä sitten tarpeen mukaan suuntaan tai toiseen.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Mick Channon: "We've got to get bodies into the box! The French do it, the Italians do it."
Brian Clough: "Even educated fleas do it."
Wolfpack Trail 2.4" ja Cross 2.4" oli minulla 28i vanteilla 61,3mm ja 60,9mm leveät silloin kun mitan otin ylös, joten kyllähän toi kuulostaa tosi pieneltä erolta 2.6" renkaaksi.
No on kyllä pieni ero noiden Wolfpackin 2.4 ja 2.6 välillä, tuliko punnittua tuo 2.4 cross niin tietäisi paljonko painossa on eroa? Mulla oli Teravail Honcho jossa 2.4 oli 59mm ja nyt 2.6 63mm, ei nämäkään true size ole mutta sentään 4mm leveydessä eroa samalla 30id vanteella + korkeutta huomattavasti enemmän, painoero vaan 36g.
Wolfpackin 2.4 ja 2.6 korkeuksissa saattaa toki olla enemmän eroa
Sent from my iPhone using Tapatalk
Mick Channon: "We've got to get bodies into the box! The French do it, the Italians do it."
Brian Clough: "Even educated fleas do it."
Minulle tuli nämä 29” wolfin trailit. Eka tilasin 2.4” jotka näytti vähä turhan hoikalta. Siten tilasin myöskin 2,6”, ja
paketti renkaineen painoi muistaakseni alle kaksi kiloa. Mittakuva on 2,4:n sekä vanne 25 id.
2,6:ssa on ehkä hieman isommat nappulat. Erittäin helppo asennus dt:n vanteille, ilmatkin näytää pysyvän ilman litkuja joitain päiviä.
Tiedä sitten millon nuita pääsee kokeilemaan kun lunta on metri ja toinen mokoma takatakataka
talvi vielä tulossa.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Kirjanmerkit