GarminGiantElectrobikeHepha
Sivu 67 / 91 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 17 57 65 66 67 68 69 77 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.981 - 2.010 / 2719

Aihe: Ketjujen voitelu

  1. #1981
    Liittynyt
    11/2019
    Viestit
    300
    Itse olen tykästynyt tuohon Rexin Domestique vahapohjaiseen ketjunvoiteluaineeseen.
    Hinta on itselleni hiukan liian korkea, mutta juuri ja juuri siedettävä.

    On toiminut itselläni paremmin kuin aiemmat käyttämäni ketjun voiteluaineet.

    Rex Black Diamond olisi myös mukava kokeilla, mutta jääköön toistaiseksi hinnan takia hyllyyn.

  2. #1982
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.670
    Mä olen käyttänyt vuoden verran squirtin dry lubea ja tähän asti ihan tyytyväinen. Talvella käytin sitä talviversiota.

  3. #1983
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tobby Katso viesti
    Itse olen tykästynyt tuohon Rexin Domestique vahapohjaiseen ketjunvoiteluaineeseen.
    Hinta on itselleni hiukan liian korkea, mutta juuri ja juuri siedettävä.

    On toiminut itselläni paremmin kuin aiemmat käyttämäni ketjun voiteluaineet.
    Samoja ajatuksia. Ehkä negatiivisena asiana nostaisin, että kyllähän tuo Rex mustaa ketjua aika lailla vaikka kuinka putsaisi ketjut tehdasrasvoista ennen ensimmäistä käyttöä. Mutta töhnän kertyminen on onneksi varsin vähäistä.

  4. #1984
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Wason Katso viesti
    Millaista tuo shimanon perus chain oil -spray on, onko kokemuksia?
    Käytin yhden purkin viime vuonna. Mukavan ohutta tavaraa -ei kerännyt hirveästi likaa, mutta saa olla lisäämässä tietenkin useammin mikä tosin ei itseäni juuri haittaa.

  5. #1985
    Liittynyt
    03/2006
    Paikkakunta
    Alasiperiassa
    Viestit
    821
    Yhdessä maantiepyörässä on mennyt 22 ketjua ja kolmet eturattaat per 150 tkm. Viittä pakkaa olen käytellyt, yksi niistä on lähes uusi ja ainakin kaksi muuta on vielä ajokunnossa. En mittaile tai pese ketjua käytännössä koskaan, mutta jos joudun ajamaan sateessa, huuhtelen ketjusta hiekat kylmällä vedellä vaikkapa juomapullolla suihkuttamalla. Jos ketjun pintaan joskus kertyy liikaa mustaa töhnää, poistan sen liuottimella kostetulla talouspaperilla pyyhkimällä.

    Käytän Valkosalaman Clean Ridea, jonka saatavuus on huono. Mistähän sitä voisi hankkia?
    Kotikaupungin katu oli hiekkainen tie, siinä Anglia katolleen kääntyi.
    Gösta Sundqvist: Teuvo, maanteiden kuningas

  6. #1986
    Liittynyt
    09/2005
    Viestit
    1.299
    Kiitoksia ketjun venymästä keskustelleille.
    Sain aikaiseksi mitata venymän yleispyörästä ja vaihtokunnossahan se oli. Oli vielä Sramin 10sp ketjuja Hi5bikesissä niin ei tarvi kauempaa tilata.

    Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

  7. #1987
    K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Tuon sivuttaiskulumanhan näkee kun vaihtaa ketjuja. Siis vääntyykö ketju mutkalle esim 50cm matkalta. Uuteen kai tuotakin voisi verrata.
    Tallainen tulos YBN:n ketjun taipumisesta (alempi on ajettu):



    ------------------------------------------------------------------------------------
    Jos vaihteiden toiminta on epätarkkaa ja vaikka kuralle herkkä, eikä säätöjä ei tunnu löytyvän, niin vaikka ketju ei olisi venynyt, niin mielestäni kannattaa ottaa ketju pois ja vähän taivutella.

  8. #1988
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.134
    ^hyvä kuva! Kerrankin jotain näyttöä asioista eikä pelkkää lässytystä

    Tuohon kun vielä keräisi eri ketjuja uusina ja ajettuina. Tai mittaustuloksia, tietty määrä lenkkejä ja päiden etäisyys.


  9. #1989
    Liittynyt
    08/2011
    Viestit
    1.168
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti frp Katso viesti
    Just tuossa eilen mittailin niin 2*Ruska + 1*Yötön + vähän muuta = 7500km ajettu 11-vaihteinen dura-ace ketju venynyt 0,75%. Molemmat Ruskat sisältäneet karseaa kurakeliajoa hiekkateillä, missä hiekka vaan rutisi ketjussa.
    Täytyypä korjata itseä. Kun puhtaana ja paikallaan jännityksessä mittailin on se ketju hitusta vailla 1% kulunut ja se tosiaan näyttää olevan raja, missä ketju lakkaa toimimasta. Taipuu sivusuunnassa niin paljon, että suurimmilla rattailla ollessaan etupään mutka muodostuu niin jyrkäksi, että ketju ei pysy enää suuremmalla eturattaalla. Tässä tapauksessa ketju siis ei hypi rattaiden yli vaan tuo sivutaipuma on ensimmäinen oire, joka pakottaa ketjun vaihtoon. Onneksi varastosta löytyy kulunutta ketjua, joka toimii noilla kuluneilla rattailla, mutta ei vielä putoile.

  10. #1990
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.266
    Totta joo. Sivuttaistaipuma voisi aiheuttaa tuon eturattaalta tippuilin, joka tulee aina kuluneiden ketjujen kanssa.

    Voi muuten olla eturataskin frp:llä jo entinen. Itseltäni meni 8tkm ultegra, vaikka vaihdoin ketjutkin välillä. Hyppii uudella ketjulla yli.

  11. #1991
    Liittynyt
    08/2011
    Viestit
    1.168
    Joo uudella ei varmasti toimi mutta onneksi löytyy varastoista noita sopivasti kuluneita niin ei tarvi vielä koko voimansiirtoa uusia.

    Se tuli ihan pukissa visuaalisesti todettua, että sivuttaistaipuman vuoksi putoaa.

  12. #1992
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.266
    Eli kun ketju on ristissä, niin se tekee heti ison rattaan jälkeen jyrkän mutkan ja tiputtaa pienelle. Tähän tarttee kiinnittää huomiota itsekkin. On nimittäin ollut roadissa vähän samaa ongelmaa ajoittain.

  13. #1993
    Liittynyt
    08/2011
    Viestit
    1.168
    Loogistahan se on. Jos se olisi täysin taipuisa naru niin vastaavassa paikassa siinä olisi taitokset päissä ja matkalla naru on suora. Alkaa mennä löysällä ketjulla samoin ja eikä pysy eturattaalla jyrkentyneen mutkan vuoksi. Olen aina luullut että ketju kuolisi siihen, että alkaa hyppiä takapakassa hampaiden yli.

  14. #1994
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti frp Katso viesti
    Loogistahan se on. Jos se olisi täysin taipuisa naru niin vastaavassa paikassa siinä olisi taitokset päissä ja matkalla naru on suora. Alkaa mennä löysällä ketjulla samoin ja eikä pysy eturattaalla jyrkentyneen mutkan vuoksi. Olen aina luullut että ketju kuolisi siihen, että alkaa hyppiä takapakassa hampaiden yli.
    Mutta 1x setupinhan pitäs auttaa tähän.

    Paitsi että kun tarvii käyttää julmetun isoja rieskoja takana niin samaa ongelmaa alkaa esiintyä takapakan kanssa, kun sillointällöin väkisinkin tulee polkaistua vähän taaksepäin.

  15. #1995
    Liittynyt
    06/2020
    Paikkakunta
    Avaruuden pääkaupunki
    Viestit
    130

    Ketjujen voitelukeinoja

    Heippa väki

    Olen vasta 60 vuotta tosissaan pyöräillyt ja kokeillut vuosien saatossa monenmoisia keinoja / tapoja.

    1 helppo tapa pitää ketjut toimintakuntoisena 100 - 500 km välein on käyttää perämoottoribensiiniä, synteettinen/mineraali sekä puhdistukseen että voiteluun yhtäaikaa.

    Otat rättiin 1-4 prosenttista bensaa ja puhdistat ketjut märällä rätilllä oikein hyvin, välillä bensaa lisäten ja rättiä käännellen.
    Tuloksena noin 5 - 10 minuutin ketjuhuollosta on puhdas ja hyvin voideltu ketju . . . lue myös aiheesta tekemäni sivu

    Pyörän peruskunnossa pito
    sivustot.net/Pekka/eb/ | pyöräilyä vuodesta 1960

  16. #1996
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Stuttgart
    Viestit
    93
    Suosittelen wet luben käyttäjille Silcan Synergetic öljyä. Hinta on aika törkeä, mutta kun ohjeen mukaan käyttää eli 2 pientä tippaa per rulla puhtaalle ketjulle ja sen jälkeen 1 tippa per rulla n. 700km välein, kestänee vuosia. Mikrokuituliinalla kun pyyhkii ketjun aina ennen lenkkiä, pysyy suht kuivana ja puhtaana.

    Täältä ZFC:n testiromaani:
    https://zerofrictioncycling.com.au/w...getic-v1.1.pdf

  17. #1997
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.684
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pekka H Katso viesti
    helppo tapa pitää ketjut toimintakuntoisena 100 - 500 km välein on käyttää perämoottoribensiiniä, synteettinen/mineraali sekä puhdistukseen että voiteluun yhtäaikaa.
    Nyt en tajunnut? Hankaatko ketjua pelkällä 2-tahti bensalla vai jollain bensa-öljy seoksella?

  18. #1998
    Liittynyt
    08/2011
    Viestit
    1.168
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tinke Katso viesti
    Suosittelen wet luben käyttäjille Silcan Synergetic öljyä. Hinta on aika törkeä, mutta kun ohjeen mukaan käyttää eli 2 pientä tippaa per rulla puhtaalle ketjulle ja sen jälkeen 1 tippa per rulla n. 700km välein, kestänee vuosia. Mikrokuituliinalla kun pyyhkii ketjun aina ennen lenkkiä, pysyy suht kuivana ja puhtaana.

    Täältä ZFC:n testiromaani:
    https://zerofrictioncycling.com.au/w...getic-v1.1.pdf
    Vanha kunnon Molten Speedwax vaan jyrää vertailusta toiseen, vaikka isot puljut isoilla budjeteilla (?) yrittää tehdä jotain.

  19. #1999
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.670
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Nyt en tajunnut? Hankaatko ketjua pelkällä 2-tahti bensalla vai jollain bensa-öljy seoksella?
    2-tahtibensalla ja tulitikku perään. Luulisi ketjun kiillottuvan.

    Bensan kanssa ei kannata läträillä sisätiloissa.

  20. #2000
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.684

  21. #2001
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.266
    Onneksi pekka näyttää olevan seinäjoelta kotoisin. Noin muuten olisi ollut aika uskottava tilanne...

  22. #2002
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Stuttgart
    Viestit
    93
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti frp Katso viesti
    Vanha kunnon Molten Speedwax vaan jyrää vertailusta toiseen, vaikka isot puljut isoilla budjeteilla (?) yrittää tehdä jotain.
    En tiedä mihin isoihin puljuihin viittaat? Suurin osa taitaa olla aika pientä puuhastelua, esim Silca varmaan alle 5 henkeä koko tuotekehitys. Itse näkisin koko alan olevan niin lasten kengissään vielä tuotekehityksen osalta, että aika vähällä ovat päässeet joka osa-alueella ja menestys on perustunut enemmän markkinointiin. Hyvä esimerkki ylihintainen Muc-off noissa zfc:n testeissä oli kaikkein huonoin. Voiteiluaineet ilmeisesti vasta viimeisen parin vuoden aikana ovat ottaneet askeleita eteenpäin.

    Itse lähdin nyt myös vahaus hommaan ja vertailussa Silcan vahat ja öljy.

  23. #2003
    K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    2-tahtibensalla ja tulitikku perään. Luulisi ketjun kiillottuvan.

    Bensan kanssa ei kannata läträillä sisätiloissa.
    Mulle joku kouluttaja, jossain sammutuskoulutuksessa tai vastaavassa, joskus sanoi, että bensa kannattaa unohtaa: sillä voi kärähtää vähän muutakin, kuin kulmakarvat.

  24. #2004

  25. #2005
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.266
    Kyllä tuo black diamond on parasta tähän mennessä päivän mittaisille rapalenkeille. Ei kuulu nitinää, eikä ennenkaikkea rutinaa vielä kotonakaan.

    Ongelmahan tulee siis siitä, että vahapohjaiset eväät eivät yleensä pysy kuin puolet lenkistä ketjuista. Öljyn kanssa taas tarttuu hiekkaa mukaan. Lenkin lopussa se jurske ja jurnutus voi olla aika rajua.

    Seuravaksi tarttee koettaa uppovahausta+blackdiamondia. Tiedä vaikka noin pääsisi useammankin lenkin samalla rasvauksella. Siis tietystikkin pieni määrä blackia lisää välillä, mutta ketjun sisään ei ehkä tarvitse yrittää imeyttää rexiä joka kerta uudelleen.

  26. #2006
    Liittynyt
    05/2004
    Paikkakunta
    pönde
    Viestit
    1.957
    ^ Black Diamondista on muuten tulossa uppovaha ja vesiohenteinen vahaemulsio, molemmat ovat tällä hetkellä testivaiheessa. Syksyn vaihtelevan kelin sora-ajoissa uppovaha on kestänyt jopa 500km per voitelu ja vesivaha n. 200km per voitelu. BD on jatkossa saatavilla siis kolmessa eri olomuodossa.


  27. #2007
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.266
    Noni, tuollaista settiä juuri toivoinkin. Uppovahalla kama sisään ja lisäystä tarvittaessa pinnalle.

  28. #2008
    Lueskelin aihetta lävitse ja nyt kun uudet kettingit ovat menossa fillariin tuumailin, että voisi siirtyä uppovahaukseen. Kävin kaupustelemassa parafiinia, parafiiniöljyä ja kattilan. Cleaneria ja mineraalitärpättiä puhdistukseen.

    Aiemmin ketjujen huolto on ollut melko vähäistä; ketjuöljyä ketjuihin kun kitinää kuuluu, harvoin pesua ja rätillä pyyhintää ei ikinä. Tämäntasoinen huolto varmasti lyhentää ketjun ja muun voimansiirron elinikää. Nyt kun on tilaa harrastaa, tein liuotinpesun suuremman huollon yhteydessä ja heitin samat ketjut paikoilleen. Äskettäin huomasin tarkistaa paljonko nykyisellä voimansiirrolla on kilometrejä takana ja niitä olikin kertynyt noin 7800km. Ketjutulkkia en omista, enkä varmaan rohkenisi edes näyttää noihin ketjuihin. Tästä kuitenkin juolahti mieleen muutama kysymys:

    - Kuinka paljon ketjulla voi ajaa kilometrejä noin suurin piirtein? Asfaltilla.
    - Entä takapakalla?
    - Varastossa on kahdet ketjut, takapakka ja eturattaat. Kannattaako kaikki vaihtaa kerralla tässä kohtaa?
    - Paljonko kilometrejä olisi odotettavissa uusitulla voimansiirrolla ja hyvällä huollolla?

    Uppovahaamisen ja parempien harrastetilojen myötä tulee varmasti kiinnitettyä tähän asiaan enemmän huomiota. Vahassa on pari asiaa, joihin kaipaisi lisätietoa:

    - Kesällä on tarkoituksena ajaa reilu 1000km lenkki. Alle vahatut ketjut mutta kattilan jätän kuitenkin kotiin. Tien päällä Rexiä ketjuihin vai toiset ketjut mukaan / sekä että?
    - Tarkoituksena ajaa ympäri vuoden samalla systeemillä. Miten vahatut ketjut toimii pakkasella tai loskassa?
    - Parafiinin ja parafiiniöljyn suhde?

    -J

  29. #2009
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.923
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fumaca Katso viesti
    Aiemmin ketjujen huolto on ollut melko vähäistä; ketjuöljyä ketjuihin kun kitinää kuuluu, harvoin pesua ja rätillä pyyhintää ei ikinä. Tämäntasoinen huolto varmasti lyhentää ketjun ja muun voimansiirron elinikää. Nyt kun on tilaa harrastaa, tein liuotinpesun suuremman huollon yhteydessä ja heitin samat ketjut paikoilleen. Äskettäin huomasin tarkistaa paljonko nykyisellä voimansiirrolla on kilometrejä takana ja niitä olikin kertynyt noin 7800km. Ketjutulkkia en omista, enkä varmaan rohkenisi edes näyttää noihin ketjuihin. Tästä kuitenkin juolahti mieleen muutama kysymys:

    - Kuinka paljon ketjulla voi ajaa kilometrejä noin suurin piirtein? Asfaltilla.
    - Entä takapakalla?
    - Varastossa on kahdet ketjut, takapakka ja eturattaat. Kannattaako kaikki vaihtaa kerralla tässä kohtaa?
    - Paljonko kilometrejä olisi odotettavissa uusitulla voimansiirrolla ja hyvällä huollolla?
    ^Omalla kokemuksella laadukkaalla ketjulla ajaa kuivalla kelillä 4-5000km vähän huollosta riippuen. Takapakalla olen ajanut öbaut neljät -viidet (?) ketjut ennen kuin alkaa vaihto olemaan ajankohtainen. Vaihtaisin tuossa tapauksessa kaikki kerralla, jos edellisellä setillä on selkeästi menty vaihtovälissä pitkälle; kulunut ketju syö rattaat.

  30. #2010
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Vaihtaisin tuossa tapauksessa kaikki kerralla, jos edellisellä setillä on selkeästi menty vaihtovälissä pitkälle; kulunut ketju syö rattaat.
    Päteekö sama asia myös toisin päin; syökö kuluneet rattaat uudet ketjut?

    Miten rattaiden kuntoa tulisi arvioida muutoin kuin silmämääräisesti? Mun silmille hampaat näyttää olevan kohtuullisessa kunnossa, joten siinä mielessä kaiken vaihtaminen hieman arveluttaa.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •