https://www.hs.fi/urheilu/art-2000008662962.html
Ammattipyöräilijä sai etappivoitosta palkinnoksi seksilelun
https://www.hs.fi/urheilu/art-2000008662962.html
Ammattipyöräilijä sai etappivoitosta palkinnoksi seksilelun
Pariisi-Nizza-ajon ekalla etapilla yksi talli selvästi yli muiden.
![]()
___________________________
Kare Eskola:
PeeHoo ei taida ymmärtää kilpapyöräilyä.
^ Jotain melkein pelottavalla tavalla - enkä nyt takoita dopingin varjoa - komeaa noissa kolmoisvoitoissa on sen lisäksi että ne ovat niin harvinaisia tapauksia. Nyt mukana taisi olla myös muiden huipputiimien jonkinlainen kollektiivinen päivän etapin väärinluku ja tilanteen väärinarviointi.
Yritin muistella kovasti, mutta päähän tuli vain vuoden 1996 Paris-Roubaix eli:
Mutta onhan näitä 1,2,3- voittoja ollut senkin jälkeen, vaikkei yhdessäkään monumentissa tai edes klassikossa tai suuren ympäriajon etapilla?
(Nopealla haulla "podium sweep" en tosin löytänyt kuin maajoukkueiden kolmoisvoittoja naisten kisoissa.)
Firlefanz muokkasi tätä : 07.03.2022 at 10.24
Offarina tähän kohtaan noiden kuvien ja koko tuosta syntyneen hässäkän laukaisema muisto muutaman vuoden takaa; suuri vastarinta levyjarrujen käytöstä maantiepyörissä. Silloinhan "asiantuntijat" eli muutosvastarinnan edustajat esittivät, että jarrulevyt tulevat sekä tappamaan että raatelemaan kuskeja sankoin joukoin kasoissa. Taitaa vieläkin olla aika pienet kuolintilastot.
SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.
Pariisi-Nizza tänään 7.3.2022, ei isoja mäkiä.
https://cdn.cyclingstage.com/images/...ge-2-route.jpg
![]()
___________________________
Kare Eskola:
PeeHoo ei taida ymmärtää kilpapyöräilyä.
Sivaria luvassa, tosin voimakkuudeltaan ehkä siinä ja siinä riittääkö se hajottamaan porukan jos esimerkiksi Quick-Step päättää yrittää jotain. Mutta ainahan katsojana saa toivoa...
PS Viimeisin kolmoisvoitto jonka lolen onnistunut löytämään oli silloisen Etixx - Quick-Stepin neloisvoitto Ronde van Zeeland Seaportsissa vuonna 2015. Mukana ei tässä UCI Europe Tourin tosin ollut kuin kaksi muuta WT-tason joukkuetta, LottoNL - Jumbo ja Lotto Soudal.
Fabio Jakobsenin loppukiri oli mahtava Pariisi-Nizzassa!
![]()
___________________________
Kare Eskola:
PeeHoo ei taida ymmärtää kilpapyöräilyä.
Viime viikon keskiviikkona:
https://it.wikipedia.org/wiki/Trofeo_Laigueglia_2022
Näiden lisäksi ainakin on 1994 Fleche Wallonie päättyi Gewiss-tallin kolmoisvoittoon. No, poikien vauhti paljastuikin myöhemmin tohtori Ferrarin appelsiinimehun tehostamiseksi.
Toinen mielenkiintoinen tapaus on Paris-Nice 1999 avausetappi, jossa Rabobankilla oli 7 polkijaa top 10:ssä. Tosin Rabobank ei voittanut kyseistä etappia.
Nämä tuli esille Cycling Podcastin viimeisimmässä jaksossa.
Brandon tuli ihan hyvällä rytmillä Colnagolla tänään Col de La Muren nousua. Mun kuvaajakamu ihan innoissaan. Kuva räpätty just ennen nousun viimeistä mutkaa.
Hieno nousu tuo Mure. Jäin nyt ajamatta kun tuli niin kiire lähtö että yleensä ehti katsomaan kisaa tuossa nousussa. Katsojia oli paikan päällä nousun lopussa ehkä 50-70 henkeä, hyvin oli tilaa. Sää oli pilvinen ja aika kolea. Untsikka oli tarpeeseen. Täytyy kyllä palata keväämmällä.
Tänään oli Tirrenossa ja Pariisi-Nizzassa (vai Paris-Nice) kunnon loppuhuipennukset, molemmat tyylikkäitä omalla tavallaan. Roglicin loppukiihdytys
oli uskomaton: kaikki tiesi että se tulee mutta silti mies karkasi.
Tirrenossa Pantanin lempinousu Carpegna . Kapea, mutkainen ja jyrkkä ja lunta päällä. Lasku varsinkin oli jännä, laskijat olivat aika jäässä. No Pogihan se sitten vetäisi 40 sekunnin kaulan hetkessä 4 kilsaa ennen huippua ja Vingegaard, Landa, Mas ja Porte jäivät kinastelemaan keskenään.
Onhan tää kaveri ihan uskomaton. Maalissa minuutin edellä kaikkia.
Evenepoel näyttää jääneen kauas taakse, ei ole Pogin haastajaksi hänestä.
https://tiz-cycling.io/video/tirreno...-6-full-stage/
Loppulasku oli kyl aika jännä. Pogagar meinasi ajaa vähän leveäksi parissa mutkassa. Mas näytti kaatuvan ihan yllättäen, oisko varjossa olltu vähän liukasta tai roskaa yms. Porte oli lähellä ajaa ulos yhdessä kurvissa.
Tanskan Vingegaard oli hyvä, toivottavasti sais 1-kuskin roolin edes Vueltassa jos Roglic 1-kuski Tourilla ja Dumoulin tai Foss ? Girossa.
Egan Bernal on jo päässyt aloittamaan treenauksen!![]()
___________________________
Kare Eskola:
PeeHoo ei taida ymmärtää kilpapyöräilyä.
Vähän liian jänniä tuollaiset loppulaskut. Tekninen lasku on ok, jos assu on puhdasta ja sileää. Vaatii taitoa ja paras laskija voittaa. Mas kaatui tosiaan keskeltä letkaa osuttuaan märkään likaiseen kohtaan. Tuollainen on aivan tuurista kiinni. Äijät treenanneet talvet täysillä ja kausi voi olla pilalla kerrasta.
Vingegaard tulee tosiaan olemaan vahva tänä vuonna. Onneksi saivat ajettua vielä etapin komeasti loppuun landan kanssa. En oikein tajunnut, mitä vingegaard alkoi mussuttamaan landalle pogan lähdettyä? Landa oli vetänyt koko vuoren alun ja nosti taas kerran vauhtia kärjestä jyrkkään kohtaan. Onhan tuo aika uskomatonta. Tinttaat itse kovaa ja poga vaan katoaa.
Kenelläkään ei tule olemaan tänä vuonna mitään mahdollusuuksia pogacaria vastaan aika hullua.
Yates totesi vähän samaa roglicista. Oli sitä mieltä, ettei roglic edes hengitä siinä vaiheessa kun muut läähättävät täysilläÄijät yrittää iskeä kolmestaan vuorotellen roglicia vastaan. Näyttihän tuo hetken aikaa hyvältä taktiikalta, kunnes roglic päätti alkaa ajamaan...
https://lanternerouge.com.au/2022/03...atico-stage-6/
Pogacarilla normiveto Carpegnalla 6.5W/kg. Pantani ajanut joskus tuoreilla jaloilla yli 3min nopeammin tuon mäen n. 8W/kg, huimia lukemia.
Ranskalaisista Pinot ajoi myös ihan normivedon tuohon mäkeen eli oisko pitkään kestäneet selkävaivat ? selätetty.
https://lanternerouge.com.au/2022/01...nd-its-impact/
LR on muuten yo. wattipoliisin, Twitter-nimimerkki Naichacan tekemä mielenkiintoinen artikkeli miten pystyy arvioimaan energiankulutusta ja kisan aikaisen tankkauksen merkitystä kisan kuluessa. Yksinkertaistettuna lasketaan energiankulutus eli kilojoule/kuskin paino/tunti ennen kisan ratkaisuhetkiä ja sitten mitataan paljonko kuluu energiaa tai mitkä on watit/kg niissä ratkaisupaikoissa. Muun muassa Stravan Sauce laajennuksella pystyy noita arvioita tekemään.
Naichacan artikkelin mukaan Nibali ollut aikoinaan todella hyvä tankkaamaan glykogeenivarastot ja hyvä hyödyntämään kehon rasvoja energianlähteenä. Nykyisistä ajajista M-A Lopez ja myös Pogacar on hyviä eli pärjäävät pitkillä etapeilla joissa useita nousuja jotka kuluttaa energiaa.
Wout on aivan uskomaton. Kaverin kanssa jo tuossa viikolla mietittiin, mitä woutille on käynyt. Tippui mäissä suht helposti, eikä kiri ollut enää ehkä entisen veroinen.Tuo oli takuulla jumbon suunnitelma. Säästellään woutia päivään, jossa häntä oikeasti tarvitaan.
Wout veti tänään kuin eläin noita viimeisiä mäkiä. 14% seinää. Tiputtaa nairon. Säätelee tehojaan, jotta roglic pysyy peesissä. Lopun 15km alamäki/tasamaa pätkällä vetää yatesin tekemän 27s eron kiinni. 42s olisi riittänyt yatesille koko tourin voittoon.
Ilman woutia roglic olisi taas kerran menettänyt viimeisenä päivänä paidan.
Olisiko Wout esitellyt näyttelijän taitojaan viimeisessä mäessä. Kovin irvisteli ja oli putoamassa kärjestä. Tästä varmasti infottiin Nairoa. Sitten Wout teki sen pienen yrityksen, johon Nairo ei heti reagoinut, koska ajatteli, että ryytyneen miehen viimeinen "kuolleen kissan pomppu", ennen putoamista. Primos otti kuitenkin heti peesin ja Nairo ajatteli, että lirutellen tulee kiinni, koska Wout on yrityksen jälkeen jäämässä porukasta. Kas kummaa, kun Nairo oli hieman jäänyt, niin "kuollut mies" heräsikin vetämään hullun lailla. Primosin kuola valui yhdessä kuvassa 30 cm pitkänä soirona, kun yritti pysyä Woutin perässä.
Kyllä oli Yates tänään iskussa, kun veti suuren eron viimeisessä mäessä. Odotin, että kaksikko vetää hänet kiinni, mutta väsyneiltä parivaljakko vaikutti.
"Veljesi ryssävihassa!"
Voimaa ilosta.
Viha on energiaa!
Ensinnäkin wout painaa 76kg, 17kg enemmän kuin nairo. Tuossa vikassa mäessä oli pitkiä pätkiä 14% kohtia. Se voi oikeasti vähän irvistyttää. Wout joutuu tuottamaan aivan käsittämättömiä watteja.
Toisekseen wout ei todellakaan yrittänyt irti. Hän oli tuolla vain ja ainoastaan roglicin apukuskina.
Wout ei todellakaan herännyt vetämään hullun lailla. Se vetää tasaisesti älyttömän kovaa koko ajan. Kun mäki loivenee, niin puhtaat watit alkavat puhumaan. Jyrkemmissä kohdissa nämä alle 60kg kuskit seuraavat suht helposti. Siten kun alkaa tuollainen false flatti, niin mäkioravat saavat ottaa woutista suht tiukan peesin. Myös roglic meinasi tippua tuossa ja woutin piti varmaankin säädellä tehojaan.
Toki tiesin Woutin olevan Primozin apukuskina. Joka tapauksessa hän teki kovan kiihdytyksen hetki sen jälkeen, kun oli äärirajoilla. Sillä nykäyksellä saatiin Nairolta jalat alta ja hän putosi.
"Veljesi ryssävihassa!"
Voimaa ilosta.
Viha on energiaa!
No älkäähän nyt nairoa mollatko. Hänhän voitti jo alkukaudella hyvin. Tänäänkin pitää nairolle antaa pisteet yrittämisestä. Joskus aiemmin olisi vain peesannut, nyt oikeasti yritti tehdä ratkaisua.
Mutta monella tallilla on kyllä edessä suuria ongelmia. Mitä tehdä pogacarille? On täysin ylivoimainen tällä hetkellä.
Tosin tuo saattaa olla kisojen kannalta pelkkää plussaa. Välttämättä ei ole enää mitään tylsiä tasamaaetappeja. Nyt GC kisaankin pitää yrittää ratkaisua sivutuulissa.
Wattipoliisi laski S. Yatesille Col d'Eze (6,04km; 7,83%; 473m) seuraavat lukemat: 16,51min, 21,49km/h, 1684 VAM ja 6,57w/kg.
Todella hyvä veto viikon ajeluiden päätteeksi ja tähän aikaan vuodesta. Wout oli vajaa puoli minuuttia hitaampi, mutta hän joutui odottelee Roglicia pariin otteeseen.
Woutille tuon lukeman on oltava jotain hurjaa.
Primoz arveli pukeutuneensa alussa yli. Olihan tuo keli älytön. +7c ja vettä. Vuoren huipulla varmaan viileämpääkin?
Muutenkin hyvää juttua kisan kulusta. Nyt wout oli tosiaan suunniteltu viimeiseksi apukuskiksi. Ei siis polttanur kynttilää aiemmin. Aika kova plääni tuokin, kun tiedossa oli 14% jyrkkyys, mutta on siellä tietysti wattidataa katseltu.
https://www.cyclingweekly.com/racing...man-half-motor
Kyllä saa Primoz ostaa muutaman belgialaisen oluen Nizzasta Woutille kiitokseksi. Yates on kova mies puskemaan watteja yksinkin joten ihan kuka tahansa ei olisi saanut Yatesia tarpeeksi kiinni. Jos Roglicilla olisi ollut joku muu apukuski, esim Kruiswijk tai Laporte, olisi saattanut voitto mennä siinä. Loppupätkän tasainen osuus tasoitti pelin, mutta mielestäni vain WvAn ansiosta.
Wout on kertonut olleensa viime vuonna liian hyvässä kunnossa heti alkukaudesta, tälle vuodelle kuntohuippu onkin sitten ajoitettu myöhemmäksi. Mitäköhän sieltä on vielä tulossa...
The older I get the faster I was
Keskiviikkona 16.3.2022 ajetaan 103:tta kertaa Milano-Torino-ajo. Jostain syystä ei ole yhtä suosittu kuin esim. Milano-San Remo tms, aikka se on UCIn listalla ykkösluokan kisa. Pitäisikö pituutta lisätä kilometrillä, että saataisiin 200 km täteen?
- Category: Men Elite
- UCI Tour: UCI ProSerie
![]()
___________________________
Kare Eskola:
PeeHoo ei taida ymmärtää kilpapyöräilyä.
Kirjanmerkit