Samaan aikaan kun Zipp/Sram on voimakkaasti lähtenyt hooklesseihin ja leveämpiin vanteisiin (sisäleveys), he ovat lanseeranneet sen Total System Efficency käsitteen, jossa renkaan ja vanteen liikettä vastustavina voimina on ilmanvastus, vierintävastus, painovoima ja vibration losses.
Ihan pätevä ja allekirjoitettava ajatus. Tähän ajatukseen sopii sattuvasti myös se, että uudet 404:t on hieman huonommat aerodynamiikaltaan kuin vanhat, mutta kuitenkin tosielämän testauksissa/TSE:n mukaisesti ne ovat nopeammat kuin vanhat, Zippin mukaan
lisätään vielä kun GP 5000 ketjusta on kyse, niin 28,30 ja 32 mm ovat listattu zipp hookless yhteensopiviksi, 25 ei
Ei ole contin uudet vielä alla. Ajetaan nuo Schwalben TT:t ensiksi kankaille. Täällä alkaa ajokausi olla aikalailla taputeltu slickseille joten contit saa odottaa kevättä. Olen kuitenkin päässy noita uusia conteja ajamaan tosin fillari eri ja etenkin kiekot. Jos jotain pitäisi 40km lenkin perusteella päätellä, niin kyljet on panssaria verrattuna noihin minun aikasemmin käyttämiin. Ja tämä korostuu jotenkin tuon 28mm kohdalla. Rengas tuntuu viiteen baariin pumpattuna kuin siinä olisi paljon kovemmat paineet.
Tarkennetaan vielä että käytän itse näitä seitinohuita 23-25mm renkaita. Ja onhan noita 28mm ollut pyörimässä. Tubelesssuihkuja tulee useimmiten kyljistä kuin varsinaisesta kulutuspinnasta. On sieltö kulutuspinnaltakin suihkuja saatu että siinä mielessä pidän tuota kylkivahvustusta plussana olettaen ettei se ole jostain ajo-ominaisuudesta pois. Ja jotenkin tuntuu siltä että tuo rengas kantaa matalammalla paineella tällaisenkin minunlaiseni mätisäkin. Siinä missä Sultan Conture alias Corsa Speed alkaa nuljuamaan siinä 4-5 baarin tienoilla ja kuitukiekko ilmeisen on vaarassa, niin tuo conti ei tiedä siitä mitään. Toki renkaan koossa on eroja eikä noita suoranaisesti voi verrata, tykkään ominaisuudestamitä tuo tarjoaa. Mutta takana 40km. Mieluusti vielä 4000km lisää niin tietää mihin tuosta on. Jos tässä nyt hooklessina ajellaan niin 28 millinen mimiminä rengaskoossa saa kyllä tarjota jämäkkää tuntumaa.
Juu, niin justiinsa. Täysin suojaamattomat TT-renkaat on kuin ajaisi pelkällä sisurilla. Tottakai ne on smoothimpia ajaa. Enemmän kiinnostaa vertailu vaikkapa pro oneen tai vanhaan contiin.
Gravellin puolella huomasin muuten tuon saman tukevuuseron. Vaikka rengas ei olekkaan aivan niin pehmeä samoilla paineilla, niin sillä pystyy ajamaan naksun matalammilla paineilla, koska se ei taitu mutkissa alle. Ja jos rullaus säilyy silti hyvänä, niin mitään ongelmaahan tuossa ei ole.
https://www.verkkokauppa.com/fi/prod...2-rengas-musta
Näyttäisi löytyvän Verkkokaupasta suurin piirtein Euroopan halvimpaan hintaan.
Lainataan tätä ketjua. Michelin julkistanut uudet Power Cup maantierenkaat.
Testitulokset näyttää hyvältä. Eli rullaavuus = GP 5000. Pistosuojaus kilpailijoiden tasolla ? (korjattu).
Renkaat testattu Wheel Energyllä ja Michelin julkistanut tulokset.
Löytyvät oheisesta bikeradarin jutusta
https://www.bikeradar.com/news/michelin-power-cup/
lisäys: Wheel Energy on suomalainen yhtiö, joka on puolueeton testilaboratorio. Nettisivuilta löytyy ihan merkittävä referenssilista, jossa mm. Spessu, Trek, Vittoria, Velonews, FDJ, SKy. Käsittääkseni se menee niin, että tilaaja tilaa haluamansa testin haluamine spekseineen, metodeineen ja verrokkeineen, ja sitten sillä on oikeus testitulokseen.
Huom. tämä mainittu testi on näköjään tehty butyl sisurilla.
Jännä nähdä millaiset kyljet tuossa on. En äkkiseltään löytänyt testiä kylkien pistosuojauksesta.
Jo se 2016 competition oli tosi nopea, mutta kyljet olivat todella ohuet.
^ jutun jälkimmäisessä kuvasarjassa on sivupistosuojauksesta. Parempi kuin Vittoria ja GP5000, heikompi kuin Pro One, käytetyllä testillä
Testi näköjään tehdään niin, jos oikein ymmärsin
- rengas 19 mm vanteelle, paine 6,5 bar, load 50 kg
-renkaan sivua vasten aletaan työntään 2 mm tylppää metallikärkeä, nopeudella 1 mm/s
- sitten katsotaan missä voimassa/kiloissa metallikärki menee läpi
-toistetaan 4 kertaa ja otetaan keskiarvo
Vaatii tuossa testissä sellaiset 11-16 kg.
Jäi tuo viimeinen kuva huomaamatta. Edellisessä kuvassa oli kulutuspinnan pistosuojauksessa terävämpiä kärkiä mukana.
Mutta hyvältä näyttää tuon testin mukaan.
Sellaista vielä tuosta testistä, että Michelin on tilaaja ja julkistaa mitä julkistaa.
Kun on julkistettu tulokset clincherillä ja butyylisisurilla, niin siitä voisi arvata että ne pärjäsi suhteessa paremmin kuin tubeless versiot jotka myös melkoisella varmuudella testattu
^ yhtä kaikki niin rengas tosiaan näyttää hyvältä noiden tuloksien perusteella
Tuota ehdin jo miettimäänkin, kun ei ollut mainintaa TL renkaista. Contillahan on se tubeless versio kylkien osalta selkeästi vahvempi, mitä sisurillinen. GP5000TL:n kyljet ovat uskomattoman paksut noin nopeaan renkaaseen.
Mutta itselleni sisurillinenkin nopea rengas kelpaa kyllä hienosti. Jännä nähdä biermanin testejä.
^^ Samaa pohdin itsekin. Olisi mielenkiintoista tietää paljonko saman mallin clincher- ja tubeless-versioilla on eroa rullaavuudessa. Ja nimenomaan niin, että tubeless-versio on testattu ilman sisuria ja vastaavasti clicher-versio lateksisisurilla. Löytyyköhän jostain testiä?
Itse asiassa tästä tuli juurikin uusi testi. Aiemmin on tosiaan tehty gp5000 renkaalla tuo latex vs tubeless.
https://www.bicyclerollingresistance...eless-vs-tubes
Edit: Tässähän testailtiinkin tubeless renkaita sisurilla...
GP5000 Latexilla
Rolling Resistance with Michelin Latex Inner Tube Tire GP 5000 GP 5000 GP 5000 GP 5000 Tire size 23-622 25-622 28-622 32-622 Inner Tube Latex 80 gr Latex 80 gr Latex 80 gr Latex 80 gr Rolling Resistance
120 psi / 8.3 bar8.5 Watts 8.4 Watts 8.0 Watts 7.8 Watts Rolling Resistance
100 psi / 6.9 bar8.9 Watts 8.9 Watts 8.4 Watts 8.2 Watts Rolling Resistance
80 psi / 5.5 bar10.2 Watts 10.0 Watts 9.2 Watts 9.0 Watts Rolling Resistance
60 psi / 4.1 bar12.3 Watts 11.8 Watts 10.9 Watts 10.3 Watts
25mm GP5000 litkutettuna.
Rolling Resistance Test Results Inner Tube None (20 ml sealant) Rolling Resistance
140 PSI / 9.7 BarNot Tested Rolling Resistance
120 PSI / 8.3 Bar8.3 Watts
CRR: 0.00249Rolling Resistance
100 PSI / 6.9 Bar8.9 Watts
CRR: 0.00267Rolling Resistance
80 PSI / 5.5 Bar9.9 Watts
CRR: 0.00297Rolling Resistance
60 PSI / 4.1 Bar11.6 Watts
CRR: 0.00348All numbers are for a single tire at a speed of 29 km/h / 18 mph and a load of 42.5 kg / 94 lbs.
Use the formula: RR (Watts) = CRR * speed (m/s) * load (N) to calculate rolling resistance at a given speed and load.
Edit: Ja tuosta sisurillisesta taulukosta ei tietystikkään kannata katsella eroja eri koon renkaiden välillä, koska paineet ovat tässä taulukossa samoja.
Vähän tuo brr käyttää litkua, vain 20 ml.
Jos laitettaisiin tuplat, niin tuota 0.1w eroakaan ei välttämättä enää olisi. Jännä olisi myös nähdä eri litkujen vertailua. Siis onko kalvon tekevä litku hitaampaa, mitä vaikkapa stani?
Taitaisi kääntyä toisinpäin. Ilmeisesti niin että optimi olisi siellä 30 ml, jolloin rr vaikutus vielä pieni mutta paikkaavuus ok.
Varmaan se on yhtä tieteellistä näinkin. Eihän ne tubeless ja clincher renkaat ole millään tapaa samanlaisia, vaikka niissä sama merkki kyljessä lukisikin.
Itseasiassa renkaista saisi takuulla nopeamman nykyään sisurillisena versiona, koska latex sisuri kasvattaa 5000s tr version rullausta vain 0.2w Tätähän spessu on jo jonkin aikaa väittänyt.
Grand Prix 5000 S TR RR
60 psi
4.1 barsRR
80 psi
5.5 barsRR
100 psi
6.9 barsRR
120 psi
8.3 barsWatts Watts Watts Watts Tubeless with 20 ml sealant 12.1 10.3 9.2 8.5 Vittoria 25/28 Latex Tube 12.6 10.6 9.4 8.8 Continental Race28 Butyl 15.9 13.0 11.3 10.2
Joo, ja oliko se Rennrad kun testaili gravelkumeja sisurilla ja ilman, niin jotkut oli jopa nopeampia sisurilla kuin ilman ja toiset taas puolet hitaampia sisurilla. Tota testiä tuskin oli latexilla tehty, se luultavasti muuttais tuloksia paljon.
Tää nyt ei enään kuulu yhtään tähän ketjuun, mutta kerran kun Contin xking rs (taka)kumiin jouduin kesken lenkin laittaa butyylisisurin niin se kyllä hidasti ihan huomattavasti rullausta siirtymillä.
Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla
^Entäs kun laitetaan kevyet sisurit, onko tuloksia moisista?
Veikkaisin että lateksi päihittää muut selvästi erojen oltua testiolosuhteissa silti suurinpiirtein marginaaliset. Kovin isoja eroja ei voi olla.
No, jos kevennysintoilijat haluavat välttämättä ajaa hlvtin kalliilla tubolitoilla, niin käytännössä erot vastaavat gp4000 vs gp5000 suuruusluokkaa. Ja tuossakin kohtaa pitää olla jo käytössä se kaikkein ohuin tubolito.
Siis oikeasti noissa tuboissa ei ole mitään järkeä, jos tarkoitus on ajaa nopeilla maantierenkailla.
Kirjanmerkit