GarminElectrobikeHephaGiant
Sivu 366 / 515 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 266 316 356 364 365 366 367 368 376 416 466 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 10.951 - 10.980 / 15442

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

  1. #10951
    Liittynyt
    08/2016
    Viestit
    1.475
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    Mulla taitaa itsellä olla lähempänä tätä. Vuoden aikana olen ajanut ohjaamo vähän lyhempänä.
    Sama.
    Saahan pyörän tarvittaessa pitemmäksi stemmiä vaihtamalla.
    Veikkaan, että fillari olisi mulle ylipäätään liian liian iso jos sormenpäät yltäisivät vain tuohon topcappiin asti? No, on toki muusta geometriasta myös kiinni.

  2. #10952
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hower Katso viesti
    Sama.
    Saahan pyörän tarvittaessa pitemmäksi stemmiä vaihtamalla.
    Veikkaan, että fillari olisi mulle ylipäätään liian liian iso jos sormenpäät yltäisivät vain tuohon topcappiin asti? No, on toki muusta geometriasta myös kiinni.
    Ennenkuin ryntäätte vaihtamaan fillareita, niin kannattaa muistaa myös satula. Sen paikka ja pituus. Helposti tulee 5cm eroa. Ei tuollaisella mittauksella tee oikein yhtään mitään. Stack/reach toimivat.

  3. #10953
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    ^ ekaa kertaa edes kuulin tälläisestä mittaamisesta ja kuitenkin todella paljon luin ja katoin bike fit videoita kun ekaa kippurasarvea yritin saada sopivaksi pari vuotta sitten. Mut en kyllä katsonutkaan mitään velogin videoita..

    Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla

  4. #10954
    Liittynyt
    05/2013
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    209
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ville Velonen Katso viesti
    Minulta varastettiin oma rakas pyöräni hopeanuoleni Canyon Grail Al 7. Käytin pyörääni työmatkoilla (40 km) sekä satunnaisia pyöräretkiä 40-140 km. Olin pyörääni muuten tyytyväinen, mutta talvella en saanut mahtumaan lokareita ja nastarenkaita. Pyörämatkoilla olisin joskus kaivannut myös tarakkaa. Nyt huomasin, että Canyonilta on tullut Gritzl, jossa nämä ominaisuudet täyttyvät. Kun pääosa ajosta on kuitenkin asfaltilla ja hiekkateillä, onko Gritzl geometrialtaan hitaampi pyörä, kuin Grail. Itsellä jäi hiukan kapeammat kesärenkaat varastoon, jotka vaihdan pyörän renkaiden tilalle. (Vittoria Trail Tech Graphene 38 mm, sillä pidin niistä kovasti.

    Canyonisssa on ollut hiilikuituinen etuhaarukka ja istuintolppa. Huomaako ajotuntumassa eroa, jos pyörä olisi kokonaan hiilikuituinen.

    Nykyinen pyörä: https://www.canyon.com/fi-fi/gravel-...nfarbe=YE%2FBK

    Mitä olen miettinyt tilalle: ensimmäinen on alumiiniversio ja jälkimmäinen hiilikuituinen:
    https://www.canyon.com/fi-fi/gravel-...rahmenfarbe=GN tai https://www.canyon.com/fi-fi/gravel-...nfarbe=GY%2FBK

    Kooltani olen, 187 ja jalkojen sisämitta on ollut 85 cm. Laskurin mukaan kokoni on ollut L. Se on onkin ollut itselleni mukava, mutta stemmin vaihdoin sentin lyhyemmäksi, joten samoilla linjoilla varmaan mennään.
    Kyllä hiilikuitu Grizl tuntuu hitaammalta ja junamaisemmalta kuin alumiini Grail ainakin m-koossa. Vaihdoin itse Grizliin, kun tykkäsin alu Grailista kovasti mutta olen hieman pettynyt. Grizlillä ei ole yhtä hauska ajaa maantiellä ja perus hyvillä hiekkateillä, mutta huonommalla alustalla se on selkeästi vakaampi. Grizl tuntuu myös hitaammalta, mutta se johtunee siitä, että suodattaa tärinää selkeästi paremmin varsinkin sen halkiosatulatolpan kanssa. Ei Grail silti mielestäni ollut epämukava, mutta esimerkiksi nyt Helsingissä olevalla kelillä mukavuuserolla on merkitystä.

  5. Kiitos Hokku vastauksistasi. Oletko huomannut hitauden myös matkanopeukissa vai vain ajotuntumassa? Voisiko renkaillakin olla oma merkityksensä. Grizlissä on 5 mm leveämmät renkaat ja myös leveämpi ohjaustanko kuin Grailissa. Sinänsä tärinän suodatus ei minua haittaisi. Grailissa töyssyt eteenkin ennekuin lyhensin stemmiä, tuntuivat Grailissa ärsyttäviltä. Nostinkin joskus pykälissä kädet pois ohjaustangoiltä tärähdyksen vuoksi. Eli kaikkinensa taisit pitää siss Grailista enemmän.

  6. #10956
    Liittynyt
    05/2013
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    209
    Samat kiekot mulla molemmissa pyörissä. Grailissä oli suurimman osan ajasta slicksit Gravelkingit ja lopussa GK semi slicksit mitkä sitten siirtyi kiekkojen mukana Grizliin. En ole yrittänyt vertailla nopeuksia, kun ei ole edes wattimittaria.

    Etupään pehmeydessä vähemmän eroa kuin takapään, mutta taitaa etupääkin olla mukavampi. Mulla siis Grizl 8 CF ja satulatolpalla iso merkitys. Sitä VCLS 2.0 tolppaa tosin ärsyttävä säätää ja minulla lähes maksimi sallittu säätövara käytössä, että saan Spessun Power Arc satulan nokan riittävästi alaspäin.

  7. Jäin vielä miettimään, että olisiko Endurace pyörä sittenkin minulle paras. Pääosin ajelen asfaltilla toki myös kivituhkalla. Tähänkin saa 35 milliset renkaat, joten eiköhän niillä voisi pärjätä myös niillä teillä. Bonusta olisi se, että näitä pyöriä olisi hyvin saatavilla. Kuvittelen, että tämäkin voisi kivituhkalla mennä ihan mukavasti. Talviajoon taitaa tämä pyörä olla liian kevyt, kun se on hiilikuitua. No tosiasiassa ei minulla tänä talvena mahdottoman paljon kilometrejä kertynyt.

    https://www.canyon.com/fi-fi/road-bi...ometry-section

  8. #10958
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.148
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ville Velonen Katso viesti
    Talviajoon taitaa tämä pyörä olla liian kevyt, kun se on hiilikuitua..
    Avaatko vähän mitä tarkoitat tuolla lauseella?


  9. #10959
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.250
    ^Siis milloin pyörä on liian kevyt talviajoon??? Lienee päinvastoin!

  10. Pohdin sitä, että talviajo on vähän rajumpaa, kun tiet on jäässä ja on siksi töyssyjä. Niin voi olla, että Endurace-pyörä ei kestäisi kylmässä tärinöitä ym. Olen Grailiä käyttänyt työmatka-ajoissa.

  11. #10961
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    Best Coast
    Viestit
    745
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ville Velonen Katso viesti
    Pohdin sitä, että talviajo on vähän rajumpaa, kun tiet on jäässä ja on siksi töyssyjä. Niin voi olla, että Endurace-pyörä ei kestäisi kylmässä tärinöitä ym. Olen Grailiä käyttänyt työmatka-ajoissa.
    Kyllä nuo hiilikuituiset kestää vaikka mitä. Mä oon ajellut pari talvea tolla mun kiinankuitugravelilla kovaa sekä tiellä että metsässä eikä se ole mennyt miksikään.

  12. #10962
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Suomen ainoa kaupunkioikeudet omaava risteys
    Viestit
    1.999
    Niinpä. Jos hiilikuitu kestää reippaassa pakkasessa turbulanssien höykytystä lentokoneissa, eiköhän se kestä fillarissakin.
    https://www.lujitemuovi.fi/sovelluks...iluteollisuus/.
    SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.

  13. #10963
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Mistä ihmeestä tää, että hiilikuitu ei kestäisi on oikein lähtöisin? Tuossa pari videoo mitkä varmaan poistaa epäilykset. Lisääkin löytyy

    https://youtu.be/w5eMMf11uhM

    https://youtu.be/hjErH4_1fks



    Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla

  14. #10964
    Liittynyt
    11/2013
    Viestit
    354
    "Liian kevyt pyörä" on kieltämättä aika hauska lause. Yleensähän se on toisinpäin.

  15. #10965
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.684
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hääppönen Katso viesti
    Niinpä. Jos hiilikuitu kestää reippaassa pakkasessa turbulanssien höykytystä lentokoneissa, eiköhän se kestä fillarissakin.
    No ei se nyt ihan noin suoraan mene. Mistä tahansa materiaalista voidaan tehdä kovaa ja kestävää, mutta myös kevyttä ja helposti rikkoontuvaa.
    Eli vaikka hiilikuitu kestää siellä lentokoneessa, niin sprinttihiihtäjän kädessä se katkeaa kun toinen sitä suksen kantilla tökkää.

    Mutta juu, kyllähän kuiturunkoisilla maastopyörillä ajetaan läpi talven, ei se pakkasta pelkää. Mutta mitään "kevennysrunkoa" en haluaisi koville kolhuille altistaa. Esim taloyhtiön pyörävarastossa tai jossain muussa karussa paikassa.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.



  16. #10966
    Liittynyt
    08/2016
    Viestit
    1.475
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    Mistä ihmeestä tää, että hiilikuitu ei kestäisi on oikein lähtöisin? Tuossa pari videoo mitkä varmaan poistaa epäilykset. Lisääkin löytyy

    https://youtu.be/w5eMMf11uhM
    Kyllä, poisti todellakin epäilykset

  17. #10967
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    No ei se nyt ihan noin suoraan mene. Mistä tahansa materiaalista voidaan tehdä kovaa ja kestävää, mutta myös kevyttä ja helposti rikkoontuvaa.
    Eli vaikka hiilikuitu kestää siellä lentokoneessa, niin sprinttihiihtäjän kädessä se katkeaa kun toinen sitä suksen kantilla tökkää.

    Mutta juu, kyllähän kuiturunkoisilla maastopyörillä ajetaan läpi talven, ei se pakkasta pelkää. Mutta mitään "kevennysrunkoa" en haluaisi koville kolhuille altistaa. Esim taloyhtiön pyörävarastossa tai jossain muussa karussa paikassa.
    Kolhu on taas täysin eri asia kun normaali käyttö. Ja aika hyvin piti tuota cruzin runkoakin paiskoa ennen kun saivat rikki.

    Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla

  18. #10968
    Liittynyt
    05/2013
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    209
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ville Velonen Katso viesti
    Jäin vielä miettimään, että olisiko Endurace pyörä sittenkin minulle paras. Pääosin ajelen asfaltilla toki myös kivituhkalla. Tähänkin saa 35 milliset renkaat, joten eiköhän niillä voisi pärjätä myös niillä teillä. Bonusta olisi se, että näitä pyöriä olisi hyvin saatavilla. Kuvittelen, että tämäkin voisi kivituhkalla mennä ihan mukavasti. Talviajoon taitaa tämä pyörä olla liian kevyt, kun se on hiilikuitua. No tosiasiassa ei minulla tänä talvena mahdottoman paljon kilometrejä kertynyt.

    https://www.canyon.com/fi-fi/road-bi...ometry-section
    Kaikki pyörät on jossain määrin kompromisseja. Kannattaa ostaa kevääksi ja kesäksi joku pyörä minkä saat. Endurace - Grail - Grizl akselilla kaikki varmasti toimivia pyöriä. Endurace varmaakin toimii hyvin maantiellä ja suurimmalla osalla sorateistä kohtuullisesti. Löytynee kuitenkin paikkoja, joissa toivoisit leveämpää kumia sen kanssa. Jos talviajo on tärkeää niin kannattaa katsoa minkälaisia nastakumeja saa tuohon 35mm speksiin. Itselläni oli joskus muinoin jotkut 32mm nastakumit jotka toimivat riittävän hyvin omiin talviajoihini vaikka eivät varmasti parhaat olleetkaan.

  19. #10969
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.684
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    Kolhu on taas täysin eri asia kun normaali käyttö.
    Mutta varastoinnissa voi niitä kolhuja tulla. En minä haluaisi rungon vaaka- tai viistoputkeen mitään kolhua kun joku Einari suutuspäissään repii lumikolaa sieltä varaston seinältä.

  20. #10970
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    648
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Mutta varastoinnissa voi niitä kolhuja tulla. En minä haluaisi rungon vaaka- tai viistoputkeen mitään kolhua kun joku Einari suutuspäissään repii lumikolaa sieltä varaston seinältä.
    Ei kai kukaan joka omaa pyöräänsä arvostaa oli se sitten kuitua tai terästä säilytä sitä taloyhtiön yhteisessä pyörävarastossa.

  21. #10971
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Juu, Einari ei tule lumikolan kanssa meidän olkkariin.

    Mutta eihän tuollainen endurance pyörä siis oikeasti toimi talvella. 35mm on vaan liian vähän uraiselle jäälle.

  22. #10972
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.684
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti duris Katso viesti
    Ei kai kukaan joka omaa pyöräänsä arvostaa oli se sitten kuitua tai terästä säilytä sitä taloyhtiön yhteisessä pyörävarastossa.
    Ehkä jonkun on pakko pitää. Ei kaikissa (lapsi)perheissä ole mahdollista pitää pyöriä asunnossa sisällä. Varsinkin jos sillä on tarkoitus käydä päivittäin töissä.

  23. #10973
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.250
    ^Onneksi itsellä tilanne että sisällä turvassa Einareilta ja muilta toopeilta.

  24. Kiitos kaikille vastauksista. Taidan näillä evästeillä edelleen kallistua Grailiin. Valitettavan huonosti niitä on nyt saatavilla. Hiiiikuituinen Grail 7 menisi syksyyn. Jäin miettimäänmallia, jossa pn Sramin eTap Rival ( 12 vaihdetta yhdellä etutattaalla). Tätä saisi pian. Siinä on etuhaarukka ja tolppa hiilikuitua, kuten se voisi olla minulle aika passeli peli. Katselen vielä ensi viikolla, mitä vaihtoehtoja tulee tarjolle.

  25. #10975
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.250
    ^Ei kannata liikoja miettiä, voi nekin mennä.

  26. Nure, näyttää nyt, että pitkälle menee kaikkien Canyoneiden toimitukset, joten päätin kokeilla muitakin merkkejä. Tätä Cuben pyörää kokeilentorstaina. Minusta osat on hintalaatusuhteeltaan Canyonin tasoa ja jos se tuntuu mitoiltaan sopivalta, taidan ostaa sen, sillä pyöräkuume alkaa kevään myötä nousta.

    .https://rtech.fi/tuote/cube_cross_ra...ra?attr1_id=32

  27. #10977
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.250
    ^ Siis ei Cuben pyörät Canyonille häviä, joku merkki saa vain tietyn statuksen. Ostamaan vaan tai sekin loppuu.

  28. No niin kävin sitten Cuben ostamassa. Kyllä tuntuu pyörä hyvältä. Oli yllätys, kuinka iso on ero hiilikuidun ja alumiinin välillä.

  29. #10979
    Jos rakennan kaksineuvoisen Road gravelin 2x vaihteistolla, niin meneekö mönkään 105 osasarjalla? 11-30 maantiekiekkoihin ja 11-36 karkeampiin. Kampin tulis 50/36. Onko noi gravel osasarjat jotenkin lian kestävämpiä?

  30. #10980
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti #78 Katso viesti
    Jos rakennan kaksineuvoisen Road gravelin 2x vaihteistolla, niin meneekö mönkään 105 osasarjalla? 11-30 maantiekiekkoihin ja 11-36 karkeampiin. Kampin tulis 50/36. Onko noi gravel osasarjat jotenkin lian kestävämpiä?
    Eiks grx olis parempi niin olis kytkimellinen vaihtaja, ei tarttis jatkuvasti nostella ketjuja?

    Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •