GarminGiantHephaElectrobike
Sivu 147 / 168 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 47 97 137 145 146 147 148 149 157 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 4.381 - 4.410 / 5028

Aihe: Jousituksen pienet kysymykset

  1. #4381
    Kiitos kaikille avusta. Sain alajalat irti ja öljyt vaihdettua. Tuntuma on aivan erilainen kuin aiemmin, tosi paljon herkempi. Täytyy myöntää, että on huollot jääneet tekemättä. Ostin keulan vuosi sitten, ajan toisaalta kyllä lähinnä työmatka-ajoa mutta kuinken yli 2500km vuoteen ja tämä oli nyt ensimmäinen '50h' huolto. Öljyt olivat melko kirkkaat, vaahtomuovirinkulat yläosissa olivat kyllä varsin mustat. Tuo 50h alajalkasuositus tuntuu melkoisen pieneltä huoltoväliltä. Vaihdatteko alajalkojen öljyt todella noin usein?

    Varmasti olisi pitänyt myös yläjalat huoltaa, mutta en ainakaan tällä ekalla kerralla lähtenyt niitä purkamaan. Onko teidän mielestä yläjalkojen huolto kuinka paljon vaikeampi toimenpide? Siihen pitäisi ainakain saada vaihtorinkuloita/mustia tiivisterinkuloita jostain ostettua, ovat melkein kaikkialta nyt loppu. Otin tosiaan etuhaarukan kokonaan irti pyörästä, sain jopa sen takaisin melko vaivattomasti. Tämä oli hyvä ensikokemus pyöränhuollosta itse niin tästä on hyvä jatkaa. Tuli samalla hommattua joitakin työvälineitä ja huoltoteline pyörälle, niin helpottaa muitakin huoltotoimenpiteitä jatkossa.

  2. #4382
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    1.105
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti eskofd Katso viesti
    Kiitos kaikille avusta. Sain alajalat irti ja öljyt vaihdettua. Tuntuma on aivan erilainen kuin aiemmin, tosi paljon herkempi. Täytyy myöntää, että on huollot jääneet tekemättä. Ostin keulan vuosi sitten, ajan toisaalta kyllä lähinnä työmatka-ajoa mutta kuinken yli 2500km vuoteen ja tämä oli nyt ensimmäinen '50h' huolto. Öljyt olivat melko kirkkaat, vaahtomuovirinkulat yläosissa olivat kyllä varsin mustat. Tuo 50h alajalkasuositus tuntuu melkoisen pieneltä huoltoväliltä. Vaihdatteko alajalkojen öljyt todella noin usein?

    Varmasti olisi pitänyt myös yläjalat huoltaa, mutta en ainakaan tällä ekalla kerralla lähtenyt niitä purkamaan. Onko teidän mielestä yläjalkojen huolto kuinka paljon vaikeampi toimenpide? Siihen pitäisi ainakain saada vaihtorinkuloita/mustia tiivisterinkuloita jostain ostettua, ovat melkein kaikkialta nyt loppu. Otin tosiaan etuhaarukan kokonaan irti pyörästä, sain jopa sen takaisin melko vaivattomasti. Tämä oli hyvä ensikokemus pyöränhuollosta itse niin tästä on hyvä jatkaa. Tuli samalla hommattua joitakin työvälineitä ja huoltoteline pyörälle, niin helpottaa muitakin huoltotoimenpiteitä jatkossa.
    Kyllä itse pyrin pitämään sen lähellä tuota, mutta monesti menee kyllä laiskuuden takia ylikin

    Reconin vaimentimen ja ilmajousen huollot on aika yksinkertaista tekemistä, kunhan katsot ohjeet tuolta rokkarin sivuilta.

    Jos kaikki tiivisteet ovat ehjiä, niin ei niitä välttämättä tarvitse uusia. Vaimentimen öljyt vaihtaa ja jousen tiviisteet putsaa ja rasvaa, niin tulee taas astetta smootimpi.

  3. #4383
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Vaahtomuovirinkuloita voi vaihtaa kun niitä saat ostettua mutta kyllä niitä voi vain puhdistaakin sillä ohjeessa näytetyllä tavalla eli suihkuttelemalla niihin isopropanolia ja puristelemalla liinan välissä. Motonetista saa muuten sellaista sinistä nukkaamatonta liinaa talouspaperirullan tapaisessa muodossa. Myydään yhden ja kolmen rullan paketeissa.

    Yläjalkahuoltoa varten tarttet ainakin lukkorengaspihdit, jolla saa auki ilmapuolen yläjalan pohjasta metallisen lukkorenkaan. Jos vaihdat tiiviste o-renkaita niin osa niistä on vähän vaikea saada irti ilman sellaista piikkimäistä työkalua (pick), jonka pää on hieman taivutettu. Sellaisen piikkisarjankin saa moponetista.

    Itse pyrin huoltaa kovimmalla käytöllä olevan täpärin keulaa pari kertaa vuodessa. Kerran vuodessa täyshuolto, kerran pari väliin alajalkahuolto samalla vaahtomuovit putsaten.
    Muihin perheen pyöriin keulahuolto vähän harvemmin. Huollettavia keuloja kun on yhteensä 4 kpl.

  4. #4384
    Osaisiko joku neuvoa onko mahdollista muuttaa RockShox Super Deluxe Ultimate Coil Rear Shock 230x57.5> 60

    Koitin sitä googlettaa ja löysin ulkomaisen käytetyn vastaavan myynti-ilmoituksen jossa myyjä sanoi että muutos on helppo toteuttaa poistamalla vain yksi spacer..??

    Jos joku osaa neuvoa tai tietää niin kiitos avusta jo ennakkoon

  5. #4385
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    1.105
    Pystyykö 26" solo air jousella olevan Reconin lyhentämään 100mm -> 60mm niillä ilmajousen muovi spacereilla, millä esimerkiksi 26" dual air reban pituutta säädetään?

    Tuon reconin pituutta ei ole vissiin tarkoitettu muutettavaksi?

    Miten noissa pos/neg puolen paineen tasaus toimii. Vai tasataanko sitä?

    Eli tämä keula:

    https://www.bike24.com/p2214976.html

    Ja nämä spacerit:

    https://www.bike-components.de/en/Ro...f-2005-p24509/

  6. #4386
    Liittynyt
    06/2015
    Viestit
    172
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Koni79 Katso viesti
    Osaisiko joku neuvoa onko mahdollista muuttaa RockShox Super Deluxe Ultimate Coil Rear Shock 230x57.5> 60

    Koitin sitä googlettaa ja löysin ulkomaisen käytetyn vastaavan myynti-ilmoituksen jossa myyjä sanoi että muutos on helppo toteuttaa poistamalla vain yksi spacer..??

    Jos joku osaa neuvoa tai tietää niin kiitos avusta jo ennakkoon
    Coilissa on pohjaanlyönti kumin alla spacerit jotka rajoittavat iskun pituutta. Ainakin omasta 230x60 poistin 5mm spacerin pohjaanlyöntikumin alta jolloin iskunpituus kasvoi 60 -> 65mm. Ilmaiskareissa vastaavasti nämä spacerit löytyvät ilmakannun sisäpuolelta jolla iskun pituus rajoitetaan.

    Kannattaa tarkistaa löytyykö sieltä iskarin varresta pohjaalyöntikumin jatkeena spacereita, oletan että siellä on 1kpl 5mm spacer ja 1kpl 2.5mm spacer.

    Esimerkki kuva : https://ibb.co/MsKjr9t

  7. #4387
    ^ kiitos avusta

  8. #4388
    Jokos tietoa koska charger 3.0 on ulkona? Muutakin ilmeisesti tulossa rokkarilta

    Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla

  9. #4389
    Liittynyt
    07/2016
    Paikkakunta
    Nummela
    Viestit
    299
    Ei tietoa, mutta niin kauan kun Rokkari ei Chargeriin myy varaosia niin kiinnostus on vähissä.
    MTB Engineer -blogi: Http://mtbengineer.blogspot.com
    Yeti SB150, SB120, ARC
    Giant Revolt
    Orbea Wild

  10. #4390
    Huomasin, että alajalkojen huollon jälkeen (Rockshox Recon RL) joustohaarukan pikalukitus (vaijerilla) ei enää toimi, vaikka olen vaijerin kiinnittänyt kyllä. Onko jotain vinkkiä, miten sen saisi pelaamaan?

  11. #4391
    Liittynyt
    01/2019
    Viestit
    158
    ^ Vaijerin kiinnitys on aika tarkka Motion Control vaimentimessa. Se voi joko vetää liikaa tai liian vähän. Jos se vetää liikaa, auki ollessaan lukitus hieman kanittaa ja lukittuna ollessaan nuppi pyörähtää liikaa. Oletan siis, että tuossa on Motion Control. Turnkey -vaimentimesta en osaakkaan sanoa sitten mitään. Ilmeisesti vaimentimen öljyjä ei kuitenkaan alajalkahuollossa vaihdettu?..eli jos korkkia ei avattu, ei huollon pitäisi vaikuttaa vaimentimen toimintaan mitenkään.

  12. #4392
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Jos Motion control vaimenninpuolen on myös huoltanut ja vaihtanut sinne öljyt, on lukituksen oikein toimimiseksi myös öljynmäärän oltava hyvin oikea. 5 ml liian vähän öljyä ja keula ei lukitu. Alajalkahuollossa tätä ei tosiaan kuitenkaan pitäisi tapahtua, koska vaimenninöljyyn ei ole koskettu kuten yll jo Mi2 kertoi.

  13. #4393
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.672
    Rokkarilla on noita säädettäviä u-turn keuloja, saakohan näistä askarreltua ihan kiinteän joustomatkan keuloja?

  14. #4394
    Rockshox tiivistesarjoissa on mukana punainen rinkula jonka oletan olevan jouston säädön seurantaan. Jo kahdessa sarjassa tullut sama vastaan, mutta sen halkaisija on suurempi kuin liukuputken halkaisija. Pitääkö tuolle rinkulalle tehdä jotain jotta menee oikeaan kokoon vai onko ihan johonkin muuhun tarkoitukseen?

  15. #4395
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Ei kyllä sen pitäisi olla oikean kokoinen valmiiksi.

  16. #4396
    Valitettavasti ei ollut, sarjana oli Recon 200h tiivistesarja jossa vino pino tiivisteitä ja kaikki muut oli oikeita kokoja paitsi se punainen rinkula

  17. #4397
    Valmistaja suosittelee fox float dps iskariin foxin 10wt red öljyä. Sitä ei näytä löytyvän näistä tunnetuista nettikaupoista. Mitä sen tilalle?

  18. #4398
    Liittynyt
    06/2015
    Viestit
    231
    https://www.bike-discount.de/en/rock...-10-wt-1-litre
    Motonetista löytyy 10w keulaöljyjä, ainakin motul ja red line. Storm motor myy motorexin öljyjä. Moottoripyörässä oli stefojen vuoto-ongelmaa, sekä skf:n että halvemmilla stefoilla. En tiedä oliko oikeasti öljystä kiinni, mutta kun vaihdoin motulin motorexiin, niin vuodot loppui, siksi suosittelisin motorexia.

    Koska tuo rs mainostaa samaa öljyä sekä keulaan että iskariin, niin epäilisin että muutkin keulaöljyt soveltuvat. Sitten puhtaasti iskariöljy on hankalampi löytää. Motonetissa on motulia yhtä laatua ja stormilla taisi olla motorexia, mutta 10l pönttössä

  19. #4399
    Liittynyt
    02/2022
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    40
    Osaako joku sanoa minkä kokoisina paloina Rokkarin rekon silver RL:ssä on noi "All travel spacerit" kun niitä ohjeen mukaan pitäisi olla yhteensä 50mm?

  20. #4400
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565

  21. #4401
    Liittynyt
    02/2022
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    40
    Keula on uusi. Mutta valmistettu käytännössä 2021. Tuo 5cm siellä valmistajan sivujen mukaan tosiaan on, mut onkohan esim 3+2 cm palat vai suoraan yks tuommonen 5cm yhtenäinen pala? Meneekö rälläkkä hommiin jos haluaa 2cm pois?

  22. #4402
    Siellä on tämmösiä palasia ilmapuolella. Palaset tulee toisiinsa kierteellä kiinni.

    Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla

  23. #4403
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565
    Taitaapi Jokkepapan kuvassa olla niitä tokeneita,ilmatilan säätöön,
    joustomatkan säätöön tuollaisia ,varaosakuvastosta laskettuna 5 kpl;

  24. #4404
    Liittynyt
    02/2022
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    40
    Nuo ovat varmaan alumiinisia?

    Kuinka tarkka muuten näissä kannattaa olla noiden alajalkojen öljylaadun kans?
    Ohjeissa lukee RS:n 15w. Sitä ei tähän hätään ole, mut löytyy Motorexin 7.5w.
    Ja perus Motulin 10w / 15w öljyjä löytyis vaikka motonetistä.

  25. #4405
    Liittynyt
    07/2016
    Paikkakunta
    Nummela
    Viestit
    299
    Muovisia nuo travel spacerit ovat.

    Ohuempi öljy alajaloissa toimii aivan hyvin varsinkin talvella, mutta noiden kanssa kannattaa hieman olla varovainen koska alajalkojen öljyjen tehtävä on voidella ja esim. vaiemminöljyjen lähinnä tuottaa ennakoitavat virtausominaisuudet, jolloin voitelu voi olla heikompaa. Itse laittaisin Motorexiä ja ajaisin auringonlaskuun.
    MTB Engineer -blogi: Http://mtbengineer.blogspot.com
    Yeti SB150, SB120, ARC
    Giant Revolt
    Orbea Wild

  26. #4406
    Kumia ovat. Mattopuukolla vaan pätkä pois jos haluaa joustomatkaa kasvattaa. Alkuvuodesta oman Reconin muutin 120mm - 140mm.

  27. #4407
    Liittynyt
    02/2022
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    40
    Kiitos vastauksista!

  28. #4408
    Liittynyt
    02/2022
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    40
    Eikö tuolla toimisi ihan 5w-30 moottoriöljy? Ainakin voitelun ajaisi hyvin?

  29. #4409
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    1.105
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Runtumaister Katso viesti
    Eikö tuolla toimisi ihan 5w-30 moottoriöljy? Ainakin voitelun ajaisi hyvin?

    RS piken alajalkoihin tulee ohjeen mukaan 0W-30 öljyä. Olen käyttänyt rokkarin omaa kamaa, mutta en tiedä miten se käytännössä eroaa vastaavasta moottoriöljystä. Monarc RT3 iskariin taas käytetään ohjeen mukaan maximan 15W-50 öljyä ja tuon tilalla olen käyttänyt Motulin moottoripyöriin tarkoitettua 15W-50 öljyä, niin toistaiseksi on ainakin toiminut normaalisti.

    Ymmärtääkseni tuo maximan öljy on myös alunperin moottoripyöriin tarkoitettua.

  30. #4410
    Vaihdoin öljyt alajalkoihin. En muistanut laittaa slick honeyta tiivisteisiin, sivelin vain Foxin öljyllä. Hyvin luisti paikoilleen. Onko se kovaa ajoa seuraavaan öljynvaihtoon vai pitääkö aukaista ja sipaista hunajaa väliin?

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •