MPMessutGiantGarminElectrobike
Sivu 49 / 54 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 39 47 48 49 50 51 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.441 - 1.470 / 1602

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä hiihtoladulla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Ihan joka paikassa se ei kuitenkaan ole noin selvää. Esimerkkinä nyt se Kehä I:n ylittävä silta, jota ei ainakaan aiemmin ole aurattu, vaan ajettu latukoneella. Pitää käydä katsomassa mikä siellä on tilanne nyt, onko sieltä kuorittu sohjot pois.
    Tuota, miten tämän nyt sanoisi? Hyvällä tahdolla voin kuvitella ja uskoakin että sen kerran kun satuit puistosiltaa ajamaan ei aurauskalusto ollut vielä ehtinyt paikalle jonkun suhteellisen big dumpin jälkeen eli juuri silloin siitä oli ajanut vain latukone.

Voin kuitenkin vakuuttaa sinulle että siltaa aurataan ja hiekoitetaan aivan samaan malliin ja tahtiin kuin sille johtavaa talvikunnossapidettävää ulkoilutietä. Ei tietenkään samalla prioriteetilla kuin sillan alta kulkevia Kehä I:n kelvejä, mutta siinä suhteessa silta ja ulkoilutie ei ole mikään poikkeus. Mutta milloinkaan siltaa ei ole ajettu koko sen leveydellä latukoneella.

Muuten toivotan sinulle aurinkoista ajopäivää ja toivottavasti lukuisia mahtavia talvipolkulenkkipäiviä. Itse aion lähteä hiihtämään.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    Itse aion lähteä hiihtämään.
    Kuin myös ja nimenomaan sille väylälle Mätäkivenmäellä, josta on tässäkin ketjussa puhuttu tärkeänä pyöräväylänä, jonka hiihto pilaa. Olen aika varma, ettei pyöräilijöitä tänäänkään siellä näy yhtään, mutta hiihtäjiä on satoja muitakin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jalkkis Katso viesti
    Miks mua ei ahista hakeutua toiselle reitille talvisaikaan ja antaa hiihtoon hurahtaneiden taistella siellä missä sulan maan aikaan tuppaan juoksemaan tai ajamaan pyörällä?

Mulle on kyllä riittänyt lääniä mennä jalan tai pyörällä ihan tässä pohjoisosassa Helsinkiä.
    Taitaa olla kyseessä se henkilökohtainen ongelma että sulla on ns. kaikki muumit laaksossa, eli tolkun tyyppi jolla ilmeisesti myös itsetunto kohillaan. Ei näitä ladulla perseileviä pyöräilijöitä voi kuin säälien ihmetellä, ei voi olla elämä kovin kivaa kun aikuisen (!?) ihmisen pitää päästä muiden harrastuspaikkoja tärväämään.

Lähetetty minun Nokia X20 laitteesta Tapatalkilla

Kaikille pyöräily ei ole harrastus, joku käy pyörällä töissä tai koulussa. Ja silloin kun se järkevin työmatka muutetaan laduksi, niin tilanne on toinen. Ei silloin mennä ajelemaan jonnekin muualle.

Itse en siis käy pyörällä töissä, vaan ymmärrän tilanteen heidän kannalta katsottuna.

Muuten toivotan sinulle aurinkoista ajopäivää ja toivottavasti lukuisia mahtavia talvipolkulenkkipäiviä. Itse aion lähteä hiihtämään.
    Kiitos, olikin varsin hyvä päivä. Meri-Rastilan lenkillä 10 kävelijää, 0 hiihtäjää, mutta se ei taida olla latu.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Kaikille pyöräily ei ole harrastus, joku käy pyörällä töissä tai koulussa. Ja silloin kun se järkevin työmatka muutetaan laduksi, niin tilanne on toinen. Ei silloin mennä ajelemaan jonnekin muualle.

Itse en siis käy pyörällä töissä, vaan ymmärrän tilanteen heidän kannalta katsottuna.
    Mielenkiintoinen peruste esimerkiksi kaupungin latujen sijoittelut sivuuttamiselle. Ja oikeutus liikkumiselle omin ehdoin
    „Quäl dich, du Sau!“ (Udo Böltz)

^^ Kivikossa hiihtäjiä enemmän kuin kävelijöitä; bongasin kolme (1 + 2) maastopyöräilijää tai siis maastopyörällä liikkuneita (jotka, toisin kuin useimmat kävelijät, eivät olleet koko rundia kiertämässä).

Herttoniemen-Viikin ladulla neljä fillarilla liikkunutta lintubongaria tai muuta luontoretkeilijää ja yksi cyclocross/gravel-fillaristi (mutta enemmän avautumisen aihetta olisi, jälleen kerran, antanut luisteluhiihtäjä joka ei ymmärrä että latuetikettiin kuuluu sekin ettei sovi luistella siellä missä se ei latu-uran kapeuden vuoksi onnistu pertsalatua rikkomatta).

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti

Höpöä on tämä esitetty ajatus. Itse käyn pyörällä töissä, eikä se mitenkään automaagisesti sekoita päätä tai muuten vaan saa ajelemaan siellä missä ei pitäisi. Talvella kun osa normi työmatkaa on latuna, kierrän vähän pidempää reittiä. Ei ole vaikeaa.

Lähetetty minun Nokia X20 laitteesta Tapatalkilla

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kni Katso viesti
    Höpöä on tämä esitetty ajatus... Talvella kun osa normi työmatkaa on latuna, kierrän vähän pidempää reittiä. Ei ole vaikeaa.
    Vaikka asia ei ole vaikea sinulle, niin miksi on vaikeaa ymmärtää muita ihmisiä? Jollekin toiselle ja toisissa olosuhteissa se saattaa olla hyvinkin hankala homma.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.

Joo, no joka tapauksessa se mikä ihmetyttää, on Helsingin päättäjien vaikeus nähdä, että on muutakin talviliikuntaa kuin hiihto. Jopa Lahdessa, joka on - tai ainakin haluaa olla - Suomen HiihtoPääkaupunki, on kaupungin ylläpitämät maastopyöräreitit hiihtolatujen lisäksi.

^Taitaa koskea koko Suomea tuo hiihdon jumalasema.

Tuota, miten tämän nyt sanoisi? Hyvällä tahdolla voin kuvitella ja uskoakin että sen kerran kun satuit puistosiltaa ajamaan ei aurauskalusto ollut vielä ehtinyt paikalle jonkun suhteellisen big dumpin jälkeen eli juuri silloin siitä oli ajanut vain latukone.
    Koska olen hidas, eikä kuulemma kaikki muumitkaan ole ehtineet laaksoon, niin jatkan tästä. Liikuntaviraston sivuilla todetaan:
    "Kaikki mitkä edellä mainitussa ulkoliikuntakartassa näkyvät (noin 200 km) kuuluvat ensimmäisenä huollettaviin latuihin. Näiden lisäksi resurssin mukaan ajetaan ylimääräisiä, osin jo vakiintuneita latuja eri puolille kaupunkia. Nämä ladut eivät näy ulkoliikuntakartassa, sillä niiden ylläpiti on tilannekohtaista."

Niin millä perusteella nyt sitten voidaan todeta, että ko. karttaan merkitty latu ei ole "virallinen" latu?

Ehkä selvyyden vuoksi kysyn asiasta kaupungilta, että onko karttaan vedetty viiva latu, jolla liikkumista on rajoitettu.

Niin millä perusteella nyt sitten voidaan todeta, että ko. karttaan merkitty latu ei ole "virallinen" latu?

Ehkä selvyyden vuoksi kysyn asiasta kaupungilta, että onko karttaan vedetty viiva latu, jolla liikkumista on rajoitettu.

Erittäin mielenkiintoista kuulla kaupungin vastaus - jos sellaista ylipäänsä tulee. Latu ei ole liikenneverkkoa ja sitäkautta sitä ei mikään laki/virallisuus koske vaan ainoastaan järjestyssääntö ja hyvät tavat. Näin minä sen luulen menevän. Moottoriliikenne voidaan kieltää maastoliikennelain tms. nojalla, mutta pyöräliikennettä tuskin. Mikä sitten on rakennetun liikuntapaikan määritelmä, eli voisiko teoriassa vaikka Lassilan tekojäälle mennä ajamaan pyörällä vai rajaavatko sitä esim. aidoilla ja rakennelmilla. Jokamiehenoikeus ei tässä päde, koska pururata on rakennettua, mutta entäs joutomaalle ajettu latu? Muuttuuko se rakennetuksi sillä sekunnilla kun latukone siitä kulkee?

Täällä aivan äskettäin linkatulta sivulta:

Helsingin kaupungin liikuntapalvelut katsoo latukoneella kunnostetun hiihtoladun olevan rakennettu liikuntapaikka, jonka käyttöoikeutta on myös mahdollista rajoittaa ilman, että jokamiehen oikeutta loukataan. Näin ollen kävely tai pyöräily latualueilla ei ole sallittua.
    (Lihavointi ei minun.)

PS Ei liity tähän mitenkään, mutta muistelisin että jossain instanssissa olisi tehty sellainen laintulkinta että jokamiehen oikeus ei päde jos hiihtokeskuksessa on tehty lenkki varastoidulle tai tykkilumelle eli silloin latumaksun periminen tai ladun varaaminen vain asiakkaille ei ole jokamiehen oikeuden rajoittamista. .

Tuohan on sitten aivan yksiselitteistä, eli Helsingin kaupunki katsoo, että kaikki mistä ovat keksineet latukoneella ajaa ovat muuttuneet rakennetuksi liikuntapaikaksi. Minä pystyn helposti elämään tämän tiedon kanssa - minun ei ole pakko talvella ajaa pyörällä uralla, joka on muuttunut laduksi. Se mitä Vantaa tai Espoo pohtii on toinen tarina, eli yleispäteväksi koko suomen kattavaksi ohjeeksi tuo ei kelpaa - vaikka varmaankin lakimies on sen lausunnon muotoillut. Lisäksi ainakin hevosten ja koirien osalta vedotaan Järjestyslakiin, joten pelkkä kaupungin järjestysääntökysymys tämä ei ole vaan tässä voi olla poliisillakin lainvalvojana jotain toimivaltuuksia.

Koska olen hidas, eikä kuulemma kaikki muumitkaan ole ehtineet laaksoon, niin jatkan tästä. Liikuntaviraston sivuilla todetaan:
    "Kaikki mitkä edellä mainitussa ulkoliikuntakartassa näkyvät (noin 200 km) kuuluvat ensimmäisenä huollettaviin latuihin. Näiden lisäksi resurssin mukaan ajetaan ylimääräisiä, osin jo vakiintuneita latuja eri puolille kaupunkia. Nämä ladut eivät näy ulkoliikuntakartassa, sillä niiden ylläpiti on tilannekohtaista."

Olet paitsi hidas myös merkillisten päähänpinttymien vaivaama ja käsittämättömällä tavalla omiin väärinkäsityksiinsä takertuva.

Liikkumista rajoittaa tietenkin vain ja ainoastaan se mikä maastoon on tehty. Latukartta on vain apuväline hiihtäjiä varten, siihen merkityt ladut eivät ole sen virallisempia kuin siitä pois jätetyt ladut siitä yksinkertaisesta syystä ettei ole mitään virallisia tai "virallisia" latuja. Liikkuminen on aivan yhtä lailla rajoitettu, olipa latu merkitty karttaan tai ei, tai olipa se mainittu jollain kaupungin verkkosivulla tai ei.

Joo, no joka tapauksessa se mikä ihmetyttää, on Helsingin päättäjien vaikeus nähdä, että on muutakin talviliikuntaa kuin hiihto. Jopa Lahdessa, joka on - tai ainakin haluaa olla - Suomen HiihtoPääkaupunki, on kaupungin ylläpitämät maastopyöräreitit hiihtolatujen lisäksi.
    Onko niitä Lahdessakaan muuta kuin Salpausselän jne. alueella? Ovatko ne todella kaupungin ylläpitämiä - mitä ikinä se talviaikaan sitten sisältääkään - vai ainoastaan merkitsemiä?

Onko niitä Lahdessakaan muuta kuin Salpausselän jne. alueella? Ovatko ne todella kaupungin ylläpitämiä - mitä ikinä se talviaikaan sitten sisältääkään - vai ainoastaan merkitsemiä?
    Ne on ainoastaan merkitty, kaupunki ei käy niitä reittejä hoitamassa.

Olet paitsi hidas myös merkillisten päähänpinttymien vaivaama ja käsittämättömällä tavalla omiin väärinkäsityksiinsä takertuva.

Liikkumista rajoittaa tietenkin vain ja ainoastaan se mikä maastoon on tehty. Latukartta on vain apuväline hiihtäjiä varten, siihen merkityt ladut eivät ole sen virallisempia kuin siitä pois jätetyt ladut siitä yksinkertaisesta syystä ettei ole mitään virallisia tai "virallisia" latuja. Liikkuminen on aivan yhtä lailla rajoitettu, olipa latu merkitty karttaan tai ei, tai olipa se mainittu jollain kaupungin verkkosivulla tai ei.
    Eihän tuo noin voi mennä. Kyllähän sen pitää olla niin, että vain kartoille merkityt ovat virallisia latuja. Muut epävirallisia joita saa paskoa / ajella miten haluaa. Ja jos olet eri mieltä niin, entäs jos joku päättää ostaa muutaman latukoneen ja ajaa kaikki pk seudun kelvit sillä lävitse. Sinun mukaan pyöräly ja kävely (sekä varsinkin koiran ulkoiluttaminen) loppuu sitten siihen, koska ne ovat nyt latuja. Eivät toki näy missään kartoissa eikä ole virallisia, mutta latu kuin latu. Ihmiset voivat odotella talven ajan kotonaan, tai liikkua ajoradalla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nixuu Katso viesti
    ....jos joku päättää ostaa muutaman latukoneen ja ajaa kaikki pk seudun kelvit sillä lävitse
    Kieltämättä tuon johtopäätöksen voi tehdä. Tuolla linkatulla sivustolla lukee "Helsingin kaupungin liikuntapalvelut katsoo latukoneella kunnostetun hiihtoladun olevan rakennettu liikuntapaikka". Missään ei sanota, kuka sen ajaa ja minne. Toisaalta ei kuka tahansa saa latuja toisten maalle ajaa vaan siihen tarvitaan maanomistajan lupa. Se sitten on fakta, ettei jälkikäteen ladusta näe, kuka sen on ajanut, eli teoriassa kuvaamasi ilmiö on mahdollinen. Ostat latukoneen ja täytät yöaikaan maailman laduilla salaa.

Kartta ei ole virallinen - se on vain avuksi - ihan samaan tapaan kuin tieverkosta on joku rekisteri ja kartta on esitys siitä - parempi tai huonompi. Latuverkosta ei rekisteriä ole - tai ainakaan sellaista, jota me kansalaiset voisimme lukea. Eli virallinen latu on vaikea käsite.

Jos nyt otetaan se minun tuntema paikka Mätäkivenmäellä. Se on ulkoasultaan lähinnä Keskuspuiston kaltainen hiekkainen ulkoilu/pyörätie, mutta liikennemerkit eivät sitä kerro, joten mikään "virallinen" pyörätie se tuskin on ja sitäkautta missään tuskin lukee, että juuri se reitti pitäisi pitää talvipyöräilijälle auki vaan kun sinne joku ladun ajaa se muuttuu talviaikaan laduksi, jossa tuon edellisen perusteella ei saa pyöräillä.

Lähtökohtasesti latukoneella et saa ajaa ilman maanomistajan lupaa, eli käytännössä tämä estää sen että kuka tahansa voisi ostaa latukoneen ja ajella sillä.

Eikä sillä latukoneella saa tielläkään minun tietääkseni ajaa.

Mielenkiintoinen eduskuntakysymys ja vastuuministeri vastaus aiheesta vuodelta 2013, mikäli lakeja/asutuksia ei ole tällä välillä muutettu, niin vastausten pitäisi yhä olla paikkaansapitäviä (en tiedä onko linkkiä aikaisemmin palstalla ollut).
    https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/si...cid=kk+46/2013

Mahtava dokumentti ja kertoo, että olin jäljillä. Latu on vain latu olipa se miten hienoksi tahansa tehty ja sen ympärillä ei ole juurikaan yksiselitteistä lainsäädäntöä. Eikä myöskään ole tarve sellaista lisätä, kun homma sujuu jo aika hyvin - lukuunottamatta jotain Fillarifoorumin vänkäyksiä. Kotikylästäni on tarina, jossa naapurikunnan terveyslautakunnan tms. viskaali tuli naapuriin hiihtämään ja veti turvat. Sen jälkeen koko metsä täytettiin varoituskylteillä, jotka kertoivat haastavista laskuista ja mutkista. Se oli metsään vedetyllä perinteisen uralla lähinnä huvittavaa, mutta johti lopulta siihen, että nyt latu menee metsäteitä pitkin aiemman aidosti metsässä kiemurrelleen uran sijasta ja siinä kyllä hiihtäjät hävisivät lenkin mukavuudessa.

Eli kyllä vastuita on ja niitä kannetaan, mutta osan maailman asioista voisi jättää kyllä ihan ihmisten hyvien tapojen ja maalaisjärjen varaan. Ikävä kyllä nykyäaikana jossain vaiheessa tulee joku periaatteesta jotain mieltä oleva ihminen homma alkaa sakata. Minun puolestani latua pitkin saa pyöräillä, kunhan ei sitä latua riko, eli käyttää asiassa jonkilaista tolkkua. Joskin oikeasti minun on vaikea keksiä tilanteita, jossa ladulla pyöräily olisi isommassa määrin tarpeen. Kyllä pääkaupungissa reittejä riittää niiden muutaman hiihtokuukauden ajaksi ja varmasti ongelma poistuu viimeistään toukokuulla. Kyllä minunkin tekisi mieli ajaa pyörällä työmatkan ennätys Kehä 3- Tuusulanväylä - Kehä 1 reitillä, mutta ei sinnekkään pyörällä autojen sekaan saa mennä - eikä se ole järkevääkään oman turvallisuuden kannalta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kuminauha Katso viesti
    Eikä sillä latukoneella saa tielläkään minun tietääkseni ajaa.
    Tämä pudonnee siihen miten työkoneella saa tai ei saa siirtyä työmaalta toiselle teitä pitkin. En tunne lakia sen osalta, mutta jonkun verran sitä saa tehdä jos muuta vaihtoehtoa ei ole.

Voisivat kyllä pikkupätkän ajaa Myyrmäestä länteenkin päin...

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

Kello on jo kymmenen eikä kotioveltani lähtevää latua ole vieläkään ajettu

Hetkinen! Eihän mun kotioveltani mitään latua lähde Joudun kantamaan suksia pitemmän matkan kuin joudun ajamaan asfaltilla lähtiessäni fillarilla gravel-lenkille

PS Ensimmäiset jäljet latukoneen ajamalle l(ja näissä olosuhteissa pehmeäksi jäävälle) latu-uralle tekee (1) sähköfatmaastopyöräilijä, (X) hölkkääjä, (2) setämiesluisteluhiihtäjä?

Kello on jo kymmenen eikä kotioveltani lähtevää latua ole vieläkään ajettu
    Ja meillä Vantaalla kävi kotitiellä auraaja noin 7.00 ja aurasi sen mitä kelvistä on näkyvissä autotien ohella. Toisin sanoen väite siitä, että latujen hoito on pyöräteiden hoitoa parempaa tuli tällä kumottua. Ei näkynyt laduntekijää meidän lähinladulla vielä kahdeksaankaan mennessä kun ajoin siitä ohi.

Facebookin Latutilanne-ryhmässä avauduttiin tänään:

PETIKKO. Varoituksen sana hiihtäjille välille Petikko - Serena: eilen keskiviikkona tuli täyttä vauhtia maastopyörä vastaan keskellä luisteluväylää. Sen lisäksi, että kyseinen pyöräilijä selvästikin oli valinnut luvattoman reitin, hänellä oli sylissään pienenpieni tenava / vauva!! Lasketellessaan pyörällä vauhtiaan hiljentämättä alamäessä olisi voinut tulla ikävää jälkeä puolin ja toisin, jos törmätty olisi. Vaaratilanteen lisäksi huolletut latuväylät tulevat erityisesti kelien lämmettyä saamaan ikävää "hittiä" noista pyöräilijöiden rengasurista.
    En nyt ota kantaa siihen milloin "täysi vauhti" on täyttä vauhtia tai siihen miten ikävää jälkeä voi puolin ja toisin tulla jos luisteluhiihtäjä laskettelee vauhtiaan hiljentämättä alamäessä ja törmätään, mutta jos tarina todella on tosi, lienee todettava että pyöräilijällä on ollut asennetta.

Viikonloppuna oli kyllä joku juoksemassakin luistelubaanalla välillä Petikko - Serena.

Taitaa olla kevään merkkejä kun maaliskuussa muutkin alkavat liikkua ja hiihtäjillä alkaa lumen vähenemispaniikki.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •